PDA

Vis full versjon : Rensevæske ved flush av girkasse?



griffin
20/02/15, 12:03
Noen som har noen meninger om å bruke en egen rensevæske ved flush av girkassa? Fått pristilbud hos et volvoverksted og der har de ført opp dette: http://www.relekta.no/Default.aspx?ID=2243&ProductID=PROD1025. Bilen er en 06 v70 2.0T, har gått 160k og har nok ikke byttet olje på kassa tidligere etter det jeg vet.

Tenker det kanskje er større sjanse for å løsne noe avleiringer som kan tette ventiler osv.

Prisen for dette kom på 3870 med 12l olje så det syntes jeg var en grei pris.

jerognal
20/02/15, 13:27
Har brukt renseveske på begge volvoene i.f.m. flushing. V70 98' og XC70 04'. Ikke hatt noen problemer. i mitt hode må det være en fordel å få ut mest mulig møkk.
V70'en er rullet 500.000 nå med samme kasse. Den er som ny enda...
Jeg har brukt produkter fra QMI

griffin
20/02/15, 14:05
Ja det er sant det. Greit å få renset ut så mye møkk som mulig. Men jeg tenker at siden det ikke er blitt gjort tidligere at man kanskje ikke får løsnet all møkka under flushingen og at det skal løsne avleiringer i ettertid.. Men det er kanskje ikke så stor fare som jeg innbiller meg?

jerognal
20/02/15, 14:52
Tja det eneste må være at det ikke blir flushet nok kan jeg tenke meg. Om oljen er beksvart og kassen aldri har vært flushet før synes jeg 12 ltr. høres lite ut.
Første gangen jeg tok V70'en etter 200.000 gikk det adskillig mer før olja var helt klar. Tror jeg var oppe i 17-18 ltr. Men de neste gangene har jeg klart meg med mindre. Flusher hver 50.000 ca...

griffin
20/02/15, 18:21
Ja det kan jo fort gå over 12L men var det jeg fikk pris på. Er jo en forutsetning at de spyler igjennom til olja er ren. Hvor mye som går med er vanskelig å si på forhånd. Men da er det ingen ulemper ved å bruke en sånn rensevæske?

griffin
20/02/15, 23:10
Er det vanlig prosedyre å bruke dette? Trodde det stortsett kun ble spylt igjennom med ren olje..

Torsen67
23/02/15, 00:53
Hør med gutta på rats.no De har nok greie på dette. BG sine produkter skal jo være bra etter hva jeg har lest meg frem til.

otello
23/02/15, 19:32
Hei griffin!

Jeg flushet kassa mi (XC70 2,4t 2002) i sverige der de brukte BG produkter og BG PF5 (flushmaskin).
Disse 2 små boksene ble brukt. Den ene BG 106E som rensemiddel som skulle helles i og kjøres i varm kasse 15-20 min mener jeg å huske.
Bilen ble heist opp (AWD) slik at alle hjula var i lufta og at de gikk igjennom alle gira slik at alle ventiler ble skylt.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/9691795/Forumbilder/BG_Automat_flush.jpg

Mens boks nr2 BG 310 skal blant annet smøre opp alle oringer/pakninger slik at de ikke blir morkne og sprekker.
Den ble heldt i den nyeflushede kassa som et forebyggende tiltak.

Det kan i den forbindelse nevnes at automatkassa mi AW55-51 har et filter som sitter inni kassa og ikke kan byttes annet enn ved deling av automatkassa.
En idiotisk løsning synes jeg. Men rensemiddelet løser opp alle avleiringer i fiteret slik at driten kommer ut med oljen sies det. Jeg så jo selv at oljen som kom ut var mye svartere enn den jeg hadde på peilepinnen, så det er tydelig at det er mye drit som har løst seg opp i olja.

Mener de brukte 12-14 liter olje på flusinga.

Happy flushing :)

Stig-Arne
23/02/15, 21:24
Det jeg ville vært mest redd for er jo avleiringer som setter seg i ventiller, som under vanlig flushing ikke ville løsnet.

Det har man jo veldig mange eksempler fra dyser, kjører man dyserens på en bil som er godt brukt og aldri hatt rens før, så er sjansen relativ stor for at du får en dyse som lekker etterpå.