PDA

Vis full versjon : 960 B6254S 95mod starter ikke.



Magnus Hagtvedt
23/02/15, 21:43
Hei

Når jeg skulle på jobben i dag, så ble mandagen plutselig en skikkelig blåmandag. Jeg satte meg inn i min 960 og vrei om nøkkelen:

Motoren startet og gikk opp til normal tomgang i et halvt sekund, før den fusket litt og deretter stoppet maks 3-4sek totalt..
Morsomt når vakt-telefonene ringer og bil nr. 2 står lagret med defekt batteri. Etter mye om og men fikk jeg tak i et batteri, og den
trofaste FK motoren startet på første slag etter 4mnd lagring.

Men tilbake til problemet med 960'n.
Jeg har kontrollert alle sikringer til motorsystemene i motor-rommet, forsøkt å starte med startgass, kontrollert reléene til bensinsystemet,
bensinpumpe og coilenes strømtilførsel. Jeg har også hatt av bensinslangen og kontrollert at pumpa faktisk jobber. Jeg har ingen feilkoder
annet enn en kode på girkassa, kode 1.1.4 som har noe med PNP bryteren, men denne har forsvunnet etter at jeg sletta kodene.

Syns motoren går ganske "lett" rundt med starteren, men siden jeg ikke har hatt startproblemer før, så har jeg egentlig aldri tenkt på om
dette er vanlig. I starten var det som om den ville i gang med et og annet slag, men er nå helt død. Har ikke rukket å få tatt ut pluggene
for å kontrollere om de er våte. Det jeg har lagt merke til er at lambda-lampa slukker når startmotoren har fått opp det turtallet den klarer.

Jeg håper det finnes noen glupe hoder som kanskje har vært borti noe lignende før. Noen tips om hvordan jeg bør fortsette feilsøkingen.
Bilen gikk uten et eneste problem i går. Det er altså en Volvo 960, 1995 med B6254S og AW automatkasse.

Christian
23/02/15, 21:45
Hei og velkommen tilbake.

Når du sier at den går lett på startern, hvor lett snakker vi om? Virker det som om motoren ikke har komp?

Magnus Hagtvedt
23/02/15, 21:54
Det er veldig gjevn lyd, men har sjekka registeret akkurat nå. Men det var helt korrekt, og motoren har komp merkbar komp når jeg dreier den manuelt. Så er nok bare at jeg er vant med motorer som har mer ugjevn startergange. Jeg tror ikke det har noe med komp å gjøre, etter jeg gjorde denne kontrollen.

Christian
23/02/15, 21:56
Har opplevd mange ganger på hvitmotorene at de plutselig mister all komp, er noe med løfterne som gjør det. Da må du bare holde den på startern til den starter, med pedalen i bunn.
Virker kanskje ikke som om det er det som er problemet her men er ihvertfall det første jeg tenker på.

Svirre
23/02/15, 22:01
Hvis du har automat så kan det være PnP bryteren. Hørt at den kan være roten til mye vondt på disse bilene, også derav et problem på min bil.

turb00le
23/02/15, 22:05
Men da går vel ikke starteren heller hvis den kødder?

Sjekk feilkoder først, kan være kamsensor.

Magnus Hagtvedt
23/02/15, 22:17
Har holdt den ganske så lenge på starteren, men det er i alle fall såpass komp, at den jeg den ikke er å få over gitte punkt. Det er ingen feilkoder på motronicen.
Som nevnt så dreier starteren, så PNP skulle ikke være noe problem.

Men skal prøve igjen i morgen med nyladet batteri, og sjekke om det gir noe endring, for jeg føler liksom at den burde gått litt tyngre, men det er ikke nødvendigvis tilfellet.

turb00le
23/02/15, 22:30
Kjenner meg igjen... Har akkurat prøvd ALT på min 960 og endte ut med å avskrive hele motorstyringa.

Magnus Hagtvedt
23/02/15, 22:49
Hele styring, med alle sensorer og alt, eller kun hjernen?

Magnus Hagtvedt
24/02/15, 13:52
Liten update.

Har forsøkt å kjøre lenge på starteren, uten hell. Jeg har også testet med gnist-tester, og det er liv på sylinder 2 og 3 i alle fall. De andre får jeg ikke testet alene, da jeg kun klarte å se de to fra førerdøra.
Men i følge elskjema er de på hvert sitt effektsteg. Så det er nok liv hele veien, og bilen burde i alle fall gitt livstegn med to sylindre, skal pelle ut pluggene og sjekke om de er våre. Jeg tror nok dette problemet er på bensinsiden. Skal derfor sjekke om det er noe trykk på den bensinen som kommer ut fra slangen, da jeg fikk tips om at det hender de klarer fri flyt men ikke trykk om de er dårlige.

Så vidt jeg har klart å se, så er det bare en pumpe på disse bilene. Noen som har mer info på dette?

Christian
24/02/15, 13:59
Kun en pumpe ja. Hører du pumpa gå? Starter den med syartgass?

Magnus Hagtvedt
24/02/15, 14:09
Ikke liv med startgass. Pumpa klarer å gi bensin i rett ut av røret, hører ikke at den jobber, men har for tiden litt redusert hørsel.

Jeg har ikke sjekket om det klarer å gi trykk. Skal pelle ut pluggene og sjekke om de har blitt fuktige.

Magnus Hagtvedt
24/02/15, 17:34
Kan en 3-1-3 feil på girkassa innvirke på motoren?
Dette er vistnok posisjonssensoren på girkassa. Nullet ut koden, men motoren starter fremdeles ikke.

Magnus Hagtvedt
24/02/15, 21:48
Har nå fått kontrollert at det er trykk ut av pumpa. Så bensinen kommer i alle fall frem. Pluggene var fuktige, prøvde å blåse dem rene, uten at det hjalp. Været satte en liten stopper, men får prøve med pluggene i friluft neste gang jeg får tid, og se om de gnistrer. Det sitter en slik metallklump, rund sak med kun bensin inn og ut mellom dyseskinne og bensintilførsel, er dette en tilbakeslagsventil eller noe slikt?

Terje1
24/02/15, 22:04
Det er nok bensintrykksregulatoren du sikter til der.

Magnus Hagtvedt
24/02/15, 22:14
Trykkregulatoren sitter vel etter skinnen. Denne har jo også en vakumslange inn for å regulere trykket etter innsugstrykket...
Denne saken har kun bensinslange inn og ut på hver side av den runde kroppen (ca 5-6cm i diameter. 2-3cm tykk).

Terje1
24/02/15, 23:14
Beklager,nå tenkte jeg gammal 5er hvor regulatoren sitter direkte på railen.

Stemmer som du sier at regulatoren sitter på en seperat brakett.
Er ingen slik del på de motorene jeg har stående iallefall.

Kan det være et miniatyrfilter?

Følger med på denne da du ikke er den eneste som har/har hatt problem med disse motorene.

turb00le
25/02/15, 08:02
Håper du finner utav det. Jeg er i ferd med å gi opp min;

Brukte bilen i ett par år uten ett feilslag før jeg bytta til manuellkasse (automaten begynte å bli rimelig sliten).
Gikk noen få uker så brant en ventil og bilen gikk på 5.
Fikk etter hvert bytta topp og regnet også med at problemet med at den var tungstartet skulle forsvinne, men nei.
Startet fint når det var varmt ute men helt død når det var 0 eller minus grader.

Fikk feilkode på veivsensor og bytta i prinsipp alt; veivsensor, kamsensor, ledninger mellom ecu og sensorene og tilslutt ecu'en, ingenting gav utslag.
Feilkoden var der fortsatt.

Bytta til slutt til motronic 4.4 og sliter nå også men mistenker at det er startsperra som lurer meg.

Magnus Hagtvedt
25/02/15, 16:06
Hvem feilkode fikk du?

turb00le
25/02/15, 16:08
1-3-1

Magnus Hagtvedt
25/02/15, 16:11
Ok. Jeg får opp 1-1-1 på motor, men 3-1-3 som er posisjonssensor på girkasse. Men det burde vel ikke hindre motor i oppstart?
Dette er vel motronic 1.8 også, for å ha nevnt det.

turb00le
25/02/15, 17:33
Du har ikke ei sånn morsom gammal startsperre?

Magnus Hagtvedt
25/02/15, 17:40
Er ikke alarm... Og i tegningen skulle startsperre være blokkert starter.

turb00le
25/02/15, 18:29
Ble ettermontert noe vdo skrot, mest på tyskimport biler. De bryter strøm til starter, tenning og bensinpumpe. Er ikke vist på noen skjemaer.

Magnus Hagtvedt
25/02/15, 18:32
Tror ikke det er tilfellet her, bensinpumpe og starter virker. Og gnist-tester viser at coil lever på i alle fall de to sylindrene jeg klarte å se fra førerplassen. Men hvordan kan det utelukkes helt?

Magnus Hagtvedt
26/02/15, 13:02
Ok. Satte inn helt nye plugger, da tente bilen og startet nesten. Enten får den for mye bensin, ellers er det dårlig spenning til pluggene på alle pluggene. Fortsatt ingen feilkode...

Magnus Hagtvedt
26/02/15, 20:16
Noen som kjenner bensintrykket på disse?

turb00le
27/02/15, 13:08
3bar. Mener i allefall at det var det som stod på min. Skal stå stemplet på regulatoren hvis ikke jeg husker feil.

Men den skal jo starte selv om bensintrykket ikke er helt 100, men mindre det er typ 1 eller 7barg.

Magnus Hagtvedt
27/02/15, 13:38
Den tente, men druknet med en gang, så mistenker at regulatoren blokkerer for mye.

turb00le
27/02/15, 13:43
Følgende dingsebomser bør sjekkes/kastebyttes med andre for å teste:
-Kamsensor
-Svinghjulssensor
-Tenningsmoduler (sitter på innsuget, en i framkant og en i bakkant)
-Måle mating til coiler, er testplugg på braketten bak kam på innsugssiden.

Både kam og svinghjulssensor kan kødde uten at det settes feilkode med en gang.
Svinghjulssensor kan være "defekt" men feilkoden settes ikke før du motoren har tørnet typ 50-60 runder teoretisk beregnet via kamsensor.

Ligger en del "greenbooks" på k-jet.org, bla om feilsøking, sensorverdier osv.

Magnus Hagtvedt
27/02/15, 14:01
Det skal jeg titte litt på, men da ville den vel ikke gått rå på første slag...

Tror nok tegninga er i orden, og at den får for mye mat.

Magnus Hagtvedt
03/03/15, 16:51
Ok, liten update.

Har nå skiftet både kamsensor og svinghjulssensor. Byttet fremre tenningsmodul, den bakre kommer jeg ikke til, men skal skifte den så fort som mulig.
Samme symptom, den får alt for mye bensin eller tenner feil. Hvis ikke to sett plugger har gått til h.. etter å ha blitt våte x. ganger.

Magnus Hagtvedt
04/03/15, 11:15
Følgende dingsebomser bør sjekkes/kastebyttes med andre for å teste:
-Kamsensor
-Svinghjulssensor
-Tenningsmoduler (sitter på innsuget, en i framkant og en i bakkant)
-Måle mating til coiler, er testplugg på braketten bak kam på innsugssiden.

Både kam og svinghjulssensor kan kødde uten at det settes feilkode med en gang.
Svinghjulssensor kan være "defekt" men feilkoden settes ikke før du motoren har tørnet typ 50-60 runder teoretisk beregnet via kamsensor.

Ligger en del "greenbooks" på k-jet.org, bla om feilsøking, sensorverdier osv.

Jeg har lest igjennom tråden din, og jeg har litt samme problemet. Testet hver og en coil i friluft, og det virker som om alle gnistrer litt ugjevnt....
Har ikke kontrollert dette etter at jeg skiftet kamsensor, veivsensor og tenningsforsterker, men mistenker at dette fremdeles er samme som det var.
Men siden din startet til slutt, så kan den jo ikke ha blitt søkk våt på pluggene etter 5 sek på starteren?

turb00le
04/03/15, 12:02
Gud vet, jeg gav opp hele greia...
Jeg skifta jo kamsensor og svinghjulssensor samt testa å plugge av stort sett alle sensorene.
Skifta også ECU til en jeg veit virka 2 uker tidligere i en annen bil.
Har du testa å kinne leeeenge? evt sette bilen temperert?

Kan også være noen jordingspunkt som kødder. Sitter bla ett på høyre motorfeste som skal være jord bla for dyser og tenningsmodulene.

Magnus Hagtvedt
04/03/15, 12:43
Jeg har forsøkt å tømme batteriet med starteren ja. Vanskelig å få satt bilen temperert, men lot den få noen timer med defavarme. Men skal sjekke jording.

Magnus Hagtvedt
04/03/15, 16:56
Da er det nok en update:

Jeg har tydligvis brukt en defekt kompresjonsmåler..... (Gjett om jeg er glad for å ha kastet bort masse tid og penger på deler som sikkert var i orden)
Testet to stk. kompmålere på jobben mot den jeg hadde lånt, og den var gjevnt over 2-3x trykker på de andre.
Jeg syns nemlig fremdeles at starteren går litt for lett. Resultat med en ny måler: 3-5bar pr. sylinder. Oppgitt normal: 13bar....

Så da er vi tilbake til kompresjon og toppen. Pluggproblemene kan ha vært dårlige plugger etter for mye bensin til stadighet.

Noen som har noe glupt å komme med? Eller er det bare å rive av toppen...

turb00le
04/03/15, 17:14
Prøv en skvett olje i hver sylinder...

Magnus Hagtvedt
04/03/15, 17:17
En skvett, typ en halv dl eller noe slikt eller 0,1dl.

Siden det gjelder alle syl, er det vel toppen som er problemet og ikke stempler håper jeg.

Magnus Hagtvedt
05/03/15, 12:37
Jeg har ikke fått prøvd tipset med olje, men etter litt tankevirksomhet tror jeg at selv om det kanskje ville løst problemet, så ville jeg ikke følt meg trygg på motorn, så blir demontering av toppen, regner også med at en overhaling av den er såpass dyr at det er bedre å sette over en brukt. Noen synspunkter/erfaringer på dette?

Svirre
05/03/15, 14:19
Uansett hvilken topp du monterer, så få den høvlet. Da er du sikker på at den er rett når du setter på ny topp. Kan også anbefale å gå over ventiltetningene når du først og fremst har toppen ute.

turb00le
05/03/15, 15:50
Jeg har ikke fått prøvd tipset med olje, men etter litt tankevirksomhet tror jeg at selv om det kanskje ville løst problemet, så ville jeg ikke følt meg trygg på motorn, så blir demontering av toppen, regner også med at en overhaling av den er såpass dyr at det er bedre å sette over en brukt. Noen synspunkter/erfaringer på dette?

Du vet aldri hvor bra/dårlig toppen du får taki er.
Har vært problem med løfterne på disse motorene, fikk selv brent en eksosventil som følge av det...
Hvis du ikke er avhengig av bilen ville jeg plukket av og sett hvordan det ser ut.

Men samtidig så er det merkelig at du får dårlig komp på samtlige sylindre, det skurrer litt for min del.
Har du egentlig sjekka registeret?

Eneste jeg kan tenke meg at kan forårsake feilen du har er vist alle ventilene dine er bøyde på en side.
Brent ventil, blåst toppakning e.l. vil jo gi deg dårlig komp på en eller flere men sjeldent alle sylindrene...

Du er sikkert klar over det også, det er maaaaaaaaaaaaaaaange skruer for å få av den toppen.

Vedr planhet så bruk rettholdt, er jo ikke noe poeng å plane en topp som er rett. Men ja, det er idioti å ikke sjekke det når toppen er av....

Magnus Hagtvedt
05/03/15, 18:52
fikk tipset om olje i sylinder av en bilmekaniker jeg tilfeldigvis snakket med tidligere i dag også. De hadde hatt hell med det på en del Ford motorer.
Så det er kanskje noe i det, og det er jo fort gjort å prøve. Kommer uansett til å ha 940en standby hjemme og utsette arbeidene på den.

Blir litt plundrete uten 960'en i drift, da jeg bruker denne i arbeidet. Det er stasjonsvogn. 940'en er sedan og dermed mer plundrete. Men jeg regner
med at det blir å røske av toppen. Det får bare være maaaaaaaaaaange skruer. Bilen er jo ikke en dritt verdt uten fungerende motor, om ingen har et
glupt bytteforslag i en stv m. automat, passe sprek motor og klimaanlegg (ja, er mest spøk, selv om jeg har vært inne på tanken)

Det er egentlig ingen jeg har snakket med som skjønner helt hva som kan ha skjedd. De fleste tingene som kan skje som forårsaker kompresjons-svikt
slår jo kun ut et fåtall av sylindrene. Ikke en hel rekke på seks....

Register-reima har jeg sjekket flere ganger, allerede første dagen faktisk, og den står som den skal både på veiv og begge kammer. Det eneste der
måtte være om det nedre hjulet kan ha forskjøvet seg litt, knekt tapp, etc. Men fins det noen måte å sjekke det enkelt, eller har noen vært borti det
problemet.

Skulle hatt en bok på denne motoren...

Terje1
06/03/15, 06:42
Sannsynligheten for å miste kompresjonen på alle sylindre når regreima står rett må vel være lik null?
Ang komptest var jeg ute for det motsatte,hadde måler med selvlaget forlenger for å nå ned til tennplugghullet.
Fikk utslag på en 5-6 bar og trodde motorn var skrot..Fikk tatt måling uten denne forlengern og da viste trykket rundt 13 bar på alle sylindre.

Brisendal
06/03/15, 13:00
Du får ikke lånt deg en sylinderlekkasjetester? Da kan du se hvor feilen ligger før du begynner å rive ned noe.

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=187

Magnus Hagtvedt
06/03/15, 13:43
Terje1: Jeg har prøvd med flere typer, og de to siste gav samme resultat. Denne siste kun en lang slange.
Men jeg har hørt fra en del folk om ventilløfterene på disse, så skal gi det et siste forsøk.

Brisendal: Den var jo ikke dum, kjenner ingen som har, men de har jo på biltema. Sikkert god nok for mitt bruk.


Skal teste med olje i syl litt senere i dag, og et par andre tips. Når det gjelder dere som har hatt problemet og
kjørt starteren til batteriet omtrent ble tømt for å få i gang motoren. Hadde det hjulpet å forvarme motoren litt?
Har defa elvarmer i blokka.

turb00le
06/03/15, 14:15
Vedr lekkasjetester så kan du like gjerne bruke en gammel tennplugg og gjenge ned en hansen kobling, kjør den med en trykkregulator og trykkluft.
Stapp en skrutrekker nedi plugghølet og kjør stempelet på topp, sett på trykkluft gjennom plugghølet.
Blåser det i innsuget: Brent/bøyd innsugsventil
Blåser det i enderøret: Brent/bøyd eksosventil
Blåser det i oljepåfyllinga: Gjennomslag
Får du trykk i ekspansjonstanken: Gåen toppakning eller sprekt topp/blokk.

Fungerer ikke like bra med lekkasjetesteren til racetema, gir for lite luft.

På min var varme positivt. Stod ute og var umulig å starte, fikk start og kjørte den inn så starta den som en drøm dagen derpå.
Til slutt så nekta den plent uansett og jeg endte ut med å klippe ut hele motorstyringa og bytte.
Var lite som skulle til, +2 så startet den helt fint, 0 grader var helt umulig...

Magnus Hagtvedt
06/03/15, 14:17
Får koble inn varmen nå, så prøve om noen timer, kjekt med defa app på mobilen.

Magnus Hagtvedt
06/03/15, 18:18
Ok, nå har jeg prøvd, og det er mulig det er noe i det med løfterene. Den kommer nesten, så er den omtrent død en stund, så blir den tyngre (hardere komp?) og tenner litt igjen. Noen ganger så det rykker i hele bilen. Må dessverre ut på en liten hastejobb, men siden flere snakker om å tømme batteri omtrent, så skal jeg prøve litt til før jeg gir meg.

Magnus Hagtvedt
09/03/15, 11:22
Det er surt... Den er et hårstrå fra å komme. Høres ut som lekkasje på innsugsventiler innimellom. Må nok rive av toppen og gjøre en jobb der. Om det skulle være behov for verkstedsarbeider på topp, planing f.eks, noen som har et verksted å anbefale i relativ nærhet av Sandefjord

Brisendal
09/03/15, 13:57
Ingen verkstedsanbefaling dessverre, men om toppen er lik mellom 2,5 og 3 literen har jeg en nyoverhalt liggende ubrukt. Husker ikke i forbifarten om det var diameteren eller slaglengden (eller begge!) som var forskjellig på de to variantene.

turb00le
09/03/15, 14:08
Før du river alt i småbiter;
Ta av toppdekselet og løft ut kammene, så setter du trykk i plugghøla og hører etter om det fiser noe sted.
Evt så kjører du med en lekkasjemåler.
Dersom det tilsynelatende er tett ville jeg plukket fra hverandre løfterne og renset de godt så du er sikker på at de kan komprimeres helt sammen og montert sammen igjen.

Magnus Hagtvedt
09/03/15, 15:17
Brisendal: jeg tror det er både og. Hørt rykter om at om man tar veiva fra 3l og setter i en 2,5, blir det 2,8 eller noe slikt. Men vet ikke om toppene er ulike.

Turb00le: har planer om å starte med løfterne, siden problemet er over hele fjøla.

turb00le
09/03/15, 15:26
Kunne ikke se noen umiddelbare forskjeller annet enn "SAS" systemet, jeg har en 2,5L topp på min 3L.
Kammene er forskjellige...

Magnus Hagtvedt
09/03/15, 17:00
SAS, er det den luftpumpa?
Og betyr mener du at jeg kan hive på en 3l topp og flytte over kammene?

Når det gjelder motoren nå, så kom den faktisk igang, har vel tømt batteriet 10-12 ganger. To plugger er gått føyka, men tipper det bare er å putte inn nye. Håper og tror at coiler er hele. Ny komp-test viste 13-14,5bar.

Skal putte på nye plugger hele veien imorgen. Og håpe at den kan holde litt. Men det er vel best å gjøre en jobb ut av å gå over løfterne?

Magnus Hagtvedt
10/03/15, 22:52
Ja.... Det skal altså ikke være lett. Nok en oppdatering, og etter gårsdagens opptur, så ble det nok en nedtur.
Kompresjonen var i orden i dag, i alle fall på de fleste sylindrene, hørtes ut som det fusket litt de første minuttene, at
et par ventiler blåste ut trykket, men gikk ikke lenge før det forsvant.

Jeg har nå skiftet olje på bilen, fant selvfølgelig en lekkasje på tetning bak på veiva. Dette er kjipt, men til å overleve
inntil videre. Å få motorn til å gå er første pri.

MEN:
Skiftet også alle pluggene, da bilen fusket på to sylindre i går (syl 5 og 6 var pluggene fuktige og eksosen var glovarm).
Gikk relativt gjevnt over 2000rpm, men under så gikk det opp og ned som en jojo.
Etter pluggbytte ble situasjonen noe bedre. Jeg tror nok det er coil nr. 5 og 6 som er dårlige, evt. ledningene til dette.
Motoren går nå relativt rent ned til 1000rpm, men om jeg slipper gassen så dauer den av og stopper.

Se vedlagt bilde, plugg i rekkefølge nr. 1 - 6 fra venstre. plugg 5 og 6 er betydlig mer sorte.
4889

Har målt resistansen på tilførsel av pluss, og det skal være ok, har ikke fått målt signalledningene, men isolasjon på begge
kabler er veldig dårlig, spesielt til coil nr. 6, men også delvis på nr. 5.
Jeg regner med at Volvos pris på den ledningsmatten er skit-dyr, men siden ledningene er dårlige helt inn mot kontakten,
så lurer jeg på hva folk anbefaler. Coilene kan jo også ha fått litt juling, da pluggsettene har vært våte mer enn én gang.
Noen som evt. har noen coiler til overs, som virket sist de sto i en bil? Er det samme coil på 850?

Terje1
10/03/15, 23:41
Er vel forskjell i forbrenningskamrene mener jeg.
Har også topp liggende.

Magnus Hagtvedt
12/03/15, 22:07
Tja.... Jeg har vel kommet ditt nå, at jeg nok ikke kommer til å legge så mye mer arbeid og penger i denne bilen. Selv om bilen stort sett er hel, så trenger
den en del omsorg, både utvendig og innvendig. Det kan godt være enkelt å få motor til å gå ordentlig, uten at jeg vet det. Men jeg har allerede et prosjekt
som jeg ønsker å bruke tid og penger på, så kjenner at om jeg begynner å gjøre større jobb ut av denne, så blir det rett og slett mer enn jeg har tid til.

Kompresjonen er tilbake, og holder 13bar, men tenningen er ikke helt god.

Det ender nok med at den selges som den står, eller at jeg plukker den fra hverandre og selger i deler.

Brisendal
13/03/15, 13:49
Jeg har coiler liggende, usikker på hvor mange men har hatt totalt 2 delemotorer så det bør være nok. Jeg skal også ha et komplett ledningsnett eller to til motoren om du vil gjøre et forsøk med å kastebytte noen deler. Så kan du eventuelt se hva som fungerer og legge inn et bud på de delene du vil beholde etterpå.

mrsinder
16/03/15, 12:08
Jeg hadde et lignende problem på min 940 FK. Plutselig en dag ville den ikke starte, var helt død. Starteren gikk helt fint. Løsningen var å bytte fordelerlokket og alle pluggene. Pluggledningene målte jeg til å være fine, men 2 av pluggene hadde helt merkelig resistans. Noe i fordelerlokket var også ikke helt i henhold.

Har du prøvd å bytte fordelerlokk i tillegg til alle pluggene?

Magnus Hagtvedt
16/03/15, 12:37
960 har enkle coiler pr sylinder, ingen fordeler og pluggledninger. Har prøvd flere sett plugger. Her var det i tillegg kompresjon som var problemet når bilen var helt død. Nå går den på 4 syl og fusker på de to siste.

Terje1
17/03/15, 21:17
Går den greit ellers?

Har en selv stående med lignende problemer men har kommer frem til at lagerras og spon i olje/trykkerne gjør at trykkerne henger noe og dermed dårlig komp.
Motor går irundt men komp ligger på rundt 5 bar på samtlige sylindre.

Magnus Hagtvedt
17/03/15, 22:35
Nå går den i alle fall, det er full komp på hele rekka. Fukser litt på 2 syl, så problemet ligger i tenning på syl 5 og 6. Regner med det her er enten coilene, eller det
dårlige ledningsnettet hvor isolasjonen har begynt å dette av. Jeg har hatt mye annet å gjøre, så har ikke fått studert noe nærmere.

Den gikk helt greit før denne feilen inntraff.

Svirre
18/03/15, 17:28
Nå går den i alle fall, det er full komp på hele rekka. Fukser litt på 2 syl, så problemet ligger i tenning på syl 5 og 6. Regner med det her er enten coilene, eller det
dårlige ledningsnettet hvor isolasjonen har begynt å dette av. Jeg har hatt mye annet å gjøre, så har ikke fått studert noe nærmere.

Den gikk helt greit før denne feilen inntraff.

Det minner meg litt om det problemet jeg fikk med en gang jeg kjøpte 960'n jeg har nå. Isolerte alle ledningene (siden ledningene lå inntil blokka og hverandre). Jordet også blokka til chassi og siden har den fyra som normalt.

Brisendal
23/03/15, 19:03
Nå er det nesten så jeg begynner å tro at disse bilene ikke bare har sjel, men også et heller dårlig immunforsvar.Etter at du var her i helgen Magnus har min også bestemt seg for å kutte ut. Akkurat samme symptomene som du beskrev i første posten; startet såvidt mandags morgen, men gikk dårlig og stoppet etter noen sekunder. Har hatt ut alle pluggene og sjekket, de er våte, og gnistrer blått og fint i hver sin coil når jeg legger dem på topplokket. Eneste forskjellen på problemene våre er at kompresjonen på min etter alle kjørnemerker er gåen, med 7 bar på fire, 6,5 bar på en, og 5 bar på den siste...:mad: Nå må jeg rusle ned på butikken og handle middagsmat, så får jeg fortsette etteretningsarbeidet en senere kveld.

Men nå vet vi i det minste hva slags kjønn disse bilene har:
'Ingen feilkoder? Hva er problemet?'
'Det er ikke noe problem!'
'Så hvorfor starter du ikke?'
'Det vet du godt!'

turb00le
24/03/15, 18:27
Møkkamotorer... Glemmer ikke ansiktsuttrykket til far min da han fikk beskjed om at hvis faenskapen starter nå holder jeg stumt til det smeller. Etter x antall timer feilsøking uten resultater.

Brisendal
24/03/15, 21:40
Jeg fikk faktisk liv i min igjen i kveld, holdt den på starteren - lenge! Den gikk urent noen sekunder da også, mens oljetrykkslampa lyste iltert, før den roet seg og begynte å gå som den skulle. Slik fikk den stå noen minutter, inntil vanntemperaturen begynte å nærme seg normalt, før jeg stoppet den for å fjerne ekstrabryteren jeg midlertidig hadde lagt opp til starteren. Ved neste startforsøk var den også mistenkelig motvillig til å starte, men kom noen få sekunder senere enn den pleier. Etter å ha fått gå seg skikkelig varm kunne jeg derimot starte den uten videre protest. Syretesten kommer jo i morgen tidlig, når motoren har fått stå seg kald igjen og jeg skal på jobb...

Men jeg begynner å tro at jeg har noen tanker om hva som kan forårsake disse startproblemene som minst tre stykk har hatt nå i det siste. Det ene er de hydrauliske løfterene, som var tilfelle på min, som mister trykket dersom motoren blir startet og umiddelbart stoppet igjen. Dette gjorde at kompresjonen på min sank til halvparten av det den skal være, og motoren ble følgelig tungstartet. Jeg har ikke sjekket igjen etter at den startet, jeg får se om ånden kommer over meg en gang. Her kan jeg tenke meg at det kunne vært interessant å koble på startkabler til en bil med god lading og motoren i gang, for å gi startmotoren noen ekstra volt og kanskje noen ekstra omdreininger per minutt. Jo raskere motorgange jo høyere burde oljetrykket bli. Hadde det vært manuell kasse kunne man også prøvd å dra i gang dyret.

Den andre svakheten vi ikke kan nekte for at 960ene har er ledningsnettet til coilene. Positiv og negativ tett i tett, på toppen av en varm motor, under et deilig, isolerende plastdeksel. Gjerne i en lett oljedamp, eventuelt bad ettersom km øker og pakningen rundt påfyllingslokket svetter mer og mer. Det er en klassisk oppskrift på hvordan akselerere aldringen av plast, og på begge av de to ledningsnettene jeg har liggende i garasjen er isolasjonen sprekt hele veien langs toppen, med påfølgende risiko for kortslutning og bortfall av gnist. Gjerne uregelmessig. Skulle jeg lagt opp nye ledninger til coilene ville jeg faktisk lagt positiv og negativ i hver sin strømpe, og kanskje også vurdert å gå så langt som å montere dem over plastdekselet. Skjønt det å måtte bytte ledningene hver 250 000 km er muligens innenfor rimelighetens grenser. Jeg kan demontere det ene ledningsnettet mitt en kveld og se hvor langt bak kablene er sprukket, er man heldig går det an å skjøte det et sted det er mulig å komme til.

turb00le
24/03/15, 21:54
Får faktisk kjøpt den delen av nettet som ligger på toppen og neste 20cm ferdig for å skjøte inn...

Magnus Hagtvedt
24/03/15, 21:58
Kjøpt hvor da?

Jeg mistenker at min fusker på 2syl, hvor enden løfterene ikke fungerer optimalt eller ventilene er brent eller noe slikt. Men ledningsnettet er jo bare sorgen.

Brisendal
24/03/15, 22:31
Brente ventiler kan vel sjekkes ved å mekke sammen en liten leak-down tester som beskrevet av turb00le på side 2 i tråden. Du kan faktisk gjøre det enda enklere ved å bruke skjøtestykket fra en standard kompresjonstester og skru ut ventilen i tennpluggsenden midlertidig.

Lurer også på om tynnere olje kunne hatt noe for seg i motorer der manglende trykk på de hydrauliske løfterene er et vedvarende problem. Ofte går man jo for tykkere olje når klaringer på lager begynner å bli slitt, men på disse motorene virker det som at løfterene blir kranglete lenge før lagrene. Tynnere olje kan i teorien trenge inn i trangere kanaler og gjenopprette trykket der tykkere olje blir stående og stange i mot. Oljen som forsvinner vil erstattes av luft, og luft er jo som kjent dårlig på å motvirke kompresjon. Alternativt som du nevnte Magnus, å skylle gjennom med diesel ved oljeskift for å fjerne avleiringer i systemet.

Magnus Hagtvedt
24/03/15, 22:42
Sant nok. Men på den annen side, burde vel ikke kompresjonstest gitt gode resultater med brente ventiler? Det er det som gjør at jeg får litt tro på at de hydrauliske løfterene ikke komprimeres sammen for nok når motorn får turtall, da fordi det ligger noe grumseolje eller noe slikt i området.

Når det gjelder dieselen så er det absolut verdt å prøve. Han jeg snakket med har dette som vane ved oljeskift. Gjort både på 960, 850 T5R, etc.

Brisendal
25/03/15, 12:59
Det kunne også vært interessant å koble opp en elektrisk oljepumpe og se om det hadde fikset biffen. Framprovosert litt startproblemer, koblet til strømmen og se hva som skjer. Noen som har en liggende?

Terje1
25/03/15, 17:05
At manglende oljetrykk til løfterne forårsaker dårlig utslag på komptest kan umulig være riktig.
Løfterne går da i bunn,og kan umulig tenke meg at de "henger" slik at ventilen ikke stenger helt.

turb00le
25/03/15, 18:39
Det kunne vært mere interessant å finne "vekt i vann" for en sånn motor...

Brisendal
26/03/15, 22:41
Du er på rett spor med tanke på at løfterene går i bunn Terje1:) Komptesten går fløyten fordi ventilene ikke får riktig løftehøyde og/eller durasjon, og sylinderen vil da ikke inneholde tilstrekkelig luft for å bygge opp trykket.

Terje1
26/03/15, 23:04
Det er mulig,men har selv kjørt komptest på tilsvarende (dele)motor uten olje i det heletatt.
Den ga fullt trykk på komptesten.

Brisendal
27/03/15, 16:18
Interessant. Vi begynner vel å nærme oss topic for en ny tråd snart, men forskjellen kan være relatert til hva slags olje den motoren gikk på sist, samt hva slags vedlikeholdsintervall den hadde. Min går for tiden på biltemas 10W40 semisyntetiske, hva den har gått på før aner jeg ikke. Vet du hva slags olje du hadde brukt tidligere Terje1?

Magnus Hagtvedt
27/03/15, 18:53
Det som er rart på min er at komptest viser god komp på samtlige, og hører ingen ulyder fra motoren. Men når den kommer i gang så kan det høres ut som noen ventiler slipper igjennom. Jeg kjenner ikke helt til hva som kan skje med disse løfterene, men har fått et par tips om at det kan skje at olja i løfterene ikke kommer ut igjen (fort nok), slik at den blir for ekspandert og derfor hindrer ventilen i å løftes nok til at den stenges helt.

Har ikke fått mekka meg en luft-tester ennå, men komptest med starteren gir og gjevn komp.

Brisendal
08/04/15, 23:11
I løpet av påskehelgen var jeg så heldig å snuble over nok et potensielt problem med disse motorene, som du sikkert med fordel kan se etter også Magnus: fuel railen.

Min begynte å rykke igjen i løpet av en 150 mils rundtur i påsken, akkurat som om den ikke gikk på alle seks sylindrene, men den reagerte ikke på at jeg dro i ledningsnettet til coilene som den har gjort før. Kontaktene var forøvrig stripset fast rundt coilene i anledning langturen, og skulle sitte godt, så dette var forsåvidt et tegn på en godt utført quick fix.

Det som derimot vakte bekymring var noen fine stråler av bensin fra blendelokket i framkant av fuel railen. Motoren gikk ujevnt, og jeg stoppet den mens jeg forsøkte å legge en slagplan. Det ble til at jeg startet den på nytt for å komme meg til et sted med hjelpemidler, og med ett var lekkasjen borte. Og motoren gikk som den skulle igjen. Min tanke er at blendelokket kan ha løsnet, og vridd seg en mikroskopisk anelse, som igjen kan ha redusert bensintrykket tilstrekkelig for å skape problemer for noen av dysene.

Reparasjonen ble utført med en tube bensinmotstandig epoxylim, i full dressmundur etter barnedåp, to grader over null, ved første vel-assorterte bensinstasjon i ytre trøndelag på palmesøndagen, og har nå fungert sammenhengende i snart 80 mil. Nå kjører jeg lokalt med ørene på stilk i påvente av neste utfordring.