PDA

Vis full versjon : Gassen henger på



TurboNoob
28/02/15, 14:38
På min 850R så henger gassen igjen når jeg skal gire. Høres altså ut som jeg ikke slipper gassen når jeg trykker inn clutchen. Dett er veldig irriterende.
Dersom jeg ikke slipper clutschen ut igjen så henger gassen på i 3-4 sekunder før turtallet synker ned til tomgang.
Dette skjer bare når jeg kjører, og ikke når jeg står stille. Da synker turtallet igjen med en gang jeg slipper gassen.
Noen som har noen peiling på hva dette kan skyldes?

En annen ting er når jeg drar skikkelig på, og får litt bra turtall på 3.gir, så kutter motoren...men den stopper ikke.

gswede
28/02/15, 15:03
Ville sjekket følgende,

Feilkoder
Vakumlekkasjer etter gasspjeld
Gasspjeld / Rens
For stram gasswire/ sjekk + smør opp trommel + wire (koble av trommel, sykkelkjedeolje på wire mens du holder denne opp, jobb gasswire)
Tomgangsmotor, rens og funksjonstest
Fordelerlokk og rotor
Vakumlinje til bensintrykk regulator på fuel rail

TurboNoob
04/03/15, 11:43
Hvordan funksjonstester man en tomgangsmotor?

Dette skjer kun når bilen er i fart, når den står stille så er den "normal", og gasswire går fint. Har smurt den opp tidligere, samtidig dom jeg byttet tomgangsmotoren.

gswede
04/03/15, 15:58
Du legger bare 12 volt på polene og sjekker at den lukker/åpner. Når du "rister" på den uten at den er tilkoblet, skal selve ventilen bevege seg fritt.

Har du sjekket gasspjeldet, at det ikke er fullt av drit og lukker/åpner fritt uten at slagg hindrer lukking/åpning?

TurboNoob
04/03/15, 21:06
Ok.
Gasspjeldet ble renset i oktober, da jeg også byttet tomgangsmotoren. Den gamle hørtes ut som alt inni var løst når jeg ristet på den.
Har nå fjernet noen ledninger bakpå instrumentpanelet, så nå lyser lambda-lampen. Så da har jeg en feil på lambdasonden. Kan den ha noen innvirkning?
Er det en eller to lambdasonder på disse bilene? Har hørt det er to, men kan bare finne en.

olekr93
07/03/15, 13:47
Har samme problemet selv på min 2.0t. Jeg holdt på å tenke på om det var kanskje ei dyse som leverer for mye bensin altså at den står å drypper litt hele tiden.

Daniel V
07/03/15, 13:50
Ikke noe galt. De er programert til å være sånn, for at du ikke skal miste turbotrykket når du girer. Fikk dette forklart i detalj av en på Volvofabrikken i 2012 :) Min var sånn den også :)

Rcar
08/03/15, 00:05
Jeg syntes dette høres feil ut...
MEN som Daniel V påpeker er det en programmering som gir en forsinkelse ved clutching.
Men på en original motor (som er i topp stand er dette knapt merkbart som noe problem)
På 850R manuell henger den litt mer enn på øvrige. (Så det er nevnt)
- Mest for å forhindre uforbrent drivstoff til å gi feil avgass/ødelegge catalysator.

En fin fin test om jeg selv har brukt ved et par anledninger er å sette inn en automat ECU - henger den på turtallet da er feilen mekanisk eller luftlekkasje etc.

Sjekk også den tykke slangen til IAC for sprekker.

Kutting på 3 giret er nok et annet problem - fuelcut e.l.

Vh Rcar

Daniel V
08/03/15, 12:22
Jeg syntes dette høres feil ut...
MEN som Daniel V påpeker er det en programmering som gir en forsinkelse ved clutching.
Men på en original motor (som er i topp stand er dette knapt merkbart som noe problem)
På 850R manuell henger den litt mer enn på øvrige. (Så det er nevnt)
- Mest for å forhindre uforbrent drivstoff til å gi feil avgass/ødelegge catalysator.

En fin fin test om jeg selv har brukt ved et par anledninger er å sette inn en automat ECU - henger den på turtallet da er feilen mekanisk eller luftlekkasje etc.

Sjekk også den tykke slangen til IAC for sprekker.

Kutting på 3 giret er nok et annet problem - fuelcut e.l.

Vh Rcar
Hvis du vil argumentere mot en av de som produserte disse bilene da de ble laget, så må du gjerne gjøre det. ;)

Svirre
08/03/15, 12:44
Jeg holder en knapp på begges forklaring. Litt forsinkelse er greit, men det finnes alltid en grense. Er dessuten bare for å eliminere om det kan være en feil der ;)

TurboNoob
08/03/15, 13:02
Det er da måte på hvor lang forsinkelse da, det er jo borti 4 sekunder.....
Kan en defekt lambdasonde har noen innvirkning?

Svirre
08/03/15, 13:11
Usikkert. Men hvordam henger den på? Synkrr turtallet gradvis eller henger den igjen på damme turtall før den detter "normalt" ned til tomgang. Aidrn du har wire så skal jo dette skje rimelig fort. Merker det med min at den "henger" kanskje et halvt sekund før den detter normalt ned til tomgangsturtallet.

Daniel V
08/03/15, 13:28
4 sekunder er lenge ja, tror aldri det var så lenge på min. Er helt enig i at det høres ut som at man absolutt ikke kan kjøre bil. [emoji14]

TurboNoob
08/03/15, 15:07
Detter vel littegran med en gang og henger der før den går ned til normalt.
Den var ikke sånn når jeg kjøpte den. Det har kommet i ettertid. Sto et slags konfilter på når jeg kjøpte den, og jeg satt på originalt etterhvert. Begynte vel egentlig å merke det etter det......

Rcar
11/03/15, 16:47
Hvis du vil argumentere mot en av de som produserte disse bilene da de ble laget, så må du gjerne gjøre det. ;)

Veldig hårsåre folk her da ;) ;) ;)
Argumenterer ikke imot - jeg sier;
MEN som Daniel V påpeker er det en programmering som gir en forsinkelse ved clutching.
På 850R manuell henger den litt mer enn på øvrige. (Så det er nevnt)

Så kommer jeg med følgende råd; om man har tilgang på 850R ECU til automat (uten startsperre), kan man kjapt finne ut om det er ANDRE komponenter som gjør at den henger utover normalen.

Har selv hatt X antall 850R, ingen av disse har hatt ubehagelig/problematisk oppheng på gass ved giring.
Men mer enn f.eks T-5R bilene jeg har hatt. Allikevel også der litt om jeg kjører hardt.
Har hatt et par på besøk hos av folk som har handlet deler hos meg - som har klaget på denne feilen på sin(e) 850R; da har jeg bare tatt en ECU fra 850R aut. og da var det fremdeles feil ved 2 anledninger - ene gangen var det sprekk i slange til IAC. Så da byttet vi bare den (!)

Vh Rcar

TurboNoob
11/03/15, 16:58
Hva er IAC og hvor er den?

Yttervik
11/03/15, 17:09
Hva er IAC og hvor er den?

Idle Air Control Valve, tomgangsmotor.

Rcar
12/03/15, 12:11
Hei
Ja; tomgangsmotor/tomgangsregulator på godt norsk ;)
Sjekk den tykke slangen på toppen - på undersiden har jeg vært borti at denne sprekker inn mot bøyen.

Vh
Rcar

TurboNoob
12/03/15, 16:50
Sjekket slanger på IAC nå, og den underste, som går til slangen fra IC til gasspjeld ser slik ut:
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/546.jpg (http://s458.photobucket.com/user/TurboNoob/media/850R/696BF764-D427-4847-8280-EE750A1CB2BB_zpsgcfkyalc.jpg.html)
Kan ikke se at det er brudd helt gjennom, men det er jo fullt mulig.
Den øvre så forsåvidt grei ut.

Denne slangen er vel lik på alle 850 med turbo?

Svirre
12/03/15, 17:28
Er nok lik ja.

TurboNoob
12/03/15, 20:20
Etter å ha montert på denne slangen igjen så har den blitt enda verre. Nå stiger turtallet når jeg slipper gassen og trykker inn clutchen, før det omsider synker den igjen og legger seg på ca 1500 o/min. Lurer på om tomgangsmotoren ikke er helt helt på nett.....

Rcar
12/03/15, 20:46
Hei
Den er lik.
Tydelig du har et problem som skyldes annet enn ECU programmering i alle fall ;)
Jeg tror i alle fall jeg skal ha et par IAC som er i orden liggende.
Har også den gummien som du holder i.
* Men forsøk å legge IAC i ei bøtte med diesel/parafin over natta....tørk den og spray godt med CRC etc.
Sjekk også for andre vakuum lekkasjer (morkne slanger/bend)

Vh Rcar

TurboNoob
12/03/15, 21:11
Dyppe hele IAC nedi, eller bare enden med slangestussene? Er vel ikke helt heldig å få diesel o.l. inni elektronikken i den?

Rcar
13/03/15, 21:45
Hei
Jeg har pleid å heve hele greia ned i ei bøtte med parafin og la den ligge der noen timer.
Har gått greit hever gang og helt clean har den blitt også :)
Vh Rcar

TurboNoob
13/03/15, 23:35
Hvor får man tak i parafin nå om dagen?

850GLTsilver
13/03/15, 23:57
Ofte der du finner alternativet, Diesel. :D

Yttervik
14/03/15, 10:35
Dyppe hele IAC nedi, eller bare enden med slangestussene? Er vel ikke helt heldig å få diesel o.l. inni elektronikken i den?

Jeg skar til en 0.5L flaske og helte diesel oppi til det gikk nesten opp til kontakten i enden. Fikk diesel inni og ristet godt, og lot den stå en times tid oppi blandingen. Merket lite eller ingen forskjell, da den rørte godt på seg før jeg begynte også. Men var litt svart gugge inni der som jeg fjernet med q-tips.

TurboNoob
14/03/15, 10:45
Er denne parafinen brukendes?
http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Lys-og-dekorasjon/Lampeparafin-361531/

Rcar
14/03/15, 13:03
Lampeolje fra europris etc eller evt diesel gjør samme nytta !

Vh Rcar

TurboNoob
29/03/15, 00:03
Har nå bytta både IAC og slangen som går fra undersiden av IAC, uten at det hjalp noe på problemet. Den er like ille.
Noen som har noen andre ideer?

Yttervik
29/03/15, 20:00
Har du fått lest ut feilkoder?

TurboNoob
29/03/15, 20:19
Nei, har ikke Feilkodeleser som virker med bilen, og kjenner ingen som har. Har ikke giddi å reist på Volvo og fått gjort det.

Er det noen i Grenlandsområdet som har utstyr som virker med -96-97 850?

TurboNoob
26/06/15, 20:23
Da er probelemet tilsynelatende borte.
Har kjøpt ny chip til motor-ECU, en DP Tuning Stage 3, fra en danne.a i Sverige. http://www.ebay.com/itm/171809162504?_trksid=p2060353.m1438.l2648&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Nå faller turtallet ned med en gang jeg slipper gassen. Men tomgangen er kanskje litt lav. Rister litt mye i bilen, og høres ut som den holder på å kveles. Kan det justeres med gasswiren, tro?
Et annet problem som også ser ut som er borte, er kuttinga på 3.gir når det nærmet seg 1 bar ladetrykk.
Det virker som det er litt mere futt i bilen også :)

Takk for all hjelp :)

Yttervik
27/06/15, 19:20
Bra at mange av symptomene ble borte!
Når det gjelder risting på tomgang har jeg selv erfart at LMM (luftmassemåler) kan forårsake dette. Tomgangen kan ikke justeres med wiren, det er tomgangsmotoren som gjør dette. Eneste justering på wiren er for å ta inn slakk fra pedalen.

Anbefaler å få lest ut feilkoder, evt. byttelån en luftmassemåler med noen du kjenner.