PDA

Vis full versjon : v70 xc 2000 modell, varsler ommangel på oljetrykk



Lasse B
04/02/15, 21:29
Har en slektning som har sett på en 00 v70 xc bensiner,200 hk auto.
Det kommer opp en varsellampe om att det mangler oljetrykk. Hva kan det være? Noen annet med disse førsteårsbilene?

Svirre
04/02/15, 22:51
Endret topic

Kap. 3- §8
Topic/emne/tittel skal være tydelig og relatert til innleggets innhold slik at man slipper å lese tråden for å se hva den handler om. Titler som ”hjelp”, ”se her”, "B230F" skal ikke forekomme.
Tiltak ved brudd på denne regel er endring av tittel, evt. sletting av tråd uten forvarsel.

aarnes
05/02/15, 07:28
Har en slektning som har sett på en 00 v70 xc bensiner,200 hk auto.
Det kommer opp en varsellampe om att det mangler oljetrykk. Hva kan det være? Noen annet med disse førsteårsbilene?

Lite olje? defekt oljetrykksmåler?

dieseldyret
05/02/15, 08:38
Fikk akkurat det samme på min rett etter jeg kjøpte den. Den hadde da stått i en del måneder i en bilbutikk. Lysstoffrør suger strøm av alt rundt seg, så bilen var kav tom for strøm. De satte selvfølgelig inn nytt batteri, men slet et par uker med mye rare varsler og feilmeldinger. Hadde den på Volvo og de sjekket trykket, ikke noe feil med det. Ga seg etter en uke eller to.

Så om bilen har stått en stund, vært strømtom etc kan det bare være det, ellers er vel en test av trykket første bud (forutsatt at det er nok olje på den da..)

Lasse B
05/02/15, 08:38
Kan det bare være så enkelt? Lite olje er utelukket. .hehe.

Stig-Arne
05/02/15, 08:47
Har den trillet langt da?

Ville uansett målt oljetrykk med manometer, da får man i alle fall vite om det er en varselfeil eller en fysisk feil i motoren som gjør at den har lavt oljetrykk.
Om den har mye km på seg, så kan det jo være tette oljekanaler, tett sil, dårlig pumpe etc. Eller rett å slett dårlig olje. Er oljen veldig tynn så kan den jo få slike problemer, og da bør man bytte til en tykkere olje.

Lasse B
05/02/15, 08:52
212 er den rullet. Så dem kan kanskje bli en dyr spas å fixe det??

Stig-Arne
05/02/15, 09:06
I verste fall.. Men kan jo være en så enkel sak som defekt oljetrykkgiver. Det ser vi i alle fall på lastebilene.
212 000 km er ikke mye, men en vanndalisert motor kan få problemer da. Typisk når det ikke har vært skiftet motorolje etc.
Så første punkt må være å koble til ett manometer å måle trykket.

aarnes
05/02/15, 18:24
Jeg hadde en 2000-modell her for noen mnd siden , 2.0T , som varsla defekt oljetrykksgiver støtt.
Byttet den og kjørte videre, ga fortsatt feilkode, så sletta jeg feilkoder (glemte å gjøre det etter at den var bytta) - ikke varsla feil i det heletatt etter det.
Tror den kosta under 1000kr.
Konklusjon : prøv å bytt den, slett feilkoder, og kjør.

eab
05/02/15, 18:54
Jeg tror nok jeg ville ha målt oljetrykket før jeg kjørte noe som helst med bilen. Bare for å være på den sikre siden.

ST1
11/02/15, 11:46
Jeg hadde en 2000-modell her for noen mnd siden , 2.0T , som varsla defekt oljetrykksgiver støtt.
Byttet den og kjørte videre, ga fortsatt feilkode, så sletta jeg feilkoder (glemte å gjøre det etter at den var bytta) - ikke varsla feil i det heletatt etter det.
Tror den kosta under 1000kr.
Konklusjon : prøv å bytt den, slett feilkoder, og kjør.

Du fikk frem denne feilkoden på min bil for en tid tilbake Aarnes..." ECM-644A Kamaxelreglering - Felaktig signal"
Var ikke det en kjent feil på disse bilene, kamsensoren mener jeg det var