PDA

Vis full versjon : lufttrykk i dekk v70



T90
04/02/15, 20:31
Hva er korekt lufttrykk på v70 tdi med 205 55 16
vinterdekk.
har fylt etter det som sto i tank lokket men synntes det ble lite i dekkene.

Micha
04/02/15, 20:52
Jeg fant en tabell her: http://www.puretyre.co.uk/volvo-tyre-pressures/

Og jeg leser på forskjellige engelske sider at flere (med Volvo V70) syns vinterdekkene deres er litt for ''myke'' når de følger det som står i boka, og mange som plusser litt på de tallene. Hvor smart dette er vet ikke jeg :)

T90
05/02/15, 06:57
Kjøre med 41 psi å synnes fortsatt det er lite.
ser jo ut som dekka er flate når jeg står på ujevn grunn

hgnubel
05/02/15, 07:25
Korrekt trykk er det du synes kjennes best ut, og samtidig ikke sliter dekket feil eller overstiger makstrykk (står som oftest merket på dekket)..

Jeg kjører 44-45 psi eller ca 3-3.1 bar som føles riktig for meg både på 16 og 17" på V70. Det er i hvert fall ikke nok til feil slitasje for meg :)

Ola Moen
06/02/15, 18:38
36 Psi foran og 34 Psi bak på kalde hjul er greit på den dimensjon. Det skal ikke noe mer i de. Dette er radialdekk. Ikke diagonal. :-) 42-44psi er igrunn for mye på denne dimensjonen.

oar83
06/02/15, 19:57
Kan med god samvittighet fylle i 40psi. Trilla lettare og mindre slitasje på kantane. For sunn økonomi anbefalar eg å sjekke lufttrykket 1-2 gangar i mnd.

Ola Moen
06/02/15, 19:58
Svada..

Sagen
10/02/15, 18:17
Kjører med Hakkapeliitta R 205/55/16 94R og har en dieselmaskin i fronten, så jeg bruker 40psi framme og 36 bak. Litt mer bak om jeg har en del last. Har prøvd med litt forskjellig lufttrykk, men synes for egen del at dette er det "beste" lufttrykket. Mindre synes jeg gjør bilen "svampete" og den er mer var for sporete vei.

850GLTsilver
10/02/15, 19:50
Svada..

Alt du har å bidra med?

Ola Moen
10/02/15, 21:48
Nei. Jeg skrev fasiten litt lenger opp.

hgnubel
11/02/15, 06:59
Nei. Jeg skrev fasiten litt lenger opp.
Alltid greit med folk som har fasiten!


36 Psi foran og 34 Psi bak på kalde hjul er greit på den dimensjon. Det skal ikke noe mer i de. Dette er radialdekk. Ikke diagonal. :-) 42-44psi er igrunn for mye på denne dimensjonen.

Så fasitsvaret på at 42-44 psi er for høyt og 36/34 psi er greit er at "dette er radialdekk" og "det skal ikke noe mer i de"?

Det var jo virkelig et selvforklarende og godt svar, særlig når andre presenterer gode erfaringer med annet.

Hvis du ikke har bedre argumenter kan du holde deg for god til den overlegne tonen når alt handler om synsing og personlige preferanser.

Ola Moen
11/02/15, 08:34
"Fasiten" på 42-44 er feil. Det er for mye luft på den bilen og dimensjonen. Jeg blåser forsåvidt i om Per eller Pål presterer "godt" på feil lufttrykk.
Synsing kan du gjerne drive med sjøl. Jeg hverken gidder, eller kan holde på med synsing.
Jeg jobber med dette, så du kan gjerne "argumentere" til krampa tar deg. Det hjelper ingen verdens ting.
En ting man skal ha i bakhue, er at luft ekspanderer ved varme. Varme oppstår pga friksjon. Friksjon oppstår ved kjøring.
Dvs. Lufttrykket øker ved kjøring.
Derfor skal det ikke mer luft i de hjulene.
For stabilt trykk hele tiden så brukes nitrogen.

Men kjør gjerne på feil lufttrykk. Det er bare good business for min bransje. ;-)

hgnubel
11/02/15, 09:39
Mener du det fører til feil slitasje, eller mer slitasje generelt?

oar83
11/02/15, 11:03
40psi på denne dimensjonen montert på v70 er rimeleg optimalt, for å støtte opp argumentet så er det såpass dårlege vegar her til lands (iallefall på vestlandet) at dette er absolutt bare en fordel for å redusere slitasje på dekkets skulder.
Heilt riktig at lufta ekspanderar når den blir varm, men dette er ikkje spesiellt stort problem vinterstid her til lands så framt du ikkje køyrer over lenger distanse over tid. Iht STRO-normen er det også anbefalt å kontrollere lufttrykket kvar 14dag. ref:side24 pkt1.

Står fortsatt for argumentasjonen/tipsa mine til trådstartar.

Ola Moen
11/02/15, 12:16
Dekk vil få ujevnt slitebilde ja. Ved 40 Psi i kaldt hjul, så vil trykket øke til 48-50Psi etter en snau times kjøring. Friksjon utvikler varme året rundt, og blir ikke borte i vinterhalvåret. Varme fra bremser sprer seg også til felg, som igjen avgir varme. Vestlandet er ikke noe unikt på hverken ene eller andre måten i forhold til resten av landet. Argumentere så mye du orker. Det endrer ikke fysikken i en dekkstamme noe som helst.

hgnubel
11/02/15, 12:57
Det var et bedre svar, takk :)

Selv har jeg ikke observert så store endringer i trykket, ser typisk at det kan veksle opp til 0.2 BAR, men det er målt på bensinstasjoner som kan ha litt avvik. Skal ha med egen trykkmåler på neste langkjøring og sammenligne.

Jeg har heller ikke merket noe feil slitasje av å kjøre på 3 BAR i flere år, men det kan selvsagt hende det slites noe hurtigere. De pengene skal du heller få for at bilen min oppfører seg slik jeg ønsker og ikke føles som en svamp på veien :)

Ola Moen
11/02/15, 13:06
Vinterhjul generelt oppfører seg sånn. Veldig mjuk gummilegering. En annen ting er at du reduserer kontaktflaten mot underlag når du øker dekktrykk. Det gir økt bremselengde, dårligere grep ved fremkommelighet, og ikke minst dårligere sidegrep.

oar83
12/02/15, 14:12
http://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/dekkfakta/luftrykk/

Nokian anbefalar å bruke 10% høgare luft trykk på vinterstid.
På lågprofildekk anbefalar dei inntil 3 bar.

Dette er gjennomgåande ifrå dei fleste produsentar.