PDA

Vis full versjon : Eksosrør til Volvo 850 2.0



Micha
19/02/15, 15:36
Hei,
i dag har jeg montert et nytt enderør på eksosen (bare den siste 30 centimeter liksom), men under monteringen fant jeg ut at det nye røret har diameter på cirka 55 mm, mens originalrøret (som manglet) må ha hatt diameter på cirka 60 mm.

Går dette bra for bilen/motoren/osv, at røret har blitt bittelitt smalere i diameter?

Hypnotisk
19/02/15, 17:40
Dette ville hvertfall ikke jeg bekymret meg noe for.. det er jo kun snak om de siste 30 cm og 5mm mindre.
Du vil hvertfall ikke mere noe forskjell i yteles for å si det sånn :-)

Micha
19/02/15, 17:55
Så bra, takk :) Var ikke bekymret for ytelse, lurte mer på om det var ''smart'' eller ikke å koble 55 mm rør til et 60 mm system, om dette kan skade eller overbelaste et eller annet inni der, siden det passerer gasser under trykk gjennom disse. Jeg sjekket også eksosrøret til nabobilen for å sammenligne og den har bare 50 mm diameter på enderør, så derfor lurte jeg på hvor ''sensitive'' biler er når det gjelder disse siste diametere og når røret er litt trangere enn originalrøret :) Men ja, går sikkert bra som du sier.

Svirre
19/02/15, 17:59
Om du får redusert ytelse, vil det ikke være merkbart i såfall.

Rcar
19/02/15, 19:42
Det finnes ikke noe problem med dette....
- Hva gjelder endring av effekt; er det så lite at det ikke engang er målbart.




Men faktisk er det ofte sånn at større eksos diameter på en sugemotor faktisk gir effekt tap i form av tapt dreiemoment på store deler av turtallskurven; men siden man minsker motstanden kan man dra turtallet lettere og lenger - som dermed gir det igjen økt toppeffekt...før kurven faller som en stein.
(Dette har altså ikke noe med din bil / problemstilling i nevneverdig grad å gjøre - men passet inn i tråden på sin måte)

Rcar

Micha
19/02/15, 19:53
Alltid noe nytt å lære her :) Det siste hørtes ut som avansert bilvitenskap. Er ikke sikker om jeg skjønte alt, men nå går jeg i hvert fall utifra at bilen min ikke plutselig eksploderer når jeg kjører til flyplassen i natt :D Det var det viktigste.

Yttervik
19/02/15, 21:37
...men nå går jeg i hvert fall utifra at bilen min ikke plutselig eksploderer når jeg kjører til flyplassen i natt :D Det var det viktigste.

Da er det i så fall andre ting enn enderøret som er årsaken ;);)

Svirre
19/02/15, 22:14
Som nevnt så vil det ikke ha noen innvirkning på motoren.

gswede
19/02/15, 23:06
Bilen må gjerne gå til himmels, men det vil ikke være pga. endestussen. Det er ikke trykk der.

Daniel V
04/03/15, 21:35
Hei!

Minner om bestemmelsene i forumreglementet:

§8 Topic/emne/tittel skal være tydelig og relatert til innleggets innhold slik at man slipper å lese tråden for å se hva den handler om. Titler som ”hjelp”, ”se her”, "B230F" skal ikke forekomme.
Tiltak ved brudd på denne regel er endring av tittel, evt. sletting av tråd uten forvarsel.


Mvh Daniel V.