Vis full versjon : Dødt dashbord i 245 1990 modell
Jeg har fått problemer med mitt dashbord. Alle lys er sorte ingen instrumenter unntatt klokka fungerer, det er ingen lamper som tenner når jeg vrir om tenningen men om jeg blinker så lyser lampen for retningslys og lampen for fjernlys tennes og dog den henger seg opp i tide og utide. Har og satt inn voltmeter og turteller ekstra. Voltmeteret fungerer men ikke tur telleren. Jeg har heller ikke kjørelys bak, men bremselys fungerer som de skal og pærene er hele. Kjørelysene foran fungerer.
Jeg fant og en rød og hvit ledning med kabelsko i enden(hunnplugg flatstift med blank plastbeskyttelse)løs bak instrumentene men fant ikke noe sted den kunne passe, noen som vet det?
Noen som har noen ide om hva det feiler mitt elektriske? Kan dette være feil med jording?
Joakim-G_R
26/06/10, 00:38
Høres ut som enten kabelbrudd eller en utrivelig jordfeil?
Den røde og hvite ledningen er vel for turteller. Altså, "signal" til orginal turteller.
Det overasker meg vel ikke at det er noe galt, da den som har tuklet med elektronikken her benytter rød kabel både til pluss og jord enkelte steder. idag fant jeg en rød jordingskabel som seff løsnet i begge ender. Dette endte med at min ventilatorvifte ikke lenger fungerer. Noen som vet hvor den kabelen skal sitte for jeg fant det ikke.
Jeg har tittet litt rundt baklysene også men regner med at jordingen der er ok siden bremselysene fungerer og de er jo jordet samme sted.. All hjelp og alle forslag tas imot med takk.
Joakim-G_R
28/06/10, 00:48
Hvor i landet bor du?
Jeg bor i Halden, Østfold.
Joakim-G_R
28/06/10, 10:40
Vet det er flere ifra Østfold her, kanskje det hadde vært lettest om du hadde fått pratet med de, og kanskje fått titta på hvor ting går der?
Om du ikke finner ut noe særlig med Haynes og koblingsskjemaet, da.
Bakpå instrumentpanelet finner 2 "metallpinner" (flate stifter kan nesten se ut som sikringsholdere)med en gummmiring som omkranser begge, noen som vet hva det er til? skal det f..eks sitte en sikring mellom disse 2 pinnene?
Idag når jeg setter meg inn og setter på tenningen er det liv i instrumentene, men når jeg starter bilen så lyser lambda lampen. om dette skyldes en annen elektronisk feil eller ikke vet jeg ikke, men fortsatt ingen kjørelys bak da. Og kupeviften har jeg fremdeles ikke funnet ut hvorfor ikke lenger fungerer.
Når bremselys og blinklys fungerer i baklampene, er jordingen da ok??
Slik at problemene med mine kjørelys bak gjelder mangel på pluss og ikke jord?
Joakim-G_R
29/06/10, 09:01
ja, det vil jeg tro. Har du dobbelt og trippeltsjekket at du har riktige pæreholdere, og at pærene er i orden?
På min 245 hadde forrige eier trua inn feil pæreholder, OG koblet feil, så ryggelyset lyste når jeg bremsa på ene siden, og blinklyset på andre, og blinket i bremselyset, og helt bajas..
Bakpå instrumentpanelet finner 2 "metallpinner" (flate stifter kan nesten se ut som sikringsholdere)med en gummmiring som omkranser begge, noen som vet hva det er til? skal det f..eks sitte en sikring mellom disse 2 pinnene?
Disse 2 pinnene er til crusie controll og en annen ting(som jeg ikke husker akkurat nå)
Idag når jeg setter meg inn og setter på tenningen er det liv i instrumentene, men når jeg starter bilen så lyser lambda lampen. om dette skyldes en annen elektronisk feil eller ikke vet jeg ikke, men fortsatt ingen kjørelys bak da. Og kupeviften har jeg fremdeles ikke funnet ut hvorfor ikke lenger fungerer.
Sjekk over alle sikringene i sikringsboksen din!
det du beskriver i første posten med at alt er dødt er en sikring! den gikk i min på vei hjem fra mysen i halv mørket :p
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.