PDA

Vis full versjon : Olje til Volvo 850 2.0



Micha
02/02/15, 23:30
Spurte verkstedet mitt hva slags olje bilen min trenger (Volvo 850 2.0) og de sa 10W40. Jeg dro til Biltema for å kjøpe men der har de 10W40 syntetisk, halvsyntetisk og mineralolje. Hadde ikke lyst å spørre de ansatte på Biltema om råd, for de har solgt meg feil ting før, bl.a. feil type batteri.
Hva slags olje trenger min bil? :)

gswede
02/02/15, 23:51
Helsyntet.

Micha
02/02/15, 23:59
Takk :)

Rcar
03/02/15, 14:55
Hei
Denne er det 40 % eller 50 % på hos Europris i dag. (Men link viser full pris)
http://www.europris.no/mobil-super-3000-4-l-5w-40
Funker som bare det.
Bedre/billigere enn Biltema, som jeg tror har Comma som leverandør om dagen. (Tidligere var det Statoil)

Tidligere har jeg anbefalt å bruke litt STP i olja.
http://www.torshovbil.no/stp-oil-treatment
- Men ikke så mye som det står på flaska om bilen din ikke bruker olje.
STP øker da viskositeten litt - men velger du 5W kontra 10W olje er jo den litt tynnere i utgangspunktet.

Rcar

Micha
03/02/15, 16:36
Hva betyr egentlig de tallene på olje? 5W40, 10W30.... og kan disse forskjellige blandes? For eksempel den lenken du har der fra Europris, det er 5W40, og verkstedet mitt anbefaler 10W40. Men hva har dette virkelig å si i praksis, inni motoren liksom? Anyone?

gswede
03/02/15, 16:56
Klart du kan blande de, tallene angir viskoitetsprofil ved en gitt temperaturskala.
En gammal slitt hvitblokk hvor du etter boka skal bruke f.eks 5w-40 kan du med trygghet bruke 10w-40.
Bruker bilen mye olje kan det også være lurt å gå opp ett hakk i viskositetsgrad. Jeg bruker 10w-60 på min 850.

Det har ganske mye å si hvilken olje man velger, for tykk og oljetrykket blir skyhøyt før oljetempen stiger. Usunt om du har turbo. For tynn og motoren forbruker mye olje.

Alltid fullsyntet på hvitblokkmotorer, mineralolje suger og vil kokse igjen veivhusventilasjon samt legge igjen avleiringer.
Aldri kjør bilen hardt før den har oppnådd driftstemp og har vært der en stund. Tar urovekkende lang tid før olja og kjølevann har tilnærmet lik temperatur. Sånn cirka dobbelt så lang tid. Vinterstid kjører jeg alltid til motor har driftstemp og dobbler den kjøretiden før pedalen trimmes :-) Da er du trygg på at olja begynner å få noe temp.

OBS! Bor du slik til at du jevnlig opplever mer enn 5 minusgrader ville jeg ikke brukt f.eks 10w-60 vinterstid.
Jeg etterfyllte på min i går, har olje stående i boden, minus 3. Måtte nesten hjelpe olja ut av kanna.

sekse
03/02/15, 17:29
Stor forskjell på olje til hvitblokk motorer i 850 og v70 hva gjelder bruk av olje og viskositet?

(gswede, du har full innboks)

Micha
03/02/15, 17:33
Haha, ja det skjønner jeg, det begynner å ligne litt på lim da ved minus 3 :) Takk for mye info. Jeg tror bilen min bruker ganske lite olje, men den har akkurat fått olje og filter skift, derfor måtte jeg vite hva slags olje de brukte på verkstedet mitt sånn at jeg kan kjøpe samme type, men de sa ikke noe om syntetisk og alt det der. Har aldri studert forskjellene på olje egentlig, men liker å velge riktig type.

Jeg kjører bilen aldri hardt, har også ''flaks'' her hjemme at jeg først må kjøre et stykke gjennom en 30 sone, og så en 40 sone, og så en 50 sone, før trafikken begynner å få litt fart. Når jeg kommer til den første 60 sonen, da har motoren begynt å bli varm :) Hjemme står den i garasjen, så den blir aldri en sånn skikkelig isbit heller.

gswede
03/02/15, 20:13
Sekse, du har nok rett i det.
Dog er vel fullsyntet å anbefale for alle. Har en nevø som triller C70 2 liter turbo 230k km, fyller 1 liter 0w-30 i uka.
Da kan man trygt gå opp til 5w evnt 10w.
Slitne ventiltetninger/turboer slipper gjennom ganske så mye olje om den er "for tynn".

Trådstarter har ikke oljeforbruk og er blitt fortalt 10w-40, helt greit det men uansett anbefales fullsyntet.

PS, ryddet i innboksen min. Der var det mye gammalt ræl :-)

Daniel V
04/03/15, 21:37
Hei!

Minner om bestemmelsene i forumreglementet:

§8 Topic/emne/tittel skal være tydelig og relatert til innleggets innhold slik at man slipper å lese tråden for å se hva den handler om. Titler som ”hjelp”, ”se her”, "B230F" skal ikke forekomme.
Tiltak ved brudd på denne regel er endring av tittel, evt. sletting av tråd uten forvarsel.


Endret topic for deg nå :)

Mvh Daniel V.