PDA

Vis full versjon : Har noen en fin "how to" når det gjelder plastsveising?



solan
08/02/15, 21:33
Har noen en fin /lett forklaring på hvordan man plastsveiser, som hva man trenger og hvordan det gjøres?

Saken er at jeg har en 850-R frontspoiler jeg gjerne skulle fått til å reparert, da den er sprukket helt mellom det
midterste hullet og ut til de små hullene.

Håper noen kan hjelpe med noen tips og triks? Må vel også på med noe spesielt sparkel til slutt som tåler litt bevegelse?

turb00le
09/02/15, 08:48
850R underdelen er laget i PUR. Jeg er usikker på om det er sveisbart, mener at det gir fra seg noen ulumske gasser ved oppvarming/brenning også. Søk litt rundt, det ligger en del om det på svenske forum.

Men plastsveis generelt (jeg har sveist litt PP, samme materiale som øverdelen av 850 fangeren);
Av utstyr brukte jeg en varmluftpistol med eget munnstykke. Munnstykket ser ut som en Y der det ene "beinet" er til å mate inn tilsatstråd. Tilsatstråd får du kjøpt bla hos frimann dahl.
Sveisinga er ikke noe hokus pokus, men råder deg til å ha en bit av en støtfanger å teste på før du gir deg på delen du skal reparere.

Det er litt spesielt å holde på med og noen få ting som en bør være nøye på;
-Fugene bør ikke har særlig stor rotåpning, kanskje 1mm og hvertfall ikke mer. For stor rotåpning så stapper du bare tilsatsen gjennom.
-Rengjøring er alfa omega.
-Ved sveis av korte strekk så må du kjøre ferdig og skru av varmluftpistolen og vente til det har kjølt seg ned, hvis ikke så drar du bare tilsatstråden bort igjen siden plasten ikke har stivnet.
-Etter at du har føyd delene sammen/tetta sprekken så bør du varme over og "masere" fuga, slik at du får smeltet det skikkelig sammen. Lett for at det blir negativ sveis bak og sårkanter som gjør plasten svakere.

solan
09/02/15, 11:44
ok, takk for gode råd, ettersom PUR er litt lumsk som du sier, kanskje det fines noe type lim som setter seg godt da, sånn at det går å lime inn forsterkninger på baksiden, og rett og slett bare pusse og sparkle yttersiden?

turb00le
09/02/15, 12:44
PUR kontra PP er litt geleaktig. Jeg fiksa ett par småsprekker med biltemas 2K plastsveis og det sitter nå der enda.
Jeg brukte bare nedre leppa fra R fronten som jeg fuga fast i en 960 leppe, fylte med byggskum og forseglet med Tec7 :-) Så den ble relativt fast i fisken...

TurboNoob
09/02/15, 18:09
Würth har visst et 2k lim som er veldig bra til å lime plast. Det er også en slags netting med til forsterkning. Jeg skal prøve det på min 850R fanger som er sprukket på samme plasser som trådstarter.

solan
10/02/15, 08:06
Blir jeg prøver enten biltema eller Wurth sin jeg også, sliper bort lakk rundt det skadede omerådet, sliper en v-fuge og fyller med plastsveiselim, når det er tørt tar jeg motsatt side. Håper bare det går å sparkle oppå dette. :)

solan
28/05/15, 23:29
Kan meddele at jeg ble tipset om ett lokalt firma som tar på seg plastsveising, de tok en titt på underdelen og sa den ikke var sveisbar.
Så har nå prøvd litt selv, tok først og slipte med grovt papir rundt bruddene for bedre vedheft, borret så flere små hull på hver side av bruddene, satte på skrutvinner så endene sto mot hverandre, og spaklet med korthåret glassfibersparkel.

Hullene borret jeg for at sparklet skulle få bedre grep, sparklet på ut og innide av spoilern, har ikke slipt ned og lakka ennå, men virker som det ble solid.

Dan Bay-Johansen
28/05/15, 23:54
Ikke dumt, jeg har alltid brukt polyester og glass på baksiden for så å sparkle på utsiden. Det blir jo nesten det samme :D