Vis full versjon : Feilkoder Volvo V50 1,6 D
Fjellmann 67
06/02/15, 17:58
Hei
Er ny på dette forum, og glad for at det finnes :)
Har en V50 1,6 D 2007 mod gått 108000 km.
Fikk en del feilkoder på instrumentpanel, og bilen gikk i nødmodus.
Kjørte den til Kverneland på Forus, og fikk beskjed om at det var for dyrt å reparere
40000 i deler og 20000 i arbeid.
Defekt ABS hydraulikk agregat, turbo, DPF og dynamo
Byttet partikkelfilter, dynamo og ABS agregat. Kjøpte deler av ebay og lokalt verksted for 15000.
Turbo byttet jeg ikke, fordi den går lett rundt og har ingen slark.
Men bilen går fremdeles i nødmodus etter å ha kjørt i ca 1 min. Stopper jeg og starter den igjen, er den normal i ca 1 min og går tilbake til nødmodus.
Fikk lest av feilkoder med et Biltema diagnose verktøy:
P1103 O2 sensor heating circuit output to low. Er dette sensor som er skrudd inn på DPF ?
P1632 Accelera pedal pos sensor 1 power supply malfunction. Potmeter i gasspedal ?
P1245 Needle lift sensor circuit short to ground.
P2279 Intake air system leak. Lekasje i rør slanger manifold etter luftmengdemåler ?
P138B DTC definition not found.
Håper noen kan hjelpe meg, og er takknemlig for svar :)
Bjørn
Det er nesten umulig å si noe basert på de feilkodene. de er ganske generelle.
Feilkoder kan settes pga av andre feilkoder, altså følgefeil - det får du bare opp med VIDA/Dice.
Fjellmann 67
07/02/15, 11:40
Det er nesten umulig å si noe basert på de feilkodene. de er ganske generelle.
Feilkoder kan settes pga av andre feilkoder, altså følgefeil - det får du bare opp med VIDA/Dice.
Hei og takk for svar.
Men hva er VIDA og Dice ?
Er det avansert testutsyr som kun Volvo verksted har ?
Bjørn
Hei. Vida er vel diagnose verktøyet til Volvo. Ville vel tatt en diagnose hos volvo. Kan jo spare deg får masse penger visst man skal prøve å bytte deler som kanskje ikke er defekte. En diagnose hos Volvo koster vel ikke så mye. Kan jo hende du får det gratis visst du er kunde der
Fjellmann 67
07/02/15, 23:34
Hei igjen
Sånn ut av det blå, kom jeg på å rense luftmengdemåleren, og nå sviver bilen helt normalt.
Men har fremdeles en del feilkoder.
Ser for meg at det kan lønne seg å kjøpe Vida/dice. Og lurer på om det er forskjell på hva du får kjøpt, og hvor du får kjøpt Vida/dice.
Bjørn
Vida kan du forsåvidt få tak i over alt, på deler av nettet som er på kant med loven, om du vil si det slikt.
Orginal DICE (Som er den kabelen du trenger), har jeg sett priset til opp i mot 15000 kroner.. Får kinaklone til 1000-1200..
Så Dice er bare å kjøpe å vente på postmannen, største problemet er å få Vida til å kjøra på din maskin. Jeg måtte lage en virtuell maskin på laptopen min for å klare å få det til å fungere
Hvis du har fått spon i oljen ryker den nye turboen ganske kjapt.
Derfor den prise på rep.
Hvis du har fått spon i oljen ryker den nye turboen ganske kjapt.
Derfor den prise på rep.
Hei, far min har no ødelagt 2 stk nye turboer etter den orginale røk...usikker om det lokalé verkstedet har sjekket oljen da men det vil jeg da tru, men veit dei har snakket om att dei trur olje tilførsel på turbo er delvis tett, nå er gamlingen lei å kjøpte seg ny v40 idag med t3 motor åso får oss finnebut hva vi skal gjere med s40. Kom gjerne med forslag☺ den skal fiksast å selges
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Sil oljetur til turbo skal alltid renses og helst tas bort ved turbobytte. Om turboen ryker pga dette og der er spon i systemet skal bunnpanne tas ned og oljesilen i bunnpanna rensed/skiftes.
I tillegg bør også systemet flushes først.
Ellers sitter du igjen med turboras etter turboras.
Sil oljetur til turbo skal alltid renses og helst tas bort ved turbobytte. Om turboen ryker pga dette og der er spon i systemet skal bunnpanne tas ned og oljesilen i bunnpanna rensed/skiftes.
I tillegg bør også systemet flushes først.
Ellers sitter du igjen med turboras etter turboras.
Takk for svar☺
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Er batteriet ditt i god stand? Så mange feilkoder på forskjellige ting kan fort komme av dårlig batteri/dynamo. Jeg fikk feilmelding på airbagsystemet da batteriet var på tur å takke for seg.
Som sagt er det ikke uvanlig at filter på oljeretur til turbo går tett på 1.6d.
Rensing av luftmassemåler kan gjøre underverker ja!
Er batteriet ditt i god stand? Så mange feilkoder på forskjellige ting kan fort komme av dårlig batteri/dynamo. Jeg fikk feilmelding på airbagsystemet da batteriet var på tur å takke for seg.
Som sagt er det ikke uvanlig at filter på oljeretur til turbo går tett på 1.6d.
Rensing av luftmassemåler kan gjøre underverker ja!
Hvor sitter oljereturfilteret ?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.