PDA

Vis full versjon : Prosedyre fra- og tilkopling av batteri, V70



hammerpaal
14/02/15, 18:28
Må lade batteriet på min V70 '99.
Har lett etter info på dette temaet og finner ut at Volvo har en prosedyre på fra- og tilkopling av batteriet. Har slått av radio, nedjusterte klimakontrollen slik at den ikke skulle være i drift før jeg koplet fra. Slo av ellers annet strømkrevende utstyr. Ventet ca. 20 minutter etter at jeg hadde slått av tenning før jeg koplet av jordingskabelen. Forstod det gikk litt tid før verdiene ble lagret i ecu.
Planen er å lade batteriet over kommende natt og kople det tilbake i morgen.
Hvordan bør jeg gå fram, kople til plusskabelen først og deretter jordingskabelen?
Eller bør jeg gjøre som Volvo hentyder, plusskabelen først - deretter vri om nøkkel til hakk to, for så å kople til jordingskabelen?

Hypnotisk
14/02/15, 22:10
Må lade batteriet på min V70 '99.
Har lett etter info på dette temaet og finner ut at Volvo har en prosedyre på fra- og tilkopling av batteriet. Har slått av radio, nedjusterte klimakontrollen slik at den ikke skulle være i drift før jeg koplet fra. Slo av ellers annet strømkrevende utstyr. Ventet ca. 20 minutter etter at jeg hadde slått av tenning før jeg koplet av jordingskabelen. Forstod det gikk litt tid før verdiene ble lagret i ecu.
Planen er å lade batteriet over kommende natt og kople det tilbake i morgen.
Hvordan bør jeg gå fram, kople til plusskabelen først og deretter jordingskabelen?
Eller bør jeg gjøre som Volvo hentyder, plusskabelen først - deretter vri om nøkkel til hakk to, for så å kople til jordingskabelen?

På de gangene jeg har tatt ut batteriet på min har jeg forsåvidt bare røsket ut batteriet og smokket det inn igjen..
Eneste "prosedyren" jeg alltid følger er at minus kabelen skal først av og sist på. Altså tar jeg ut batteriet tar jeg av minus kabelen først, skal batteriet inn igjen tar jeg minuskabelen sist på.

Du kan jo bare lade batteriet mens det sitter tilkoblet i bilen da?

locked
15/02/15, 02:21
Må lade batteriet på min V70 '99.
Har lett etter info på dette temaet og finner ut at Volvo har en prosedyre på fra- og tilkopling av batteriet. Har slått av radio, nedjusterte klimakontrollen slik at den ikke skulle være i drift før jeg koplet fra. Slo av ellers annet strømkrevende utstyr. Ventet ca. 20 minutter etter at jeg hadde slått av tenning før jeg koplet av jordingskabelen. Forstod det gikk litt tid før verdiene ble lagret i ecu.
Planen er å lade batteriet over kommende natt og kople det tilbake i morgen.
Hvordan bør jeg gå fram, kople til plusskabelen først og deretter jordingskabelen?
Eller bør jeg gjøre som Volvo hentyder, plusskabelen først - deretter vri om nøkkel til hakk to, for så å kople til jordingskabelen?
Det er ikkje så viktig, grunnen til prosedyren er hvis-muligens-kanskje at du har fikla med noko slik at airbag løyser seg ut første gang du skrur på tenninga. Usannsynleg egentlig, men alikavel.

Sett tenning på II FØR du koblar til batteriet, då sitt det ingen i bilen når du har på tenning første gang, sånn i tilfelle det skulle sei pang. (Eg gjentar: det er så innmari usannsynleg at du kan egentlig drite i det)

hammerpaal
15/02/15, 18:47
Tok sjansen på å koble til batteriet når tenningen stod på II. Gikk som smurt, men var redd for at elektronikken kunne ta skade hvis noe uventet spenning skulle oppstå. Kurant sak, da vet jeg det til neste gang.
Takker uansett for oppklarende hjelp. :-)