PDA

Vis full versjon : Ombygging til V70 R AWD



renegade
20/02/15, 11:09
Jeg går med tanker om å bygge om en norsk bil til V70N R AWD. Noen som har vært gjennom dette og har noen tips/råd, tenker da spesielt på godkjenningen? Tenkte i utgangspunktet å skaffe en engelsk bil og flytte over alt til den norske. Norsk bil må vel ha vært i Norge i minst 10 år for å slippe avgifter.

R-M-I
20/02/15, 12:00
Tips er å ta kontakt med trafikkstasjonen FØR du begynner å forhører deg om hva de krever av dokumentasjon. God dialog med stasjonen er avgjørende for om det skal gå gjennom i allefall..

C.Erstad
20/02/15, 12:27
Er mye eletronikk som kan muligens bli problemer her. Så du bør sikre deg at det går før du begynner. Letteste er å ta en svensk bil å bygge om.

Jakke
20/02/15, 12:45
Såvidt jeg husker så er det 27 ulike hjerner i bilen, hvorav 27 av 27 må ha samme serienr. Dermed må ALL elektronikk flyttes over. Såvidt jeg husker.

Morgis
20/02/15, 14:03
alt som går på bus-system er serienummerbasert. dvs alt må ha riktig serienummer for å snakke sammen.
Bilia kan nok fint programmere dem i ettertid om du ikke ønsker å flytte over alt.

renegade
20/02/15, 14:40
Takk for svar. Jeg har tenkt å flytte over absolutt alt. Ribbe norsk bil helt. Da er det vel ikke noe problem med å bruke en engelsk bil heller. Det er nok noe billigere i England.

Jakke
20/02/15, 15:05
Spørs om alt er identisk i engelsk bil også da? Om ledningsmatter ikke passer over, om du må flytte disse da, vet ikke om det kan være andre plugger på biler med AWD? Om noe er annerledes er det absolutt letteste å hente en svensk bil.

turb00le
20/02/15, 15:09
Vet ikke åssen det er på v70 men på 960 er det i allefall en del forskjell på ledningsnett fra høyreratta bil.
Ville nok heller basert meg på å brukt en venstreratta en, tror det vil spare deg for veldig mye ball.

Det de mest sannsynlig vil kreve av deg er dokumentasjon på at råkarosseriene er like siden det ikke foreligger noen godkjente produktendringer fra volvo slik som det gjør på eldre modeller.
Det var det jeg fikk som krav en gang jeg hadde lyst til å bygge om en Audi a4 b5 til s4.

Morgis
20/02/15, 15:25
er redd de høyrestyrte kan ha større forskjeller, både elektrisk, mekaniskt og karosserimessig

renegade
20/02/15, 15:36
Ok. Da kanskje jeg må revurdere tankene..... Det er altså ikke mange som har gjort dette tidligere?

volvoRsport
20/02/15, 15:45
Ok. Da kanskje jeg må revurdere tankene..... Det er altså ikke mange som har gjort dette tidligere?

Det lå en V70N ute tilsalgs for en tid tilbake hvor det hadde blitt brukt en amerikansk V70N R AWD som donor, der hadde eier gitt opp godkjenning. Husker ikke om det var skrevet hva grunnen var, men han hadde ihvertfall sliti fælt med å prøve å få godkjent den.

Jakke
20/02/15, 16:04
Jeg ville heller gått i tankene om å handle inn en svensk R og så få denne på skilt istedet.

Jimmen
20/02/15, 19:54
Hvorfor ikke hente i tyskland eller sveits? er jo svinebillig der nede.

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/volvo-v70-r-riga/205225919.html?lang=de&pageNumber=1&__lp=2&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=25100&makeModelVariant1.modelId=34&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&minPowerAsArray=185&minPowerAsArray=KW&maxPowerAsArray=222&maxPowerAsArray=KW&fuels=PETROL&negativeFeatures=EXPORT&noec=1

8500 Euro er ca 72.000 norske kroner i dagens kurs.
Denne har gått 174.000km, manuell og beskrives som "Mint-condition"..

Sjekker man tolldata er det ikke så stiv pris å få på norske skilter heller ;)