PDA

Vis full versjon : forslag, sticky-tråd om erfaringer med biltilsynet



SandemRacing
26/06/10, 20:36
hadde vært kult og hatt en tråd hvor folk kunne skrive inn (dårlige) erfaringer med biltilsynet/teknisk kontroll.
har hørt så mye rare historier.
hadde vært morro og sett hva folk har erfart.

har lest i flere bilblader nå om klubber/folk i miljøet som prøver og organisere en slags sak for og få ett bedre opplegg for bla ombygde kjøretøy.

THolandsli
26/06/10, 21:21
Siden klubben prøver å fremstå som særiøs ovenfor samarbeidspartnere og andre organisasjoner syns jeg ikke en sånn tråd hører hjemme her. Får holde med de erfaringene som dukker opp i tråder innimellom synes jeg.

Janus
04/07/10, 16:20
hehe, prøv på bilforumet :p

Joakim-G_R
07/07/10, 10:36
Siden klubben prøver å fremstå som særiøs ovenfor samarbeidspartnere og andre organisasjoner syns jeg ikke en sånn tråd hører hjemme her. Får holde med de erfaringene som dukker opp i tråder innimellom synes jeg.

Hvorfor det?

Om personene som skriver inn skriver på en voksen måte så skal det jo ikke være noe problem. Belyser jo bare at det er flere som har dårlige erfaringer.

Men kan da for guds skyld ta med gode erfaringer også, har lest om de som har fått godkjent hjemmemekka coilovere osv også.

Men syns at det burde taes med et "bevis" for hva man har fått godkjent, da det kan kommer mange skrønehistorier. :)

TeamBørnOut
07/07/10, 10:49
Hvem vil skrøne om å ha klart å godkjenne ting? det får jo bare gått feil vei :D

Men jeg syns vi burde hatt en slik tråd ja. med erfaringer. tips å triks. Man blir ikke en mindre useriøs klubb fordi man forteller medmennesker hvordan man kan få godkjent sin 3" eksos.

Joakim-G_R
07/07/10, 11:09
Hvem som vil skrøne?

Vel, har lest bl.annet en viss bruker her inne som påstod godkjente 400hk på biltilsynet...

Men når det ble spurt om bilder/bevis, kunne det aldri fremskaffes. Og nye unnskyldninger hver gang omtrent. :)

Naturlig skeptisk, og med god grunn på internett.. :)

TeamBørnOut
07/07/10, 11:19
er jo bare å skaffe skiltnret å ringe biltilsynet det :D
da opplyser de om alt sånt

Joakim-G_R
07/07/10, 12:15
Greia var at han ikke kunne komme med noensomhelst opplysninger om bilen. :)

TeamBørnOut
07/07/10, 12:41
ah :D vanskelig hvis man ikke har bilen en gang vettu :D

Bear
07/07/10, 12:49
er enig i at det burde lages en tråd om "tips og triks" ved godkjenning!! er veldig kjekt å få litt info hvis man ikke har godkjent noe før. f.eks, at man burde skrive en søknad ved motorbytte, senk osv. noe veldig mange ikke har fått med seg.. å at man MÅ ha firhjulskontroll på en bil med stiv bakaksling, at det ikke holder med bare forhjulskontroll! også litt info om visse regler som kanskje biltilsynet ser litt for godt på osv!

Anders-
07/07/10, 20:40
En "how- to" på å godkjenne bil er veldig velkommen :)

Karl
08/07/10, 07:06
Enig i at det trengs et eller annet hvor folk kan legge inn hva de har fått godkjent, med papirer selvfølgelig. Hvordan de gikk fram for å få godkjent dette, gjerne med søknaden og svaret fra biltilsynet.

En avdeling med slike godkjenninger, gjerne med et fast oppsett ala brukerpresentasjoner hadde vært til stor hjelp for andre som vil ha tingene i orden. Kunne kanskje laget en avdeling under tips&trix?

Anders-
08/07/10, 10:52
Enig i at det trengs et eller annet hvor folk kan legge inn hva de har fått godkjent, med papirer selvfølgelig. Hvordan de gikk fram for å få godkjent dette, gjerne med søknaden og svaret fra biltilsynet.

En avdeling med slike godkjenninger, gjerne med et fast oppsett ala brukerpresentasjoner hadde vært til stor hjelp for andre som vil ha tingene i orden. Kunne kanskje laget en avdeling under tips&trix?

Når noen har laget how-to`s på det så send meg gjerne en pm, så kan vi vurdere å åpne en slik kategori

Joakim-G_R
08/07/10, 12:40
Da må en person si seg villig til å lage en how-to, selvom det ikke går å lage en how-to, da så og si ingen prosjekt er like.

Det måtte ha blitt en tråd eller et underforum som Karl nevner evt. Om en person skal skrive en "how-to", hadde det blitt veldig mye research for han, og vanskelig å skaffe fakta.

Vil jeg anta.

Soulair
08/07/10, 13:18
Hvem som vil skrøne?

Vel, har lest bl.annet en viss bruker her inne som påstod godkjente 400hk på biltilsynet...

Men når det ble spurt om bilder/bevis, kunne det aldri fremskaffes. Og nye unnskyldninger hver gang omtrent. :)

Naturlig skeptisk, og med god grunn på internett.. :)

Jeg kan trygt trekke denne nå. Dette var en muntlig avtale med en tekniker på BT Trondheim... som ble gjort et par år tilbake.:o Det har kommet noen regler siden den gang, så hadde han ordnet papir på det den gang skulle jeg stått for det den dag i dag!

Joakim-G_R
08/07/10, 13:22
Jeg kan trygt trekke denne nå. Dette var en muntlig avtale med en tekniker på BT Trondheim... som ble gjort et par år tilbake.:o Det har kommet noen regler siden den gang, så hadde han ordnet papir på det den gang skulle jeg stått for det den dag i dag!

ang 400 hk?

Var ikke deg jeg tenkte på, faktisk. Den aktuelle bilen var ferdig godkjent og visstnok stemplet inn i vognkortet.

Soulair
08/07/10, 15:05
Ok! Har den det gjelder godkjent 400hk for en stund siden, eller er dette nå nylig??

Joakim-G_R
08/07/10, 18:48
Er en liten stund siden, men ikke såå lenge siden jeg så han skrev det.Er nok flere som husker det også. :)
Men når denne godkjenningen skal ha skjedd husker jeg ikke. Uansett er det EN 242 jeg har sett med godkjente 400 hk, og den hadde vært innom TUV i tyskland osv osv, han hadde vel brukt 400 000 for å få det godkjent osv, men. og husker jeg ikke feil, var det vel i starten av 90-tallet den ble godkjent.

Anders-
08/07/10, 21:49
Da må en person si seg villig til å lage en how-to, selvom det ikke går å lage en how-to, da så og si ingen prosjekt er like.

Det måtte ha blitt en tråd eller et underforum som Karl nevner evt. Om en person skal skrive en "how-to", hadde det blitt veldig mye research for han, og vanskelig å skaffe fakta.

Vil jeg anta.

Det er veldig mange ting som går igjen som motorbytte, senk o.l. dette er det fullt mulig å lage en how-to på som er ganske så universal

Joakim-G_R
09/07/10, 11:57
Det er veldig mange ting som går igjen som motorbytte, senk o.l. dette er det fullt mulig å lage en how-to på som er ganske så universal

Joda. Men andre ting også, som bur, sprut, toning av ruter, osv.

Som f.eks at orginalsotede fremre sideruter fra f.eks US-modeller kan bli godkjent i Norge, på nyere biler.

Sebbe
12/07/10, 01:30
hadde vært helt topp med en egen del slik som brukerpresantasjoner hvor man kan lage en tråd om hva man har fått godkjent, gjerne med søknader og svar fra biltilsynet og hvor og når det ble godkjent. jeg tror det ville blitt litt klarer hva som faktisk ble godkjent da, ikke bare "en jeg kjenner fikk godkjent blablabla..." og det går vel ann å referere til andre saker som har blitt godkjent før når man søker?

Devils
19/07/10, 19:17
THolandsli

klubben fremstår jo ikke som useriøs bare fordi folk deler forskjelige erfaringer med biltilsynet om div godkjeninger og div ting de ikke får godkjent.
Kan jo hend at en person har klart og fått godkjent en ting som en ana kar ikke har fått godkjent grunnet bedre skrevet søknad f.eks og da kan man jo del den erfaringa og få skrivet en bedre søknad til biltilsynet.

De/alle fleste biltilsyn og kontrolløra som jobba dær har helt forskjelige meininga angående godkjening av motor,senk,felga osv og da er det jo kjekt og kan del erfaringa folk har.

940pearl
19/07/10, 19:21
Var A.Finstad som bygde bilen med 400 hester som var godkjent.
15 år var han når han gjorde det:) Imponerende.
Venter fortsatt i spenning på bilder!
Og hvordan han gikk frem for å få det godkjent:rolleyes:

A.Finstad
19/07/10, 19:58
det stemmer vell ikke helt det du ser her er jo Joakim-G R som sikter til en bil bygd i starten av 90 tallet å jeg ble født i 91 så jaja, men uansett så er jo jeg i gang med et sånt prosjekt IGJEN! bare at jeg betaler selv denne gangen!

940pearl
19/07/10, 20:05
neivel, var vel ikke deg joakim siktet til:D

Edit: Viss du leser innleggene, så ser du at jaokim skriver at han husker en viss bruker her inne påstod at han hadde bygd en bil, men intet bevis å fremlegge.

A.Finstad
19/07/10, 20:15
ja det veit jeg, men han sier også at det var på starten av 90 tallet!

940pearl
19/07/10, 20:39
den eneste 242 som var godkjent med så mye effekt var en gang på 90 tallet

ChrML
19/07/10, 21:07
Hva når saksbehandlerene fra BT stikker innom tråden og ser dette? Ikke sikkert det blir noe lettere å godkjenne etter det.

Angående godkjenning av mye effekt. Erik sin svarte 740-en fra Kongsberg på VCCN treffet er godkjent med den effekten. Gode formuleringer og gode vitenskapelige argumenter, samt kontakt med Biltilsynet hele tiden under byggingen er viktig.

Joakim-G_R
20/07/10, 09:12
Gjøre klarhet i det da. Men jeg gidder ikke skrive navn, da jeg ikke gidder å henge ut folk - det er flere som husker saken ser jeg.

Jeg vet det var godkjent en 242 med 400 hk. Mener denne hadde vært hos TUV og greier, og dette var på starten av 90-tallet. Denne var det også reportasje om i et eller annet blad, og jeg mener det var Morgis som la ut scanning fra bladet, men mulig det er feil bruker.

Ang brukeren som ikke hadde noe bevis, fikk ejg aldri tak på hvilket år denne ble bygd, eller godkjent.

Var vel ikke så rart, da det ikke kunne fremlegges bevis på noenting annet, heller ikke et skarve byggebilde..

Joakim-G_R
20/07/10, 09:14
Hva når saksbehandlerene fra BT stikker innom tråden og ser dette? Ikke sikkert det blir noe lettere å godkjenne etter det.

Angående godkjenning av mye effekt. Erik sin svarte 740-en fra Kongsberg på VCCN treffet er godkjent med den effekten. Gode formuleringer og gode vitenskapelige argumenter, samt kontakt med Biltilsynet hele tiden under byggingen er viktig.

skjønte jeg ikke mye av inlegget ditt, hvorfor skal det bli vanskeligere å få godkjent ting fordi vi samarbeider med andre som har fått godkjent det samme tidligere? Som sagt burde det ikke bare bli dårlige erfaringer og en reduksjon til 14 år når man skriver innlegg heller i en slik tråd. Vi er da vel såpass voksne? :)

Hvem erik? Hvor mye effekt?

ChrML
20/07/10, 14:21
skjønte jeg ikke mye av inlegget ditt, hvorfor skal det bli vanskeligere å få godkjent ting fordi vi samarbeider med andre som har fått godkjent det samme tidligere? Som sagt burde det ikke bare bli dårlige erfaringer og en reduksjon til 14 år når man skriver innlegg heller i en slik tråd. Vi er da vel såpass voksne? :)

Hvem erik? Hvor mye effekt?
Tenkte bare at en søknad neppe virker like profesjonell og faglig som en ombyggingssøknad burde være hvis den bare er Ctrl+C fra en side på nettet.

Husker ikke etternavnet. Han Erik som var på banetreffet på Rudskogen i den svarte 740-en.

THolandsli
20/07/10, 21:21
Erik sin er godkjent med turbomotor ja, men under 238hk som er grensa for det karroseriet.

Karl
21/07/10, 07:47
Tror det er enormt mange vandrehistorier ute å går angående svære motorer og godkjenning.

Joakim-G_R
21/07/10, 09:40
Tror det er enormt mange vandrehistorier ute å går angående svære motorer og godkjenning.

Der er jeg enig med deg. En høns blir til en hanefarm, også videre..

Joakim-G_R
21/07/10, 09:41
Tenkte bare at en søknad neppe virker like profesjonell og faglig som en ombyggingssøknad burde være hvis den bare er Ctrl+C fra en side på nettet.

Husker ikke etternavnet. Han Erik som var på banetreffet på Rudskogen i den svarte 740-en.

I den svarte 740'en, altså AC^ ? Med KRB Trading-skilter?

Ja, selvfølgelig. Men det hadde jo vært greit å fått en "database" over hva som HAR blitt godkjent, slik at man da evt kan bruke flere eksempler på ting som har blitt godkjent, om man sliter med å godkjenne det samme selv.

Som f.eks Terje1 ( ? ) som hadde fått godkjent hjemmelagde coilovere.

Wahl
22/07/10, 08:32
Er egentilg ikke så vanskelig å få godkjenne bil, noe er jo selfølgelig umulig, men om man spør, søker, tar bilder under bygg/montering, så er det utrolig :)