PDA

Vis full versjon : 2007 V70, glødeproblemer (?) og til tider klakke lyd i forstilling.



E.Winjum
25/02/15, 17:25
Hei!

For en liten stund siden var Christian innom meg og skiftet reg.reima for meg, mens jeg skiftet alle 5 glødeplugga. Har lest ut feilkoder før og da var det aktiv feil på 3 av glødeplugga, så bytta alle sammen. Hetta røyk på 2 av dem, men dem teipet jeg sammen så skal være i orden. Men jeg trur det er noe feil med glødinga enda da den går veldig ureint og typ fjusker når jeg starter den om morgenen og det er kaldt ute. Om jeg ruser den opp til ca 2000,- går den klokkereint.
Noen som har tips? :)

En annen ting som jeg lurer på om noen har tips på er klakke lyd i forstilling, høres ut som det er på begge sider. Hatt nylig EU på bilen på jobben og da fant vi ingetinng på cross-sjekken. Det er kun i dumper hvor ene hjulet går nedi og er ikke alltid lyden kommer. Er ganske ny lenkearm på h.s av bilen, og mistenker kanskje stab.stag foringer? Har røska, rivd og bendt å klemt på bærebrua og endeleddet og får ikke fram en skjit! Noen som har vært borte i det liknende?

Bilen er som nevnt i tittelen en 2007 V70 2.4D (163HK)

På forhånd, takk for svar :)

Torsen67
25/02/15, 19:13
Mulig det er kyllinbeina til stabstaget. Ikke lett å sjekke disse for hånd. Kan lage mye lyd disse. Koster ikke all verden.

konso
25/02/15, 20:39
Jeg skifta fjærbeinslager. Sleit med klakkelyd som kom og gikk i perioder.

locked
25/02/15, 22:41
Du skal få feilkodar for det meste som har med glødinga og gjere.

Releet som styrer dette er digitalt og med egen kommunikasjonslink til motorstyreenheten, releet overvåkar at glødepluggane fungerar normalt.

Du kan måle dei på to måtar:
1. Motstand til jord gjennom glødepluggen. Alle 5 bør ha ~lik verdi (~1ohm kan eg tenke meg).
2. Ved hjelp av tangamperemeter kontrollere om strømforbruket er normalt. Eksakt strømforbruk veit eg ikkje, men om du kontrollerar alle kan du sammenligne verdiane. Dei bør vere like gitt lik temperatur (strømforbruket er himmelhøgt til å begynne med og avtar med stigande temperatur på sjølve glødepluggen.

DU MÅ IKKJE KOBLE DEI DIREKTE TIL 12V, DÅ RYKE DEI OG KAN KNEKKE AV OG SKADE MOTOREN.

E.Winjum
07/04/15, 21:27
Har noen feilkoder, husker ikke i hodet, men stod at det var glødereleet som burde byttes. Så tenker jeg bytter det :)

Trur jeg fant ut hva den klakke lyden er, gummi foringene eller hva det nå kalles som sitter i toppen av fjørbeina er sprekt begge sider... Så skal bytte dem og lagrene mot hælja :)