PDA

Vis full versjon : Viskermotor venstre lykt på s60 2001



araalen
25/06/10, 21:33
Igår tok venstre lyktevisker kveld i oppreist stilling. Forsøkte å kjøre den tilbake, men kun sporadisk liv ser det ut til. Har prøvd å snu den med handemakt, men sitter fast. Snakka med Frydenbø på Sandane, gåen motor sier de. Koster fire tusen for motor og arbeid.
Noen som har vært borti dette? Noen som har skiffta dette selv? Finnes det brukte motorer å få kjøpt, evt er det billigere å importere?

cortinaterje
25/06/10, 23:25
Pussig at det er den venstre som ryker først hos deg også, samme her. Skal lure på om det har noe med veisalt å gjøre???

Det går å åpne pusseren, men obs, det er mye deler inni der. Jeg erstattet en liten firkantet brikke inni der med en tiøring. Boret også noen nye hull i det store hvite tannhjulet inni der for å få pusserarmen til å parkere på riktig plass.
På denne måten holdt jeg liv i pusseren min et års tid, med diverse sikringbytter og åpning av pusseren diverse ganger for å sparke den i gang igjen.

Kjøpte til slutt en ny brukt pussermotor fra Bildesign i Skien og det har funket bra siden. Fikk først en pussermotor med skade, men når først bildesign fikk noe tid på seg til å skaffe en ny ble det veldig bra. All honør til bildesign for den.

Det finnes også et firma i sverige som selger cover som passer i det dumme søkket som blir i fangeren om du fjerner hele pussermotoren. Dette coveret må lakkeres.http://www.vparts.se/sv/artiklar/ovriga-produkter-6/index.html

Om du velger å bare fjerne pusserarmen og la pussermotoren sitte igjen, må du ta av kabelen. Om du ikke fjerner kabelen ryker sikringen, og denne sikringen er også til høydereguleringen på lysene.

Biltilsynet godtar vistnok at pusseren er fjernet eller ikke virker, så lenge ikke armen står og stenger for lyset.

lykke til, hva du nå enn gjør :)

araalen
27/06/10, 21:09
Hvor mye demontering er det hvis en velger å gjøre denne jobben selv? Noen som har erfaringer med deler herfra:

http://www.swedishautoparts.com/S60/volvo-s60-wipers-washers-and-related.html

mister j
28/06/10, 07:16
Hvor mye demontering er det hvis en velger å gjøre denne jobben selv? Noen som har erfaringer med deler herfra:

http://www.swedishautoparts.com/S60/volvo-s60-wipers-washers-and-related.html

Ikke annet en at jeg synest det var dyrt!?
Når du legger til frakt, og er uheldig og får på norsk mva, så er dette jo dyrere en hjemme?!

aarnes
29/06/10, 13:26
Det var himla dyrt.

www.eklunds.nu

Bestillte DDM fra de igår, og den ligger klar for henting på postkontor i Strømstad idag.
650SEK ink frakt , ca 500NOK


Se sender samme dag, svært gode priser.
Skal ikke se bort ifra at du betaler 3-400kr for en slik motor.

Tar deg 8min å bytte den selv.

Evt www.bildelsbasen.se

araalen
29/06/10, 19:26
Åtte min å bytte høres bra ut, spes med tanke på at delepris hos Volvo er 2500,- og resten arbeid da. Har du en beskrivelse på hva som demonteres for å komme til, og helst i arb.rekkefølge?

På forhånd takk :)

aarnes
29/06/10, 21:18
Eeeeee da må jeg tenke.
du må ut med hovedlykta og da må du av med frontfangeren.

Sitter skrudd med noen torx i innerskjermen, samt en bolt på hver side under lyktene. (du må ta av pyntelistene)

Husk å ta av grillen også, denne løsner du ved å stikke en liten skrutrekker oppi klipsa slik at de hopper ut.

Når dette er gjort skal det bare være å dra fangeren av, deretter skrur du ut lykta med som sitter i to bolter oppå samt en på høyre og venstre side.

araalen
29/06/10, 22:02
Åtte minutter? ;)

Det går nok noe mer, men takk for god beskrivelse :) Da er det bare å finne seg en motor og skru i vei :)

Passer denne (går denne delen til både s60/v70)?

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=22865585

aarnes
29/06/10, 22:26
Den passer, men den må programmeres hos Volvo.
Ca 1000kr

araalen
29/06/10, 22:41
Må den programmeres av volvo fordi den har stått på en v70, el er det sånn at det må gjerast uansett, og at progr.jobben koster en tusing? Da kan eg jo nesten like godt neste la dei ta jobben oxo.....?

aarnes
29/06/10, 22:48
nei, kan aldri verden tenke meg at den må programmeres.

Men du linka til ei annonse med et CCM , så ingen viskermotor der :p
derfor jeg skrev en 1000lapp for å programmere.