PDA

Vis full versjon : Feilkode P1671, P0327, V70 '99 (LØST)



hammerpaal
15/02/15, 19:11
V70 '99 - 198000 km

Testet den nyinnkjøpte bilen i kupert terreng med bratte bakker for å sjekke om den holder opp til forventningene mine.
Førsteinntrykket er at bilen er "lat" i bakker til tross for sine 2,4l og 140 hestekrefter. Hadde på forhånd ikke ventet meg fart og spenning, men forventet at det skulle være en sterk motor som skulle yte sitt aller beste. I tiden etter kjøpet har jeg hatt mistanke om at noe ikke er som det skal og i dag fikk jeg svar på dette!
Underveis på turen kommer lampen for motorelektronikken opp og jeg har ikke noen annen mulighet enn å kjøre direkte hjem. Bilen gikk som normalt til tross for dette.
Når jeg kommer hjem, kobler jeg til OBD-II-scanneren og får opp tre feilkoder.

P0327 - Knock sensor 1, circuit low. Bank 1 or single sensor
P1671 - Volvo-spesifisert kode i forhold til kamakselsensor (tror jeg?)
P1670 - Volvo-spesifisert kode i forhold til startsperre (tror jeg?)

Skrev ned kodene og slettet de. Fram til nå gikk alt vel!
Motorelektronikklampen ble tilbakestilt og plutselig ble det "mer" futt i herregårdsvognen, i alle fall for en kort stund. Etter litt kjøring lyser lampen på nytt og jeg leser ut feilkodene. Sistnevnte kode P1670 var borte, men P1671 og P0327 er fremdeles tilstede etter at bilen har vært i drift.

Har 50/50-garanti på bilen og skal kontakte verksted i morgen for å få en befaring på bilen.
Er det tilfelle at bilen går i nødmodus etter det jeg erfarer?

gswede
16/02/15, 04:10
At kodene kommer etter en tur i ulendt terreng kan, jeg sier kan :-), være en indikasjon på dårlig kontakt på de nevnte sensorene.
Ville rengjort disse, satt de inn med syrefritt fett, slettet koder og tatt meg en tur.

Rcar
17/02/15, 10:41
Hei
Angående 1671
http://www.justanswer.com/uploads/asemaster327/2008-09-29_092311_ANSWER.pdf
- Ville vel tro om VVT skrues av at dette utgjør et merkbart effekttap.

Ville vel kanskje tro denne feilkoden (Dvs problemet som forårsaker denne) langt på veg skaper 0327.

1670 trenger vel kanskje ikke ha noe med at bilen er "lat"

Men ikke umulig nøkkel / lesering har et problem ? (Er jo ikke en ukjent problematikk på disse problemer med imobilizer & dens komponenter)

Rcar

hammerpaal
17/02/15, 16:51
Ordnet meg time førstkommende fredag på verksted. Beskrev symptomene og de ville i første omgang skifte kamakselsensoren, før de eventuelt skiftet bankesensoren. Mente det kunne være en følgefeil av førstnevnte, så gjenstår å se fram mot helgen.
Om VVT blir deaktivert som følge av dette, så er det markant reduksjon i effekt. Fikk store forhåpninger etter at jeg slettet feilkodene og tok meg en liten tur, forskjellen var som natt og dag. Spesielt ille har det vært ved kjøring på kald motor som ikke har tilstrekkelig driftstemperatur. Da fikk jeg følelsen over å ha fått skjegget i postkassen.
Feilkoden på immobilizer har ikke kommet tilbake, så forhåpentligvis vil jeg ikke plages med den enn så lenge.

hammerpaal
30/03/15, 20:14
Oppdatering:

Fikk skiftet bensinfilter, bankeføler, kamstillersolenoid og kamakselføler på verksted. Ble kvitt feilkode P1671, kamstillersolenoid ble målt til å være defekt. Feilkode på bankeføler er der fremdeles, P0327. Ble henvist til et Volvo-verksted da de ikke kunne hjelpe meg ytterligere. Har vært inne på et Volvo-verksted, fått diagnostisert og målt at det ikke er brudd i kabler fra styringsenheten til og med bankeføler. Altså var ikke bankeføleren defekt likevel. De mistenker at styringsenheten kan være defekt, men vil utelukke dette ved å feilsøke ytterligere.
Er det muligheter for å teste om styringsenheten er defekt?

hammerpaal
17/04/15, 21:49
Feilen ble utbedret i dag. Feilkode på bankeføler skyldtes defekt motorstyringsenhet. Bilen er i tipp-topp stand! :cool: