PDA

Vis full versjon : v70 2003 D5 skifte fjærer bak (til forsterkede)



torwith
31/01/15, 17:38
Hei
Jeg er så heldig at jeg har slitne fjærer bak. Ifølge Haynes boka så er dette en jobb for merkeverksted. Stemmer dette?

Problemet mitt er at bilen vår ofte er overlesset i bagasjerom + skiboks. Bilen er da så lav at dekka bak går opp i hjulbue. I tillegg sliter innsiden av de for breie dekkene mine. Jeg var innom volvo å hørte om fjærer. De hadde bare standardfjærer. Ingen sånne campingfjærer. Alternativet deres var et hinsides dyrt sett med nivådempere. Er jo verdt mer en halvparten av bilen :-( Rart ikke volvo har robuste vanlige campingfjærer.

Jeg har sett at noen firmaer har "forsterkete fjærer/ campingfjærer" http://webcat.chassit.se/bakfjader-p-1061-c-1082.aspx og http://mekonomen.no/bil/reservedeler/sttdemper-og-fjrer/fjrer/fjr-veh-bak-ps495a11-66003no
Noen som har prøvd disse?

Svirre
31/01/15, 17:54
Hvis du har mye tungt i bilen og drar mye tungt, så er nivomat-dempere absolutt hvert hver krone! Du kan sikkert prøve å høre om du kan få en god pris på de, for jeg veit at de er sinnsykt dyre. Ellers kan du sikkert forsøke å få tak i varebil-fjører (regner med de skal tåle mer), siden de gjør det på eldre v70 og 940 m.m.

torwith
31/01/15, 18:00
Hvis du har mye tungt i bilen og drar mye tungt, så er nivomat-dempere absolutt hvert hver krone! Du kan sikkert prøve å høre om du kan få en god pris på de, for jeg veit at de er sinnsykt dyre. Ellers kan du sikkert forsøke å få tak i varebil-fjører (regner med de skal tåle mer), siden de gjør det på eldre v70 og 940 m.m.

De ville ha over 10000+ for et sett uten montering. Hva synes du de linkene jeg viste til?

Steen
31/01/15, 18:35
Går an og bytte fjærer selv og, men er litt arbeid. Gjør det sikkert ikke lettere med noen stivere fjører.
Prøvd og høre på pris på delene i sverige da? Kan fort være noen kroner og spare.

jerognal
31/01/15, 18:37
Fikk tips om at Volvo har et komplett sett med Nivåmat som inkluderer dempere fjører og stabstag for rundt 10 K til XC'en. Nivåmat-dempere koster over 6K pr stk løse.....
Kan være verdt å sjekke ut om et slikt kit finnes til din bil og...

torwith
31/01/15, 19:35
Siden problemet er kun ved mye belastning kanskje noe sånt som dette her hadde vært en rask billig fiks..


https://www.youtube.com/watch?v=nppymgbG-YI

http://www.ipdusa.com/products/9427/120730-rear-spring-adjuster-kit

Ola Hagen
31/01/15, 21:33
Såg da i allefall bedre ut den ipd løsningen, enn biltema klossene..

Kenut88
01/02/15, 11:24
Nivådempere er absolutt verdt pengene. Skal montere på min før ferien.
Hatt det på flere volvoer tidligere.

torwith
01/02/15, 14:37
Nivådempere er absolutt verdt pengene. Skal montere på min før ferien.
Hatt det på flere volvoer tidligere.

Nivådempere er det beste. men å koste på 10000-15000 i ombygging på en bil (2003 V70D5 med 300000km på tellern) verdi 30000,- syns æ ikke e fornuftig..Derfor er det bedre å bruk 1000-2000,- på forsterka fjæra når støtdempere bak er nye dato.

Jimmen
01/02/15, 20:04
Før du handler noe, ta en titt på diverse huggerier og Ebay.
Jeg har nivomat og kjøpte bilen med deffekte bakdempere, når jeg skulle ha nye måtte jeg jo ha nivomat igjen..

Sendte mail til en tysker på ebay som solgte en V70 i deler, og det var det nivomat dempere.
De var brukte men fungerte godt.

Fikk begge nyvasket og levert hjem på døra for hele 814kr!
Skal selvsagt veldig godt gjøres, og han viste trolig ikke hva verdien på de var..

Kjørt med de i 2år og funker fremdeles helt topp :cool:

Folk sier også at man må ha spesielle fjærer for nivomat, men dette tviler jeg er store forskjellen.
Hadde begge type fjærer ved siden av meg og var ikke noe som helst forskjell.

Svirre
01/02/15, 21:23
Skal du ha nivomatdempere så er det lurt å ha nivomatfjører, ellers vil demperne være ute av "nøytral" posisjon hele tiden og bli fortere svekket. Gjelder spesielt ved senking ;)

Jimmen
01/02/15, 22:02
Skal du ha nivomatdempere så er det lurt å ha nivomatfjører, ellers vil demperne være ute av "nøytral" posisjon hele tiden og bli fortere svekket. Gjelder spesielt ved senking ;)

Er det jeg og har hørt.
Men som jeg skreiv så var det null forskjell på fjører til med eller uten nivomat.. Spenn i fjæra virket lik og, men nå kjente jeg kun med hendene da.

Ved senk må nivomaten flyttes ett hakk ned ja, har gjort det selv ;)

Svirre
01/02/15, 22:23
Du merker nok ikke forskjellen, men forskjellen er at fjørene til nivomat ikke holder noe annet enn egenvekta på bilen. Vanlige fjører holder vekta på bilen + last, så spennet er nok noe forskjellig.

Per Turbo
02/02/15, 00:55
Jeg kjører med nivåmat dempere og senkefjører, senker ikke en skit fordi demperene er selvbærende.. ;)
Visste dette i utgangspunktet men ga det ett forsøk.

Jeg har planer om å kjøpe nytt understell utpå våren engang, da kan jeg muligens selge komplett politiunderstell. Det vil si fjører og dempere rund baut som er sterke og også litt harde.
Hadde 150L øl på fat med meg forrige helg, bilen sank ikke en cm bak. Tåler mye vekt og er solid som bare det.

Som flere sier, nivåmat er uvurderlig om du skal laste mye og ikke må ha eller vil ha lav bil.

torwith
02/02/15, 06:28
Jeg kjører med nivåmat dempere og senkefjører, senker ikke en skit fordi demperene er selvbærende.. ;)
Visste dette i utgangspunktet men ga det ett forsøk.

Jeg har planer om å kjøpe nytt understell utpå våren engang, da kan jeg muligens selge komplett politiunderstell. Det vil si fjører og dempere rund baut som er sterke og også litt harde.
Hadde 150L øl på fat med meg forrige helg, bilen sank ikke en cm bak. Tåler mye vekt og er solid som bare det.

Som flere sier, nivåmat er uvurderlig om du skal laste mye og ikke må ha eller vil ha lav bil.
Jeg er interessert i disse. så bare si ifra når du planlegger byttet.

turb00le
02/02/15, 11:56
Jeg kjører med nivåmat dempere og senkefjører, senker ikke en skit fordi demperene er selvbærende.. ;)
Visste dette i utgangspunktet men ga det ett forsøk.

Jeg har planer om å kjøpe nytt understell utpå våren engang, da kan jeg muligens selge komplett politiunderstell. Det vil si fjører og dempere rund baut som er sterke og også litt harde.
Hadde 150L øl på fat med meg forrige helg, bilen sank ikke en cm bak. Tåler mye vekt og er solid som bare det.

Som flere sier, nivåmat er uvurderlig om du skal laste mye og ikke må ha eller vil ha lav bil.

Hvem er det som IKKE vil ha lav bil andre enn Øygard her inne?

Svirre
02/02/15, 14:16
Hvem er det som IKKE vil ha lav bil andre enn Øygard her inne?
Jeg har en som er høy, og trives med det :p men awd'n er noget lavere!

Per Turbo
02/02/15, 15:50
Mange som ønsker komfort og muligheten til å kjøre uten bekymringer for hull, fartsdumper og alt hensynet man må ta med lav bil :)

Jeg sier fra torwith.

Jimmen
02/02/15, 19:15
Men per, da har vell ikke du flyttet festet for demperen lenger ned?
Vil ikke det være hardt å være demper da?

Per Turbo
02/02/15, 19:17
Nei, har ikke det. Demperen er hardere her enn noen andre jeg har vært borti, så tåler nok det :) Fjærene er jo der og avlaster litt, ikke like mye men.

Torsen67
02/02/15, 21:20
Jeg vil heller ikke ha lavere bil. Har til og med gått opp en profil på sommehjula:-)