PDA

Vis full versjon : Få ned forbruk på b230fk!



Nilsson
25/01/15, 21:17
Har en 98 mod 940 som bruksbil, men kjører såpass mye at den blir for dyr i drift. Så da kjøpte jeg ei dieselmerce, men det er jo bare driten i forhold! Så da starter egentlig denne tråden, hva kan gjøres for å få ned forbruket?

Drivverk:
940in er opprinnelig automat, men har bygd om til m90. Burde jeg finne en annen utveksling? Ligger på ca 2000rpm når nåla viser 80kmt.
Trur også jeg skal gå over bremsene igjen, har en mistanke om at de ligger på litt.

Chip.
Lurer på ecotrim chip fra viking. Noen erfaringer?

Turbo og eksos.
Har det noen positiv innvirkning med feks. en t3 fra 740? Selvsagt overhalt eller i god stand.
Grovere downpipe?

Tenning.
Bytte alt av tenningsdeler såklart. Noe her som kan oppgraderes i forbrukets favør?

Luft.
Kn innsats filter?

Er det noe som bør gjøres ellers på motoren? Ikke totaloverhaling. Men hjelper det med annen kam? Isåfall hva er å anbefale?

Noe annet jeg bør gjøre?
Kjørestilen er så rolig den kan få blitt, så det har neppe noen innvirkning :p

Daruu
25/01/15, 21:34
Hvor mye bruker den nå da?
Eksos vil hjelpe endel det, 3" uten cat fikk ned forbruket mitt med minst 1dl på mila

Nilsson
25/01/15, 21:56
Går på litern og litt til vil jeg tru. Men det har nok mye med bremsene som henger litt.
Men da vil det hjelpe å få vekk bremsen av en turbo som sitter der og sikkert?

Daruu
25/01/15, 22:00
Har ikke konkret erfaring med det, men vil tro det.
Min har ligget på ca 0.9 i snitt med endel småkjøring, går mere når det er mye tomgangsgåing pga snømåking og betydelig mindre når det er mye langkjøring.

kermitt
26/01/15, 02:39
Forbruk har MYE med dekk å hjulstilling å gjøre er mine erfaringer. Få det korrekt og kjørestil som at du kjører lastebil med cola boks til drivstofftank. Forbruksmessig ellers er det nok lite å gjøre med annet enn å holde den i god stand. De er naturlig tørste.

Nilsson
26/01/15, 06:12
Nettopp montert lesjø, så hjulstillinga er rett. Litt for mye luft i dekka er også på plass.

Men synes det er merklig at 240in min med kina t3/t4, 3"jt, tlao chipper, a kam og er lavere gira bruker det samme på mila. Er da ikke så forferdlig mye vekt forskjell på disse.. Den må jo også ha full gass med jevne mellomrom for at lambda lampa ikke skal lyse og lukter bensin :p

Kodja
26/01/15, 11:46
har du en frisk FK så kan du få den ned på 0,8 på langkjøring i alle fall. avhengig av kjørestil alt. og tilstand på motor.

ss242
26/01/15, 12:27
Gamle til fattern med ecomax chip, gikk ned mot 0,6 på langkjøring. Nå skal det sies at det er kjøring jeg ikke har tålmodighet til.

volvoRsport
26/01/15, 13:03
Når jeg hadde 945'en målte jeg denne til ca. 0,7l/mil tur-retur Kongsberg - Tvedestrand med noen pådrag på motorvei (B230FK, M90, Viking Ecomax, 0.8 bar ladetrykk, 3" fra turbo og ut, 3.31 utveksling).

eab
26/01/15, 13:28
Kjørestilen er så rolig den kan få blitt, så det har neppe noen innvirkning :p

Du er så flink til å kjøre økonomisk at det ikke er noe som helst å hente? Isåfall kan du jo bare starte opp som instruktør og tjene inn de ekstra kronene det koster å kjøre 940 kontra dieselmerce..

Nilsson
26/01/15, 18:35
Du er så flink til å kjøre økonomisk at det ikke er noe som helst å hente? Isåfall kan du jo bare starte opp som instruktør og tjene inn de ekstra kronene det koster å kjøre 940 kontra dieselmerce..

Kjærevene, har ikke påstått jeg er verdensmester i å kjøre økonomisk akkurat. Men å holde jevn fart, unngå å kjøre forbi alt som er, unngå å bremse/gasse mer enn nødvendig og ta seg litt ekstra tid fra f.eks 60-80 soner ser jeg på som ganske økonomisk. Skrev det fordi det første folk sier er "endre kjørestilen" når spørsmålet kommer opp. Kjørte 0,67 på mila med 240in med f motor når jeg hadde den som bruksbil, så sier seg vel sjøl at jeg kjøre ganske avslappet. Mener jeg sjøl da.
Kjører 250d automat og synes det går greit nok, sier sitt egentlig ;)

Så t3, 3" eksos(holder kanskje bare med dp og fjærne cat?) og en ecotrim chip, så bør jeg merke forskjell?
Kom gjerne med innspill, tips og forslag!

Hva med å øke komp litt?
Kam med mer bunndrag?

Batland
26/01/15, 19:45
Har en 98 mod 940 som bruksbil, men kjører såpass mye at den blir for dyr i drift. Så da kjøpte jeg ei dieselmerce, men det er jo bare driten i forhold! Så da starter egentlig denne tråden, hva kan gjøres for å få ned forbruket?

Drivverk:
940in er opprinnelig automat, men har bygd om til m90. Burde jeg finne en annen utveksling? Ligger på ca 2000rpm når nåla viser 80kmt.
Trur også jeg skal gå over bremsene igjen, har en mistanke om at de ligger på litt.

Chip.
Lurer på ecotrim chip fra viking. Noen erfaringer?

Turbo og eksos.
Har det noen positiv innvirkning med feks. en t3 fra 740? Selvsagt overhalt eller i god stand.
Grovere downpipe?

Tenning.
Bytte alt av tenningsdeler såklart. Noe her som kan oppgraderes i forbrukets favør?

Luft.
Kn innsats filter?

Er det noe som bør gjøres ellers på motoren? Ikke totaloverhaling. Men hjelper det med annen kam? Isåfall hva er å anbefale?

Noe annet jeg bør gjøre?
Kjørestilen er så rolig den kan få blitt, så det har neppe noen innvirkning :p

Hvis målet er minimalt forbruk så trenger du ett chip som gjør at motoren din går med så høy AFR som praktisk mulig. Det er FEIL! at 14,7:1 gir minimalt forbruk.

Det er viktig at motoren arbeider lett og ledig ved cruising. Dette krever at man unngår turbo i alt for liten og tett utførelse. Denne http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=54340966&searchclickthrough=true&searchQuery=turbo + ett Cosworth turbinhus i A/R0,63 + 3" eksos hjelper her.

Når AFR blir høyere blir blandingen vanskeligere å antenne. Dette krever en god gnist og derfor en god coil for å unngå småfusking. Småfusking er at blandingen ikke antenner og ikke gjør nytte for seg. Den dyttes ut i eksosen og er helt bortkastet. Sjåføren kompenserer for tapet med å gi mer gass og forbruket øker.

Her en coil som har gitt samtlige jeg kjenner til ett strålende resultat: http://www.summitracing.com/int/parts/acc-380876

Luftfilterboksen hullborres frem mot lykten og ut mot innerskjermen. K&N filter er gode saker. Runde av evt. kanter i og rundt luftutgangen av boksen.

God forstøving fra dysene er veldig viktig. Sjekk og rens dysene, evt. oppgrader til de nye tynne BOSCH 3 dysene.

Har du 531 topp? Med større turbo og 3" eksos reduseres baktrykket og du kan montere en høvlet 530 topp for høyere kompresjonsforhold og høyere gasshastighet i innsugskanalene. Begge deler reduserer forbruket på rolig kjøring.

Så tynne dekk som mulig hjelper, gjerne Michelin Energy e.l. og det samme gjelder senkesett, frontspoiler og tett grill.

Nilsson
26/01/15, 20:15
Takk for supert svar!
Ang turbo, hva med t3 fra 740? (Mest pga jeg har en slik liggende)

Pertronix flamethrower coil, er det noe å satse på?

Har helt standard 530 topp. Hvor mye er vettugt å ta av den? Er litt porting av den og innsug smart hvis det først skal av?
Og hva med kam? Den som sitter der er kanskje grei til mitt bruk?

Batland
26/01/15, 20:46
Takk for supert svar!
Ang turbo, hva med t3 fra 740? (Mest pga jeg har en slik liggende)

Pertronix flamethrower coil, er det noe å satse på?

Har helt standard 530 topp. Hvor mye er vettugt å ta av den? Er litt porting av den og innsug smart hvis det først skal av?
Og hva med kam? Den som sitter der er kanskje grei til mitt bruk?

Værsågod.

Koble ladetrykksmåleren din til en nippel i intercooleren så skal du få se problemet, hvor hardt turboen jobber når du cruiser med nesten lukket gasspjeld. Spørsmål; hvor henter turboen energien til det bortkastede arbeidet fra? Jo, bensinen selvsagt. :(

740 turboene har A/R0,48 turbinhus som er for lite og trangt til en 2,3L motor og hvis du måler eksosutgangen fra wg huset så får du se at denne er patetisk liten og trang. Ingen moderne turboer har dette fordi det er en gigantulempe.
Hvis du vil bruke 740 turboen så bør/må du bytte til A/R0,63 turbinhus fra en ekte AT-turbo og så oppgradere til baklokk med 3" utgang.

Petronix er helt sikkert bedre enn den gamle orginale coilen, men Ultracoilen er HELT unik. Man hører og merker forskjell på motoren fra første oppstart og nei - det er IKKE innbilning eller ønsketenking. Husk, kvalitet koster. Tennpluggledninger er slitedeler som bør / skal skiftes v/ 160 000 km for å forhindre umerkelig småfusking og økt forbruk.

530 topp er gode saker. Jeg mener du bør åpne opp rundt eksosventilene og gjerne sette i 38 mm eksosventiler. Jeg diskuterer med flere ang. effektfordelene med større eksosventiler, men når det gjelder å redusere forbruket så hjelper større eksosventiler alltid. Innsugskanalene bør pusses til en grov overflate med 60 korn rondell.

Du kan og bør åpne opp rundt dysene inne i innsugskanalene i innsuget. "1/2 hølet er stengt" orginalt. Helt forferdelig.

Hvor mye du vil høvle toppen handler bare om hvor lavt ladetrykk du vil kjøre. Hvis du er fornøyd med 0,3 BAR så kan du sikkert ta av 1,5 - 2,0 mm.

Jeg har aldri hatt troen på T-kammen. Siden redusert forbruk er målet her så hadde jeg nok gitt VX-kammen en sjanse.

andersg
26/01/15, 21:45
Nøkkelen er som Batland sier, at det puster og fungerer sammen. Min selv-overhalte motor med stor IRX450-turbo, 440cc dyser, spesialkam fra KM Cams, E-innsug og 3" eksos brukt 1.06L i snitt på 55mil med venstrefilskjøring fra Tønsberg til Mantorp i Sverige. Vi snakker 140-50 i snittfart og rundt 5 drag opp til 200.

Runar
26/01/15, 23:49
Batland, "de nye tynne BOSCH 3 dysene" har du link til disse?

Batland
27/01/15, 15:43
Her en moderne oppgradering for de originale 0280150357 og 804 dysene:

http://www.fiveomotorsport.com/30lb-0280156024-blue-devil-bosch

Her ett innblikk i de faktiske forholdene: https://www.youtube.com/watch?v=VfynoxL2RZI

Hvis man i tillegg hadde montert dysene i toppen og montert E-manifold samt Ultracoilen så kunne man helt sikkert kjørt sjokkerende høye AFR, for lavt forbruk, uten problemer. ;)

Runar
27/01/15, 16:19
Da er Ultracoil bestilt i allefall, på ebay. 1100,- med frakt og moms

Sent from my A0001 using Tapatalk

Batland
27/01/15, 16:44
Grattis. Bra for deg. :cool:

Robintic1
28/01/15, 01:31
lite innspill. b230fk, 300hk chipper, 3"rakrør, 3"lmm, 3"trykkrør, 968dyser, 13c turbo @1,3bar, 0,7 på langkjøring i ca 80km/t.

samme oppsett som over men med 19T@1,1-1,2bar i 110-120 på ferie inn sverige. ca 1,5liter pr mil

dette var på en sliten fk med 280' på telleren

mvh.

Nilsson
28/01/15, 17:10
Var ikke ille pris på verken coil eller dyser synes jeg. Får begynne å samle litt deler nå da, og se hva som skjer :)

Runar
28/01/15, 17:37
I dag bestilte jeg 8 stk BPR7EIX Iridium plugger her for 685,-
http://www.ebay.com/itm/161353185674?_trksid=p2059210.m2749.l2649&var=460376739175&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Disse koster jo en god del mer i Norge.. fra 170-300-500! pr stk.

eab
28/01/15, 18:15
Du får de enda billigere hos rockauto :)

Batland
28/01/15, 20:52
I dag bestilte jeg 8 stk BPR7EIX Iridium plugger her for 685,-
http://www.ebay.com/itm/161353185674?_trksid=p2059210.m2749.l2649&var=460376739175&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Disse koster jo en god del mer i Norge.. fra 170-300-500! pr stk.

Slike plugger ble utviklet for at vedlikeholdsfrie tenningssystemer med veike multicoiler skulle slutte å tenningsfuske slik de gjør med tradisjonelle strømkrevende tennplugger. I utgangspunktet hjelper bare plugger med tynn elektrode dersom man har veikt tenningsanlegg og de tilfører derfor ingenting når man har ett kraftig tenningsanlegg. Hvis du skal få noen fordeler med disse så må du åpne pluggåpning fra ca. 0,7 som de orginale BP6ES pluggene har og opp til noe i intervallet 1,1 - 1,5 mm. :eek:

Runar
28/01/15, 21:15
Da prøver jeg det. Har god erfaring med større pluggåpning. Hadde det når jeg hadde B21AT, med Jacob Electronics coil, funket bra!

Sent from my A0001 using Tapatalk

Batland
28/01/15, 22:09
Sånn var det nok med den saken ja.

Dr. Christopher Jacobs er ett geni som konstruerte den automatiske pacemakeren og noen fantastiske coiler og tenningsanlegg. Etterhvert kjøpte Accel opp firmaet, skiftet farge på Ultracoilen og satt på sitt merke. ;)

Sjekk katalogside 15 her for noe som 99,99% av publiken ikke har den minste anelse om. Liker Russisk rulett med bensinøkonomien uttalelsen.

https://books.google.no/books?id=9N0eGL0dN1MC&pg=PR4&lpg=PR4&dq=dr.+jacobs+ignition&source=bl&ots=Pk_jlte2Rf&sig=zVOU0zaOPW737uhsbDGDrFHUo-g&hl=no&sa=X&ei=Hk_JVK-3KcLnyQOOrYCgBQ&ved=0CDMQ6AEwAQ#v=onepage&q=dr.%20jacobs%20ignition&f=false

Hva er det egentlig multicoil tilhengerene holder på med???

Runar
28/01/15, 22:22
Såpass ja, synes det var noe kjent med den coilen! Skal gi tilbakemelding på tennplugger og coil mtp bensinforbruk.

Sent from my Oneplus One

eab
28/01/15, 23:03
Jeg har samme coil og plugger. Har ikke akkurat fokusert på forbruk, men drøy pluggåpning og høyt ladetrykk er ikke noe problem iallefall.

Batland
28/01/15, 23:07
Såpass ja, synes det var noe kjent med den coilen! Skal gi tilbakemelding på tennplugger og coil mtp bensinforbruk.

Det ville vært flott. Massevis av folk spør om råd og tips og får det, men gir aldri tilbakemelding om hverken det ene eller det andre.

Batland
28/01/15, 23:15
Jeg har samme coil og plugger. Har ikke akkurat fokusert på forbruk, men drøy pluggåpning og høyt ladetrykk er ikke noe problem iallefall.

Hehehe, det tror jeg på. Takk for en god bekreftelse for jeg har sett nøyaktig det samme hver eneste gang med denne coilen. Det er til å le seg skakk av når folk tror de oppgraderer med ynkelig små mulitcoiler og under mapping ender opp med 0,4 mm pluggåpning selv med moderne tennplugger med tynn senterelektrode.

Har du sjekket hvor høy AFR du kan kjøre på cruise uten fusking, protester og effekttap? Vår lille test viste nærmere 20:1, riktignok på en "moderne" 16V motor med fintforstøvende moderne dyser, men likevel. :)

Nilsson
21/04/15, 08:07
Bruker denna tråden til å spørre litt mer jeg.

Har en 240 som skal fort ut på veien siden det er så fint vær om dagen.
Er en 230fk med a kam, kina turbo (litt større enn den burde), og tlao chipper.
Har fått tak i 968 dyser og 3"lmm (hjemmelagd).
Har em 1:1,2 btr liggende jeg tenkte å montere. Går det bra å sette den etter org btr? Og hvilket trykk skal den justeres til?

Sikkert mange som mener dette er et dumt oppsett men har man skrotet liggende er det dumt å ikke prøve.

Og hvordan er den coilen å koble opp batland? Hvilke plugger anbefaler du? Og bør jeg ordne med noen andre pluggledninger?

Roye
21/04/15, 10:40
Snakker vi bare da om ACCEL Universal Ignition Coil SuperStock (http://www.ebay.com/itm/ACCEL-Ignition-Coil-SuperStock-Canister-Round-Oil-Filled-Yellow-45000-V-Each-/191428685215?hash=item2c9209ed9f&vxp=mtr)?

Skårholen
21/04/15, 11:06
http://www.ebay.com/itm/ACCEL-Ignition-Coil-Ultra-Coil-E-Core-Square-Epoxy-60000-V-Black-Each-380876-/331488436094?vxp=mtr&hash=item4d2e401f7e

Er denne det er linket til tidligere i tråden hvertfall.

Nilsson
21/04/15, 11:25
Den som skårholen linka til ja:)

Batland
21/04/15, 14:44
Bruker denna tråden til å spørre litt mer jeg.

Og hvordan er den coilen å koble opp batland? Hvilke plugger anbefaler du? Og bør jeg ordne med noen andre pluggledninger?

Hvordan gikk det med forbruket på 940?

Coilen er enkel å koble opp. Du trenger en ny eller en modifisert ledning mellom coil og fordeler som passer på Ulltracoilen som har samme tilkobling som en vanlig tennplugg. Ellers er det kun + og - inn på coilen.

Med den kraftige ULTRA coilen er NGK sine gode og billige tennplugger oppjustert til rundt 1,1 mm ett godt valg.

BPR6ES, BPR7ES, BKR7E, BCPR7ET, BR7ES.

Ellers er tennpluggledninger i samme avdeling som dekk og bremser. Det er slitedeler som SKAL! skiftes FØR de er totalt ødelagt.

Det er absolutt ingenting galt med Volvo orginal, men hvis man ønsker uoriginalt så er det alltid Magnecor som gjelder og alle de smarte har alltid blokkmontert fordeler. ;)

Nilsson
21/04/15, 19:15
Okei, har nesten nye org ledninger fra volvo så det var greit å høre.
Da er coil bestilt til 240n iallefall.

Forbruke på 940'n sank med ca to desiliter på mila, med nye calipere foran... Har rett å slett bare vært tullball med bilene her til nå, så har ikke fått gjort noe annet :p men har bestilt litt deler så det gjennstår å se hva som skjer.
Skal bestille coil til den og, men det får bli senere. Koster å holde 2 brukiser, en veteran og en leikebil noenlunde i stand -.-

Runar
21/04/15, 21:27
Etter har jeg byttet plugger og coil har jeg ikke vært over 1.2 på småkjøring, var mye rundt 1,4 før.
På langkjøring er jeg ned mot 0.9. Bilen hadde egentlig samme forbruk i fjor sommer, men på høsten gikk
det kraftig opp og det var grunnen til at jeg ville prøve plugger, coil etc.
I perioden med høyt forbruk var det også lite kraft på høyt turtall, nå kan jeg dra på det jeg orker.
Men jeg gir meg ikke, vil ha ned forbruket mer

Nilsson
22/04/15, 05:09
240in som er full av jallatrim bruker like mye som 940in gjør nå ( ca 0,8) på langkjøring.
Så er spent på å begynne med 940n og prøve å få den til å gå ennå billigere.

Men, den 1:1,2 btr'en, går det fint å sette den i serie med den originale? Og hvilket trykk skal jeg stille den til uten vacuum på 968 dysene? Veit dem skal ha 3,8bar, men hvor mye øker btr trykket?

Skårholen
22/04/15, 11:02
Har du turbotrykksmåler med vakuum på? Jeg har 0.7 - 0.8 på min så da kan du bare stille inn på 3 bar etter hva jeg har skjønt.

Nilsson
22/04/15, 11:12
Har måler med vacuum ja, men skal jeg justere btr til 3bar på tomgang med tilkobla vacuum? Og kan jeg sette den i serie med den originale btr?

Batland
22/04/15, 12:03
Etter har jeg byttet plugger og coil har jeg ikke vært over 1.2 på småkjøring, var mye rundt 1,4 før.
På langkjøring er jeg ned mot 0.9. Bilen hadde egentlig samme forbruk i fjor sommer, men på høsten gikk
det kraftig opp og det var grunnen til at jeg ville prøve plugger, coil etc.
I perioden med høyt forbruk var det også lite kraft på høyt turtall, nå kan jeg dra på det jeg orker.
Men jeg gir meg ikke, vil ha ned forbruket mer.
Ser man det ja. :)

Som en ren bruksbilsmotor er rødmotoren mislykket, for det meste virker å være bedre tilpasset racing på full gass enn minimalt forbruk på lave turtall ved minimalt gasspådrag.

Hvis du gjør inteligente og helt uvanlige valg så tror jeg at du vil komme overraskende langt ned i forbruk, men det vil kreve endel innsats.

Batland
22/04/15, 12:12
Men, den 1:1,2 btr'en, går det fint å sette den i serie med den originale?
Veit dem skal ha 3,8bar,
men hvor mye øker btr trykket?
Ja det gjør det. Den BTR som gir høyest trykk "bestemmer" over den andre.
Det er chippet som bestemmer hva som er korrekt bensintrykk, ikke dysene.
1:1 betyr at ved 0,8 BAR ladetrykk øker bensintrykket med 0,8 BAR over grunntrykket.
1,2:1 betyr at ved 0,8 BAR ladetrykk så øker bensintrykket med 1,2*0,8 BAR over grunntrykket = + 0,96 BAR.

Hvis vi for diskusjonen sin del sier at vi velger 3,4 BAR grunntrykk og lader 0,8 BAR, så får vi 4,2 BAR i første tilfellet og 4,36 BAR i andre tilfellet.

Forskjellen i bensinmengde er kun 2,3% som er forskjellen mellom 12,40:1 i AFR og 12,12:1 i AFR.

Nilsson
22/04/15, 12:47
Får å være helt ærlig så veit jeg ikke en dritt om chipen, bare at det er tlao og at den er der, hehe.

Tenker å lade 1,1-1,2 så kan stille bensintrykket til 3,3 eller noe i den duren kanskje. Får se hva som skjer [emoji85]

Batland
22/04/15, 14:20
Får å være helt ærlig så veit jeg ikke en dritt om chipen, bare at det er tlao og at den er der, hehe.

Tenker å lade 1,1-1,2 så kan stille bensintrykket til 3,3 eller noe i den duren kanskje. Får se hva som skjer [emoji85]

Det har du nok tilfelles med både selgeren og de fleste andre som chipper også. Resultatene blir derfor som de blir. Lykke til..

Nilsson
22/04/15, 18:44
Får bare hive det sammen å ta det fra der. Er det helt katastrofe får jeg heller være litt seriøs å få lagd en chip som passer til det jeg skal ha.
Men alt må prøves[emoji16][emoji106]

Nilsson
25/08/15, 07:25
Drar opp denna tråden igjen, uten at jeg har fort gjort noe særlig.
Batland, jeg har en 530topp, som må planes ca 1,3-4 mm pga grop mellom 2 sylindre, blir det for mye på en fk som får 95oktan? Eller kan jeg evt ta ut litt av forbrenningskammerene etterpå?

Og dyser, er det disse: http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&alt=web&id=261973810563&globalID=EBAY-US
som funker fint på fk?

Nilsson
27/08/15, 17:11
Nå er iallefall ultra coilen på plass, samnen med nye tenningsdeler, ngk plugger og hullborra filterboks med kn filter. Topp pakninga mi er på tur, så har begynnt å gjøre klar en annen topp.
Mangler bare dyser, kam, chip og en større turbo, så blir det gøy å se :)

Batland
27/08/15, 17:36
Drar opp denna tråden igjen, uten at jeg har fort gjort noe særlig.
Batland, jeg har en 530topp, som må planes ca 1,3-4 mm pga grop mellom 2 sylindre, blir det for mye på en fk som får 95oktan? Eller kan jeg evt ta ut litt av forbrenningskammerene etterpå?

Og dyser, er det disse: http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&alt=web&id=261973810563&globalID=EBAY-US
som funker fint på fk?
Da må du først væskemåle ett forbrenningskammer før høvling og så etterpå slik at jeg kan regne ut det nye kompresjonsforholdet og ser om du kan slipe så mye at du kommer deg ned på ett velfungerende nivå.

De dysene der vet jeg ingenting om.

Batland
27/08/15, 17:36
Nå er iallefall ultra coilen på plass, samnen med nye tenningsdeler, ngk plugger og hullborra filterboks med kn filter. Topp pakninga mi er på tur, så har begynnt å gjøre klar en annen topp.
Mangler bare dyser, kam, chip og en større turbo, så blir det gøy å se :)

Godt, da er du på rett vei. :)

Nilsson
27/08/15, 21:05
Da må du først væskemåle ett forbrenningskammer før høvling og så etterpå slik at jeg kan regne ut det nye kompresjonsforholdet og ser om du kan slipe så mye at du kommer deg ned på ett velfungerende nivå.

De dysene der vet jeg ingenting om.

Heh, toppen er høvla allerede, men har vel noen originale jeg kunne målt. Tok av 1,2mm.
De dysene du linket til tidligere i tråden da, er det å få tak på dem ennå? Fikk ikke bestilt fra linken lengre, så var litt treig der.

Så også at kmcams selger 46/38 ventiler, er det noe vits i å sette i større innsugsventiler, eller er det bare å kjøre org innsug og 38 eksos?

Batland
28/08/15, 07:44
Heh, toppen er høvla allerede, men har vel noen originale jeg kunne målt. Tok av 1,2mm.
De dysene du linket til tidligere i tråden da, er det å få tak på dem ennå? Fikk ikke bestilt fra linken lengre, så var litt treig der.

Så også at kmcams selger 46/38 ventiler, er det noe vits i å sette i større innsugsventiler, eller er det bare å kjøre org innsug og 38 eksos?
Da væskemåler du for å se resultatet.

Her en annen moderne Bosch design III dyse i 30lb/hr. http://www.fiveomotorsport.com/mercedes-benz-0280156236

Ja, utført korrekt er både 46 mm innsugsventiler og 38 mm eksosventiler en god og nyttig oppgradering. Hvis budsjettet tvinger en til å velge så velger jeg 38 mm eksosventiler. (som i tillegg til å øke motorens prestasjoner på full gass også reduserer forbruket på rolig kjøring.)

Nilsson
22/09/15, 07:57
http://kmcams.com/collections/ventilfjaerer-retainere-ventiler/products/volvo-b23-b230-ventiler-46-38mm

Går disse rett i uten å gjøre noe med løftere osv?
Har en topp pakning som er på tur, så vært greit å ha en ferdig topp å smelle på :)

Batland
22/09/15, 18:17
Poenget med større ventiler er gjøre åpningen under ventilen tilsvarende større så det struper mindre enn før. Ventilseteringene må derfor slipes slik at de passer de nye og større ventilene. Ett bra motorverksted sliper inn ventilene slik at du kan bruke de løfterene og shimmene du allerede har, men dette forutsetter at du leverer med kammen som skal brukes.

Dreracing@
22/09/15, 18:52
har ikke lest hele tråden så sikkert nevnt før.
men få på datasprut med bredbåndslambda feedback

Runar
28/09/15, 20:01
Var litt oljefilm i intercooler og innsug så jeg koblet veivhusventilasjonen til friluft.. og plugget
kobling før turbo samt vakumslangen til innsuget.
Renset cooler og innsug. Synes bilen går litt bedre faktisk og bensinforbruket på småkjøring
gikk ned, er stabilt på 1.05 nå på småkjøring mot nærmere 1.2 før.

Catchtank blir montert til helgen, tenker også å finne en måte å få vakum i veivhuset.
Så det fantes dynamoer med innebygget vakumpumpe til en overkommelig pris.

Nilsson
30/09/15, 20:18
Da blir det nok ikke ventiler i denne omgangen.

Begynnt å rive ei f blokk med org innmat som ska få nye stempelringer å pakninger. Så har drivi å stussa litt på dett med kam.
http://www.grindenmotorsport.no/index.php?option=com_content&view=section&layout=blog&id=6&Itemid=18 hadde noen av dissa vært brukbare til mitt bruk?

Batland
02/10/15, 12:48
Da blir det nok ikke ventiler i denne omgangen.

Begynnt å rive ei f blokk med org innmat som ska få nye stempelringer å pakninger. Så har drivi å stussa litt på dett med kam.
http://www.grindenmotorsport.no/index.php?option=com_content&view=section&layout=blog&id=6&Itemid=18 hadde noen av dissa vært brukbare til mitt bruk?
Hva skal du til med nå?

Det er ingenting som så til de grader sender forbruket til himmels som en grov trimkam. Jeg kan kjede deg med tre lokale eksempler.
1. 240 forgasserturbo bruksbil som fungerte som en drøm med V-kam og Volvo Gr.A turbo. Så ville eieren forsøke "GROM" trimkam. På rolig kjøring økte forbruket 0,8L mil så den gikk ut igjen etter noen dager.

2. Lavkomp. 240 forgasserturbo med K-kam, 2 pierburgforgassere uten chocke og fordeler vakumklokke med en 400 hk turbo. Pga feilmod forgassere og fordeler var forbruket alt annet enn hyggelig, men blien var flittig brukt. Motoren ble etterhvert solgt og eieren ville forsøke sugetrimming. Det ble da B230 med portet og heftig planet topp med store ventiler, 2 x 45 mm forgassere, grenrør og skikkelig eksosanlegg. Forgasserene ble justert med bredbandslambda og tenningen justert til 36 grader på maks utslag i den modifiserte fordeleren. Alt ligger altså tilrette for rundt 1,0L/mil ikke sant? Så kommer trimkammen inn i bildet. Dette er heftige saker tilpasset dette motoroppsettet og ventilløftet i TDC er i nablolaget 5 mm. Bilen er knapt nok i bruk og eieren sier at forbruket er BETYDELIG høyere enn forgasserturbomotoren med K-kam!!

Mannen har kjørglede så at bilen ikke brukes avslører veldig mye.

3. I min ungdom satt jeg selv en trimkam i en V8 motor som stod i en 78 modell 242 og kjørte rolig etter fartgrensene fra Voss til Bergen. På siste bensinstasjonen ut fra Voss fulgte jeg helt full tank. På første bensinstasjonen inn i Bergen fylte jeg vantro tanken opp på nytt. 33 liter på 11 mil!!

Nilsson
02/10/15, 14:58
Da droppes det. Har ikke snøring på tall, uansett hva det gjelder, så må spørre for å forstå noe som helst.

Batland
02/10/15, 16:28
Da foreslår jeg at du legger deg 2 bokstaver på minnet i stedet. A-kam og V-kam. Disse leverer ALLTID gode resultater hvis oppsettet forøvrig ikke er helt på jordet.

TurboThomas
02/10/15, 19:04
Vil man egentlig få ned forbruk ved å skifte fra t til a kam?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Batland
02/10/15, 19:25
Vil man egentlig få ned forbruk ved å skifte fra t til a kam?
Det er ett godt spørsmål, men poenget mitt er at A og V kammen gir bra effekt uten at bensinforbruket tar helt av. Volvo valgte selv A-kammen i B23ET og B230ET så jeg tenker at fk/ft motorene må ha den milde T-kammen fordi de har så alt for liten turbo orginalt. t-kammen er er rett og slett en kam som tilgir og som kompenserer for feil i oppsettet.

TurboThomas
02/10/15, 19:32
Hehe. Da skjønner jeg. Vurderer å oppgradere selv. Hører mye skryt av den fremfor t kammen.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Nilsson
03/10/15, 07:51
Går nok for a kam jeg og, veldig fornøyd med den på 240n min iallefall.

Batland
03/10/15, 08:38
Å bruke A-kam sammen med en TD04 turbo enten den nå har 13, 15, 16, 17, 18 eller 19 kompressor er ingen idè. Hvis man derimot har montert en turbo i mer korrekt størrelse som T3 med A/R0,63 turbinhus da er A-kammen ett uvanlig godt valg. Større turbin reduserer baktrykket og derfor også forbruket.

TurboThomas
03/10/15, 09:52
Står en t3 fra 740 på min b230ft verfall. Vet ikke hvor mye større eller a/r den har jeg.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Batland
03/10/15, 11:43
Står en t3 fra 740 på min b230ft verfall. Vet ikke hvor mye større eller a/r den har jeg.
Hvis du kobler en ladetrykksmåler inn etter turbo, men før gasspjeldet så får du se hvorfor jeg misliker at disse store 2,3L motorene går med det lille A/R0,48 turbinhuset.
Det er bare R-sport AT turboene har det korrekte A/R0,63 turbinhuset.

TurboThomas
03/10/15, 14:54
Har den rett ett spjelhuset jeg da.
Men vet du hvor stort er turbinhuset fra 740 turbo da?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Dreracing@
03/10/15, 15:22
Hvis du kobler en ladetrykksmåler inn etter turbo, men før gasspjeldet så får du se hvorfor jeg misliker at disse store 2,3L motorene går med det lille A/R0,48 turbinhuset.
Det er bare R-sport AT turboene har det korrekte A/R0,63 turbinhuset.

og hva ser man da liksom???

Batland
03/10/15, 15:36
Da får man se galskapen med å kjøre så kunstig små turboer på rødmotorer. :)

Dreracing@
03/10/15, 18:57
man har jo samme trykket før og etter gasspjeld. Og man har jo samme trykket selv om man har 48 eller 63 eksos hus

Batland
03/10/15, 19:12
Det er en påstand du får stå for selv. Jeg har kjørt med doble ladetrykksmålere på flere forskjellige biler og VET hva som er fakta. :)

Dreracing@
03/10/15, 19:56
da bør du sjekke metrene dine i så fall. hadde det vært før og etter cooler så. men uansett så har det jo ikke noe med eksoshus og gjøre...

Runar
03/10/15, 20:00
Her er det bare å ta fram popcorn og vente på svar fra Batland!

Sent from my Oneplus One

Batland
03/10/15, 20:50
Her er det bare å ta fram popcorn og vente på svar fra Batland!
Hehe, jeg har ikke mye spennende svar. Jeg kjørte for første gang med en ladetrykksmåler tilkoblet trykkrøret fra turbo og en ladetrykksmåler tilkoblet innsugmanifolden for 20 år siden. Første erfaring var såpass interessant at jeg har testet dette mange ganger siden. Èn av grunnen til dette er at jeg er interessert i å VITE hvilken PR turboen jobber med. En bekjent med rødmotor hadde problemer og fikk dette tipset, men så mange andre visste han best selv uten å ha testet det. Etter noen uker tok frustrasjonen overhånd og han monterte en ekstra ladetrykksmåler som foreslått. Trynet hans under prøvekjøringen var ren humor og den lille turboen røk av i en snøkave samme dagen.

På fabrikksturbomotorer som glimrende Cosworth stiller det seg annerledes. Her er trykkfallet over gasspjeldet på normal kjøring helt minimalt, men dette kan man umulig VITE før man har TESTET! Husk at; "Antagelser er moren til alle fuck up`s!" :)

Batland
03/10/15, 20:54
da bør du sjekke metrene dine i så fall. hadde det vært før og etter cooler så. men uansett så har det jo ikke noe med eksoshus og gjøre...
Det er gjort. Jeg fornæmmer noe avstand mellom selvtillit og erfaring / realkompetanse her. Er du gamle karen?

Dreracing@
04/10/15, 13:05
jeg skjønner fortsatt ikke hva du vil fram til. men trykket i ett rom er konstant. trangt gasspjeld da i såfall..

skjarlie
05/10/15, 03:44
vil kunne få trykkdifferanse øve gasspjeldet. har ikkje testa dette sjølv, men har planar om å montere map sensor før gasspjeld. Frå nira manualen:

Boost pressure sensor (pre throttle pressure sensor)

Controlling boost pressure is essential on a turbo charged engine. A great pressure drop will occur over the throttle body at small throttle angles which causes even higher pressure before throttle. The high pressure before the throttle can damage both turbo charger and the piping. To avoid this, NIRA i7x can be configured to control the boost pressure against the pre throttle mounted boost pressure sensor. Mount the sensor in the piping between the charge air cooler and the throttle body.

Batland
05/10/15, 07:32
Presis. :)

vangsfreaken
05/10/15, 07:59
Lærer alltid noe nytt når batland får ytre sine meninger i sånne tråder :)

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Batland
05/10/15, 11:25
Det tar jeg som ett kompliment. Takk. :)

Dreracing@
05/10/15, 12:16
at small throttle angles JA.

At noen har lært noe av dette er for meg ett mysterium. jeg har ikke lært noe værtfall.
åssen kan man se att eksoshuset er for lite ved og måle trykk før og etter gassspjeld liksom...

eab
05/10/15, 15:10
Jeg tipper man ser at eksosdelen er for liten ved at trykket før spjeldet (selv ved liten åpning og lavt turtall) er mye høyere enn trykket i innsuget?

Batland
05/10/15, 16:51
at small throttle angles JA.

At noen har lært noe av dette er for meg ett mysterium. jeg har ikke lært noe værtfall.
åssen kan man se att eksoshuset er for lite ved og måle trykk før og etter gassspjeld liksom...
Ja selvsagt. 99,99% av tiden kjører alle mann i akkurat denne driftstilstanden så det betyr mye. Faktisk betyr det så mye at man i dag har datasprut med kart hvor man mapper inn ladetrykket i forhold til gasspådrag. Dette for å unngå at den lille turboen ligger og jobber seg ihjel mot ett nesten lukket gasspjeld.

Det tror jeg står klinkende klart for de fleste av oss. ;) Viser til noen poster siden.

La oss si at du mapper en bil med DREECU. Vi kan ta en vanlig B230 med en eller annen hybridturbo som T19 som lader maks 1,5 BAR med kinadump og alt det vanlige. La oss så si at eieren ligger klar bak en bil i 70 km/t på 3. gear, klar til å gi full gass og kjøre forbi. Hvor høyt er trykkfallet over gasspjeldet rett før han gir full gass?

Batland
05/10/15, 16:56
Jeg tipper man ser at eksosdelen er for liten ved at trykket før spjeldet (selv ved liten åpning og lavt turtall) er mye høyere enn trykket i innsuget?
Det er rett.
Han jeg nevnte tidligere nektet først å tro det han fikk se og tilsvarende reaksjoner kan forventes nå. På den aktuelle bilen var det slik at dersom man såvidt var borti gasspedalen og turtallet var høyere enn kun 1100 o/min. så var det ladeTRYKK i intercooleren. Ikke rart at en flett ny hybrid merketurbo var totalvrak etter kun kort tid på helt normal bruksbilkjøring. Bortsett fra på tomgang så leverte jo turboen ladeTRYKK, men bevares, responsen var gasspådrag var fantastisk. Det var selvsagt ingen merkbar spool up. Turboen gikk allerede for fullt lenge før man gav full gass.

Dette kan man ha på minnet når man hører snakk om at nye biler med ikke har turbolag. Klart ikke, de går jo med "nano"turboer.

Nilsson
06/10/15, 06:58
http://www.ebay.com/ulk/itm/221900617574

Sett bort fra at dette er en kina turbo, er dette kurrant størrelse for en 230?

Og man merker jo forsåvidt at 13c turboen lader selvom ladetrykks måleren viser vacuum etter gass spjeldet. Noe jeg ikke gjør med 240n min med kina snurre.

Batland
06/10/15, 12:08
Det er umulig å vite.

Hovedproblemet med Fleebay er at det er mange mange kinaprodukter som er laget av universalarbeidere med minimal spesialopplæring og som så videreselges av minst like inkompetente og overflødige assholes.

Noe av det viktgste med en turbo er inducerdiameter og trim. Den gode Garrett / Turbonetics turboen med forkortelse "E50" er f.eks en T04E med trim 50 hjul. Dette er en GOD turbo. Andre eksempler er Bosch sin 044 bensinpumpe. Begge disse to velkjente og gode betegnelsene misbrukes på det groveste av svindlere.

Denne lakkerte kinaglunten i linken er oppgitt til trim 48,9 litt nede på siden. Med diametre oppgitt i tommer som 1,99" inducer og og 3" stordiameter blir den korrekte trimmen imidlertid Trim 66. Dette er samtidig som dette hjulet også er oppitt i milimeter til 57,75 mm inducer og og 73,55 mm stordiameter som gir Trim 62. Utrolig nok er de altså forskjellig og ingen av dem er altså i nærheten av trim 50. Vi forstår altså at svindleren ikke engang er kjent med at 1 tomme = 25,4 mm og at dette er ett langvarig, stabilt og pålitelig forhold. (57,75 mm / 1,99" = 29,02 mm pr. tomme på inducer og 73,55 mm / 3" = 24,25 mm pr. tomme på exducer).

Er dette bare en uheldig glipp og tilfeldig? Hehehe, å laaaangt derifra. Ser man på turbinhjulet så bommer nautet enda grovere der. Ser man på hva annet han selger så ser man at dette er en universalselger som kun har som mål å selge i ett forsøk på å tjene seg rik. Bildeler denne uken. Kosmetikk, sko og væsker neste mnd. At det er 99,4% fornøyde kunder sier det meste om hvilke type mennesker som handler her. (Ååååh, va trøtt jag blev.....)

Som du ser har ikke selger engang i nærheten av en idè av hva han selger. Hva han faktisk putter i pakken han sender til deg er det kun gudene alene som kan vite. Selger-ræven selv har iallefall 0 peiling. Det er flere eksempler på stakkere rundt her som har kjøpt og betalt for en kinasnurre i grei størrelse og fått en mye større og helt ubrukelig sak tilsendt i stedet.

Hvis du står med en kinturbo i hendene slik at du kan måle div. diametre osv. selv, kun da, i det ytterste, sterkeste nødsfall, kan det kanskje muligens vurderes, men ellers obs obs, vær forsiktig. Husk at disse bortkastede pengene er god delfinansiering av en merketurbo av høy kvalitet.

-------------

Det stemmer nok ja. Helt perfekt som Volvo orginal 135/165 hk, men objekivt sett så feil som det kan få blitt i forhold til Performance.

TurboThomas
07/10/15, 08:46
Hva med en av disse turboene da?
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/t3-t04e-2.html eller http://shop.klracing.se/sv/artiklar/t3_t4-w-turbo-2.html ?

Er de idelle hvis man ser for seg mellom 200-300+hk?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Batland
07/10/15, 11:03
Nei, de er nok i helt andre enden av idèelle til 250 hk +/-.
Selv en merketurbo fra Garrett, Turbonetics, Presicion osv med 51 mm kompressorinducer og 57 turbinexduser er ett dårlig valg til 250 hk. 51 mm er rett og slett unødvendig stort og gir dårlig spool sett i forhold til den effekten og det dreiemomentet man har.

Satser du derimot på ca. 350 hk, da er 51 mm som f.eks Garrett GT32 ett godt valg. Turbonetics E46 er også ett greit valg.

TurboThomas
07/10/15, 11:25
Aha, lærer stadig noe nytt :-P
Hvilken turbo mener du er ideelt til 250+/-hk da? Har hørt litt skryt av 19t, men er ikke det bare an ''oppgradert'' verson av 13c?

Føler vi går litt OT nå men

Nilsson
07/10/15, 14:59
Ot går bra for min del, moro (og lærerikt for min del) det Batland kommer med :)

Batland
07/10/15, 15:34
Aha, lærer stadig noe nytt :-P
Hvilken turbo mener du er ideelt til 250+/-hk da? Har hørt litt skryt av 19t, men er ikke det bare an ''oppgradert'' verson av 13c?
Føler vi går litt OT nå men
Det er så mange hensyn å ta. Alle henger seg opp i disse hestene, men det er faktisk det som betyr minst. Si at du setter på en svær kinasnurre så klarer du fint 250 hk, men bunndrag, respons, spool up, kjøreglede og eierglede vil være triste saker. Hvis man så er überseriøs i stedet så monterer man den mest moderne turboen med de mest egnede egenskapene som samtidig vil gi ønsket toppeffekt. Dette vil sørge for at eier får en euforisk opplevelse. :)
Så langt har jeg ikke sett nøyaktig den kombinasjonen jeg teoretisk foretrekker på disse motorene. Jeg tenker da turbinhus med T3 flens, ett lett og moderne turbinhjul i korrekt størrelse, glidelager for holdbarhet og pris, ett godt kompressohjul med riktig kapasitet på luftmasse og ladetrykk samt ett godt kompressorhus.

Problemet etter dette er de praktiske og økonomiske hensynene. Man ønsker vanligvis at turboen skal kunne monteres på motoren på en grei måte og at den ikke er så dyr at den ikke kan finansieres. Ett eksempel på en fantastisk rødmotorturbo er KRX400 som passer rett på 940 manifolden. Problemet er at prisen sist jeg sjekket var godt over kr. 20 000,-

Jeg spec. opp BSRT325 og la ut info. her inne for at hvem som helst skulle kunne kjøpe seg en glimrende turbo som i tillegg er meget lettmontert. Denne turboen vil alltid gi enhver motor potensiale til å levere ett objektivt GODT resultat. Desverre tok prisen av på den også.

Det er ikke mindre enn fryktelig trist at ikke vi har en Norsk Austin som i Turbo Lab America. Da kunne man gjort saker og ting som i dag er økonomiske umuligheter for oss.

Det finnes andre gode alternativer, men disse krever ombygginger pga annen flens enn T3, endet tilkobling for olje inn og ut samt vann inn og ut.

Problemet med skryt er at det er subjektivt. Jeg tviler ikke på at de som skryter er ærlig, men det er faktisk teknisk umulig at en 19T kan levere ett resultat på en rødmotor som objektivt er GODT.
Jo, og det er problemet. Man smører på ett større kompressorhjul og beholder det lille og restriktive turbinhjulet på eksossiden.

Batland
07/10/15, 15:34
Ot går bra for min del, moro (og lærerikt for min del) det Batland kommer med :)
Takk. :)

Dreracing@
07/10/15, 22:26
skulle jeg ikke hatt mer en 300hk skulle jeg kjørt 19t alle dagar i veckan :)
er vel ikke samme eksoshjulet eller? på 13c og 19t

eab
07/10/15, 22:33
Det er ikke samme hus eller hjul nei, "13c" som brukes av volvo har TD04 eksosdel, "19t" har TD04HL. Forskjellen er vel heller liten, men den er der.

*edit:

TD04 = 47.0mm in, 40.0mm ex
TD04L = 47.0mm in, 41.3mm ex
TD04H = 52.0mm in, 44.2mm ex
TD04HL = 52.0mm in, 45.6mm ex

Her er noen andre tall:

Wheel Exducer (in.) Inducer (in.) Trim
TD04..........1.57.....1.86....71
TD04L.........1.62.....1.86....76
TD04H........1.74.....2.04....73
TD04HL.......1.80.....2.05....77
TE04H.........1.88.....2.01....87
TD05H.........1.93.....2.20....77


oooog på denne siden står det en fin tabell:

http://www.stealth316.com/2-turboguide.htm

ArneR
07/10/15, 22:53
En liten rettelse på 13C, den har ikke ren TD04 turbin, den har en TD04H, eller var det TD04L..? Innbiller meg at det er førstnevnte. Kan evt. stikke i skjulet og dobbelsjekke i morgen.
Turboen på min BMW 325TD har en ren TD04 turbin.

eab
07/10/15, 22:58
Det stemmer at det skal være TD04H ja :) Et kjapt google bildesøk bekrefter det

*edit:

Og det er vel den nederste tabellen i forrige innlegget mitt som er mest rett. Den er hentet fra nettsiden jeg linket til

TurboThomas
08/10/15, 08:42
Hvordan vil en 13c,15g (Har en for hånden) eller evt 19t stille opp mot en t3 turbo fra b23et? Ser det er muligens større eksoshus på t3'n men synes den spooler litt tregt (ca 2500-2800rpm)

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Batland
08/10/15, 10:18
Det er ikke samme hus eller hjul nei, "13c" som brukes av volvo har TD04 eksosdel, "19t" har TD04HL. Forskjellen er vel heller liten, men den er der.
på denne siden står det en fin tabell: http://www.stealth316.com/2-turboguide.htm
Dere har helt rett i at jeg kunne med fordel vært mer presis her. Det ble som det ble fordi samtlige TD04 turbinhjul er alt for små slik jeg ser det. Om det er ALT for lite eller ørlite mer enn ALT for lite osv. er ikke av stor betydning. Videre kan man tenke på hvorfor det er så mange forskjellige hjul i TD04 serien. Er det kanskje fordi at størrelsen er såpass viktig for sluttresultatet at den MÅ være rett? I tilfellet kan man se på hvilke motorer som går med disse turboene og effektnivået.

Batland
08/10/15, 10:24
Ser det er muligens større eksoshus på t3'n men synes den spooler litt tregt (ca 2500-2800rpm)
Der ble saken enkel og grei. Bruk en eller annen TD04 turbo du. :)

Runar
08/10/15, 10:56
Hva med en GT28 .60 turbo, den skal visst spoole på rundt 1800?

Sent from my Oneplus One

Batland
08/10/15, 16:07
Sjekket nettopp kompressorkaret til 13C turboen og dette viser at makskapasiteten på generelt grunnlag er 250 + hk.

Dreracing@
08/10/15, 22:19
hva er maks på 19t? hørt noe om 350hk...
men får jo kjøpt custom turbinhjul og kompressor hjul så den skal orke litt til. liten og nett turbo værtfall.

Batland
09/10/15, 07:26
Hvis man ser på kompressorkartet til 19T og gjør det samme som Garrett og Borg Warner gjør så blir 540 cfm til 370 hk.
Hva det lille TD04 turbinhjulet og turbinhuset klarer på en 8V rødmotor med 4 stk. eksospulser på nærmere 600 ccm pr. syklus er noe helt annet.

Dreracing@
09/10/15, 15:16
kan man ikke evakuere baktrykket ut wastegaten?

Batland
09/10/15, 15:22
Kortversjonen; Det er ingen tvil om at det er mange som tenker på dette og resonerer seg frem til at det må la seg gjøre, men svaret er; "Nei, det er helt umulig."

Nilsson
24/01/16, 13:48
Er da såvidt fremgang her.

Std 90mod b230f bunndel har fått nye lager og ringer. Tenker som så att underspyling ikke har noe for seg til mitt bruk.

T3 fra 740 er overhalt og klar, selvom det er litt smått så blir det og bruke den til det dukker opp noe mer egnet.

Vikingchip er i hus. En kollega skal handle utstyr til å brenne chiper, så noe mere optimalt dukker opp på den siden også etterhvert.

Bytta bort en 531 topp mot en A kam i helga, det bør vel glede Batland?[emoji14]
Så da er det å prøve seg på en 530 topp og få greiene sammen:)

Daruu
24/01/16, 14:08
F bunndel sammen med 530 topp, garret t3 og a kam føles ihvertfall betydelig friskere ut enn standard fk motor :)

Nilsson
24/01/16, 14:16
Fk'n jeg har er helt standard, untatt KN innsatsfilter og borra filterboks, 3tom jt og 0,7 i trykk. Og ultra coilen da.
Håper mest på lavere forbruk, ekstra power ser jeg på som bonus ;)

Batland
24/01/16, 14:39
Er da såvidt fremgang her.

Std 90mod b230f bunndel har fått nye lager og ringer. Tenker som så att underspyling ikke har noe for seg til mitt bruk.

T3 fra 740 er overhalt og klar, selvom det er litt smått så blir det og bruke den til det dukker opp noe mer egnet.

Vikingchip er i hus. En kollega skal handle utstyr til å brenne chiper, så noe mere optimalt dukker opp på den siden også etterhvert.

Bytta bort en 531 topp mot en A kam i helga, det bør vel glede Batland?[emoji14]
Så da er det å prøve seg på en 530 topp og få greiene sammen:)
Nå er det i grunnen ingen gatebilsmotor med turbo som har bruk for 531 topp så ja, bare få det vekk, men det er nå engang slik at det er sluttresultatet som betyr noe, ikke delene. Hvis valgene dine resulterer i at du blir fornøyd så ja, det vil være gledelig.

Med ett "lavforbrukoppsett" med F-kompresjonsforhold, så bør du vurdere å skaffe ett A/R0,63 turbinhus. Med A/R0,48 så ligger turboen og jobber absolutt hele tiden og dette øker forbruket, varmen og tenningsbanksproblemet.

Batland
24/01/16, 14:42
F bunndel sammen med 530 topp, garret t3 og a kam føles ihvertfall betydelig friskere ut enn standard fk motor :)
Ja det er klart at det gjør. Det er jo ingenting som er riktig på en standard B230FK/FK motor.

Nilsson
24/01/16, 14:56
Nå er det i grunnen ingen gatebilsmotor med turbo som har bruk for 531 topp så ja, bare få det vekk, men det er nå engang slik at det er sluttresultatet som betyr noe, ikke delene. Hvis valgene dine resulterer i at du blir fornøyd så ja, det vil være gledelig.

Med ett "lavforbrukoppsett" med F-kompresjonsforhold, så bør du vurdere å skaffe ett A/R0,63 turbinhus. Med A/R0,48 så ligger turboen og jobber absolutt hele tiden og dette øker forbruket, varmen og tenningsbanksproblemet.
Følger stadigvekk med på om det dukker opp ett passende eksoshus/turbo. Så det står øverst på lista. :)

Forresten, må turbinhjulet byttes ved bytte av turbinhuset?

Batland
24/01/16, 16:45
Glimrende. De rette dukker opp innimellom. T3 turbinhjul er T3 turbinhjul så det er identisk og må ikke byttes. Har ser du den utgaven som er klart å foretrekke. Escort Cosworth, Lotus, Lancia.
http://www.burtonpower.com/media/catalog/product/cache/1/image/dbee39002c3ed3c5438224ee0989910f/T/U/TURBO384_Turbo_8.jpg