PDA

Vis full versjon : Forsikring V70 1999 - avkrefte AWD /-løst-/



hammerpaal
27/01/15, 23:23
Hei!

Har kjøpt meg en 1999-modell V70.
Tegnet forsikring i dag. Banken får opp at bilen har en D5-motor med AWD. Dette er helt feil, har selv kjørt bilen og vet at det er en 2,4 liters bensinmotor. Uansett skal jeg få dette rettet.
Vegvesenet sin kjøretøyopplysning sier at bilen har to aksler med drift (antar det tilsier firehjulsdrift), men bilen har verken AWD-emblem som tyder på dette eller at det er lagt opp for doble eksosrør som finnes på de fleste modeller med AWD.
Biltema sine opplysninger tilsier at bilen har forhjulsdrift.

Hvordan kan jeg bekrefte, eventuelt avkrefte AWD?
Om det ikke er AWD, så må jeg kontakte vegvesenet og få de til å kontrollere bilen på nytt i forhold til hva slags opplysninger som allerede eksisterer?

Understellsnummeret er: YV1LW65F2Y2640209

sekse
27/01/15, 23:27
Hvis du bøyer deg ned og ser under bilen bak vil det fort vise seg om det en bakdiff og drivaksler der :)

Morgis
27/01/15, 23:57
Slik ser bakakselen ut på AWD
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/10/6.jpg

Rcar
28/01/15, 08:30
Hei Hammerpaal

D5 (Volvo sin egenproduserte diesel motor) ble da ikke levert i 1999 uansett....så det er jo helt på bærtur.

I ditt chassisnummer står det 65, henviser da altså til 6 og 7 siffer - som sier at bilen skal ha en; B5244S2 S80/V70 2.4 FWD originalt.

Y i chassisnummer tilsier at bilen din er en 2000 modell (men den kan godt være 1 gangs registrert i 1999 allikevel)



Så får du spørsmålene i retur;
Har du sjekket at vognkortets chassisnummer og bilens chassisnummer stemmer overens ?
Og deretter sjekket at skiltene hører til dette chassisnummer ?
* Det er mye svindel ute å går, og det er mange som kjører rundt med feil bil for å si det slik (!)

Vh Rcar

Svirre
28/01/15, 09:56
Søkte opp chassinr. på statens vegvesen, og fikk opp at dette er en norsk bil fra juni.99 med en 140HK motor og med AWD.

Registreringsnummer AA 42993
Merke og modell VOLVO V 70
Kjøretøygruppe Personbil
Registreringsår 1999
Antall seter 5
Farge Blå
Drivstoff Bensin
Understellsnummer YV1LW65F2Y2640209
Registrert første gang i Norge 23.06.1999
Registrert første gang på eier 20.04.2006
Registrert i distrikt Drammen
Sist EU-kontrollert 15.01.2015
Neste frist for godkjent EU-kontroll Avregistrert siden 30.12.2014

Hypnotisk
28/01/15, 10:48
I følge norskbildelkatalog er dette en Volvo v70 l (lv) 2,4 bensinmotor med forhjulsdrift :)

C.Erstad
28/01/15, 11:06
I følge VIDA. POWER TRAIN 2-wheel drive

Svirre
28/01/15, 12:45
Det beste er å ta deg en tur under bilen. Hvis du har en 140hk sugemotor, tviler jeg på at du har AWD.

Daniel V
28/01/15, 15:08
Det beste er å ta deg en tur under bilen. Hvis du har en 140hk sugemotor, tviler jeg på at du har AWD.
Det drar i hvert fall ikke skinnet av pølsa [emoji14]

Svirre
28/01/15, 15:56
Det drar i hvert fall ikke skinnet av pølsa [emoji14]

Noup :o

Rcar
28/01/15, 16:01
I følge norskbildelkatalog er dette en Volvo v70 l (lv) 2,4 bensinmotor med forhjulsdrift :)

Riktig, for
Ifølge chassisnummer om dette en 2000 mod framhjuls dreven sugemotor på 2,4 liter.
Et chassisnummer lyver aldri...

Fantes for så vidt heller aldri noen AWD 1 generasjon uten snurre på.

Daniel V
28/01/15, 16:16
Riktig, for
Ifølge chassisnummer om dette en 2000 mod framhjuls dreven sugemotor på 2,4 liter.
Et chassisnummer lyver aldri...

Fantes for så vidt heller aldri noen AWD 1 generasjon uten snurre på.

Et chassisnummer kan fort lyve jo, det spørs bare helt på hva tidligere eiere har drevet med ;)

hammerpaal
28/01/15, 17:08
Flott med så enorm respons! :cool:
Virker spesielt hvis tidligere eier skulle ha bygd om fra AWD til forhjulsdrift, så sant det ikke har vært noe trøbbel med systemet som gjorde det hensiktsmessig å bygge om - i tillegg uten godkjenning fra biltilsynet.
Kombinasjonen 2,4l 140hk AWD har jeg verken hørt eller lest om.
Har ikke anledning til å få sjekket under bilen akkurat for øyeblikket, men skal kontakte firmaet jeg kjøpte den gjennom - var innbyttebil med samme eier siden 2006. Hvis det stemmer at bilen først ble registrert på eier i 2006 så kan det tyde på at bilen kun har hatt én eier. Når jeg prøvekjørte og testet bilen, tok jeg en titt på understellet og er ganske sikker på at jeg ikke gjenkjente understellet som Morgis postet.

Svirre
28/01/15, 17:15
For å si det på en annen måte; hvis du IKKE kan gi flatt jern uten å spinne eller at bilen legger seg ut på snøføre, så har du nok FWD ;)

hammerpaal
28/01/15, 17:41
;) Fikk ikke testet helt ut hvordan den tok seg ut på vinterføre, siden jeg for det meste kjørte etter saltet landevei og gjennom tettbygde strøk. Bilen har ikke gått mer enn 194000 km, er rimelig tight i forhold til forstilling/dempere og girkasse.
Papirene må være i orden, skal rett være rett. Forstod det slik at AWD medførte noe høyere forsikring enn FWD, så er ikke villig til å punge ut for noe jeg antakeligvis ikke har.

Rcar
28/01/15, 18:33
Et chassisnummer kan fort lyve jo, det spørs bare helt på hva tidligere eiere har drevet med ;)

Eh
Nå var du bare kverulant her Daniel ;) ;)
Du skjønte hva jeg mente;
Volvo sitt chassisnummer lyver ikke.
Men kan være andre feil ja...
MEN;
Opplysningene hos forsikringsselskapet endrer seg vel ikke i forhold til vognkort/chassisnummer/skiltnummer og bilens faktiske chassisnummer.
* Skulle bilen være godkjent ombygget - så ja OK - men da står det da sannelig oppgitt i det nye vognkortet også !?!
Og at noen skulle ha bygget om en bensin sugis uten turbo til D5 diesel og awd finner jeg også særdeles usannsynlig... og da få det godkjent = bortimot umulig.

Enten er det feil skilter på bilen, eller så har noen tastet enormt feil hos BT.
Det er jo ikke noe nytt at noen taster feil der, men da kanskje en av de mer graverende feil jeg noen sinne har sett (dvs lest om).
- Må jo også bety at vegavgiften som blir utstedt på denne bilen også er for diesel det da ?

Men burde da være en enkel sak å lese av bilens nummer, se at det stemmer med vognkort og se at vognkortets skiltnummer stemmer med de fysiske skiltplatene på bilen.
Har butikken som har solgt den hatt flere Volvo, kan de fort vekk ha på registrert feil bil og dermed satt på feil kjennemerker.

Rcar

Rcar
28/01/15, 18:42
Når det er sagt, trenger man ikke å kikke under noen AWD for å se om det er AWD.
Man trenger heller ikke ha peiling på hvordan et AWD drivverk ser ut...
Man ser det enkelt på bakhjulene. (Forutsettes selvsagt at det ikke er massive felger eller kapsler på)
**** Sitter bremse kaliperen mot bakdøra er det AWD, sitter den på motsatt side (snudd 180 grader) mot bakfangeren er det en FWD.

(Er også en helt annen bremsecaliper, så er det også nevnt)

Rcar

Erlend
28/01/15, 20:12
det er nok SVV som har gjort feil her tenker jeg, de er HELT UTROLIG dårlige til å legge inn biler riktig, ett eksempel er jo f.eks s60 med 2.0l turbo, taster du inn ett regnr på en slik bil, så vil den hos bilextra, nbk, mekonomen og muligens meca, komme inn som en s60 R :P jeg jobber på mekonomen og ser at det er så mange modeller av f.eks volvo, som ikke eksisterer i virkeligheten, og dette blir jo lagt inn pga, SVV... det tar jo også oppimot ett år før SVV klarer å få inn info om en bil, slik at det er mulig å slå den inn på bildel kataloger..

Svirre
28/01/15, 23:24
De er elendige, ja. Sku levere en bil på huggeren. Fikk beskjed om at bilen ikke eksisterte i norsk bilregister. Da ble det telefoner fra både SVV og Politiet, men det viste seg til slutt av SVV hadde tasta feil. Egentlig helt utrolig.....

ovlov86
28/01/15, 23:26
det er nok SVV som har gjort feil her tenker jeg, de er HELT UTROLIG dårlige til å legge inn biler riktig, ett eksempel er jo f.eks s60 med 2.0l turbo, taster du inn ett regnr på en slik bil, så vil den hos bilextra, nbk, mekonomen og muligens meca, komme inn som en s60 R :P jeg jobber på mekonomen og ser at det er så mange modeller av f.eks volvo, som ikke eksisterer i virkeligheten, og dette blir jo lagt inn pga, SVV... det tar jo også oppimot ett år før SVV klarer å få inn info om en bil, slik at det er mulig å slå den inn på bildel kataloger..

Grunnen til at S60en kommer opp som S60 R er at R er karosserikoden.

Rcar
29/01/15, 17:15
Grunnen til at S60en kommer opp som S60 R er at R er karosserikoden.

Som ovlov86 sier er R i vognkortet - referert til posisjon 4 i S60ens chassis nummer.
Alle Volvo S60 er R (R = betyr S60)

Så sånn sett kan man jo nesten si at værstingen av S60ene;S60R, er en S60RR ;) ;) ;)

Men ja, mye tastefeil ute å går.

Hadde vært morsomt Hammerpaal kunne sjekket hvordan caliperen satt (evt bøyd seg ned å kikket under)
Samt oppdatert oss med om vognkort - chassisnr og skiltplate samsvarte ;) :confused:

Rcar

Rcar
29/01/15, 17:23
Nyttig link til å sjekke VIN
http://www.volvoclub.org.uk/vin_70.shtml

C.Erstad
30/01/15, 07:52
Fantes for så vidt heller aldri noen AWD 1 generasjon uten snurre på.

Det er nok feil.
Den kom med AWD og B5244S.
Samme gjorde S70. Den kom også med AWD.

Dette gjelder 99/00.

volvoRsport
30/01/15, 08:10
Det er nok feil.
Den kom med AWD og B5244S.
Samme gjorde S70. Den kom også med AWD.

Dette gjelder 99/00.

Har du sett noen selv eller har noen å vise til?

C.Erstad
30/01/15, 08:48
http://i281.photobucket.com/albums/kk204/chria16/Utennavngdgdgd_zpsce21669a.png (http://s281.photobucket.com/user/chria16/media/Utennavngdgdgd_zpsce21669a.png.html)
Slik.
Og ja har sett.

Rcar
30/01/15, 11:12
Det er nok feil.
Den kom med AWD og B5244S.
Samme gjorde S70. Den kom også med AWD.

Dette gjelder 99/00.

?????

Rcar
30/01/15, 11:20
http://forum.vccn.no/[/URL][/IMG]
Slik.
Og ja har sett.


:confused:Mulig jeg har driti meg ut...og fortsetter og drite meg ut :p- men jeg står fortsatt på påstanden min :cool:

* Men å tatt feil etter å ha blitt servert ordentlig "fysisk" bevis hadde da bare vært gøy ;)

Vh Rcar

hammerpaal
30/01/15, 19:09
Reiste innom en trafikkstasjon i dag når jeg skulle hente bilen og forklarte saken. Hun som satt bak skranken var uforskammet og lite grei i væremåten, fikk printet ut kopi av bilens tekniske informasjon i motorvognregisteret og hun påstod at det ikke stod noe her om at bilen hadde firehjulsdrift. Dessverre, så tok hun grundig feil. Forhørte meg med en annen trafikkstasjon og fikk som svar at den står registrert som firehjulsdrift med drift på begge akslingene. Var innom et Volvo-verksted etterpå og snakket med de og i deres register er det en forhjulsdriftet V70. Så nå er planen å få ut nødvendig dokumentasjon fra Volvo og få bilen kontrollert på nytt uten at jeg blir økonomisk belastet.

Rcar
31/01/15, 00:59
Hva skjedde med motoren - fikk du noen svar der ???

Rcar

hammerpaal
02/02/15, 19:21
Opplyste om at D5 ikke stemmer og fortalte at det var en motor med turbodiesel. De syntes det var merkelig, men var villig til å høre på meg så vedkommende skulle skrive en notis i forhold til opplysningene de satt med og de som jeg kom med. Har avtalt å få endret disse opplysningene etter at jeg får bilen kontrollert på nytt. Det nærmeste alternativet var en 2,4s 170 HK, så det er et hakk nærmere de korrekte opplysningene.

aarnes
02/02/15, 20:06
Dette er fra TIE, altså volvo Technical Information Exchange

Der står det jo M56 girkasse og 140hk motor

4824

Daniel V
03/02/15, 09:03
De specsene der passer jo forsåvidt også inn til en 2,5 TDI.

volvoRsport
03/02/15, 09:09
De specsene der passer jo forsåvidt også inn til en 2,5 TDI.

HK-antall og girkasse gjør forsåvidt det, men både VIN og artikkelnummeret/variantkode på motor sier B5244S2.

Rcar
03/02/15, 14:44
De specsene der passer jo forsåvidt også inn til en 2,5 TDI.

Ja, men;
Ikke for noen D5 (Som på dette tidspunktet befant seg på tegnebrettet/ evt som prototype motor) ;)

Rcar
03/02/15, 14:48
Her var det i alle fall mye rot i papirene til bilen....
Ville nå fortsatt sjekket om at ikke noen tidligere eiere har satt feil skilt på feil bil. :p

At dem skulle endre det til 170 HK når det er en 140 Hk - høres jo også helt vanvittig ut (!)
* Det har ikke de helt store konsekvenser - men er likefult en feil - og kan gi en høyere forsikringspremie til bilen...

Rcar

Daniel V
03/02/15, 15:12
Ja, men;
Ikke for noen D5 (Som på dette tidspunktet befant seg på tegnebrettet/ evt som prototype motor) ;)

Nei, og D5 har jeg aldri sagt det kunne vært. :)

Hos SVV står den som sagt regget som 140HK bensin, med drift på to aksler. Hittil har jeg ikke sett et eneste bilde av verken bil eller bakstilling, så det er ikke lett å vite hva dette er for noe ;)

Rcar
03/02/15, 19:52
Nei, og D5 har jeg aldri sagt det kunne vært. :)

Hos SVV står den som sagt regget som 140HK bensin, med drift på to aksler. Hittil har jeg ikke sett et eneste bilde av verken bil eller bakstilling, så det er ikke lett å vite hva dette er for noe ;)

Det var hammerpaal som sa D5.

Nei, vi har enda ikke fått noen bilde av motor, bakstilling, ei heller opplyst om skilt - vognkort - bilens fysiske chassisnummer er sjekket opp imot hverandre.

Så diskusjonen her går mye på "luft og synsing" fra alle parter ;)

hammerpaal
06/02/15, 15:26
Det var hammerpaal som sa D5.

Nei, vi har enda ikke fått noen bilde av motor, bakstilling, ei heller opplyst om skilt - vognkort - bilens fysiske chassisnummer er sjekket opp imot hverandre.

Så diskusjonen her går mye på "luft og synsing" fra alle parter ;)

Vært litt opptatt den uken som har vært.
Skiltnummer: AA 42993
Understellsnmmer: YV1LW65F2Y2640209
Det fysiske chassisnummeret stemmer overrens med bilens skiltnummer og vognkort - sjekket dette.
Var inne på Volvo uken som var og fikk med meg et skriv på at Volvo kunne bekrefte at det ikke var AWD etter både fysisk inspeksjon og i forhold til infopapirene de selv sitter på.
Bilen skal vises på mandag.
D5-motor var det forsikringsselskapet som tilførte hele kostebinderiet. :rolleyes:

Rcar
06/02/15, 17:01
:)
Da ordner det seg nok til slutt.
Men takk for oppdateringen !
Rcar

Daniel V
06/02/15, 22:04
Jo flere kokker, jo mer søl :p

Rcar
10/02/15, 18:14
Jo flere kokker, jo mer søl :p

Det er ikke lett, sa kjerringa. Hu stekte frosk i vaffeljernet. :p :p

hammerpaal
12/02/15, 16:21
:)
Da ordner det seg nok til slutt.
Men takk for oppdateringen !
Rcar

Bare hyggelig! Svært glad for alle innspill. Som regel blir tråder postet og mange får aldri en konklusjon.
Bilen gikk gjennom og fikk den omkontrollert uten omkostninger, så alt er bare velstand på det planet.
Gjenstår å få korrigert forsikringsgrunnlaget. Fikk titte gjennom listen deres over de ulike V70-modeller, men listen deres må være utdatert.
2,4 D/S - hvordan vil dere tolke dette? Vil dette kunne være en 2,4D (Diesel) eller kan det være en 2,4S (Bensin)?

Svirre
12/02/15, 18:46
Sistnevnt er helt riktig ;)

hammerpaal
17/02/15, 17:00
Da ordnet det seg til slutt. Forsikringsgrunnlaget landet på 2,4l D/S 140 hestekrefter og registreringsnummeret. Totalt sett ble det ca. 100 kroner i differanse mellom nåværende forsikringsgrunnlag og forsikringsgrunnlaget da jeg startet tråden.

Svirre
17/02/15, 17:28
Det er bra :) regnet med at det ikke ble store utslaget ;)

Rcar
18/02/15, 10:50
Det er bra :) regnet med at det ikke ble store utslaget ;)

Hadde vært verre med bokstaven før i alfabetet.... (altså før S) ;)

Rcar

Svirre
18/02/15, 15:23
T? Den utgjør ikke store summen. R utgjør faktisk ikke så mye den heller :p

Rcar
18/02/15, 18:44
Der dreit jeg meg loddrett ut :)
Mente selvsagt bokstaven FØR ;)
Altså bokstaven R
- Forte meg å redigere her (!)
Jaja.
Store forskjellen.... på en R bil (var det jeg siktet til) er det stort sett en del i forskjell.
Men har bedret seg vesentlig siste årene.
Men når jeg skulle forsikre min første R (for veldig lenge siden (1999), nesten så man kan si det var en gang....
- Da var billigste forsikring på meg 28000 med 50 % (kasko) i året. Kontra 12000 for en NA.
Men nå betaler jeg rundt 4000 (kasko) på R bilene, så en endring har det blitt (!)
Sikkert mest pga min alder, bonus osv - men også verdien på bilen / antall skade tilfeller osv.

mrstfu
28/02/15, 22:14
Funfact: alle bildelsnettsider man kan søke på regnummer på, samt Statens Vegvesens Bil- og Hengerapp får opp min bil som en 2.4/2.5 V70 AWD med 193-199hk... men forsikringsselskapet mitt har, tross at jeg har rettet de fire ganger, den oppført som en 1999 V70 D5 AWD.

Chassinummer og regnr stemmer, og jeg har min rettelse på papirene de har sendt meg skriftlig, at de velger å ikke legge merke til det er ikke mitt problem.