PDA

Vis full versjon : Lås/hjerne problem 97 v70r



kungen89
18/02/15, 20:43
Har rotet bort nøkkelen til min v70 og har fått slipt ny nøkkel og kjøpt ny fjerkontroll til sentrallås. Nå sier de på kverneland bil i trondheim at de ikke klarer å programere startsperra og at de skal prøve å lodde i hjernen for å koble den ut, hvis de ikke får til dette så må jeg kjøpe ny styre-enhet. Noen som har vert borti det samme? Prøver de å lure meg??

Svirre
18/02/15, 20:58
På en '97 så har du en enkel startsperre, og her sitter vel den i et relé? På '98- så sitter den i hjernen av det jeg har skjønt.

kungen89
18/02/15, 21:03
Er sen 97 så det er sikkert i hjernen på den. Men om en har en "ny" eller "gammel" hjerne så er det vell samme prosedyre for å programere ny nøkkel?

Svirre
18/02/15, 22:43
Er sen 97 så det er sikkert i hjernen på den. Men om en har en "ny" eller "gammel" hjerne så er det vell samme prosedyre for å programere ny nøkkel?

Det er mulig. Du har biler som er levert fra fabrikken med startsperre i ECU, ellers kan du ha ettermontert orginal startsperre. Sistnevnte har relé som kan jumpes. Hvis bilen overhodet ikke vil starte, så høres det ut som om reléet trer i kraft, men hvis du får start, og den stopper igjen så er det ECU-sperre.

Men hvis de har en ny nøkkel og en ny fjernkontroll, så skal det ikke være nødvendig med ny hjerne??? Evt. fjerne startsperra. Din bil har ikke OBD-II, men OBD-I. Ergo; du må ha den svære, store klumpen av et leseapparat for å kommunisere med bilen. Fjernkontrollen skal i utgangspunktet kun være programmerbar med 4-sifret pinkode, nøkkelen har vel 8? Rett meg gjerne hvis jeg tar feil her.

gswede
19/02/15, 03:55
Vet ikke om dette gjelder samme problem. Uansett, jeg brukte veiledningen i linken under for å parre mine nøkler.. OBDI - superenkelt.
Mulig det gjaldt bare fjernkontrollen..

https://volvo850wagon.wordpress.com/2014/02/23/keyless-entry-remotekey-fob-programming/

Svirre
19/02/15, 07:09
Vet ikke om dette gjelder samme problem. Uansett, jeg brukte veiledningen i linken under for å parre mine nøkler.. OBDI - superenkelt.
Mulig det gjaldt bare fjernkontrollen..

https://volvo850wagon.wordpress.com/2014/02/23/keyless-entry-remotekey-fob-programming/

Dette er for VGA-I som befinner seg i 850. Mulig du kan gjøre det samme for -98 x70 også, men dog ikke for nøkkel.

Rcar
19/02/15, 11:19
Hei
Du trenger i alle fall ikke noen ny ECU på en 1997 (hvis da ikke ECU er defekt); den startsperren kan selvsagt kunne programmeres bort.
ECU går ikke i stykker av å miste nøkkel (!)
- Når startsperren i ECU slår inn - skal stort sett bilen starte å gå i noen sekunder.
Gjør bilen din det ?
Hva gjelder rele, burde det være en smal sak for en Volvomekaniker å jumpe den...men det skulle også være enkelt å kople den til din nye fjernkontroll (dog ikke som på 850)
Jeg tror ikke det er den fjernkontrollen og releet som er problemet her heller....
Du har du altså annen nøkkel. Tipper din R har denne boksen; http://ampautoprogramming.com/Volvo.html
- Men at en Volvo-forhandler/verksted ikke skal få til å kople dette sammen ?????
Ikke skjønner jeg det...
Har du byttet leseringen til tenningslåsen også ?

Rcar




Rcar

kungen89
19/02/15, 13:32
Har bare fått ny nøkkel og fjernkontroll, bilen starter ikke i det heletatt. Så da er det sikkert bare relé??

Rcar
19/02/15, 14:09
Hei
Nja....ikke helt sikker på det.
Først jeg er ikke noen ekspert på dette.
Men har vært mye borti dette ;)

Er bilen forsøkt startet 7 ganger...uten hell - da er det meg kjent at den slår seg betydelig mer vrang (!)
* Da vil ikke bilen engang gå 2 sekunder, for så å stoppe. (Som ofte er normalt)
Og da går det ikke an å jumpe noe 210/211 rele. Som er i forbindelse med alarm / sentrallås / startsperre.
- Altså er dette typisk å forsøke når man har korrekt nøkkel, men defekt fjernkontroll.

Du sliter mer, siden du ikke har en korrekt kodet nøkkel, som via leseringen kan sende riktig kode til imobilizer boksen (og da snakker jeg ikke om 210/211 rele), for så vidre til ECU.

At en Volvo forhandler ikke får til å programmere nøkkel, det forstår jeg ikke.
Forstår heller ikke at de ikke kan omprogrammere ECUen din - så du ikke har startsperre.
Men kan det være feil med den nye nøkkelen din (eller at det er en uoriginal kina sak) ?

Blir det ikke noen løsning på det;
Og de sier at det er din ECU som er defekt - får du evt si ifra.
* Så kan jeg evt skaffe deg en ny ECU uten sperre på...DVs at den da passer i alle S70 og V70 med samme motor/styring.

Rcar

Rcar
19/02/15, 14:14
Siden jeg først er i gang og det passer denne tråden er det 50E og 50F som skal "jumpes" med en ledning (på godt norsk ofte kalt en "lask")
Vet også at Volvo før også solgte et 210 "dummy" rele.

Rcar

kungen89
19/02/15, 14:58
Takk for nyttige svar :)

mavagan
10/05/15, 14:51
Hei
Nja....ikke helt sikker på det.
Først jeg er ikke noen ekspert på dette.
Men har vært mye borti dette ;)

Er bilen forsøkt startet 7 ganger...uten hell - da er det meg kjent at den slår seg betydelig mer vrang (!)
* Da vil ikke bilen engang gå 2 sekunder, for så å stoppe. (Som ofte er normalt)
Og da går det ikke an å jumpe noe 210/211 rele. Som er i forbindelse med alarm / sentrallås / startsperre.
- Altså er dette typisk å forsøke når man har korrekt nøkkel, men defekt fjernkontroll.

Du sliter mer, siden du ikke har en korrekt kodet nøkkel, som via leseringen kan sende riktig kode til imobilizer boksen (og da snakker jeg ikke om 210/211 rele), for så vidre til ECU.

At en Volvo forhandler ikke får til å programmere nøkkel, det forstår jeg ikke.
Forstår heller ikke at de ikke kan omprogrammere ECUen din - så du ikke har startsperre.
Men kan det være feil med den nye nøkkelen din (eller at det er en uoriginal kina sak) ?

Blir det ikke noen løsning på det;
Og de sier at det er din ECU som er defekt - får du evt si ifra.
* Så kan jeg evt skaffe deg en ny ECU uten sperre på...DVs at den da passer i alle S70 og V70 med samme motor/styring.

Rcarhva koster en ecu uten sperre

Rcar
10/05/15, 22:39
Hei
Hva nr har du på din ECU og hva er ditt chassisnr ? (Gjerne også skiltnr)
Så skal jeg få sjekket det.
Send PM.
Vh Rcar

mavagan
11/05/15, 18:09
Hei
Hva nr har du på din ECU og hva er ditt chassisnr ? (Gjerne også skiltnr)
Så skal jeg få sjekket det.
Send PM.
Vh Rcar

reg nr ye72517