PDA

Vis full versjon : '00 V70 TDi, gasspedal er død + får ikke stoppet motor



Svirre
08/03/15, 23:42
Heldigvis ikke min bil dette er snakk om :D (For de som måtte lure)

Fetter'n min anskaffet seg nylig en V70 2.5d, manuell, men litt diverse problemer. Han som hadde bilen før, hadde byttet motor pga. havari, og fikk ikke ting til å fungerer igjen. I følge forrige eier så hadde alt sammen gått bra helt til motorbytte ble gjennomført. Det satt riktignok trimboks på dieselpumpa, men den er fjernet nå. Den også fungerte tydeligvis før motorhavariet.
Jeg har vært inne med VIDA og slette de feilkodene som var lagret, men får ikke slettet 1 kode. Den har sammenheng med hva problemet er.

Når jeg kobler til med VIDA så får jeg ikke opp volten som genereres. Det kommer opp feilkode på at det ikke genereres noe, ladelampa lyser, men dynamoen får ladestrøm og den lader i bil. Dynamoen er også tatt ut og testet i benk hvor den lader bra og stabilt. Så dynamoen er fysisk i orden. Turtelleren går heller ikke, men den fungerer siden jeg har funksjonstestet instrumentpanelet med VIDA.

Så følgende henger sammen her:
- 0v i VIDA
- Ingen respons fra gasspedal
- Ladelampa lyser
- Turteller viser ikke turtall
- Bilen stopper ikke. Må kveles

Vi har ikke sjekket om solenoiden henger, eller om den får strøm.


Noen som kan ha innspill? (Sikkert noe mer jeg kunne oppgitt, men om noe mangler som skal jeg tilføye dette :))

brynna
09/03/15, 09:01
Gir deg et tips med bakgrunn i Caravelle T4.
At bilen ikke stopper, er vel sannsynlig at "stopp/start" ventilen/solenoiden ikke har spenning, eller at ledningsnettet ikke er likedan. Sjekket ut alle sikringer??
Vedr. mangel på gasspådrag har T4 en bryter ved bremsepedalen. Den går på bremselys, men den kutter også gasspådraget når bilen er i bevegelse. Kontroller at den bryteren er i orden. (Hvis den er som T4 da)

Svirre
09/03/15, 09:06
Skal sjekke denne! Jeg aner ikke hvordan fissr bilene ser ut ved pedalsettet siden jeg ikke har vært oppunder der. Dkal gå over denne bilen etter at jeg får montert sammen XC'n til tante først :)

Rcar
10/03/15, 19:40
Hei
Tror denne artikkelen gir mange gode tips/råd/forklaringer.
http://www.myturbodiesel.com/wiki/diesel-tdi-engine-runaway-engine-causes-how-to-stop-and-repair-it/

Vh
Rcar

Svirre
10/03/15, 20:13
Takk takk. Skal lese denne når jeg får satt meg bak en pc.