PDA

Vis full versjon : '00 mod. V70 Tdi: Funksjonsproblemer etter start av motor [LØST!]



Svirre
25/01/15, 23:28
Vel, en litt diffus sak i V70'n jeg har. Når jeg vrir tenningen fra pos 0 til pos II, så lyser alt som det skal med en gang. Radioen starter, vinduer, speil, varmeapparatet, lys i dashbordet mm., men med en gang jeg får start på motoren, så vil ikke dette lyse av og til. En sjelden gang så virker alt umiddelbart. Den har vært slik siden jeg kjøpte bilen, men nå har den gått fra å være borte i 5-20 sek, helt opptil en 10 min kjøretur. Ingen feilkoder i VIDA på dette.

Har også forsøkt å vri tenningen til pos 0 i fart, og så vri tilbake i pos II -> samme regla. Jeg tenkte først på at det kan være et relé som ikke er som det skal være, men da burde det har fuska når motor ikke går heller. Samtidig så lurer jeg på om dette kan være noe som har en sammenheng med glødinga på bilen, at den skal ha "førsteretten" på strømmen fram til glødinga er ferdig. Noe der? Eller kan dynamoen begynne å tulle (tenker på signalet ut på D+).

Noen som har opplevd slikt?

Christian
25/01/15, 23:33
Høres ut som slitt tenningslås egentlig, prøv å vri nøkkelen tilbake til null etter du har startet den. Men ikke så langt at den stopper selvfølgelig.

Svirre
25/01/15, 23:46
Høres ut som slitt tenningslås egentlig, prøv å vri nøkkelen tilbake til null etter du har startet den. Men ikke så langt at den stopper selvfølgelig.

Prøvd det også. Hvis tenningslåsen hadde vært slitt, burde den ikke ha samme problemer før oppstart av motor også? Prøvd å dunke litt her og der for å se om det har hjelpa, men kan ikke si noe av det har en sammenheng.

Rcar
26/01/15, 07:40
Høres ut som slitt tenningslås egentlig, prøv å vri nøkkelen tilbake til null etter du har startet den. Men ikke så langt at den stopper selvfølgelig.

Enig med Christian
Kan være slitt tenningslås allikevel.
Opplevd akkurat det samme på flere X70 og 850 bensinbiler.
- Sier allikevel ikke bombastisk at det er her feilen sitter, bare at det er en sannsynlig teori.
Rcar

Rcar
26/01/15, 08:04
Hei
Refererer til Robert DIY igjen her;
https://www.youtube.com/watch?v=x3MP9KaPMqA

Vh Rcar

Svirre
26/01/15, 10:48
TAlt av instrumenter fungerer hos meg (speedometer, tankmåler etc). Alle varsellamper blir borte som normalt (som egentlig betyr at dynamo også lader) bortsett fra SRS-lampa, men går det separat styrestrøm ut fra tenningslåsen til dette?

Rcar
26/01/15, 16:17
Airbag SRS har vel muligens en egen krets ja. Om det var det som var spørsmålet...

Svirre
26/01/15, 19:05
Airbag SRS har vel muligens en egen krets ja. Om det var det som var spørsmålet...

Egentlig ikke :p Jeg tror jeg har funnet ut feilen. Har drivi litt oppi motorrommet i dag, og da skulle jeg starte opp for å se om det jeg hadde gjort, hjalp. Så jeg slo litt i reléboksen oppe ved ruta, og da skjedde det saker. Antagligvis et relé e.l. som har litt dårlig kontakt, så alt fungerer som det skal igjen nå :)