PDA

Vis full versjon : Bygge om fra gassvier til gass spjel



Lillegutt
05/03/15, 21:26
Hei noen som vet om det går Ann å bygge om fra 98 til 99 ? Volvo v70.

Altså fra gass wire til gass spjel ?

Rcar
05/03/15, 21:46
Hei
Klart det går ann. Alt går ann ;)
- I dette tilfellet om du tar all elektronikken og aller helst også motoren fra en 1999 og setter over i 1998 modellen.

Hva ønsker du dette upålitelige elektroniske gass spjeldet for egentlig ?

Vh
Rcar

Lillegutt
05/03/15, 22:18
Tenkt å bygge om til awd. Blir litt lite med bare 2 liter turbo på awd kanskje ?

Rcar
06/03/15, 08:45
Hei igjen.
Kan da bygge om til AWD uten å ha elektronisk gasspjeld.
Og 2,0 turbo er ikke nødvendigvis for lite - dog effekten kan selvsagt også (med fordel) oppgraderes.

Rcar

turb00le
06/03/15, 08:51
Bare å lade på litt mer det...
Du får jo 2.3 turbo med vaierspjeld også.

Rcar
06/03/15, 19:23
Bare å lade på litt mer det...
Du får jo 2.3 turbo med vaierspjeld også.

Alle 850 og X70 126,140,144,165,170,175,180,192,193,210,211,225,22 6,240,247,250 hk bensin frem til medio 1998 har wire spjeld.

Rcar

locked
06/03/15, 23:59
Hva ønsker du dette upålitelige elektroniske gass spjeldet for egentlig ?
Når det er i orden, noko det stort sett er utanom en gang eller to i bilens levetid så går det det jævla wire spjeldet en høg gang på absolutt alle område.

mrstfu
07/03/15, 01:00
Signerer locked. Særdeles behagelig å kjøre med.

Rcar
07/03/15, 12:20
Signerer locked. Særdeles behagelig å kjøre med.

Som mange ganger før er jeg helt uenig...da selvsagt for å overdrive en hel masse ;)
(Som jeg har nevnt før ble Volvo dømt til å gi 12 års garanti på dette spjeldet i USA; hvis de hadde tenkt å få lov til å selge flere Volvo i statene)

MEN det forandrer ikke det faktum at TOPIC var om han kunne bygge om (muligens relativt/overkommelig) enkelt ?

Og der kan vel alle være enig om at det kan man ikke lett gjøre (!)

Rcar

mrstfu
07/03/15, 12:54
At du er uenig er helt irellevant, da det ikke dreier seg om fakta eller objektiv observering, men foretrekkende og subjektive preferanser.

Til TS: skal du ha elspjeld må du og ha nytt innsug, nye trykkrør, vakumlinjer og nye hjerne som kaan styre mekanikken, samt ny gasspedal, nytt motornett og en hel del andre greier. Jeg ville ikke begynt på dette med mindre du har god tid, eller en komplett delebil stående.

Rcar
08/03/15, 18:37
At du er uenig er helt irellevant, da det ikke dreier seg om fakta eller objektiv observering, men foretrekkende og subjektive preferanser.

Til TS: skal du ha elspjeld må du og ha nytt innsug, nye trykkrør, vakumlinjer og nye hjerne som kaan styre mekanikken, samt ny gasspedal, nytt motornett og en hel del andre greier. Jeg ville ikke begynt på dette med mindre du har god tid, eller en komplett delebil stående.

Ok, skal forsøke å holde meg til fakta :o (Men les litt mellom linjene da mann :p)
Men det er fakta at dette er et upålitelig drittspjeld.
- Har 2 biler med drittspjeld for øyeblikket (det ene ca 25 mnd og utenfor garanti !)
Det er fakta at det er veldig mye arbeid å bygge om.

Fakta er også at spjeld med gul merkelapp er bytte (og en oppgradert) modell.

Vh Rcar

mrstfu
08/03/15, 18:48
Nei, FAKTA er at du ikke liker ETM. Det er helt greit å ikke like det spjeldet, men ikke prøv å selge det som et opplest, vedtatt og ubestridelig fakta at disse spjeldene går i dass.

Det er en vanlig feil på en god del av disse bilene, men langt i fra alle har måttet bytte spjeld, og som du sier er det en oppgradert og utbedret utgave, som sannsynligvis en del motorer allerede har. Disse feilene ble oppdaget for lenge siden, så byttespjeld eller oppgraderte spjeld er ikke noe nytt noe.

Det gjør en del andre systemer langt mer pålitelig, som cruisecontrol, som da ikke er avhengig av et system med langt mindre slitesterke deler som vakumbelger, større ledningesnett og lignende, men snakker direkte med gasspjeldet.

Siden trådstarter sannsynligvis ikke har satt seg veldig inn i hva slags motorer og mekanikk han trenger for å bygge om til AWD kan det være greit å legge personlig preferanse på hylla og holde deg til fakta, som du sier. At det er et drittspjeld er din mening, ikke fakta.

locked
08/03/15, 22:09
- Har 2 biler med drittspjeld for øyeblikket (det ene ca 25 mnd og utenfor garanti !)
Ikkje forstår eg korleis du greie å trekke paralellen her, for på den 25mnd gamle bilen din er det eit heilt anleis spjeld enn det her er snakk om.

Og som mrstfu (http://forum.vccn.no/member.php?u=707) er inne på så kan du ikkje dømme dette nord og ned berre fordi du ikkje likar det. Det er eit stort framsteg komfortmessig og særleg på bilane med automatgir då motor og girkasse samarbeidar bedre, samt cruicecontrol og generell følelse og respons i pedalen.

At det er litt jobb å bygge om er no en ting, men har du en donorbil er det på ingen måte uoverkommeleg å få til!

Daniel V
09/03/15, 00:07
Så da kan vi egentlig oppsummere det slik?

Wirespjeld:
Positivt:
- Pålitelig
- Lite vedlikehold
Negativt:
- Gammeldags
- Føles tregt
- Dårligere respons
- Et sabla styr med vakumstyrte belger osv til cruisecontrol.
- Cruisecontrol bruker lang tid på å slå inn.

ETM:
Positivt:
- Fantastisk respons
- Motor føles kvikkere
- Fantastisk respons fra cruisecontrol.

Negativt:
- Må KANSKJE påregnes å måtte byttes i løpet av bilens levetid. Var i hovedsak et problem på de første bilene med ETM.
- Kostbar del
- Må programmeres hos Volvo.

Rcar
09/03/15, 21:32
Ikkje forstår eg korleis du greie å trekke paralellen her, for på den 25mnd gamle bilen din er det eit heilt anleis spjeld enn det her er snakk om.

Og som mrstfu (http://forum.vccn.no/member.php?u=707) er inne på så kan du ikkje dømme dette nord og ned berre fordi du ikkje likar det. Det er eit stort framsteg komfortmessig og særleg på bilane med automatgir då motor og girkasse samarbeidar bedre, samt cruicecontrol og generell følelse og respons i pedalen.

At det er litt jobb å bygge om er no en ting, men har du en donorbil er det på ingen måte uoverkommeleg å få til!

Hei locked
Snakker selvsagt om 25 måneder gammelt gass spjeld på en 1999 mod.
Hender jeg er litt på bærtur - men ikke så meget ;)
ETM jeg snakker om er kjøpt nytt, samt programmert hos Volvo - til en 1999.

Har også en annen bil med trassig ETM spjeld. Og har hatt mange biler med feil....
- Sa jo ikke at ETM var drit for kødd.
Men jeg har fakta vært veldig uheldig + en del titusner andre.
Er absolutt en av topp feilene på disse bilene.
Men sier ikke at det ikke er fordeler ;) når det virker...så lenge det virker.
* Har ikke dømt jobben med å bygge om nord og ned - påpeker at det er mye arbeid (trenger også (helst) en komplett delebil)
VH Rcar

Rcar
09/03/15, 21:42
Så da kan vi egentlig oppsummere det slik?

Wirespjeld:
Positivt:
- Pålitelig
- Lite vedlikehold
Negativt:
- Gammeldags
- Føles tregt
- Dårligere respons
- Et sabla styr med vakumstyrte belger osv til cruisecontrol.
- Cruisecontrol bruker lang tid på å slå inn.

ETM:
Positivt:
- Fantastisk respons
- Motor føles kvikkere
- Fantastisk respons fra cruisecontrol.

Negativt:
- Må KANSKJE påregnes å måtte byttes i løpet av bilens levetid. Var i hovedsak et problem på de første bilene med ETM.
- Kostbar del
- Må programmeres hos Volvo.

Absolutt "inne på noe riktig" her Daniel ;)
Skal også sies at det gamle ETM spjeldet var vesentlig dårligere, enn det nyere erstatnings spjeldet. Det er fakta med.
Er også som du & locked sier en stor fordel å få fjernet alt av vakuum slanger og "skrot" ganle til CC systemet også.
Og ja et nytt fungerende spjeld som er elektronisk styrt av ECU jobber jevnere og mer kontrollert.

For de som er litt mer enn gjennomsnittlig interessert er (velkjente) Matthew sin side en del om dette, bla
http://www.matthewsvolvosite.com/volvos-electronic-throttle-module-fiasco

Vil ikke at det skal ta helt av her - så skal ikke kommentere for meget mer...


Rcar

Lillegutt
10/03/15, 12:58
Det ble heller kjøp av Volvo v70 2.5 awd 97 mod istede

Rcar
10/03/15, 19:29
Lurt ;)

850GLTsilver
14/03/15, 00:05
Så da kan vi egentlig oppsummere det slik?

Wirespjeld:
Positivt:
- Pålitelig
- Lite vedlikehold
Negativt:
- Gammeldags
- Føles tregt
- Dårligere respons
- Et sabla styr med vakumstyrte belger osv til cruisecontrol.
- Cruisecontrol bruker lang tid på å slå inn.

ETM:
Positivt:
- Fantastisk respons
- Motor føles kvikkere
- Fantastisk respons fra cruisecontrol.

Negativt:
- Må KANSKJE påregnes å måtte byttes i løpet av bilens levetid. Var i hovedsak et problem på de første bilene med ETM.
- Kostbar del
- Må programmeres hos Volvo.



MÅ nesten bare si det: Responsen har definitivt IKKE med ETM å gjøre, men hele pakka.
Samma hvor fort spjeldet klarer å reagere, så er det foten din som setter begrensningene + reaksjonstiden til elektronikk.
Mek-spjeld reagerer 100% direkte på høyrefoten din, men punktet med treg CC på mek-spjeldene gjelder likefullt.
Og skal man ha ETM i biler som normalt ikke er bygget for disse, så må man blant annet endre på svært mye for å få slikt som CC til å fungere.

Tviler på om jeg hadde sett den store nytten, om jeg nå ser bort fra responsen på nettopp: CC. :D

Daniel V
14/03/15, 04:28
Nå er jo ikke det jeg skriver kun ment mot den ene delen som spjeldet, men hele pakka du får med de to forskjellige løsningene.

Jeg synes motorene med ETM reagerer raskere enn wiremotorene, men det er nå bare min personlige mening. :)