PDA

Vis full versjon : Sveise eksos fra turbo og ut



Ollimo
26/06/10, 17:54
Må nesten få meg ny eksos på 940'en nå, og tenkte jeg skulle kjøpe 3"rør (eller skal jeg gå for 3,5 med en gang?) fra biltema og sveise dette.
Har et MIG apparat og en mekaniker tilgjengelig hjemme, regner med at MIGen er ok til dette? :)
Lurer litt på hvor mye jobb dette er, og hvor dyrt det blir? Er det bedre å kjøpe nytt kanskje?
Hvis noen har en deleliste på hva jeg trenger så er det bare og slenge den ut ;)

T90
26/06/10, 18:04
Kjøp rustfritt når du alt skal lage selv
Eller så må du lakke rørene med varmebestandig lakk slik at det ikke ruster opp.

Ollimo
26/06/10, 18:20
Kjøp rustfritt når du alt skal lage selv
Eller så må du lakke rørene med varmebestandig lakk slik at det ikke ruster opp.

Tenkte på denne jeg: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Motor/Eksosanlegg/Universal/Universal1/798420-ROR-76MMX2M/

The Rev
26/06/10, 19:43
trur 3" e bra nok ole ;)

A.Finstad
27/06/10, 11:40
bygg selve eksosen i 3" men bygg down pipen i 3,5" da puster motoren litt bedre og gassene får den plassen dem trenger ut av turboen.

SWR
27/06/10, 18:07
3" eksos holder til 550 hk eller så.. uansett, ikke stepp røret ned i dia NOE STED.

TeamBørnOut
27/06/10, 18:20
2.5 holder sikkert langt det også. men selv på 13cn merker man forskjell på 3" vs 3.5" dp.
eller ned til kat. på kkkn min var det natt å dag i forskjell. Men er vell fordi bilen er 5meter lange å det går med mye rør + bøyer... orka litt mer med eksosen rett ut bak forhjula. men ikke kjørbart på en bruksbil :D

A.Finstad
27/06/10, 19:19
er som TBO sier du merker STOR forskjell på reaksjonen på motoren når du får større eksos på den! gjør som jeg sier kjøp deg deler for å sveise 3,5" DP i rustfritt og så skaffer du deg resten av eksosen i 3" rustfritt så har du aldri noen problemer igjen å du får en mere responsiv bil/motor.

940pearl
27/06/10, 20:06
Hvilken bil har du hatt 3,5" dp på da Finsta?

The Rev
27/06/10, 20:38
Hvilken bil har du hatt 3,5" dp på da Finsta?

CHRML sin, heaheahea

A.Finstad
27/06/10, 22:25
jeg har bare bygd det på kamerater sine biler og skal ha det på min egen når jeg får ny turbo hadde jeg måtte bygd nytt eksos anlegg så hadde jeg bygd med 3,5" DP og 3" resten!

cossykiller
27/06/10, 22:28
er ikke det litt dårlig da? iom at du da går ned ifra 3,5 til 3 ? skal du ha 3,5 dp kjør 3,5 på resten også?

A.Finstad
27/06/10, 22:44
trenger ikke det merker som sakt stor forskjell bare på 3,5" DP i forhold til 3" DP å da er resten av anlegget i 3" å det bråker ikke like jævelig med 3" og to lyd dempere i forhold til 3,5" og to dempere de to gangene jeg har målt baktrykket for å se forskjellen så sank det
med 1 bar altså fra 2 bar til 1 bar på den ene(en som trudde 16T var en STOR turbo) og den andre gangen fikk jeg ikke målt før og etter, men fikk målt etter han bytta turbo han bytta til en garrett GT30 og fikk 0,8 bar i baktrykk og lada 1,3 så var ikke så ille

Torra
28/06/10, 00:28
For å spore litt av da, hvor mye vil 3" eksos med en lyddemper og røret gående ut bak bakhjulet bråke? Vet hvordan det er å kjøre med rakrør på sugemotor, men hvordan vil det bli med turboen som demper en del?

ChrML
28/06/10, 05:29
For å spore litt av da, hvor mye vil 3" eksos med en lyddemper og røret gående ut bak bakhjulet bråke? Vet hvordan det er å kjøre med rakrør på sugemotor, men hvordan vil det bli med turboen som demper en del?
Det blir veldig traktor. Bare 3" JT med en lyddemper helt ut er traktor. 3" JT som mangler siste lyddemper og slutter etter bakakselen er skikkelig traktor. Så tror lyden vil bli helt forferdelig :p.

Teebob
28/06/10, 09:43
Hvordan måler man baktrykk?

940pearl
28/06/10, 11:02
jeg har bare bygd det på kamerater sine biler og skal ha det på min egen når jeg får ny turbo hadde jeg måtte bygd nytt eksos anlegg så hadde jeg bygd med 3,5" DP og 3" resten!

Var det på originalt grenrør? Har du bilde av byget for å se hvordan det ser ut?

TeamBørnOut
28/06/10, 12:58
er ikke det litt dårlig da? iom at du da går ned ifra 3,5 til 3 ? skal du ha 3,5 dp kjør 3,5 på resten også?
90% av effekten ligger vell nesten i DP. et 3" jt anlegg med orginal DP går like dårlig som en orginal bil. men et orginal anlegg med 3" dp går nesten like bra som full 3" hele veien. Mange bygger jo 3.5" dp. 3" til kat og 2.5" resten for å få minst mulig støy i bilen sin. Mange eldre folk som kjører med dette faktisk :D ferrita bygget mange slike anlegg når 940 hadde sin storhets tid for 10år siden.
Fikk kjøpt ferdige slike pakker for noen år siden også.
Samme oppsett blir ofte brukt på eldre turbo bmwer også :)

A.Finstad
28/06/10, 14:34
Hvordan måler man baktrykk?

borrer et hull og sveiser på en mutter for så å bruke bremserør et lite stykke før man går over til vanelig vakum slange inn til en turbotrykks måler så det blir på en måte på samme måte som tyrbo trykket :p

TeamBørnOut
28/06/10, 14:37
for de av dere som skal sjekke ut hva dette baktrykket er på 13c eller 19T på rødblokkene så anbefalles en turbotrykksmåler som går et stykke ;)
jeg måtte bruke barrometer fra noe gass greier når vi lekte med en 19T en gang (sjekket ut hvor mye det hjalp med vinklet hus).

ChrML
28/06/10, 14:41
Hjalp nok en del med vinklet hus? På rett hus så blåser jo eksosen rett i eksoshusveggen når den kommer ut fra turbinen :p.

TeamBørnOut
28/06/10, 14:48
+ at flødet blir herpa av eksosen ut fra wg (det er noe som herper mye effekt på 740 tic også. men der er man heldige å kan få tak i nye bakdeler hvor dette er gjort mye bedre :D)
jeg husker ikke om vi merket no særlig forskjell egentlig. men når vi dreide opp litt på det rette huset så ble det litt forskjell faktisk. men fortsatt veldig lat fra 3500 og opp..
eneste som brant seg godt fast den kvelden var hvor lenge turbon holdt en test kjøretur når en dust hadde glemt å montere oljeslangen til turbon. Vi merket det når det kakklet i motoren! og som vanlig på volvo 940 91 model så fungerte jo ikke oljelampa på en varm sommerdag... (jordpunktet blir ofte brutt :( på varme dager.. pga printer kortet utvider seg)

ChrML
28/06/10, 14:52
+ at flødet blir herpa av eksosen ut fra wg (det er noe som herper mye effekt på 740 tic også. men der er man heldige å kan få tak i nye bakdeler hvor dette er gjort mye bedre :D)
jeg husker ikke om vi merket no særlig forskjell egentlig. men når vi dreide opp litt på det rette huset så ble det litt forskjell faktisk. men fortsatt veldig lat fra 3500 og opp..
eneste som brant seg godt fast den kvelden var hvor lenge turbon holdt en test kjøretur når en dust hadde glemt å montere oljeslangen til turbon. Vi merket det når det kakklet i motoren! og som vanlig på volvo 940 91 model så fungerte jo ikke oljelampa på en varm sommerdag... (jordpunktet blir ofte brutt :( på varme dager.. pga printer kortet utvider seg)
Haha, det er imponerende at turboen holder lengre enn motoren uten olje :p.