PDA

Vis full versjon : R Bremse tråden - Søknad om godkjenning av R bremser på 240

Riff
04/03/15, 08:14
Heisann.

Tenkte det kunne være greit å lage en liten samletråd for de forskjellige tinga om S60R bremsene.

Svaret jeg fikk fra BT

"XX 00000 er allerede utstyrt med ventilerte skiver foran, og dermed er kravet fra mht. motorbytte for så vidt innfridd. I en oppfølgingssøknad ønsker du likevel å oppgradere bremsene
med brembo-komponenter fra R-versjonene av Volvo S60 og/eller V70. Antar at det i tillegg til kalipere også da må byttes skiver foran og bak. På generell basis vil vi presisere at det vil
være naturlig å be om dokumentasjon for dimensjonering av hovedsylinder sammen med disse komponentene når vi skal gjøre en slik vurdering. Bremsekraft og blokkerings-rekkefølge
er vesentlige ting som skal kontrolleres, og det vil være viktig at trykkregulering og/eller lastavhengig fungerer og er operativ. Når det gjelder innfestning er det i utgangspunktet "bolt-on"
som gjelder. Jeg vet vi har godkjent en form for utforing/spacere dersom dette har vært påkrevd av plasshensyn. Dersom det må lages nye adapterplater til festing av kalipere må disse
i tilfelle være i et materialstykke. Adapterplater for flytting av kaliper på større bremser, kombinert med større hjul og dekk vil selvsagt påvirke kraftmomentet på spindelens originale
festeører, og vi vil trenge en bedre detaljer skisse/sprengskisse av hvordan dette er tenkt løst før vi kan uttale oss sikkert."

Så utfra dette, så tenkte jeg at jeg kunne se over hvilke deler av bremsesystemet som kan gjøres om for og passe.
Leste gjennom Kodja sin tråd, og fant der at S60R bremsemasteren er 24,5mm + 24,5mm, altså like stor på begge kammerene.

Fant denne på nettet:
http://www.americanmuscle.com/master-brake-cylinder-9698gt.html

Men den står jo feil vei, og den andre de hadde på siden der var 27mm + 27mm, fortsatt like stor på begge kammerene, men litt større enn den fra S60R.

Lette litt til rundt på nettet, og fant denne tråden på turbobricks, der den 27+27 er brukt.
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=281934

Her måtte de da forlenge pinnen som pusher inn i masteren.. Usikker på hva BT sier om dette. Men kanskje noen andre finner noe som er likt og bolt on? Kommer til å lete videre selv og.

Har og fått tegna av de adapterne jeg har kjøpt, og skal se om alle mål stemmer skikkelig. Så blir det eventuellt å sende inn en oppdatert søknad til BT hvor jeg legger frem hva jeg har beregnet og hvilke deler jeg vil bytte ut for å få dette til å fungere. Ser i Kodja sin tråd at det har vært snakk om ombygging til ABS, så en må kanskje gå den ruten og.

Har ikke noe skjema foran meg, og har ikke funnet ett på nettet ennå, men noen som vet om lh-2.4 må være på plass for at ABS hjerna skal fungere? Eller tar den kun inn hastighetsignale ifra forhjulene og bakakslingen?

Her har jeg da funnet skjema fra 1992 Volvo 240 med abs, og her ser en klart og tydelig at dette er en egen separat del som kun forholder seg til bremsene.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/147.jpg (http://s1179.photobucket.com/user/Kurt_Ardal/media/Volvo%20240/Skjermbilde.jpg.html)

Utveksling:

Her er det jeg har klippet fra tråden til Kodja, og jeg legger dette også i første posten:

Servosylinderens utveksling på 240:
DBA 9", DBA 10", Girling 2x8" og Girling 10": har 1:3,5 i utveksling
DBA 2x8": har 1:4 i utveksling

Servosylinderens utveksling på S60 -06:
1-5,8 i utveksling

har også sjekket litt mer i fickdata'n og funnet ut følgende som er grei info før R bremsemontering...

240 Hovedbremsesylinder har disse størrelsene:

->1990 (uten ABS)
primærsylinder 22,3mm diameter\ sekundærsylinder 15,75mm diameter

1991-> (uten ABS)
primærsylinder 23,81mm diameter\ sekundærsylinder 16,84mm diameter

1991-> (Med ABS)
primærsylinder 22,20mm diameter\ sekundærsylinder 19,05mm diameter

sånn sett vil det vell være greiest å bruke hovedbremsesylinder fra 1991-> (uten ABS) for å være nermest mulig S60 (R) sin hovedsylinder som er slik:

S60
primærsylinder 25,4mm diameter\ sekundærsylinder 25,4mm diameter

Målte på den pedalen jeg har, og den er 1:4 i utveksling.

Skriv gjerne i tråden her hva du selv har funnet ut av ting rundt dette, så kanskje vi kan komme så langt at det er mulig å få godkjent R bremser på 240 :)

Kurt

kimove
04/03/15, 08:34
Wow, må være noe av det mest fornuftige svaret jeg har hørt fra BT :p

Riff
04/03/15, 08:54
Wow, må være noe av det mest fornuftige svaret jeg har hørt fra BT :p

Blir nok en del knoting før de er enig da :P

Videre er jo spørsmålet om hva de sier om masteren er 27mm istedenfor 25,4mm... Skal ringe å høre litt med de, så jeg vet litt mer selv og. :)

kimove
04/03/15, 09:39
Blir nok en del knoting før de er enig da :P

Videre er jo spørsmålet om hva de sier om masteren er 27mm istedenfor 25,4mm... Skal ringe å høre litt med de, så jeg vet litt mer selv og. :)

Joda, men svaret fra de er veldig greit :) Er nok ikke alle der på bruket som forstår seg på hydraulikk :p

Riff
04/03/15, 10:08
Joda, men svaret fra de er veldig greit :) Er nok ikke alle der på bruket som forstår seg på hydraulikk :p

Ja, det er sant. Ganske grei kar han som har svart, men han har jo regler å følge han og.

Ett godt eksempel er en bil som gikk her i bygda før.. noe ombygd, men ingen hadde gjort den ombyggingen før, så han måtte ha en del beregninger og slike ting før han kunne godkjenne den.
Rundt ett år etter får eigeren av bilen telefon, der han får beskjed om at han kan komme ut med bilen for godkjenning, siden BT karen hadde fulgt med på biler av samme type rundt om i Norge, og hva de blir godkjent med. Og da siden en bil med samme ombyggingene hadde blitt godkjent ett annet sted i Norge, så var alt greit.
Så de kan jo være grei de og ;)

Lasse R
04/03/15, 13:41
Bra tiltak og att vi kan samle det til en tråd :) . Håper vi kan få til noe sammen her

Lasse R
04/03/15, 13:56
Her måtte de da forlenge pinnen som pusher inn i masteren.. Usikker på hva BT sier om dette. Men kanskje noen andre finner noe som er likt og bolt on? Kommer til å lete videre selv og.

Har og fått tegna av de adapterne jeg har kjøpt, og skal se om alle mål stemmer skikkelig. Så blir det eventuellt å sende inn en oppdatert søknad til BT hvor jeg legger frem hva jeg har beregnet og hvilke deler jeg vil bytte ut for å få dette til å fungere. Ser i Kodja sin tråd at det har vært snakk om ombygging til ABS, så en må kanskje gå den ruten og.

Har ikke noe skjema foran meg, og har ikke funnet ett på nettet ennå, men noen som vet om lh-2.4 må være på plass for at ABS hjerna skal fungere? Eller tar den kun inn hastighetsignale ifra forhjulene og bakakslingen?

Skriv gjerne i tråden her hva du selv har funnet ut av ting rundt dette, så kanskje vi kan komme så langt at det er mulig å få godkjent R bremser på 204 :)

Kurt

Kanskje Euro-96 veit noe om dette?

Riff
05/03/15, 15:35
Her har jeg da funnet skjema fra 1992 Volvo 240 med abs, og her ser en klart og tydelig at dette er en egen separat del som kun forholder seg til bremsene.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/147.jpg (http://s1179.photobucket.com/user/Kurt_Ardal/media/Volvo%20240/Skjermbilde.jpg.html)

Legger den til i øverste posten også.

Riff
07/03/15, 12:10
Her er det jeg har klippet fra tråden til Kodja, og jeg legger dette også i første posten:

Servosylinderens utveksling på 240:
DBA 9", DBA 10", Girling 2x8" og Girling 10": har 1:3,5 i utveksling
DBA 2x8": har 1:4 i utveksling

Servosylinderens utveksling på S60 -06:
1-5,8 i utveksling

har også sjekket litt mer i fickdata'n og funnet ut følgende som er grei info før R bremsemontering...

240 Hovedbremsesylinder har disse størrelsene:

->1990 (uten ABS)
primærsylinder 22,3mm diameter\ sekundærsylinder 15,75mm diameter

1991-> (uten ABS)
primærsylinder 23,81mm diameter\ sekundærsylinder 16,84mm diameter

1991-> (Med ABS)
primærsylinder 22,20mm diameter\ sekundærsylinder 19,05mm diameter

sånn sett vil det vell være greiest å bruke hovedbremsesylinder fra 1991-> (uten ABS) for å være nermest mulig S60 (R) sin hovedsylinder som er slik:

S60
primærsylinder 25,4mm diameter\ sekundærsylinder 25,4mm diameter

Målte på den pedalen jeg har, og den er 1:4 i utveksling.

V90
08/03/15, 12:43
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=306455

Riff
08/03/15, 12:49
De så jo virkelig bra ut da :D

Riff
10/03/15, 08:01
Litt bremseteori da :P Så får dere si ifra om det er noe dere er uenig i, eller om jeg gjør feil.

Om bremsepedalen er direkte kobla mot masteren, er det kun utvekslingen på pedalen som har innvirkning på bremsene (ikke servoassistert/uten bremsekraftforsterker).

Så om en har en bremsepedal med utveksling 4.1:1 så blir kraften 4,1 gang høyere enn kraften du trykker på pedalen med (10 kilo trykk på pedalen gir 41 kg trykk inn mot mastersylinderen).
Utvekslingen er forholdet mellom lengden ifra senter av innfestningen til pedalen i braketten til midten på pedalflaten (der du setter foten) og fra senter av innfestningen til senter av hullet som mastersylinderen er koblet til.

Så kommer bremsekraftforsterkeren inn i bildet, for den har jo og en utveksling. Etter det Kodja har funnet ut ser vi at denne er enten 3,5:1 eller 4:1.
Om vi da går utfra 4:1 vil dette si at ved 10 kilo trykk på pedalen får vi 164 kilo inn på masteren.

Høres dette riktig ut? Noen som har noe å rette på eller tilføye?

Riff
10/03/15, 13:40
Er pedalen på alle S60 modellene like? Noen som har mulighet for å finne ut dette?

Og eventuellt hva ratio pedalen har?

Lasse R
16/03/15, 10:37
http://i93.photobucket.com/albums/l67/lassiss/Mobile%20Uploads/2015-02/3C20E460-532C-4F2D-856F-1DC141E03435.jpg (http://s93.photobucket.com/user/lassiss/media/Mobile%20Uploads/2015-02/3C20E460-532C-4F2D-856F-1DC141E03435.jpg.html)

Riff
16/03/15, 12:02
De der så virkelig bra ut :)

Lasse R
16/03/15, 12:21
Fant en kar i USA som selger slike for $220 ink shipping..

Riff
16/03/15, 12:57
Bra pris :)

Lasse R
22/06/15, 10:54
Har du forsket noe mer, Riff?

Riff
23/06/15, 20:35
Har dessverre gått litt i stå her.

Sendt litt mailer til volvo for å prøve å få svar på diverse størrelser på diverse deler fra S60R, men de er verdier de ikke har sier de.
Men har ikke gitt opp ennå, må bare finne ut det jeg trenger for å kunne regne ut alt.

Kristian N
26/08/15, 22:55
Kan si litt om hva jeg driver med for tida da.

Jeg har nå fått plotta inn en modell av brakettene som LaSSiss var så grei og låne meg. per nå ser jeg på måter og kjøre simulering av brakettene. Det er en meget stor mengde varibler så det kan hande jeg må få noen mer kompetente enn meg til og fullføre dette.

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/1566.jpg (http://s1311.photobucket.com/user/Knorum/media/8CCF42AC-315A-48ED-BC80-1281AE48E6F0_zpszx34mt2p.jpg.html)

Planen er og diske opp et ganske potent argument ved godkjennelse av disse brakketene på 240. Jeg kommer selvfølgelig til og dele videre arbeid og eventuell konklusjon i denne tråden.

Veldig bra tråd Riff:D

Riff
27/08/15, 04:37
Har sett på de der jeg og, å må innrømme at jeg har veldig lyst på slike jeg og :D
Er jo flott når en får de ferdig anodisert.

Har akkurat sendt inn en oppdatert søknad til BT med litt bilder av hvordan alt monteres sammen siden de ba om en sprengskisse.. tenkte at ett bilde er vel like godt :P

Er jo folkene som gjør tråden ;) Godt at forumet klarer å gå sammen om en slik oppgave :D

kimove
27/08/15, 06:31
Kan si litt om hva jeg driver med for tida da.

Jeg har nå fått plotta inn en modell av brakettene som LaSSiss var så grei og låne meg. per nå ser jeg på måter og kjøre simulering av brakettene. Det er en meget stor mengde varibler så det kan hande jeg må få noen mer kompetente enn meg til og fullføre dette.

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/1566.jpg (http://s1311.photobucket.com/user/Knorum/media/8CCF42AC-315A-48ED-BC80-1281AE48E6F0_zpszx34mt2p.jpg.html)

Planen er og diske opp et ganske potent argument ved godkjennelse av disse brakketene på 240. Jeg kommer selvfølgelig til og dele videre arbeid og eventuell konklusjon i denne tråden.

Veldig bra tråd Riff:D

hvilket program bruker du ? jeg synes det ser ut som om du har tegnet den i tre deler, at de to "emnerørene" er hver sin del, og midten er en egen del ?

Hvilke variabler er du sikter til ?

THolandsli
27/08/15, 07:11
Meget interessant.

Kristian N
27/08/15, 08:14
hvilket program bruker du ? jeg synes det ser ut som om du har tegnet den i tre deler, at de to "emnerørene" er hver sin del, og midten er en egen del ?

Hvilke variabler er du sikter til ?

Bruker solidworks.

Delen er i en part

Jeg tenker på Variasjoner i temperatur på skive, klosser, dekk og underlag. Friksjon ved vått og tørt føre. Ja du skjønner . Masse greier og tenke på hvis det skal gjøres ordentlig. Hvorvidt BT bryr seg veit jeg ikke, regner med det er grett og smøre litt tjukt på[emoji106]

kimove
27/08/15, 08:21
Bruker solidworks.

Delen er i en part

Jeg tenker på Variasjoner i temperatur på skive, klosser, dekk og underlag. Friksjon ved vått og tørt føre. Ja du skjønner . Masse greier og tenke på hvis det skal gjøres ordentlig. Hvorvidt BT bryr seg veit jeg ikke, regner med det er grett og smøre litt tjukt på[emoji106]

Hvilket spesifikt materiale har du tenkt å basere utregningene på da ?

Kristian N
27/08/15, 10:01
Materialet som er brukt på de faktiske brakketene er 6061 t6 alulegering. Testes med dette i førsteomgang. Men det blir testet med forskjellig legeringer og sikkert ulike stålkvaliteter.

Kristian N
27/08/15, 12:34
Jeg kan ikke se fordelen med alu annet en vekt. Mesteparten av påkjenningen er det bolter som må tåle. Men t6 alu er veldig sprøtt + at alu og stål går jo ikke kjempebra sammen.

kimove
27/08/15, 12:46
Jeg kan ikke se fordelen med alu annet en vekt. Mesteparten av påkjenningen er det bolter som må tåle. Men t6 alu er veldig sprøtt + at alu og stål går jo ikke kjempebra sammen.

Egentlig ikke jeg heller, alu å stål er en dårlig kombo og 12:9 bolter er vel et must da det er de som du sier har den største påkjenningen. Alu har jo også den evnen at det tar til seg mye varme

Kristian N
27/08/15, 15:11
Egentlig ikke jeg heller, alu å stål er en dårlig kombo og 12:9 bolter er vel et must da det er de som du sier har den største påkjenningen. Alu har jo også den evnen at det tar til seg mye varme

Det er som du sier ja. 12.9 er jeg også litt skeptisk til faktisk. Tenker på at de har lett for og knekke kontra 8.8 som heller strekker seg fortere en de knekker? a4 syrefast er jo også til vurdering på lik linje med de andre alternativene.

kimove
27/08/15, 18:31
Tror det er 12.9 bolter originalt på kalipterne faktisk, både flytegrensa og strekkfastheta er jo høyere enn på 8.8. Er generelt sett skeptisk til syrefaste bolter da det ser ut til å være mer skiftende kvalitet på de enn på svartstål :p har vært med på å dratt hodet av flere ganger :p

Kristian N
27/08/15, 19:13
Tror det er 12.9 bolter originalt på kalipterne faktisk, både flytegrensa og strekkfastheta er jo høyere enn på 8.8. Er generelt sett skeptisk til syrefaste bolter da det ser ut til å være mer skiftende kvalitet på de enn på svartstål :p har vært med på å dratt hodet av flere ganger :p

Om det er 12,9 på org bolta veit jeg ikke, men at vi ikke skal kalle en spade for en spade her er helt sikkert:p

Riff
27/08/15, 19:19
Bruker solidworks.

Delen er i en part

Flott arbeid med tegning av adapterne :)

Mange fine sider på nettet om bremseteori og sist jeg holdt på å regne på det fant jeg ei side som tok for seg det meste.
http://www.engineeringinspiration.co.uk/brakecalcs.html

Men om en skal regne over f.eks. hvordan bremsene vil oppføre seg ved forskjellige temperaturer er det nok enklest å sette opp ett excel ark som tar for seg de forskjellige temperaturene.
Men dette er jo noe som bilprodusentene har tatt for seg tidligere. Kaliper, klosser og skive er jo egentlig godkjent fra før etter slik jeg forstår det utifra mine samtaler med BT. Det er vel for det meste monteringen de vil ha mer å gå på.

Men såklart, dess mer informasjon man kan gi dem så de ser at det er brukt tid å krefter på gjøre det skikkelig, dess bedre burde det vel være :P

Kristian N
27/08/15, 22:38
Flott arbeid med tegning av adapterne :)

Mange fine sider på nettet om bremseteori og sist jeg holdt på å regne på det fant jeg ei side som tok for seg det meste.
http://www.engineeringinspiration.co.uk/brakecalcs.html

Men om en skal regne over f.eks. hvordan bremsene vil oppføre seg ved forskjellige temperaturer er det nok enklest å sette opp ett excel ark som tar for seg de forskjellige temperaturene.
Men dette er jo noe som bilprodusentene har tatt for seg tidligere. Kaliper, klosser og skive er jo egentlig godkjent fra før etter slik jeg forstår det utifra mine samtaler med BT. Det er vel for det meste monteringen de vil ha mer å gå på.

Men såklart, dess mer informasjon man kan gi dem så de ser at det er brukt tid å krefter på gjøre det skikkelig, dess bedre burde det vel være :P
Takk for det!

Den sia du linka til må jeg se nærmere på, men ikke så seint på kvelden etter 13 timer på jobb/skole! Hehe.

Når det gjelder hva som enkelt godkjennes hos BT så er det bare brakettene som ikke godkjennes direkte. Deler som er typegodkjent på annen Volvo var de positive til iaf i min søknad.

Men kan man bevise at brakettene ikke deformerer seg mer enn original innfestning bør detta være mer enn nok.

Så er frågan da: hvilke påkjenningen opplever bolter og innfestning på originalt bremsesystem? Tar gjerne imot tanker om hvordan dette kan undersøkes.

Trøtt og treig i hue så skriveleifer finnes[emoji28]

Kristian N
28/08/15, 22:14
Jobba litt ikveld og!

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/1672.jpg (http://s1311.photobucket.com/user/Knorum/media/54F44724-6C95-467D-8F0F-13F1C7378C6B_zpsatpnu4pk.jpg.html)

Fant heldigvis en partfil for en brembokaliper som viser seg og ha korrekt mål. Dette hadde tatt hundrevis av timer for meg og modellere så var heldig og finne en og laste ned!!
Det var derimot ikke festeører på kalipern. Disse måte jeg sketskje opp, men det virker som forholdene går overens. Ørene blir derimot ikke helt korrekte, men det skal ikke ha noe og si i forbindelse med simuleringen. Stempler, monterings-sett og klosser er også laget til kalipern.

nå mangler bare en modell av spindel og skiver for og ha alle komponentene til en animasjon og simulering. ;)

Riff
29/08/15, 07:21
Rått :D

Andersen00
20/09/15, 11:50
Fått ordna noe mer her?:)

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Riff
20/09/15, 13:12
Lite nytt fra meg, men har fått svar på noen oppdateringer som jeg har sendt inn. For det meste bilder og slike ting om innfestninger.
Fått svar fra BT om at de vil vite hvilken bremsemaster jeg skal bruke. Så holder på å skrive ett svar tilbake.

Andersen00
20/09/15, 17:47
Okey. Men vet du åssen dette vil bli på 940? Ved tanke på bremsemaster? Fikk høre idag at en fikk dette igjennom på biltilsynet i drøbak. Men han ville ha det i vognkort, da sa bt at han ikke trengte det for det hadde dem papirer på.

Kristian N
20/09/15, 18:56
Han må jo få en eller annen godkjenning på papir da! Virka merkelig sagt fra BT liksom:-/

Andersen00
20/09/15, 18:57
Ja syns det var rare greier jeg også:/

Kristian N
20/09/15, 19:21
Hm... Hvis han fikk en skriftlig godkjenning så er vel det kanskje godkjent vedlegg til vognkortet, men ser for meg at det kan skape forvirring for kontrolører sia. Men bra og høre at fler får dette igjennom[emoji106]

Lasse R
20/09/15, 19:29
Synes det høres mistenktsomt rart ut att Biltilsynet sier slik. De er veldig glad i dokumentasjon og jeg tror ærlig talt de vil skrive det inn i vognkortet også. I følge mine samtaler med SVV og andres oppfatninger og tilbakemeldinger så er det ikke bare bare men det er heller ikke umulig, jeg tror han uansett må legge til grunn mye dokumentasjon for att de velger å gå god for noe. De er spesielt hissige på innfesting og styrkeberegning på feste ører og braketter

Andersen00
20/09/15, 20:39
Ja, ikke vet jeg:/ får bare prøve å komme ned med mine bremser å se hva dem sier

Kristian N
20/09/15, 23:26
Spennende. Har du montert r-bremser? Poster du videre framgang på din prosess her eller?

Andersen00
20/09/15, 23:27
Ja jeg har det montert, ja kan jeg gjøre vettu ;) men blir nok ikke før til året :)

Kristian N
20/09/15, 23:28
Har du worklog no sted eller? Hadde vært artig og se bil og arbeid? [emoji4]

Andersen00
20/09/15, 23:33
Har desverre ikke det:/ men går du inn på Magnus Andersen på facebook så ligger det noen bilder der, står vel sarpsborg under Magnus Andersen i søkinga. Tror bildene skal være aktivert for alle;)

Kristian N
21/09/15, 08:23
Artig må se på:-) du får få ut en tråd her og da så vccn forumet ikke dør ut helt:-)

Andersen00
21/09/15, 09:04
Takk for det:) uff, det er stress

Testflyver
14/10/15, 01:01
http://www.retroturbo.com/?product=big-brake-kit-200-series

Sebbe
23/10/15, 08:41
Godkjenner vegvesenet styrkeberegninger man har gjort selv? Trodde alt måtte dokumenteres av labratoruim? Har lyst å få godkjent kaplhenke bærekulespacere, snakka med en på telefon som virka positiv til dette, så lenge jeg hadde styrkeberegning.

Men må man ikke ta med hele forstillinga i en styrkeberegning for bremsene? Den ekstra bremsekraften skal jo overføres til karosseriet, så vil tro man må få med bærearmer og innfestninger i karosseri.

Tenker litt på å få 3D scanna hele forstillinga og få ett firma til å ta styrkeberegning, men hadde jo blitt mye billigere å gjøre selv :) og med bremser som er godkjent for mer effekt, får man kanske godkjent med 20kw/100kg som er grensen for amatørbygg :)

turb00le
23/10/15, 08:47
Godkjenner vegvesenet styrkeberegninger man har gjort selv?

Tja... Sist jeg foreslo å gjøre det sånn var de ikke kompetente til å vurdere underlaget jeg ville sende.
Men det er selvfølgelig avhengig av hvem du snakker med...

Skal også sies at veldig mange beregninger kan manipuleres.
Håndberegninger er en ting, det er en relativt smal sak å beregne boltene og uttrekk av materiale rundt bolthull.
Derimot en FEM beregning i f.eks Ansys er veldig avhengig av korrekt input, feil meshsize og elementtype kan gjøre store forskjeller på sluttresultatet.

Riff
23/10/15, 14:35
Og akkurat det problemet med at en får så mange forskjellige svar..
Hadde jo vært fint om at det var slik at om en sendte en noenlunde enkel å grei søknad om bytte av motor fra f til ft så var det det lokale BT kontoret som tok seg av det, men om en sendte over f.eks. en R-bremse søknad så var det sfoor eller hva de nå heter som tar over og hjelper deg/forteller deg hva som er feil og hva du må se på på nytt igjen.. Da hadde en hatt en god fordeling og en fikk faktisk en godt kompetent person til å svare deg på det du lurer på.

Kristian N
23/10/15, 15:27
Jeg er kommi dit hen at jeg vurdere og bygge bilen med R oppsett, reise bort med bilen på henger og eventuelt ta ris/ros videre for utbedring for en eventuell endelig godkjennelse...

Riff
23/10/15, 16:03
Ja, ser den. Jeg har jo fått beskjed om at jeg må gi tilbakemelding om hvilken bremsemaster jeg skal bruke.
Så skal sende inn svar på det, å så blir det å spare opp til delene, bygge om å reise på godkjenning.

Det som er... om en av oss får dette godkjent og får innskrevet i vognkortet hvilke deler som er brukt så kan den bilen brukes som referanse for andre og etter det jeg har forstått... skal sjekke opp det og.

Kristian N
23/10/15, 16:40
Kodja ser vel ut til og få det godkjent?

Riff
23/10/15, 17:19
Lenge siden jeg har lest i tråden hans nå.. får ta en titt innom :)

JK95
21/08/16, 10:43
Ble det noe fremgang her?

Riff
21/08/16, 11:05
Lite fremgang for min del. Bilen står på bukker og venter på å få sveist litt i gulvet.
Men har snakket med ett par karer som har prøvd å få godkjent r-bremser og de ga opp..

Det de hadde problem med var at BT mannen hengte seg veldig opp i at bilen bremsene kom fra hadde abs, så ene bilen ble bygget om til abs men da var det forskjellige virkemåte på de to abs systemene.
De måtte og bytte bremsemaster for å få en som var likere S60R masteren (25,4/25,4 mm).

Får prøve å få fart i kommunikasjonen med BT igjen for å se hva de går med på og hva jeg eventuelt må gjøre. Om noen får godkjent dette så håper jeg at de er villige til å dele med andre :)

JK95
21/08/16, 11:16
Er helt klart interessert i å få til noe lignende selv, men slike utregninger som dere gjør her er langt utenfor min forståelse :P Mulig jeg prøver meg om det blir kjøp av goførr til høsten, kommer selvsagt til å dele de svar som kommer :)

Kristian N
21/08/16, 12:08
Lite fremgang her også pga mye karosseri arbe. Men deler seff all eventuell framgang ang godkjenning. I framtiden

Kristian N
21/08/16, 12:09
Men må innrømme jeg begynner å se litt mørkt på detta[emoji28]

Riff
21/08/16, 12:20
Men må innrømme jeg begynner å se litt mørkt på detta[emoji28]

Vi får bare se etterhvert om det blir noe :p Har iallefall en god del av delene som trengs, så når jeg har fått min på veien igjen og eu godkjent så er det iallfall mulig å få begynt på det.

JK95
21/08/16, 12:28
Flotte greier, karer :)

Kodja
26/04/17, 13:00
har ikke sett denne tråden før nå, og takker så meget for all info som hentes fra min tråd, tar det som et stort kompliment.

driver å ferdigstiller ting på min nå, mangler bremserør bak og gjøre ferdig håndbrekket. kan sees på siste innlegg i tråden min.

min oppskrift så langt som ikke er godkjent men montert er:
Adaptere lik bildene som er lagt over her kjøpt av Yengis her inne så han har specs på de.
bremsemaster fra nissan 300zx som er lik eller pittelitt større enn S60R sin. denne har 2 krest i sylinderen så Absolutt ALT av 240 system skal BORT!
bremsekraftsforsterker fra nissan skyline, som passer rett på torpedoveggen og bremsepedalen bare man borrer 4 nye hull til festeskruene
nye bremserør til begge sider foran og enkel bremserør til bakenden med T-splitt der bak.
bruker stålomspunne bremseslanger til alt foran og bak.
bytter ut bremsekraftjusteringssylindrene bak med brakett eller omsveist sylinder for original oppfesting av slange og rør mot bakstillingen.
håndbremsbakker sveiser jeg ilag 240 bakkene med S60R bakkene slik at alt av mekansime fra 240 fungerer som normalt og originalt. gjennstår å teste da dette er det siste jeg har sett på akkurat nå denne uken.

Kodja
26/04/17, 13:01
ang styrke og kvalitet på aluminium så er jeg absolutt i tankeboksen om det skulle vært laget adaptere i stål for styrkens skyld. så om noen lager så er jeg interessert i et sett lik de jeg har i alu som ligner veldig på de som er avbildet her inne i stål istede for styrken og psyken sin del :)

Kodja
26/04/17, 14:36
begynner å se på håndbrekket til R bremsene igjen, fikk tilsendt et par bilder av en amerikaner slik at det var lettere å ta utgangspunkt i hvordan, saken er da å sveise ilag et par volvo 240 håndbremsklaver med håndbremsklavene til S60R/ V70R. bilder og beskrivelse følger.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/04/987.jpg (http://s451.photobucket.com/user/kodja/media/Volvo%20242%2082%20mod%202017/18077144_1448092021928081_8272810931224548957_o_zp sxmlcvnjb.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/04/988.jpg (http://s451.photobucket.com/user/kodja/media/Volvo%20242%2082%20mod%202017/18121074_1448091888594761_8247582022006328277_o_zp sab9cyszl.jpg.html)
de originale 240 klavene renses for belegg og kappes slik at kun den delen av godset som ligger ann mot bremseskjoldet er igjen. dette for å kunne opprettholde distansen og plasseringen av klavene mot skjold og skivene.

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/04/989.jpg (http://s451.photobucket.com/user/kodja/media/Volvo%20242%2082%20mod%202017/18056082_1448091358594814_3102981282742764136_o%20 1_zps4uo48l30.jpg.html)
gikk med utgangspunkt i dette.

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/04/990.jpg (http://s451.photobucket.com/user/kodja/media/Volvo%20242%2082%20mod%202017/18155884_1448091471928136_1722015790835174020_o_zp svugxejpv.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/04/991.jpg (http://s451.photobucket.com/user/kodja/media/Volvo%20242%2082%20mod%202017/17990227_1448091745261442_8330515219214476571_o_zp samuhtvus.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/04/992.jpg (http://s451.photobucket.com/user/kodja/media/Volvo%20242%2082%20mod%202017/18056256_1448091808594769_639492297636027224_o_zps ue6nfve4.jpg.html)
så er de foreløpig punktsveiset dårlig sammen for å teste på bilen om det passer fysisk og fungerer i praksis før de blir ferdigsveiset. spent nå...

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/04/993.jpg (http://s451.photobucket.com/user/kodja/media/Volvo%20242%2082%20mod%202017/18121959_1448091945261422_5545386252355757745_o_zp slpjxj7ec.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/04/994.jpg (http://s451.photobucket.com/user/kodja/media/Volvo%20242%2082%20mod%202017/18118631_1448091551928128_6098855214892611463_n_zp sthufiiyj.jpg.html)
passer i S60R bremseskivene på 240 sånn foreløpig så får vi se

dårlig sveis som nevnt andre plasser, men skal helsveises i henhold når jeg vet om det passer fysisk på bilen med korrekt funksjon :)

Riff
26/04/17, 20:02
Tusen takk for innspill og oppdatering Kodja :D
Ja, du kan gjerne ta det som ett kompliment :)

Som jeg skrev i tråden også, likte veldig godt løsningen på håndbrekket :)

Kodja
28/04/17, 09:40
kan bekrefte at løsningen på håndbrekket fungerte i gårkveld. så nå skal det ferdigsveises :)