PDA

Vis full versjon : Vida hjelp til sletting av feilkoder - noen i Hedmark



Frasal
24/02/15, 17:44
Har store problemer med bilen XC 70 D5 2005 mod. Viser masse feilmeldinger på displayet, og går nærmest nødmodus. Viser bl.a. bremsefeil, antisladdfeil og gearkasseservice. Er på vinterferie her i Trysil, og ingen av de to lokale verkstedene får kontakt med noen av hjernene til bilen. De bruker Bosch verktøy.

Volvo på Elverum hadde heller ikke ledig tid. U]Er det noen i Trysil-Østerdalen eller Elverumsområdet som kan hjelpe meg.[/U][/COLOR] Ser mørkt på om jeg klarer å få med meg bilen nå til Kristiansand. Trenger altså Vidautstyr for å få lest av/slettet feilkodene. Bremsene/abs virker i praksis helt bra. Har litt mistanke om jordingsfeil eller liknende.

Takknemlig for hjelp!

Frasal
24/02/15, 20:47
Er det ingen som kan hjelpe?

aarnes
25/02/15, 16:26
Vi har ikke veldig mange medlemmer i det området, og i tillegg det er ikke så mange som har VIDA og DICE.

Hvor lenge er planen å være der du er?

Frasal
25/02/15, 19:04
I ettermiddag fikk jeg nå en ledig time på Østli i Elverum. Skal dit i morgen formiddag.
Er spent på resultatet, om bilen blir kjørbar etter dette. Tror du/dere at dersom de får kontakt med hjernen, at feilene kan slettes og at alt er ok. Hender det at feil oppstår, og så bare slette det. Bfremsene virker ihvertfall ok, abs også. Spent på svaret i morgen om jeg blir billøs etter å ha vært på Østlie. Hva tror du/dere???

aarnes
25/02/15, 22:14
Jeg vil ikke skrive hva jeg tror/ikke tror - men skriv gjerne her når du har fått "dommen" :-)

Frasal
26/02/15, 20:36
Var på Østli i dag. Fikk konstatert vanskelig å få kontakt med styreenheten. Konklusjonen var "støy i høyhastighetsnetten CAN". Forstod at dette var en drittfeil, og mye søking. Fikk slettet og resatt enhetene, (også rattvinkelen SAS). Ved oppstart igjen kom antisladd melding opp. Fikk beskjed om at dette var en større søkejobb å finne ut av. Kjørte fra Østli, men nå var det ihvertfall bare gult nødsymbol. Etter noen mil kom igjen BREMSEFEIL opp og rød trekant, men denne forsvant etter 1 sek, og har ikke sett den. Etterhvert har også antisladd forsvunnet, så nå virker det bedre. KAN FEILEN HA RETTET SEG SELV ETTER RESETTINGEN, eller kommer dette like fort tilbake.
tror mekanikeren på Østli nvar dyktig, jeg fikk lov til å være inne på verkstedet mens han skrudde og feilsøkte. TROR DERE FEILMELDINGEN SNART KOMMER OPP IGJEN?

aarnes
26/02/15, 20:52
Var på Østli i dag. Fikk konstatert vanskelig å få kontakt med styreenheten. Konklusjonen var "støy i høyhastighetsnetten CAN". Forstod at dette var en drittfeil, og mye søking. Fikk slettet og resatt enhetene, (også rattvinkelen SAS). Ved oppstart igjen kom antisladd melding opp. Fikk beskjed om at dette var en større søkejobb å finne ut av. Kjørte fra Østli, men nå var det ihvertfall bare gult nødsymbol. Etter noen mil kom igjen BREMSEFEIL opp og rød trekant, men denne forsvant etter 1 sek, og har ikke sett den. Etterhvert har også antisladd forsvunnet, så nå virker det bedre. KAN FEILEN HA RETTET SEG SELV ETTER RESETTINGEN, eller kommer dette like fort tilbake.
tror mekanikeren på Østli nvar dyktig, jeg fikk lov til å være inne på verkstedet mens han skrudde og feilsøkte. TROR DERE FEILMELDINGEN SNART KOMMER OPP IGJEN?

tviler sterkt på at feilen blir borte av seg selv. du skriver jo selv at du har fått opp feilmeldinger igjen, i tillegg til at det mest sannsynlig er feil på CAN.

Alfs80
26/02/15, 20:56
Jeg fikk samme mld da var det en abs sensor som vat gåenn pluss abs ring etter det var skifta så er bilen god som ny til neste gang det lyser hehe

Frasal
26/02/15, 20:58
Hva er de mest normale feilene på CAN. Er det mulig at jeg feks må bytte CEM hjerne. Forstod at jeg da var nødt til å kjøpe ny gjennom Volvosystemet, da denne måtte programeres til hver enkelt bil. Stemmer dette? Å prisen var fryktelige 20000 kr. Jeg skjelver i buksene np!!!!

aarnes
26/02/15, 21:35
Hva er de mest normale feilene på CAN. Er det mulig at jeg feks må bytte CEM hjerne. Forstod at jeg da var nødt til å kjøpe ny gjennom Volvosystemet, da denne måtte programeres til hver enkelt bil. Stemmer dette? Å prisen var fryktelige 20000 kr. Jeg skjelver i buksene np!!!!

CAN er et ledningsnett, med høy og lavhastighet. kan sammenlignes med et vanlig strømnett. Umulig å si hvor feilen ligger uten feilsøking.
Sjelden jeg har hørt om feil på CAN, men i de tilfellene det er feil, så er det som oftest CEM som må byttes.
Det bør kjøpes nytt hos en forhandler ja, men du kan nok spare en god del på dette i Sverige.

Frasal
26/02/15, 22:22
Tusen takk for all hjelp i saken.utrolig mange dyktige folk her på forumet. Jeg får bel kjøre til det eventuelt dukker opp nye feilmeldinger. Har jeg litt flaks, kan det bli litt til.

Hørte forresten fra Volvo at jeg burde fått oppdatert all Software hos Volvo. De kunne ikke gjøre det nå, da jeg var avhengig av å ta en service først på Volvo. Etter det kunne de gjøre det, og jeg ville få gratis veihjelp i 1 år. Har dette noe for seg, trengs det slik SW oppdatering??

aarnes
26/02/15, 23:25
Tusen takk for all hjelp i saken.utrolig mange dyktige folk her på forumet. Jeg får bel kjøre til det eventuelt dukker opp nye feilmeldinger. Har jeg litt flaks, kan det bli litt til.

Hørte forresten fra Volvo at jeg burde fått oppdatert all Software hos Volvo. De kunne ikke gjøre det nå, da jeg var avhengig av å ta en service først på Volvo. Etter det kunne de gjøre det, og jeg ville få gratis veihjelp i 1 år. Har dette noe for seg, trengs det slik SW oppdatering??

Sw oppdatering kan være greit det, om du har mye "bugs" altså tullefeil, men jeg ville vært forsiktig med det hvis det er andre feil på bilen. det _kan_ resultere i at en styreenhet "krasjer" og ikke fungerer i etterkant. jeg snakker av erfaring.

Hvis jeg var deg ville jeg fokusert på å finne feilen på bilen, byttet delen, verifisert at feilen er rettet og deretter kjørt en full softwareoppdatering.

Hvis du kjører via Oslo på vei hjem (regner med at du gjør det) så kan jeg ta en diagnose og kikke litt på bilen din.
Jeg er ikke volvo-tekniker, men da slipper du ihvertfall å bekymre deg for at timene og tusenlappene flyr avgårde...

Frasal
27/02/15, 10:11
Tusen takk for all hjelp, og jeg tar gjerne imot tilbudet ditt. Jeg reiser fra Trysil nå på søndag. Jeg skal levere en person på Gardermoen søndag kveld. Kanskje jeg kunne kommet innom deg på søndag kveld da, dersom det hadde passet. Kan du sende meg ditt mob, nr så kan vi avtale nærmere. Mitt nr er 90512777. På forhånd takk for super innstilling og hjelp.

aarnes
27/02/15, 11:00
Da snakkes vi nok på søndag :)

locked
27/02/15, 12:45
Første bud ved mistanke om feil på CAN kommunikasjon er å koble på eit PC Ocilloskop slik at du kan sjå med egne auge kva som foregår der. På den måten er det vanvittig enkelt å konkludere med om det er feil signal eller fysisk feil.

Det er også enkelte målingar ein kan gjere med multimeter, du kan egentlig aldri ødelegge noko ved å måle feil, men nokre styreenhetar kan rett og slett "DØ" sånn at du må ta av minuspolen for å få liv i dei igjen (forsvarsmekanisme i styreenheten).


Generelt er kunnskapen om CAN alt for dårleg på verkstadane ute i landet sett i forhold til kor mykje CAN det faktisk er på dagens bilar og til dels langt tilbake i tid.

Typiske CAN feil:
ledningsbrudd/kontaktfeil
manglande informasjon (defekt styreenhet eller ex. gåen sikring til styreenhet)
forstyrrelse frå tilkobla styreenhet (en defekt enhet kan slå ut mesteparten av bilen, også styreenhetar som ikkje er ødelagte)
manglande/defekt endemotstand (en 120ohms motstand i kvar ende av CAN-busen, ryk desse så blir det mykje støy. Er i dei fleste tilfeller innebygd i utvalgte styreenheter)

Litt low-level lesestoff fra VIDA om CAN (VOLCANO):
http://eloit.net/doc/can/volvo/