PDA

Vis full versjon : Feilsøking av awd systemer Volvo V70 97-00



Turbovogn850
06/02/15, 22:46
Heisann

Jeg har to awd biler der ingen av awd systemene fungerer, tidligere i vinter fungerte awd perfekt på min V70 R awd men en dag dro den kun fremme.
Hvordan får man sjekket hva som er feil på systemet som utgjør at de plutselig har blitt fwd biler begge to? :)

Har hørt om denne beryktede hylsa, er det noe man klarer å bytte selv ved en passe mengde verktøy og kun garasjejekk eller er man avhengig av løftebukk? Hvor mye jobb er det? :)


Hilsen en oppgitt volvo eier som heller har blitt eier av fwd biler

Turbovogn850
08/02/15, 17:16
bump...

Svirre
08/02/15, 18:19
Hørtes veldig ut som hylsa. Å bytte den skal være en brukbar jobb. Har ikke gjort det selv, men hører folk sier de bruker 4-6t på jobben, muligens mer, men skal være brukbar jobb :)

Turbovogn850
09/02/15, 19:09
Okei, vet du hvor den hylsa sitter på understellet? :)

Svirre
09/02/15, 22:01
Okei, vet du hvor den hylsa sitter på understellet? :)

Mellom vinkelkassa og girkassa.

Hypnotisk
11/02/15, 23:34
Jeg har selv byttet hylsa på min bil. Det kan være litt knotete, men det går. Det vanskelige er å løsne boltene som sitter på oversiden av vinkelkassa (under turboen). Det jeg gjore var at jeg tok turboen ut (Noe jeg ikke ville gjort om jeg skulle gjort denne jobben igjen.. )
For å løsne mellomakselen fra vinkelkassen ville jeg anbefalt og bruke en muttertrekker, ellers vil mellomakselen gå rundt mens du prøver å løsne den. Går sikkert fint uten hvis du holder igjen mellomakselen med en diger tang etc..

Hylsa sitter mellom vinkelkassa og girkassa som Svirre skriver.

Når du får vinkelkassa ut vil jeg anbefale deg å se godt på rillene som hylsa er festet i. Da det kan være disse som er slitte/ødelagt (var det på min, og da ble det "ny" vinkelkasse fra sverige + en ny hylse fra volvo)
Du bør også få tappet vinkelkassen for så mye olje som mulig når du har fått den ut, og kjøpe ny olje fra volvo som du heller på igjen (trenger ca 1l , tror det kosta ca 350,-kr litern) da det sikkert er lenge til du må ut med vinkelkassa igjen :)

mrstfu
12/02/15, 00:58
Selv om hylsa ikke er usannsynlig, husk at du har enda et ledd i kraftoverføringen til bakakselen, altså viskosediffen. Har ikke hørt om at denne feiler umiddelbart slik jeg får inntrykk av at har skjedd her, men igjen er ikke det noe hylsa gjør heller, med mindre det har blitt utøvd så mye krefter på den at de innvendige tenna i hylsa rett og slett ryker av. Disse har en tendens til å bli mer slitte over tid, altså runde, og lage litt ulyder på veien dit da hylsa ikke mesher perfekt lenger.

Uansett, sjekk ute denne tråden fra Swedespeed... mye interessant der. http://forums.swedespeed.com/showthread.php?163864-98-00-AWD-Component-Parts-Listings