PDA

Vis full versjon : XC 70 d 5 2005 lader bare 13,2 - er dette akseptabelt



Frasal
25/02/15, 19:37
Verkstedet målte ladingen på dynamoen til 13.2 på tomgang, og den klarte 13.4 med økt gass. er ikke dette for dårlig.

Hva bør jeg bytte? Ny dynamo, eller kun nye børster eller laderegulator?

Lader disse bilene generelt dårlig, eller har jeg noen feil? Hva mener ekspertene at jeg bør gjøre?

Stig-Arne
25/02/15, 20:40
Anbefalte lading er 14.4 v, bør ikke falle under 14 V
13.2 er alt for lite, også 13.5, du vil ikke klare å etterlade batteriet noe særlig med den spenningen.

Om du bør bytte bare børster eller hele dynamoen er ett kostnadsspørsmål, har bilen trillet noen hundre tusen km, så ville jeg vurdert å bytte hele dynamoen.
På enkelte dynamoer er det ingen enkel jobb å bytte børster heller.

Torsen67
25/02/15, 20:45
Hvordan er det man utfører denne testen med multimeter? Har helt glemt hvordan. Rett på polene mens bilen går?

Stig-Arne
25/02/15, 20:52
For å sette dette opp i trinn:
Måles rett på polene
1: Motor på tomgang, ingen belastning med lys, varme etc.
2: Motor på tomgang, full belastning med lys, varme etc.
3: Motor på høy tomgang, 1500 o/min, ingen belastning med lys varme etc.
4: Motor på høy tomgang, 1500 o/min full belastning, med lys varme etc.

Kan også måles med + direkte på dynamo og minus på chassi på dynamo for å utelukke defekt batteri

Det man ønsker å finne ut er hvordan regulatoren fungerer, og om den er i orden.
Bør som skrevet tidligere ikke falle under 14.0 V

locked
25/02/15, 22:53
Verkstedet målte ladingen på dynamoen til 13.2 på tomgang, og den klarte 13.4 med økt gass. er ikke dette for dårlig.

Hva bør jeg bytte? Ny dynamo, eller kun nye børster eller laderegulator?

Lader disse bilene generelt dårlig, eller har jeg noen feil? Hva mener ekspertene at jeg bør gjøre?
Eg håpar ikkje du har vore på merkeverksted? Desse bilane har adaptiv regulering av ladespenninga. Det betyr i klartekst at generatoren kun ladar det den MÅ for at bilen skal ha tilstrekkelig med strøm. Det er ingen fast bestemt ladespenning anna enn at noko over 14v er normalt.

Ved fullgass: ingen lading så lenge strømmengda på batteriet er tilstrekkelig, for å få maksimal motoreffekt.
Ved tomgang: redusert lading (strøm, ikkje spenning) for å 1. spare generatoren mot overbelastning og 2. spare drivstoff.

Du kan mao. ikkje måle spenninga og sei at generatoren er gåen, du må belastningsteste den med VIDA (egen prosedyre).