PDA

Vis full versjon : Uorginal hovedenhet og orginal forsterker



TommyG
01/03/15, 20:38
Er det noen som har prøvd å bytte ut HU med en uorginal spiller, men beholdt orginale fortsterkeren? Fungerer det bra?

regeli
01/03/15, 21:22
Jeg var inne på samme tanken, men slo det fra meg og installerte alt uoriginalt. God plass til Hertz forsterker der original forsterker skal være.

Men, skal du koble fra den gamle HU enhet og sette inn en uoriginal så er det litt modifikasjoner.

Det kommer to kabler fra PA forsterkeren til HU enhet:
4867

Den grå kontakt er LYD UT til høyttalerene fra forsterker og den runde er der LYD UT fra HU enhet.
Så, jeg ville klippet av den runde kontakten og latt det være ca. 10cm igjen slik kan skjøte den en gang igjen.
Med den uoriginale spilleren, så følger det nok med egen ISO kabel som er lyd ut fra CD Spiller og en annen for strøm.

Bruk noen Biltema runde kabelsko og tang til å lage gode skjøter.
Legg merke til - er en felles, så du må lage til en kobling der.
+ går til hver høyttaler.
+12V remote er for å slå på forsterker, men det finnes allerede på de fleste spillerene i dag viss jeg ikke tar feil.
Viss ikke, koble den til 12V Ignition eller noe, så går den på når tenning er på.

Koblingsskjema:
4868

PS: Du må legge skjermen som er i kabel til rund kontakt til jord mest sannsynlig, men prøv først uten.

Lykke til!

autod
01/03/15, 23:40
Du får kjøpt overgangs kabler til forsterkeren. Www.bilradiospes.no har

64PV
02/03/15, 02:21
Har montert en Pioneer 2-din spiller i min bil. Har en orginal PA200 forsterker. Kjøpte overgang til denne fra Bilradiospesialisten. Det er plug and play.
Prøvde først å la kun Pioneeren drive anlegget, men det ble mye bedre lyd med PA'en innkoblet.

FroBe
02/03/15, 08:31
Volvo sine originalhøyttalere er 8 ohm, mens nesten alle andre er 4 ohm.

Ser man på teorien for effekt og Ohms lov ser man at høyere impedans krever høyere spenning (og mindre strøm) for å gi samme effekt. P=UxI, I=U/R => P=U²/R
Derfor gir PA200 41% høyere spenning ut enn andre 50W forsterkere (og trenger ikke å levere mer enn 70% av strømmen).
For å få samme lydstyrke med originale høyttalere må man derfor erstatte PA200 med en 4x100W forsterker for 4 ohm, denne vil klare å gi like høy spenning som PA200 gir i 8 ohms last.

PA200 med uoriginale 4 ohm høyttalere kan sannsynligvis gi mer enn 4x50W i korte perioder siden den jobber med 41% høyere spenning enn andre 50W forsterkere, men man risikerer at den ryker hvis man presser den mye. Utgangen og strømforsyningen i PA200 er neppe overdimensjonert for å kunne gi så mye strøm (41% ekstra) som 4 ohm belastning krever ved 100W.

Hvorfor Volvo har gjort disse valgene vet jeg ikke, men de har sikkert hatt sine grunner.

TommyG
02/03/15, 11:33
Volvo sine originalhøyttalere er 8 ohm, mens nesten alle andre er 4 ohm.
Derfor gir den høyere spenning ut enn andre 50W forsterkere (og lavere strøm). (Jfr Ohms lov)
For å få samme lydstyrke med originale høyttalere må man erstatte PA200 med en 4x100W forsterker for 4 ohm.

PA200 med uoriginale 4 ohm høyttalere kan sannsynligvis gi mer enn 4x50W i korte perioder, men man risikerer at den ryker hvis man presser den mye. Den er ikke beregnet på å gi så mye strøm som 4 ohm belastning krever.

Her er det snakk om å beholde orginal forsterker, og orginale høytalere, så da faller vel dette svaret bort?

FroBe
02/03/15, 12:16
Ja, det er ikke så relevant for deg, men slike tråder blir ofte lest av andre som vurderer andre kombinasjoner også.
Derfor tenkte jeg at jeg kunne skrive noen ord om konsekvensene av Volvos ustandard valg av høyttalerimpedans hvis man vil bruke uoriginal forsterker.

TommyG
02/03/15, 13:16
Enig med deg der. Det er alltid greit å samle relevant info i trådene.
Linje 2 og 3 i innlegget ditt var kanskje litt uklart formulert.