PDA

Vis full versjon : Passer xc70 gearkasse på v70 AWD?



Hypnotisk
05/02/15, 21:45
Heisann!

Jeg lurer på om gearkasse fra volvo xc70 (alle er vel AWD?) passer på volvo v70 AWD (evt motorkode: B5254T)? Det har gått hull på gearkassa mi, og jeg må få kjøpt en snarest!
Regner med at det er forskjell på 2WD og 4WD gearkasser? :)

Bilen min er 1997 modell forresten!

hgnubel
05/02/15, 22:10
Hvis XCen er omtrent like gammel (dvs V70XC) og har like mange gir så skal det være samme kasse ja.

Post gjerne årsmodell på XCen hvis du har en bestemt i tankene.

Hypnotisk
05/02/15, 22:12
Veit ikke modell på xc'en nei. Bare trenger å vite hvilke biler jeg kan ta gearkassa fra.

Gearkassa er manuell foressten!

Svirre
06/02/15, 08:36
Bare undersøk at utvekslinga er den samme på den du setter inn som den du har fra før av! Det er veldig viktig, ellers har du def. viskose på null,niks.

Hypnotisk
11/02/15, 22:57
Bare undersøk at utvekslinga er den samme på den du setter inn som den du har fra før av! Det er veldig viktig, ellers har du def. viskose på null,niks.

Har funnet girkasse i sverige, men dette er fra 1998 modell, det bør gå det? Og hvis det er forskjellig utveklsing kan jeg bytte viskossen samtidig da fra samme bil? Eller må jeg også bytte vinkelkasse og mellomakslinger?
(Vinkelkassa er fra en 98 mod, så trenger vel ikke å bytte den i såfall?)

Hypnotisk
11/02/15, 23:03
Hvordan finner jeg ut det med utveksling? skal det stå ett sted på kassa?

Svirre
12/02/15, 14:49
Skal stå en liten hvit klistrelapp på girkassa et sted. Kan være møkkete, så må npk kanskje vaske av litt for å se hva som står ;)

Hypnotisk
12/02/15, 18:28
Okey :) Da skal jeg se etter når jeg begynner med demontering i kveld :-)



Har funnet girkasse i sverige, men dette er fra 1998 modell, det bør gå det? Og hvis det er forskjellig utveklsing kan jeg bytte viskossen samtidig da fra samme bil? Eller må jeg også bytte vinkelkasse og mellomakslinger?
(Vinkelkassa er fra en 98 mod, så trenger vel ikke å bytte den i såfall?)

Ingen som veit?

Svirre
12/02/15, 18:45
Har funnet girkasse i sverige, men dette er fra 1998 modell, det bør gå det? Og hvis det er forskjellig utveklsing kan jeg bytte viskossen samtidig da fra samme bil? Eller må jeg også bytte vinkelkasse og mellomakslinger?
(Vinkelkassa er fra en 98 mod, så trenger vel ikke å bytte den i såfall?)
Eneste du må huske på er at girkassene passer om hverandre, men på slutten av '98 ('99) så ble utløseren til clutchen integrert inne i girkassa. Det er mest med tanke på clutchen din at den bør være lik. Hvis det er snakk om automat så må kassa være til samme motorstyring? som du har.

Hypnotisk
12/02/15, 18:54
Okey, takk :-)
Det er til manuell

Svirre
12/02/15, 20:04
Okey, takk :-)
Det er til manuell

Da må du se opp for forskjellene der.

Hypnotisk
12/02/15, 23:35
På kassa sto det
M58WD
4,00

er m58 navnet på kassa, og 4,00 utvekslingen da?

Svirre
12/02/15, 23:38
Helt riktig. M58 er en M56, men har passformen for vinkelgiret til AWD'n ;) 4,00 er som sagt utvekslingen, og det er veldig viktig at du får tak i en kasse med like spesifikasjoner.

Morgis
13/02/15, 09:57
basert på M56, slik M59 er, så det meste av innmat passer.
Egentlig likner M58 mer på M59 da begge har et eget kraftuttak fra differensialen

Hypnotisk
13/02/15, 15:17
Men spiller det noen rolle hvilken kasse jeg får taki så lenge jeg bytter alt? girkasse, vinkelkasse og viskossen?

Morgis
13/02/15, 15:20
må være riktig utveksling på bakaksel og vinkelkasse...

Men det er hovedsaklig 2 forskjellige kasser på 1.gen AWD.
97-98 og tidlig 99 har lik utveksling.
sen 99-00 har lik utveksling.

Om automat og manuell har samme utveksling og kan brukes omhverandre vet jeg ikke.

Hypnotisk
13/02/15, 18:07
må være riktig utveksling på bakaksel og vinkelkasse...

Men det er hovedsaklig 2 forskjellige kasser på 1.gen AWD.
97-98 og tidlig 99 har lik utveksling.
sen 99-00 har lik utveksling.

Om automat og manuell har samme utveksling og kan brukes omhverandre vet jeg ikke.

Okey, takk :) Jeg er ganske sikker på at viskossen min er ødlagt fra før (AWD funker ikke i revers) og vinkelkassa ble byttet for en liten stund siden, og da var vinkelkassa litt større enn den gamle(Kanskje fra automat, eller v70xc?). Så derfor tenker jeg at det kanskje er like greit å bytte alt så lenge jeg har klart å skaffe alt til en god pris :-) Så får jeg håpe det går bra med bakakselen om utvekslinga skulle være annerledes.
Delene kommer hvertfall fra en svensk 1998 v70

Morgis
14/02/15, 09:24
om utvekslingen ikke stemmer ryker viskosen. feil utveksling blir det samme som feil rulleomkrets på hjulene. senterdiff/viskose knekker

Hypnotisk
17/02/15, 17:53
Eneste du må huske på er at girkassene passer om hverandre, men på slutten av '98 ('99) så ble utløseren til clutchen integrert inne i girkassa. Det er mest med tanke på clutchen din at den bør være lik. Hvis det er snakk om automat så må kassa være til samme motorstyring? som du har.

Eneste kassa jeg fikk taki var fra en 98 mod og den hadde selvfølgelig utløserlageret integret i kassa... går det fin og smelle kassa og motor sammen og dra på en vrakplass i morgen og skaffe clutch slangene eller hva jeg trenger og bytte det?
Hva er evt fordeler og ulemper med dette? Jeg får vel bare en bedre clutch kanskje?

Svirre
17/02/15, 18:50
Hvis du bygger om alt så går det bra, men du kan ikke kombinere ny og gammel type. Du må bytte ut alt slik du beskriver ;)

Hypnotisk
17/02/15, 19:02
Hvis du bygger om alt så går det bra, men du kan ikke kombinere ny og gammel type. Du må bytte ut alt slik du beskriver ;)

Takk! :D

Men for å være helt sikker.. Jeg trenger ikke å bytte ut clutchdisken, clutchen etc??
Det jeg forresten bør gjøre er å bytte ut clutchdisken da den er skadet (etter hull i girkassa) har clutchdisk fra en 850 (-95?) 170hk. Går vel overens dette?
Det er vel ikke mye jobb og bygge om så jeg får brukt "nye" girkassa med nyere utløserlager? Er vel kun slangene som skal sitte på den svarte dingsen som kommer ut av kassa (med lufteskrue på) jeg trenger?

Hypnotisk
17/02/15, 19:05
Når jeg sier clutchdisken mener jeg trykkplaten altså :P

Svirre
17/02/15, 21:16
Om lamellen passer om hverandre er jeg usikker på. Regner med det, men trykkplata må i allefall byttes.

Hypnotisk
17/02/15, 22:45
Om lamellen passer om hverandre er jeg usikker på. Regner med det, men trykkplata må i allefall byttes.

Så jeg må ha trykkplate fra en sen 98 til 00 modell da?

Svirre
17/02/15, 23:05
Ut i fra hva som blir sagt, og det jeg veit; ja.

Rcar
18/02/15, 11:05
må være riktig utveksling på bakaksel og vinkelkasse...

Men det er hovedsaklig 2 forskjellige kasser på 1.gen AWD.
97-98 og tidlig 99 har lik utveksling.
sen 99-00 har lik utveksling.

Om automat og manuell har samme utveksling og kan brukes omhverandre vet jeg ikke.

Tror da manuell og automat har samme vinkeldrev (dog er det flere diametere ute å går).
Her er hva Volvo oppgir (litt rotete, men det er slik Volvo skriver);
Angle gear ((8601507)(8601506)
CH 482861- For vehicles where the angle gear companion flange has an O.DIA of 92 mm.);
Exchange system engine 8-Cylinder adapter gearbox, angle gear and overdrive control unit
Transmission automatic, transmission steering box, R.H.D 4-Cylinder 5-Cylinder, L.H.D, Diesel 6-Cylinder drive shaft Manual Transmission radiator Automatic Transmission gearbox, manual
( EXCH FOR 9183903, 9445908.)

Rcar

Hypnotisk
19/02/15, 17:47
Den hvite lappen på den "nye" girkassa er borte, men jeg fant et orginal nr 1023701. Noen som veit utveklsingen på denne? evt hvor jeg kan finne den? Håper ikke dette vil knekke bakakslingen min såå fort i såfall :D Akkurat nå er jeg bare interessert i og få bilen til å gå igjen.. Jeg byttet hvertfall vinkeldrev og viskossen som tilhørte den samme bilen.

Hypnotisk
25/02/15, 14:10
Om lamellen passer om hverandre er jeg usikker på. Regner med det, men trykkplata må i allefall byttes.

Trengte ikke å bytte lamellen eller trykkplata for å få det til å funke :-) Clutchen funker som bare det :-)

Svirre
25/02/15, 15:44
Trengte ikke å bytte lamellen eller trykkplata for å få det til å funke :-) Clutchen funker som bare det :-)

Så bra! Jeg har bare videreformidlet den beskjeden jeg fikk når jeg spurte om det samme. Men kjekt å vite :)