PDA

Vis full versjon : Løsne drivaksel ifb med hjullagerbytte



olepeder
14/02/15, 23:10
Jeg driver og skal bytte hjullager vs fremme på en -07 D5, men får ikke løsnet drivakselen. Er det bare å låne seg en slegge og brukke store mengder vold?

dieseldyret
15/02/15, 03:02
Varme! Akkurat vært gjennom dette med min. Hadde ikke varmer, så vi begynte å dele lageret med vinkelsliperen. Etter en times tid løsnet jævelskapen rett og slett fordi det blei varmt nok.

aarnes
15/02/15, 11:26
lite spett eller stor skrutrekker, slå på siden av lageret. gjerne sånn at du får lurt enden på spett/trekker mellom lageret og anleggsflata.
Jeg har aldri brukt varme og har fått det av etter ca 20min på 6 forskjellige biler.

olepeder
15/02/15, 13:04
Takk for svar. Jeg har ikke kommet så langt at jeg skal ha ut lageret.
Problemet er å slå løs drivakselen. Får ikke slått den inn, den sitter helt fast

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Øyvind G
15/02/15, 13:07
I dette settet (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Karosseri/Glidehammersett-191289/) ligger det deler slik at du får en avdrager som fungerer utmerket til akkurat dette.

aarnes
15/02/15, 13:49
Takk for svar. Jeg har ikke kommet så langt at jeg skal ha ut lageret.
Problemet er å slå løs drivakselen. Får ikke slått den inn, den sitter helt fast

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Regner med at du har fått skrudd ut bolten?
Hvis så ville jeg tatt noe som passer ganske bra inn mot drivaksel og gitt den et kakk med hammer. skal ikke mye til før den løsner

olepeder
15/02/15, 13:52
Ja jeg har skrudd ut bolten og slått hardt med hammer. Det hele ser ut til å ha rustet fast. Har fått tak i slegge og propanbrenner til i ettermiddag

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

konso
15/02/15, 19:26
Jeg måtte bruke en tæsj for å få løs drivakselen, satt som faen hele greia.

olepeder
15/02/15, 20:03
Løsningen ble å varme leeenge for så å slåb med en slegge til den løsnet.
Funker det ikke med vold bruker man for lite vold......

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

dieseldyret
15/02/15, 21:04
Hadde rustet fast på min og.. Kommet vann inn bak forseglingen. Dette var riktignok bak, foran løsnet den på første hammerslaget

eab
16/02/15, 00:41
Greia er vel at volvo har fyllt opp med locktite hvis noen har vært å klaget på smell/ulyd når bilen settes i gir (gjelder gjerne automat). Det er ikke gjort på min, og der er det kun et veldig lett slag med hammeren som skal til, men på bilen til en kompis måtte man til med 20-tonns presse for å få løs akslingen fra navet.