PDA

Vis full versjon : Faremomenter med å kjøpe AWD



henrik940
11/02/15, 17:12
Utenom å ha det gøy, hvor holdbart er dette awd systemet?
Vurderer kjøp av 1999 V70 med AWD.

Hva kan/pleier bli ødelagt?

hgnubel
11/02/15, 18:18
Lageret midt på mellomakslingen (volvo selger bare komplett aksling)

Overføringshylsen mellom gir og vinkelkasse (slites til det eventuelt ikke er drift bak lenger)

Vinkelkassen (svetter olje til det er tørt og eventuelt havarerer)

Viskosen kan selvsagt ryke, men det er vel sjeldnere enn vinkelkassen tror jeg.

Bakakslingen er visstnok omtrent som på 960 så den er normalt solid.

henrik940
11/02/15, 20:46
Men er det et holdbart system og funker greit?

hgnubel
11/02/15, 21:01
Men er det et holdbart system og funker greit?
Finnes sikkert mange meninger om det.. jeg synes det funker helt topp. Holdbart er det i hvert fall så lenge det brukes fornuftig (ikke leking på asfalt) og vedlikeholdes (oljeskift, passe på dekkslitasje).

Men regn med å bruke mer penger på dekk, det gjør i hvert fall jeg. Spiker i ett dekk som ikke kan plugges = fire nye dekk. Fikk riktignok solgt de tre hele dekkene som var til overs, men gikk greit i tap uansett..

henrik940
11/02/15, 21:03
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=55495925

Hvordan tror du denne er i forhold til prisen? Skulle få den noe billigere. Den har ingen feil, aldri hatt store feil utenom AC. Har den gått "langt"?

hgnubel
11/02/15, 23:04
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=55495925

Hvordan tror du denne er i forhold til prisen? Skulle få den noe billigere. Den har ingen feil, aldri hatt store feil utenom AC. Har den gått "langt"?

Det der er vel en forumbil? Klarer ikke plassere helt men ser kjent ut.

Ser jo bra ut etter bilder og beskrivelse å dømme, men ville utfordret eier litt på hva som eventuelt har blitt byttet av komponenter i drivlinjen.. Jeg ville fått sjekket tilstand på oljen på vinkelgiret før kjøp, og med den km.standen kan nok turbo være byttet eller være moden for bytting.

Med godt vedlikehold er ikke dette langt vil jeg si, men jeg har jo bare erfaring med awd fra egen bil som ligger ca 100.000km etter.. Hadde vært greit med innspill fra noen som har hatt biler med høyere km.stand.

Det med navigasjon må du ikke legge noe vekt på i hvert fall, du får ikke oppdaterte kart og det er virkelig steinaldergrensesnitt.

Svirre
12/02/15, 14:58
Min bil har gått 335k nå, og ingen slakk/slitasje i viskosen, men den er riktignok byttet for 3-4år siden. Hos meg er det blitt slark i vinkelkassa (mest sannsynligvis hysla sin skyld). Det som er mest sårbart er vinkelgiret og hylsa. Ellers er det veldig holdbart, og tåler mye leking på snøføre :) jeg har vært veldig fornøyd med bilem, selv om den har gått så langt som den har gjort.

RTI hadde jeg ikke skryti så veldig, for den er dom sagt eldgammal. Hvis den er der så ville heller ha invistert i høytaleren som har plassering der, men det er ubetydlige bagateller.

Ellers kan et litt høyere oljeforbruk skyldes turbo. Sliter med det selv, og ser andre har samme problem.

volvoRsport
12/02/15, 15:14
RTI hadde jeg ikke skryti så veldig, for den er dom sagt eldgammal.

Den er ikke bare eldgammel, men det finnes vel heller ikke noe kart over hele Norge siden man ikke fikk disse bilene levert med RTI i Norge?

Svirre
12/02/15, 15:15
Tror du fikk til Scandinavia, men detaljene på kartet er ikke mye å skryte (syns jeg da).

henrik940
14/02/15, 10:43
Da blei det handling av denne :) Noen mulighet å feks koble ryggekamera på RTI skjermen?

Morgis
14/02/15, 11:24
finnes mulighet for det ja. har sett flere som har koblet dvd og car-puter på rti skjermen