PDA

Vis full versjon : Volvo og juks med km. stand



otello
27/02/15, 18:32
Jeg har noen generelle spørsmål/tanker rundt det å bli utsatt for juks/svindel med km. stand på Volvo.
Er det lett å forandre på km. stand på Volvo?
Jeg har ikke sjekket hvor i vida en kan finne km. stand. men det er vel mulig?
Jeg har sett på ebay at det går ann å få kjøpt elektronisk verktøy for å jukse med dette, men har oppfattet at noen biler er lettere å svindle med enn andre.
Biler som er bruktimportert fra Tyskland med lav km. stand bør enn vel styre unna???
Så har vi servicehefte.... Den kan jo også manipuleres?

Noen andre som har tanker om dette?

En pent behandlet Volvo S80 V70 og XC70/90 kan fort tåle 100 000 mindre i km. stand uten at det synes på bilen mener da jeg, og det blir fort mye dyrere.

I sverige kan du kjøpe en tjeneste som heter CarFax, der du får alle historiske data på bilen. Du får km. stand for hver EU kontroll som forøvrig er hvert år i Sverige.
Du får også km. stand ved hvert eierbytte. Og om den har vært leaset eller gått som taxi. Dette gir en hvis trygghet når en skal handle bil.
Jeg tror ikke det er mulig å få slik historisk info om biler i Norge noe som er til stor hjelp for svindlere.
Eller kan man få slik info nå?

Jeg skal flytte fra Sverige til Norge nå så da må jeg bytte min svenskregistrerte XC70 2,4t 02 til en annen norsk registrert bil.
Jeg ringte tollvesenet for å høre hva jeg måtte ut med for å bilen min på norske skilter.
Hele sulamitten ville komme på 101 000 kr. Slik er det bare.... Helt uaktuelt å ta den til moderlandet da..

Ikke meninga å male fanden på veggen folkens :-)

Ha en god fræddas kveld.

locked
27/02/15, 20:20
Eg har inntrykk av at dette ikkje er enkelt å få til på Volvo. Heilt umulig er det neppe, men eg har faktisk ALDRI høyrt dette har skjedd etter at Volvo kom med sine digitale kilometertelleverk.

Andre må gjerne bidra med informasjon, men i alle fall når ein er komne opp på P2 plattformen S80 '99> og S60/V70 m.fl '01> så trur eg dette er lite eller ingen utrbredelse av svindel på dette området.

Jimmen
28/02/15, 12:28
Jeg også oppfatter det som vanskelig på Volvo.
Slike folk som reparerer speedometer (For eks Tunheim Auto) KAN vell gjøre det, men gjør det ikke uten en veldig god grunn har jeg lest her inne en plass..

VAG er nokså enkelt og endre på.

Men er det ikke bare å ta en telefon til ett forsikringsselskap da?
De har jo ett felles register som registrer diverse om alle norske kjøretøy, også km.stand som oppgis ved tegning av forsikring.

http://www.dagbladet.no/2013/02/26/tema/bil/svindel/bruktbil/motor/25941073/
Eller er det ikke så vanskelig alikevell..

otello
01/03/15, 10:17
Takk for svar.

Interesant link du la ut der Jimmen.
Har ikke biltilsynet slike register på hvilken km.stand bilen har ved eukontroll, eierskifte osv?

tigergutt89
01/03/15, 12:30
etter det jeg vet så kan man ikke endre km men man kan sette km i 0 via VIDA. var det Aarnes fant ut en gang jeg var hos han for å feilsøke andre ting :)

locked
01/03/15, 14:19
etter det jeg vet så kan man ikke endre km men man kan sette km i 0 via VIDA. var det Aarnes fant ut en gang jeg var hos han for å feilsøke andre ting :)
Det stemmer, men berre tre gangar og det må gjerast før bilen har trilla 500km alle gangane. Så teoretisk sett kan du jukse vekk inntil 1500km.

larsverm
01/03/15, 21:43
Noe som ville være så godt som meningsløst i lengden.

Men jeg har i det minste en historie om en gang jeg begynte å frykte at jeg hadde blitt jukset på km på S80en: :p Jeg skulle ta service på den etter at jeg hadde hatt den et års tid, og i systemet til en eller annen verkstedkjede kunne jeg hente ut litt informasjon ved å taste inn reg nr. Bilen sto vel på noe i underkant av 160.000 km akkurat da, men ifølge det systemet skulle den på et tidspunkt sommeren før ha stått på 430.000! DA ble jeg litt stresset. Det ble til at jeg ringte til Bilia og fikk nøstet opp i litt konkret servicehistorikk. Alle de tidligere angivelsene for km og dato virket rimelige, før noen tydeligvis skulle ha tastet inn 143.000 og fått med en null for mye. Det sto visst nok 1.430.000 km hos Bilia, og så hadde det første sifferet blitt borte ved overgangen til det andre systemet, så da var saken oppklart. Jeg takket for informasjonen og kunne fastslo at pulsen dempet seg litt. :D

aarnes
02/03/15, 00:06
Det stemmer, men berre tre gangar og det må gjerast før bilen har trilla 500km alle gangane. Så teoretisk sett kan du jukse vekk inntil 1500km.

Hvis du kobler ut DIM, CEM og batteri samtidig så nullstiller du kilometerstand til 0...

locked
02/03/15, 00:11
Hvis du kobler ut DIM, CEM og batteri samtidig så nullstiller du kilometerstand til 0...
Ligg vel fortsatt i motorstyringa vel?

Når batteriet er frakobla spelar det vel liten rolle om styreenhetane er frakobla i tillegg, det er jo ikkje akkurat noko backupbatteri i dei.

Uansett så er dette ein form for juks som må gjerast veldig tidleg i bilen si levetid for at det skal vere truverdig.

aarnes
02/03/15, 01:06
Ligg vel fortsatt i motorstyringa vel?

Når batteriet er frakobla spelar det vel liten rolle om styreenhetane er frakobla i tillegg, det er jo ikkje akkurat noko backupbatteri i dei.

Uansett så er dette ein form for juks som må gjerast veldig tidleg i bilen si levetid for at det skal vere truverdig.

Nei, kmstand ligger i CEM og DIM.
Står dokumentert flere steder i VIDA at man ikke må koble fra begge deler samtidig.
Så det er nok en "form for backupbatteri" ett eller annet sted i CEM

Blant annet ved bytte av CEM;


Obs! Kombinationsinstrument (DIM) får inte bytas samtidigt, då går körsträcka förlorad.

Kan sikkert finne flere eksempler om du vil ha det bekreftet flere ganger ;)

Tolk det dithen du vil :-)

godt mulig at det som står over kun gjelder ved bytte til NY DIM og CEM samtidig.. men da er det ihvertfall mulig å nullstille kilometerstand, men ja - det må gjøres ganske tidlig for at man ikke skal få mistanke.
jeg har foreløpig ikke funnet noe verktøy for å manipulere kilometerstanden på disse bilene...(ikke det at jeg skal gjøre det, men kjekt å vite om det i det heletatt finnes)

locked
02/03/15, 01:58
Nei, kmstand ligger i CEM og DIM.
Står dokumentert flere steder i VIDA at man ikke må koble fra begge deler samtidig.
Så det er nok en "form for backupbatteri" ett eller annet sted i CEM

Blant annet ved bytte av CEM;



Kan sikkert finne flere eksempler om du vil ha det bekreftet flere ganger ;)

Tolk det dithen du vil :-)

godt mulig at det som står over kun gjelder ved bytte til NY DIM og CEM samtidig.. men da er det ihvertfall mulig å nullstille kilometerstand, men ja - det må gjøres ganske tidlig for at man ikke skal få mistanke.
jeg har foreløpig ikke funnet noe verktøy for å manipulere kilometerstanden på disse bilene...(ikke det at jeg skal gjøre det, men kjekt å vite om det i det heletatt finnes)
Eg syns du drog den litt langt, det vert litt feil å sammenligne frakobling av styreenhetar med utskifting med nye.

Nilsebu
02/03/15, 18:15
Ved hver eu-kontroll på bilen, så noteres dette ned på kontrollseddelen. Sendes ikke dette videre til statens vegvesen? Hvis ja, så burde de sitte med en lapp, hvor siste registrerte km-stand står.

Utover dette, så lurte jeg på dette angående første årgang V70. Eneste mulighet der for å forandre km-stand er å bytte selve speedometerhuset, men dataen kunne vise att dette var byttet hvis du leste ut feilkoder på bilen.

konso
02/03/15, 22:25
Det blir mye enklere å spore slik svindel når det nye systemet for pkk kommer. Da blir alle kontroller lagret hos Altinn, av alle steder, og der skal man visst kunne gå bakover på historikk. Ikke å se gamle feil men km.stand og kontrolldatoer mm..

otello
03/03/15, 08:10
Det blir mye enklere å spore slik svindel når det nye systemet for pkk kommer. Da blir alle kontroller lagret hos Altinn, av alle steder, og der skal man visst kunne gå bakover på historikk. Ikke å se gamle feil men km.stand og kontrolldatoer mm..

Dette var interessant...
Vet du når dette trer i kraft, og om det har noe tilbakevirkende kraft i forhold til historikk på biler?

C.Erstad
03/03/15, 08:40
Ligg vel fortsatt i motorstyringa vel?

Når batteriet er frakobla spelar det vel liten rolle om styreenhetane er frakobla i tillegg, det er jo ikkje akkurat noko backupbatteri i dei.

Uansett så er dette ein form for juks som må gjerast veldig tidleg i bilen si levetid for at det skal vere truverdig.

Ligger i BCM og.
Men vil tru da e litt vanskelig å jukse.

konso
03/03/15, 11:10
Tror ikke det har tilbakevirkende kraft men vil fungere fra den dagen lovverket og systemet er oppe og går.