PDA

Vis full versjon : Friske opp en standard 2.0l 126hk V70



johmolan
14/02/15, 18:10
Finnes det noen som helst mulighet til å friske opp disse motorene?
Er ikke mye jeg folanger men litt friskere akselerasjon hadde ikke vært å forakte.

mrstfu
14/02/15, 18:16
Noe mer enn vedlikehold og slikt er nok litt mye å be om. i forhold til vekt på bilen oppleves disse motoren relativt tamme, men å trimme sugemotorer er en tricky og dyr affære, det er MYE billigere å bytte motor. En chiptrimming kan i beste fall gi deg 5-10% effektøkning, og 12hk merker du lite til.

Men, at kjølesystemet er i god stand, friske deler i innsug og eksos, samt regelmessig bytte av olje burde hvertfall holde den på nivået den er på.

Daniel V
14/02/15, 18:41
Dette er jo en billigmotor i den forstand at den sparte første eier for noe avgift, og at den var og er rimelig å forsikre. :)

johmolan
15/02/15, 14:21
Jeg har en 144hk motor på hånden, hva må evt byttes for å sette inn en slik motor?
Må all elektronikk byttes eller fungerer det å benytte eksisterende elektrisk men å bytte hjerner?

Daniel V
15/02/15, 14:48
Drit i 144HKen. Da kan du like gjerne chippe den du har. Får deg heller en 20-ventiler på 170Hk, da begynner det å hjelpe :)

johmolan
15/02/15, 15:05
hvor mye må byttes utenom motoren ved å bytte til en slik motor?

Daniel V
15/02/15, 15:10
Det husker jeg ikke på stående fot, har kun drevet med turbofemmerne, men mrstfu kan kanskje svare deg :)

Jeg er ganske sikker på at alt er likt bortsett fra hjernen. Det er jo samme motoren, bare med forskjellig slagvolum og forskjellig antall ventiler :)

mrstfu
15/02/15, 17:43
Det kommer litt anpå hvilken årsmodell bilen din er. 97-98 er i bunn og grunn samme bilen som 850, som jeg byttet motor på, i 99 kom det andre innsug, andre diagnose- og styringssystemer, og meg bekjent ble alle motorene 20V, med strup i elektronikken. Hva som må gjøres på de siste to årsmodeller aner jeg ikke, kan godt hende man kan slippe motoren rett oppi, selv om jeg tviler på det siden det ikke finnes elektronikk og ledningsnett for turbostyringa.

Men, om det er en 97-98 burde liste være noe likt det som følger.

Hjernen må byttes ut med 20V-hjerneR (en for bensin og en for tenning, 10V har bare en hjerne)
Hele motornettet, siden du må ha flere hjerner, og 10V har ikke luftmassemåler, kun temperatursensor i innsuget
Innsug fra luftfilterboksen og inn, med gasspjeld og manifold
Eksosmanifold, siden både innsug- og eksosporter er annerledes formet på 20V kontra 10V
Muligens coil og tenningsmodul må byttes, måtte hvertfall det på min.

Motornetter byttes frem til tre store kontakter over sparkeplata på førersida, under sikringsboksen. Volvo har byttet litt konnektorer og slikt opp gjennom årene, og selv ol de antageligvis byttet flest i facelifttida til 850, som var da jrg byttet (93mod bil med 94mod motor) må du påregne å bytte enkelte smådeler. Det beste er enten å ha en fungerende komplett delebil, eller enkel tilgang på en. Jeg har en bekjent som demonterer og selger 850er som jeg kjøpte alt av.

mrstfu
15/02/15, 17:46
Et lite tillegg:

126hk er lat i forhold til 144hk, som mer enn hestekrefter har et betydelig hopp i dreiemoment. Om du allerede har en 144hk stående, altså kjøpt og betalt, hadde jeg satt den oppi. Om det er samme årsmodell trenger du antsgeligvis bare bytte hjerne, siden begge benytter Siemens Fenix motorstyringssystem tipper jeg ledningsnett er likt.

Utover det, skal du først kjøpe deg en ny motor, er 170hk minimum i mine øyne, og den har ganske godt med kjøreglede om du tar godt vare på den med gode tenningsdeler, pakninger og hyppige oljeskift.

Daniel V
15/02/15, 18:06
Høres ikke ut som om han har kjøpt motor, derfor jeg syntes en 170HK er en god innvestering når man først skal ha ut motor for å bytte :)

johmolan
15/02/15, 18:48
Nei har ikke kjøpt en, jeg har en 144hk på hånda. men er vel like greit å satse på en 20v allikevel, da jeg hadde tenkt å beholde bilen en stund da den er i meget bra stand bare fryktlig lat.

mrstfu
15/02/15, 21:38
den er lettere å godkjenne og, men få med deg papirer på hvor den kom fra.

Rcar
15/02/15, 22:18
144 hesteren oppfattes som vesentlig kvikkere en 170 hesteren ved normal kjøring.
Er først ved tyning av motoren og i hastigheter over 100 km/t GLTen er å foretrekke (!)
Min mening...

Bosch LH 3.2 Jetronic på GLT, Fenix 5.2 på 126 og 144 hesteren.

Rcar

Rcar
15/02/15, 22:44
Har du en 144 hester, kjører el cleanup på den før montering.
Og heller på god kvalitetsolje.
Så chiper du 144 hesteren til 156 (eksempelvis flissundet M.S) + setter på et kvalitetsfilter (for eksempel KN) får du kanskje et par hester til, koster du på en 2,5 eksos med race/sport katalysator får du 10 til (og riktig så god lyd).
Nye tenningsdeler med ngk iridium tennplugger og en MSD coil...
Da er du oppe i vesentlig friskere 170 hester en hva som er å finne i standard GLT. Samt lavere forbruk. Mye mer behagelig gange.

* Står fortsatt 10V på motoren og ingen kan ta deg for noen ting ;)

Rcar

mrstfu
16/02/15, 02:33
Rcar, nå presenterer du egne opplevelser som fakta her, noe du bør passe deg for. Jeg opplevde GLTen som mye friskere over hele fjøla, riktignok hadde denne VVIS, men også før jeg fikk montert vakuumtanken var GLTen mye lettere å bruke i vanlig trafikk. Og disse hestene du snakker om er i absolutt beste fall, noe en ukjent 144hk tvilsomt produserer snart 20 år etter den forlot fabrikken.

Og styr unna åpne konfiltere, for guds skyld. Innsatsfiltere kan man diskutere opp og ned hva som lønner seg, men konfiltere på en relativt laveffekts motor som dette er bortkastede penger og undøvendig slitasje, med mindre man legger det utenfor motorrommet. I mine og ganske mange andres øyne, hvertfall. Ganske mange rapporterer feilkoder på LMM og tempmålere og, med innsatsfiltere som må oljes.

johmolan
16/02/15, 10:38
Men betyr dette at man kun trenger å bytte hjerner og kan benytte resterende elektronikk som den er ved å bytte til 144hk?

Øyvind G
16/02/15, 10:46
Du har ikke vurdert å kjøpe en annen bil med f.eks 2,0t bensin motor isteden for å bytte motor i den du har? Disse bilene har blitt veldig billige nå og siden det ikke er noe feil med den du har så kan du jo få solgt den når du finner deg en annen bil.


http://www.finn.no/finn/car/used/result?carmodelmake=0%2F818&carmodelmake=1%2F818%2F3077&ENGINE/EFFECT_FROM=180&sort=2

Rcar
16/02/15, 11:21
Rcar, nå presenterer du egne opplevelser som fakta her, noe du bør passe deg for. Jeg opplevde GLTen som mye friskere over hele fjøla, riktignok hadde denne VVIS, men også før jeg fikk montert vakuumtanken var GLTen mye lettere å bruke i vanlig trafikk. Og disse hestene du snakker om er i absolutt beste fall, noe en ukjent 144hk tvilsomt produserer snart 20 år etter den forlot fabrikken.

Og styr unna åpne konfiltere, for guds skyld. Innsatsfiltere kan man diskutere opp og ned hva som lønner seg, men konfiltere på en relativt laveffekts motor som dette er bortkastede penger og undøvendig slitasje, med mindre man legger det utenfor motorrommet. I mine og ganske mange andres øyne, hvertfall. Ganske mange rapporterer feilkoder på LMM og tempmålere og, med innsatsfiltere som må oljes.

Hehe, mrstfu
Nå blir det litt gøy her ;)
FØRST; La meg presisere - JEG HAR IKKE SAGT (LES SKREVET) ET ORD OM ÅPENT KONFILTER - SOM JEG MENER STORT SETT ER FYSJ OG FY.
- Så det trenger ikke diskuteres mellom oss :)

Hva gjelder tvilsomme hester 20 år etter - er jeg helt enig...
* Det samme gjelder for en GLT 20 år etterpå (!)

Nå skal det sies at jeg i mitt "forsvar" nevnte noe med "cleanup" før montering. (I mine øyne gjøres kanskje dette litt mer omfattende enn de fleste, men dog)
- En SOLID cleanup, med rens av motor/pumpe, stempler osv + nye simringer/pakninger, nye tenningsdeler, filtre, oljer, kjølevesker (selv veldig glad i EVANs) - bringer uansett veldig mange av disse HK tilbake ! (Igjen i den grad de noen gang var der - neida, men vi snakker selvsagt ikke hester på hjulet her)

Skulle ikke egne opplevelse(r) bli tillagt stor viktighet her på forumet; Hadde det ikke vært rare greiene av poster her ;)
- Merk også at jeg skriver; oppleves (Kan godt også bruke oppfattes/føles)

Selvsagt "kaster" ikke jeg ut en påstand om 10V vs 20V uten å ha eid et X antall av begge typer.
Og snakket med X eiere av disse bilene. (Har snakket med mage oppimellom ;) )
- Oppsumert utifra det; er det en "velkjent sak" at 144 hesteren oppleves/oppfattes kvikkere enn 170 hesteren. ;) ;) ;)

Nesten langt på veg slik jeg vil si at en 8 ventilers 136 Hesters E motor oppleves kvikkere enn en 16V GLT (hva gjelder rødblokk)
- Flatt jern fra start - vil dog motbevise dette....men igjen....sjeldent man gir flatt jegn fra stillestående hver gang man skal dra på litt :o

Noe av kjernen er jo at jeg vil ha frem at biler med færre ventiler/større ventiler - har noen fordeler....

For øyeblikket er en av mine biler en 10V; godt oppfrisket med div nevnte deler, + større innsugspjeld, større dyser og riktig sw (programmering) for dette.
Tok meg også bryet med å porte denne.
* At denne går bedre en en standard GLT er ikke noe jeg syntes; men vet.
(Når det er sagt; ja alle nevnte modifikasjoner/vedlikehold kan SELVSAGT også gjøres med en GLT; og JA; da er det FAKTA at den går bedre....)
Men jeg snakker altså om hva du som sjåfør føler / opplever / oppfatter - dvs ikke du - men jeg.
Man snakker da i enhver sammenheng stort sett om hva man selv har opplevd / opplever.
(Selv om det er mange som tar hele utgangspunktet sitt utifra hva andre skriver på nett....)

Vil også nevne at det er forskjell på f.eks en 1993 GLT og la oss si 1996 GLT, både hva følelse og fakta angår.
- Er f.eks ikke samme kammene i disse.
Personlig opplever jeg den gamle typen, vesentlig mer "villig" ;)

Poenget mitt var å få frem følelsen ved "normal kjøring" - dog noe generelt.
Samt at det var mulig å relativt lett oppnå 170 hester i en 10V (om det var det man ville ha)
- Og ikke minst at man kunne i større grad slippe av med å fortsatt ha original motor i bilen (noe man selvsagt ikke har, men tilsynelatende kan slippe unna med)
Og at den ene motoren har Fenix, den andre ikke...:cool:
- Dvs at det var bare å plugge ECUene rett over.
(Og til slutt; trådstarter hadde en grusom lat motor, men hadde tilgang på en helt grei motor...)
Personlig - syntes jeg alt under 300 hk går heller smått....:rolleyes:
- Og holder meg derfor stort sett til 2,3 høytrykksturboene (!)
Med vennlig hilsen Rcar

mrstfu
16/02/15, 12:38
Som sagt, jeg presiserte at du presenterer egne opplevelser som opplest og vedtatt fakta. Det var det jeg var imot, at du hqr en 144hk du opplever som friskere enn en 170hk skal ikke jeg legge meg borti.

Kommentaren om konfilteret var tiltenkt trådstarter. Kanskje litt dårlig presisert av meg, men det er altså min mening.

johmolan
16/02/15, 14:00
Det tok visst litt av dette her. Men slik jeg forstår det så er det enkleste å bare bytte til den 144hk og bytte hjernen, da slipper jeg å bytte noe av det andre elektriske og bare bruke det som sitter der?

Rcar
16/02/15, 14:59
Som sagt, jeg presiserte at du presenterer egne opplevelser som opplest og vedtatt fakta. Det var det jeg var imot, at du hqr en 144hk du opplever som friskere enn en 170hk skal ikke jeg legge meg borti.

Kommentaren om konfilteret var tiltenkt trådstarter. Kanskje litt dårlig presisert av meg, men det er altså min mening.

mrstfu
Men da er vi enig i at konfilter stort sett er noe dritt :)
Vi er også lang på veg enige at f.eks en 20V er raskere på kvartmila enn en 10V.
- Eller fra 0-100, eller toppfart for den saks skyld.............
Men jeg står på at jeg opplever ved "normal" kjøring at dreiemomentet ligger tidligere i registeret på 10V.
- Det er vel for så vidt også fakta.

At en GLT super mer drivstoff er vel også fakta.
- I alle fall har mine GLTer brukt mer enn mine 144 hk 10V biler. (Så fakta gjelder i alle fall på de)

At det er forskjell på GLT fra 1992 og 1996 er også fakta. Bla "snillere" kammer. Men er også andre stempelringer osv.

At å bytte fra 126 hk motor til 144 hk er rimelig enkelt, er vel også fakta...
- Da å konvertere til GLT krever mer en motor og ECU....

(Dog skal det sies at man må være oppmerksom på at det kan være forskjeller på Fenix el nett også. Diverse startsperre problematikk - kan man som vanlig også støte på i noen tilfeller)

At man mister hk i løpet av 20 år er også fakta, at dette prosentmessig ligger like likt for både 10V og 20V er vel også fakta.

At man kan få 170 motorhester ut av en 10V er vel også fakta.
- Hva gjelder min egen 10V har jeg ikke tatt med bryet med å koste på noe benkmåling.
Men at den er vel så kvikk som en standard GLT er jeg helt sikker på ;) Ganske sikker på at den også er raskere.

(Men at hvis man forsøker å se hvem av disse motorene man kan få mest ut av - ja da er det klart GLTen)

Vi er nok ikke så uenige :)


Rcar

Rcar
16/02/15, 15:15
Det tok visst litt av dette her. Men slik jeg forstår det så er det enkleste å bare bytte til den 144hk og bytte hjernen, da slipper jeg å bytte noe av det andre elektriske og bare bruke det som sitter der?

Diskusjonen tar av... neida :)
Dette syntes i alle fall jeg; at bare er moro...

Ja, utgangspunktet samme el nett/styring (Fenix) i 126 og 144 hesters variantene av 850.
(Men siden det er snakk om Volvo er det et par fallgruver....det er det alltid)

Å bytte motor er ikke mye jobb på en NA 850.

Å serve motoren godt før man setter den inn er i mine øyne en selvfølge.
Noen (evt mange) hester er alltid tapt i løpet av årene...men det er felles for dem alle (enten det er 170, 144 eller 126 som standard)
- Kanskje mister de som har mest også mest (!)

Bare å endre software på ECU uten å minske motstand på luft inn/ut har ikke den helt store hensikt.
Men koster man på grovere eksos, en sport/race cat, et kvalitets innsatsfilter, større spjeld og grovere rør (og forteller ecu dette), samt porter litt + polerer innsug/utblås står jeg på at du ender om med 170 gode hester - på en motor som drar godt i mellomregisteret.
(Dog ikke like bra som GLT på toppen)
Alternativt også andre dyser er en mulighet - men dette krever også en omprogrammering av hjerne.


Andre tips er jo et lettere svinghjul og et reimhjul i billett aluminium.

Synd det ikke finnes noen vassere kammer å få kjøpt til disse gamle (nyere) Volvoene - for da hadde det vært potensiale til en del mer.

Rcar

mrstfu
16/02/15, 21:17
Jeg mista litt fokus på det fjerde spørsmålstegnet, så jeg melder meg ut av diskusjonen.

Rcar
17/02/15, 10:23
:confused: ? Spørsmålstegn er nå redigert bort :)

Professor Dremel
15/03/15, 22:12
Finnes det noen som helst mulighet til å friske opp disse motorene?
Er ikke mye jeg folanger men litt friskere akselerasjon hadde ikke vært å forakte.
Høres ut som du ønsker deg en sterkere motor, ...... men jeg kjøpte en velholdt slik en av en som hadde veldig kort vei på jobben. Til å begynne med var det ganske flaut når busser og traktorer ville forbi i oppoverbakkene ! Den fikk en dosering dyserens + at jeg låste gearkassa i et lavere gir og kjørte noen lengre strekninger med det. Den er fortsatt en 126 hk., men forbedringen var betydelig. Gode tenningsdeler er helt nødvendig for å få OK ytelser. Min 126 hk. bruker nå ca. 3 dl. mindre på mila enn før tidligere nevnte behandling.