PDA

Vis full versjon : Plassering av turbotrykksmåler 850?



Yttervik
12/02/15, 21:25
Har kjøpt inn måler fra Biltema, en kjekke og enkel sak uten glorete blå lys osv.http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Bil-instrumenter/Turbotrykkmaler-32240/

Men hvor inni bilen skal jeg plassere den? Har ikke så veldig lyst til å sette den i A-stolpen, ønsker å ha den litt mer skjult og integrert. På min gamle Saab 9000 Turbo var det gjort slik http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/492.jpg (http://s1127.photobucket.com/user/oynor/media/04112008192_zps7mdtttk2.jpg.html)

Men den passer ikke/rommet er for lite. Tips? Vurderer å plukke ut plasten foran myntholder/girspak, og felle den ned i gropa der. Men samtidig skeptisk til å ødelegge originale deksler, selv om det er gammel bil :p

gswede
12/02/15, 23:01
Ikke helt trygt å plassere den ved myntholderen heller, tar liksom øya av veien under boost :-)

Yttervik
12/02/15, 23:29
Ikke helt trygt å plassere den ved myntholderen heller, tar liksom øya av veien under boost :-)

Ja uhøvelig sånn sett også. Tror jeg skal prøve meg på en løsning ala den jeg hadde i Saaben. Tenker å plukke ut oppbevaringsrommet under spilleren, korte den inn litt, og lage en festeplate slik som på bildet. Og så må delen som ble kappet av monteres tilbake, evt. lage en form for vegg slik at rommet kan brukes.

Da har jeg visst noe å syssle med i garasjen i helga, snakkes på mandag :D

locked
13/02/15, 23:37
Kva skal du med målaren er vel det første spørsmålet du kan stille deg ;-) Motorstyreenheten greier å holde kontroll på ladetrykket på egenhånd, så kan du konsentrere deg om å køyre bil.

Yttervik
14/02/15, 11:06
Kva skal du med målaren er vel det første spørsmålet du kan stille deg ;-) Motorstyreenheten greier å holde kontroll på ladetrykket på egenhånd, så kan du konsentrere deg om å køyre bil.

Nå er det slik at bilen går ikke skikkelig for tida, og har en slitt turbo. Derfor er det kjekt å se hva den faktisk lader. I tillegg er BCV fjernet på denne bilen, og derfor ønsker jeg å se hva det gjør med ladetrykket, selv om det bare er en lavtrykker.

Når det er sagt så må man vel få lov å montere turbotrykksmåler uten at andre skal begynne å blande seg :D

Rcar
14/02/15, 17:13
BCV / TCV fjernet ?

Hvordan skal det fungere ??????????????

Ikke rart det ikke går ordentlig da (!)

Det er jo en rimelig essensiell komponent for å si det mildt...

Rcar

Daniel V
14/02/15, 18:44
BCV / TCV fjernet ?

Hvordan skal det fungere ??????????????

Ikke rart det ikke går ordentlig da (!)

Det er jo en rimelig essensiell komponent for å si det mildt...

Rcar
Det var min første tanke også [emoji14]

Yttervik
14/02/15, 18:59
Hehe, var slik da jeg kjøpte den. I stedet for at vakumslangen går fra turbo til BCV, og videre til wastegate, så går den direkte fra turbo til WG. Jeg finner ikke BCV noen steder i motorrommet, kun det jeg tror er kontakten som ligger nede ved luftfilterboksen.

Hva gjør det at denne er fjernet med turbotrykk, ytelse etc? Vil den ikke gå dårligere med BCV? Aner forøvrig ikke hvorfor den er fjernet/mangler, kanskje den sluttet å virke..?

locked
14/02/15, 19:57
Hehe, var slik da jeg kjøpte den. I stedet for at vakumslangen går fra turbo til BCV, og videre til wastegate, så går den direkte fra turbo til WG. Jeg finner ikke BCV noen steder i motorrommet, kun det jeg tror er kontakten som ligger nede ved luftfilterboksen.

Hva gjør det at denne er fjernet med turbotrykk, ytelse etc? Vil den ikke gå dårligere med BCV? Aner forøvrig ikke hvorfor den er fjernet/mangler, kanskje den sluttet å virke..?
Resultatet då er at du får det lavaste ladetrykket som motorstyreenheten hadde greidd å regulere viss du hadde hatt TCV ventil. Det er strupinga av slangen mellom innsuget og wastegate som får ladetrykket til å stige!

Du bør snarast få tak i en slik ventil og montere den, då vil det nok bli betydelig bedre skal du sjå. Reknar med det er ein eller anna luring som har prøvd å trimme den?

Yttervik
14/02/15, 20:21
Resultatet då er at du får det lavaste ladetrykket som motorstyreenheten hadde greidd å regulere viss du hadde hatt TCV ventil. Det er strupinga av slangen mellom innsuget og wastegate som får ladetrykket til å stige!

Du bør snarast få tak i en slik ventil og montere den, då vil det nok bli betydelig bedre skal du sjå. Reknar med det er ein eller anna luring som har prøvd å trimme den?

Det er nok en av de tidligere eierne som har forsøkt å trimme ja.
Slik det er nå har jeg klart 0,4-0,5 bar på måleren, den er koblet rett til vakumtreet. Men vanskelig å få feste på snø- og isdekte vinterveier. Jeg trodde den ladet det fjæra i WG klarer, da det ikke er noe (BCV) som struper mengden..? Men om det er slik at den går bedre og mer korrekt med BCV, så må jeg skaffe en slik snarest!

locked
14/02/15, 20:28
Det er nok en av de tidligere eierne som har forsøkt å trimme ja.
Slik det er nå har jeg klart 0,4-0,5 bar på måleren, den er koblet rett til vakumtreet. Men vanskelig å få feste på snø- og isdekte vinterveier. Jeg trodde den ladet det fjæra i WG klarer, da det ikke er noe (BCV) som struper mengden..? Men om det er slik at den går bedre og mer korrekt med BCV, så må jeg skaffe en slik snarest!
WG klokka skal vere stilt inn på eit grunntrykk (0,1-0,25bar ca, litt avhengig av motorvariant) så er det ventilen som regulerer resten.

Viss du chippar denne ved omprogrammering av ECU'en så vil den øke ladetrykket utan at du treng justere noko som helst :-) (det er berre en måte å trimme på, det er omprogrammering av ecu eller lodde inn ny "chip")

Yttervik
15/02/15, 19:15
WG klokka skal vere stilt inn på eit grunntrykk (0,1-0,25bar ca, litt avhengig av motorvariant) så er det ventilen som regulerer resten.

Viss du chippar denne ved omprogrammering av ECU'en så vil den øke ladetrykket utan at du treng justere noko som helst :-) (det er berre en måte å trimme på, det er omprogrammering av ecu eller lodde inn ny "chip")

Så det har ikke noe for seg å skru på WG-staget? Ønsker trim uten feilmeldinger, da er vel chip veien å gå. Sliter litt med å finne chip til akkurat denne motoren, det er 211hk og T5 jeg stort sett finner til. Og kan det forsvares å bruke 3-4000 på chip fra BSR etc, når man finner på eBay til 500kr?

Forøvrig et bilde av ttm. montert i helga. Prototype, alu-plata blir lakkert sort, eller så blir hele måleren flyttet siden det ble vanskelig å lese tallene i det aktuelle området pga at den ble så lavt plassert. Alternativt kan den vris 90 grader slik at tallene blir liggende.. men det ser litt rart ut.

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/598.jpg (http://s1127.photobucket.com/user/oynor/media/IMG_1955_zpslrdnowkp.jpg.html)

Yttervik
21/02/15, 17:02
BCS er nå montert. Merket ingen forskjell, lader ca 0,3-0,4 i 3. gir, mot 0,4 før. Men greit å ha det i orden. Slange inn på WG er koblet til GUL på bcs, og trykkside turbo er koblet til rød. Blå går til nippel mellom LMM og sugeside turbo.

gswede
21/02/15, 17:36
Er noe som ikke stemmer her, er det feilkoder på bilen (nødmodus)
Bildet av trykklokka di, håper ikke det er med bilen på tomgang..

Slangen mellom innsug og avlastningsventil, er den intakt?

Yttervik
21/02/15, 17:49
Er noe som ikke stemmer her, er det feilkoder på bilen (nødmodus)
Bildet av trykklokka di, håper ikke det er med bilen på tomgang..

Slangen mellom innsug og avlastningsventil, er den intakt?

Motorlampa (lambda) som har lyst en stund forsvant av seg selv når jeg fikk byttet LMM og kjørt litt.
Bildet av turbotrykksmåler er med motoren av, så den viser nesten 0,1 bar bar for lite. Ligger mellom -0,5 og -1 på tomgang.
Slangen mellom CBV (den originale resirkventilen) og innsuget ble byttet i forrige uke, i lag med en del andre vakumslanger.

Hvordan kan jeg enkelt sjekke om magnetventilen virker? Forstår det slik at jeg får feilkoder hvis jeg kobler ut kabelen og kjører..?

Forøvrig klarte jeg å delvis knekke plastnippelen på undersiden av plastrøret mellom LMM og turbo (der hvor slange fra BLÅ på BCS skal kobles). Denne har jeg limt. Men den har jo ikke noe med trykket å gjøre direkte?

gswede
21/02/15, 18:16
Riktig det, plastnippelen har uansett ikke med trykket og gjøre. Så lenge den er limt og er tett vil det ha null og si.
Holder resirkventilen vakum/trykk? Blås/sug i slangen så finner du fort det ut. Typisk holder den vakum bedre enn trykk..

At lampa er av betyr ikke at koden evnt er borte. Sjekk koder og slett disse.

Er WG staget klusset med, likeledes med alle IC slanger, ingen lekkasjer?

TCV ventilen sjekker du enkelt med tilgang til 12V. Aktiver ventilen og sjekk operasjon. Av/På greie med gjennomstømming i ny port ved aktivisering.

Yttervik
21/02/15, 18:32
Skal sjekke tingene i morgen.
JEG har i alle fall ikke klusset med WG-staget, men vet ikke hva tidligere eiere har gjort.

IC-slanger ser ok ut, noe mer vet jeg ikke. Leverer turboen trykk ved rusing på tomgang? Da kan jeg jo sjekke slanger med såpevann.

Men hva er det som gjør at du tror det er noe som ikke stemmer? Trodde bilen var slik den skal være originalt jeg? Lader vel en 0,3 ca i 1. og 2. gir, og rundt 0,4 i 3. De nevnte trykkene kommer ikke før jeg runder 4000 o/min ca, under dette lader den mindre.
Fjerde og femte har jeg ikke fått sjekket, da det blir ei voldsom fart for å få sjekket makstrykk ;)

Har forresten sjekket, og det står en TD04HL-13G på bilen, med rett eksoshus såvidt jeg klarte å se.

Yttervik
23/02/15, 19:28
Da er BCS sjekket. Når 12V kobles til åpner den mellom WG og innsugsslangen (mellom LMM og turbo). Uten spenning er den stengt, men dog ikke 100%, pittelitt er mulig å suge gjennom. Den virker vel slik den skal da.

Løsnet vakumslangen som går til resirkventilen (fra innsugsmanifolden), og blåste/sugde i den. Ikke spesielt tungt å blåse/suge, det er like mye motstand begge veier. Holder ingen av delene, må hele tiden blåse/suge nytt trykk/vakum. Sånn passelig tungt å blåse/suge som nevnt.

locked
25/02/15, 23:00
Løsnet vakumslangen som går til resirkventilen (fra innsugsmanifolden), og blåste/sugde i den. Ikke spesielt tungt å blåse/suge, det er like mye motstand begge veier. Holder ingen av delene, må hele tiden blåse/suge nytt trykk/vakum. Sånn passelig tungt å blåse/suge som nevnt.
Då er membranen gåen, skal vere eit lukka system den resirkventilen.

Du kjem til den uten noko hokus pokus, bak tre skruar (membran og pakning i ett) :-)

Dersom resirkventilen ikkje er tett så vil du få en del ladetrykkstap ved at du får en bypass forbi kompressoren.

Yttervik
26/02/15, 09:26
Då er membranen gåen, skal vere eit lukka system den resirkventilen.

Du kjem til den uten noko hokus pokus, bak tre skruar (membran og pakning i ett) :-)

Dersom resirkventilen ikkje er tett så vil du få en del ladetrykkstap ved at du får en bypass forbi kompressoren.

Takk for svar. Bytter jeg hele ventilen, eller får jeg tak i membran osv. løst? Eller kanskje man skal gå for Forge resirk?

Skal forøvrig få lest ut og slettet feilkoder i dag, så er det også i boks.

locked
26/02/15, 12:34
Takk for svar. Bytter jeg hele ventilen, eller får jeg tak i membran osv. løst? Eller kanskje man skal gå for Forge resirk?

Skal forøvrig få lest ut og slettet feilkoder i dag, så er det også i boks.
Kjøp eit slik "dumplokk", så får du sånn fin kvitrelyd når du sleppe gassen :-) Trur du får lokk og membran som reservedel.

Yttervik
26/02/15, 14:24
Kjøp eit slik "dumplokk", så får du sånn fin kvitrelyd når du sleppe gassen :-) Trur du får lokk og membran som reservedel.

Link? :D Ikke noe som er skadelig for turboen nei?

locked
26/02/15, 14:30
Link? :D Ikke noe som er skadelig for turboen nei?
http://www.ridetech.se/dumplock-mitsubishi/9404-0

Kan vel vere skadeleg, ikkje at det har brydd meg noko. Aldri vore noko problem på dei turbobilane eg har gjort dette på :-)

Yttervik
26/02/15, 15:22
Mener å ha hørt at den kvitringen er turboen som bråstopper og snurrer andre veien? Eller tenker jeg feil nå?
Åpen dump er ikke aktuelt uansett, må bli resirk dump. Men den originale er vel grei den? Ser det finnes repair kit på eBay for 200kr ca.

Kanskje gswede har noen synspunkter?