PDA

Vis full versjon : Ujevnt turtall på tomgang XC70 2001 (2,4 benisn)



rhaugli
17/02/15, 21:33
Hei.

Har fått avlest feilkoder på bilen for å prøve å finne ut hva som gjør at varm motor på tomgang "jager" på turtallet - og en sjelden gang faktisk stopper.
Er det noen som har vært borti dette før og kan gi et hint i rett retning? Verksted (iallefall Volvo her i byen) begynner bare fra en kant og bytter alt - mens det ofte kan være en feil som fører til mange andre.
Anyone? :)

http://1.ii.gl/TMi_uIOya.png

64PV
17/02/15, 21:55
Er det forskjell om du har av/på aircondition?
Min S60 2001 modell 2,4T bensin, jaget på turtallet når ac sto på. En sjelden gang også når ac var av.
Gikk fint når ac-kompressoren koblet inn, men når den koblet ut, klarte ikke motorstyringen tilpasse tomgangsturtallet.
Virket som motoren nesten stoppet like etter utkoblingen av ac, for så å kompensere med litt gasspådrag. Gjentok seg nesten hver gang ac koblet ut.
Jeg tok ut gass-spjeldet, og gjorde det reint. Det var litt sot inni der, men ikke mye.
Jagingen på turtallet ble borte etter det :-)

rhaugli
18/02/15, 16:44
Hei.
Jeg har nesten ingen forskjell med eller uten AC. Det skjer også hele tiden så lenge motor er varm. Vi vet ca hva som er "action point" på hver enkelt av feilene over, men tenker på om det finnes noen fellesnevner her, som kan si hvor vi bør begynne. Det er jo typisk EN feil som fører til resten som følgefeil. Eller alle kan være reelle.. Vanskelig dette :/

Per Turbo
19/02/15, 07:18
Min første tanke er at gass-spjeldet bør renses. Velkjent symptom på at det er behov for det er nettopp ujevn tomgang.

Hadde startet der