PDA

Vis full versjon : Mer spørsmål fra en "fersking" - Sikringer-varmetråder.



Cadnet
23/01/15, 10:39
Hallo :)
Jeg bruker varmetråder i bakvindu en del, og de fungerer bra :)
Varmetrådene i sidespeilene fungerer derimot ikke...
Har sjekket instruksjonsboka, og mener at jeg har funnet ut at bakvindu går på egen sikring....
finner en sikring som det står at går til elektriske speil.....går denne kun til justering av speil eller også til varmetråder ?
Justeringa fungerer som normalt......
Er det egen sikring til varmen i speilene, eller har rett og slett varmetrådene i speilene røket tro ?

FroBe
23/01/15, 11:52
Jeg har forstått at mange bytter speilglassene på grunn av at varmetrådene i disse ryker, men man kan aldri eliminere kablene/kontakten ved dørhengslene.
Her er en eldre tråd (http://forum.vccn.no/showthread.php?48801-Varme-i-speil-funker-ikke&highlight=speil) om dette problemet jeg fant da jeg søkte litt.

Cadnet
23/01/15, 17:00
Hei :)

Tusen hjertelig takk for rask tilbakemelding :)

Med ønske om en riktig god helg :)

EvolveR
23/01/15, 19:41
sikkring 27, går til høyere og venstere. men begge har en sikkring til, det er 35 og 36. alle disse er strøm til pdm(styreenhet) som sitter inni døra. pdm sender strøm til varmetrådene og justering av speilet.

hvis du tar av dørtrekket og tar av kontaktene(B kontakt) på pdm'en kan du måle + på b7 og b12 på kontakten(fra sikkring). b9 og b5 er jord! dette gjelder på begge sider.
b11 og b10 (begge sidene) er strøm ut til speilet(kun varme) så kan du jo måle ohm på b11 og b10. er ikke sikker på hva du skal få, men får du OL er det mest sannsynlig brudd i varmetråden.

locked
24/01/15, 01:23
Som EvolveR seier kan du måle ein del, men du kan også sjekke feilkode i VIDA. Der vil du få opp dersom noko er gale med speglvarmen og kva som er gale. Desse feila vil ikkje påvirke bilen eller melding til føraren på nokon måte, men du vil sjå dei med diagnoseutstyret..

DDM/PDM-002C Kortslutning til batterispenning
DDM/PDM-002D Kortslutning til jord (kan vere overslag i varmeelentet)
DDM/PDM-002E Overoppheting i varmeelementet

Merkelig nok er det ingen feilkode for avbrudd i kretsen, den feilen som er mest vanlig. Det må du evt. måle med eit ohmmeter :-)