PDA

Vis full versjon : Ekstrem tikking i motor, kom under kjøring?? Hjelp



mafiaz
12/02/15, 15:29
Kom en ekstrem tikkelyd under kjøring fra motoren? Noen som vet? V70 D5 2005


Sent from my iPhone using Tapatalk

Daniel V
12/02/15, 15:47
Du må nok komme med litt mer info enn det om vi skal klare å komme med noe som kan være vettugt :)

mafiaz
12/02/15, 15:49
Plutselig tikket det no voldsomt, i takt med turtall, lukter diesel. Stoppet motoren lyeblikkelig, men får ikke start igjen :(


Sent from my iPhone using Tapatalk

Daniel V
12/02/15, 15:54
Sjekk merkingen på regreim. Den kan ha blitt stående feil, i og med at du ikke får start. Kan også være noe med dyser.

Torsen67
12/02/15, 15:54
Lukter diesel? Har du i det hele tatt tittet under panseret? Tyder på en lekkasje ett eller annet sted...

mafiaz
12/02/15, 15:57
Regreina skal holde enda 3 år til, og mange km igjen. Vet ikke, blir vel ikke tikkelyd da? Kan det være noe me noe ventiler?
Noen som har erfaringer med det?

Ja, har sett der og under bilen, ingen antydning til lekasje


Sent from my iPhone using Tapatalk

Torsen67
12/02/15, 17:41
Har du løftet av motordekselet og sjekket om det er noe lekkasje rundt dysene? Kanskje en dyse har løsnet?

mafiaz
12/02/15, 17:43
Jupp, alt ser normalt ut, ingen tegn til lekasje eller noe lignende.



Sent from my iPhone using Tapatalk

R-M-I
12/02/15, 17:54
Selvfølgelig KAN regreima hoppe over en tann eller to.. En kan da få "fine" lyder og vanskeligheter med å få start. Er vel bare å ta av dekselet og sjekke om merkene treffer der de skal.

konso
12/02/15, 18:24
Kan være defekt injektor. Ble voldsom tikkelyd og dårlig gange på min, men hadde ikke startproblemer da.

R-M-I
12/02/15, 18:28
Om det var en defekt injector, burde den ikke fortsatt gå? Bare dårlig, på en sylinder mindre?

mafiaz
12/02/15, 18:31
Hmm, dette høres intresangt ut. Bilen gikk men jeg svinga inn på nermeste parkeringsplass og stopper, og når jeg har prøvd å starte nå i ettertid så starter den ikke.

Er injector en kostbar afere?


Sent from my iPhone using Tapatalk

gekofix
12/02/15, 18:48
Bilen hadde nok starta på varm motor hvis kun en dyse har kubba. Var det under pådrag? Kmstand hjelper jo litt også

mafiaz
12/02/15, 18:50
Skjedde akkurat ut av en rundkjøring, så økte farta men ikke noe voldsomt pådrag.
250 tusen ca.


Sent from my iPhone using Tapatalk

gekofix
12/02/15, 18:56
Hvor mye diesel er det på tanken og luktet med en gang eller etter du hadde dratt den litt på startern. Samtidig er det jo lurt og sjekke om du hører pumpa i tanken gå til den stopper så du vet du har trykk framover. Den skal ikke surkle, da er det luft i systemet. Den skal starte med nøkkel i pos 2

mafiaz
12/02/15, 18:59
Tanken er full,
Ja, luktet etter noen omdreininger på startern.

Oki, da er det noe jeg må prøve.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Daniel V
12/02/15, 19:03
Jeg synes symptomene dine høres ut som at regreima de har tannet over, som jeg skrev lenger opp. Det har aldri skjedd meg på en dieselbil, men skjedde en gang på en Golf jeg hadde. Da gikk den til jeg stoppet den, men tikket noe vannvittig, og ble umulig å starte etterpå.

Når en bil har gått 250 000, så kan i prinsippet alt skje. At regreima tanner over har ofte ikke noe med alder på reima å gjøre. Det er jo lett å sjekke om den står på merkene sine, så det ville jeg gjort rimelig fort. :)

mafiaz
12/02/15, 19:05
Oki, men er det noe som blir ødelagt om den tanner over?


Sent from my iPhone using Tapatalk

gekofix
12/02/15, 19:07
Da kan du nok bøyd noen ventiler ja.

Daniel V
12/02/15, 22:03
Det kan fort være noen ventiler som har fått seg et slag da ja, men dertilhørende tikkelyd.

gswede
12/02/15, 23:02
Null komp null start..

jerognal
13/02/15, 07:28
Dysene gikk heden på vår på rundt 270.000. Da forsvant komp. og....
3500,- pr dyse innbyttedyser.
Tror orginale koster over det dobble....

Tikkelyd er tegn på defekt dyse ja. Caravellen min har en dårlig dyse. Kjører på dyserens innimellom i filteret og da er den stille noen måneder. Så begynner den å tikke igjen.... Tikking er spesielt framtredende i motebakker med belastning.

C.Erstad
13/02/15, 08:28
Da kan du nok bøyd noen ventiler ja.


Det kan fort være noen ventiler som har fått seg et slag da ja, men dertilhørende tikkelyd.

På en D5 så knuses toppen når dette skjer.
Slik som dette:
http://i243.photobucket.com/albums/ff253/jahalliday/Tappets3.jpg

R-M-I
13/02/15, 09:42
Er det TIKKING? Eller banking du hører?

Tenker bare at siden det skjedde gjennom en rundkjøring ved pådrag.. Tap av oljetrykk? Er det NOK olje på bilen?
Høres sånn ca ut som om noen sitter og banker med en liten hammer i motorrommet ditt om veiv\rådelager tar kvelden i allefall.

Tror uansett det er lurt å bare slepe bilen til et verksted du stoler på? Eller evt. få med deg en bilkyndig person, forklare problemet og la de sjekke de enkleste tingene først.
Om det er dyser osv. osv. som er problemet, burde vel en diagnose med VIDA\DICE hos f.eks volvo (eller en snill forumbruker med utstyret tilgjengelig) kunne hjelpe i stor grad, så dette ikke utvikler seg fullstendig til en gjettekonkurranse :)

Torsen67
13/02/15, 16:54
Jeg eksperimenterte litt med dyser. Prøvde å dra av kontakten på en og en dyse slik at den bare gikk på 4 sylindre. Men på to av dysene jeg dro av på så stoppet motoren. Ville nok ikke fått start hvis jeg hadde prøvd.

kaiarne
13/02/15, 19:41
Timinga på dieselpumpen kanskje

konso
13/02/15, 20:30
Dårlig med dieselpumpe på common rail ☺ men anbefaler å få lest feilkoder ☺

Ola Moen
14/02/15, 12:10
Hadde samme tullet med en MB sprinter ifjor sommer. den startet ikke med defekt injector.

kaiarne
14/02/15, 17:19
Ja, e jo en 05 mod

mafiaz
18/02/15, 19:06
Takk for alle innspill folkens, men etter alt for lang tid med å stå å klø seg i hode ble bilen satt inn til Volvo. Men der var det ingen feilkoder å finne. Så etter litt skruing å styr for dem. Fant dem feilen!! Var ventilløfter som var røket. Og en injector som hadde tatt kvelden samtidig.
Så flink er jeg ikke til å skru. Så denne får Volvomekanikerne slite med xD


Sent from my iPhone using Tapatalk

Torsen67
18/02/15, 19:33
Okay, men da løser det seg. Hvorfor knakk denne løfteren mon tro? Vet du om ventilløfteren og dysa er på samme sylinder?

mafiaz
18/02/15, 19:59
Okay, men da løser det seg. Hvorfor knakk denne løfteren mon tro? Vet du om ventilløfteren og dysa er på samme sylinder?

Jupp, til slutt ;) men den store vinneren er vertfall ikke lommeboka xD
Nei det hadde dem ikke noe formening om, slitasje og tilfeldigheter. Sjefsmekanineren der hadde ikke vært borti det før på den motoren.

Ja jeg forsto det slik at det var på samme.


Sent from my iPhone using Tapatalk