PDA

Vis full versjon : Dieselvarmer blinker bare PÅ men starter ikke



peodudn
22/01/15, 19:29
Jeg har lest gjennom mange poster her men ingen er vel helt like som det problemet jeg har. Når jeg starter varmeren så blinker det PÅ leeenge uten at det skjer noe. Hører ikke noe summing fra varmeren heller. Har lurt litt på om dette kan være en sikring, men hvor finner jeg denne?
XC90 - 2003mod

Alfs80
22/01/15, 19:58
Enkleste og beste er og få lest ut feilkoder med vida.hvor holder du til

peodudn
22/01/15, 20:18
Jeg har nylig kjøpt meg Vida og sliter litt med installasjonen av den, men det ordner seg nok.
Men dersom jeg ikke får kontakt med varmeren så er jo sikring en del å sjekke, men problemet er at jeg ikke vet hvor denne sikringen befinner seg.
Bilen blir varm på tomgang, men blåser ikke varmluft inn i kupeen før jeg gir turtall opp til 2000rpm. Er dette et vanlig symptom når pumpa til varmeren står stille?

Alfs80
22/01/15, 20:26
Pumpa til varmeren må gå for at den skal varme da.sikringen ligger vel i motoren mener det er en 30 amp muligens sikring nr 9 men det finner du i bilboka di

Alfs80
22/01/15, 21:29
Sikringen er plassert øvre motorrom sikring nr 10 25 amp

aarnes
22/01/15, 22:34
Men hvis sikringen er gåen er det ikke noe som starter i det hele tatt ved varmeren.
Og, såvidt jeg husker er det sikring nummer 1 på S60/V70/XC70 (i motorrommet)
Sjekk instruksjonsboka.
Du får ikke varmluft i kupeen før motortemp er rundt 35grader.

peodudn
22/01/15, 23:52
Da har jeg testa med VIDA og fikk melding:Parking heater, does not work, UJ
CEM-1E05 communication with CPM control module signal missing.

Noen som kan sette meg på sporet hva dette er? Sikringa er ok og ja det var sikring nr 1.
Motortempen kan være på maks og får uansett ikke varme i kupe før turtallet økes.

aarnes
22/01/15, 23:56
Styreenheten.
Forsøk å bytt sikring, og sjekk at kontakter sitter godt.
Den feilkoden pleier å komme når sikring har ryki, men også hvis styreenheten er defekt.
Enkelt og greit : bilen får ikke kontakt med dieselvarmeren.

peodudn
22/01/15, 23:59
Styreenheten.
Forsøk å bytt sikring, og sjekk at kontakter sitter godt.
Den feilkoden pleier å komme når sikring har ryki, men også hvis styreenheten er defekt.
Enkelt og greit : bilen får ikke kontakt med dieselvarmeren.

Hei, ja skal prøve det. Fant noe annet interessant også. VIDA sier også at temperaturen er minus 100 grader. Er det en kalibreringsfeil og kan dette påvirke varmeren?

aarnes
23/01/15, 00:05
Hei, ja skal prøve det. Fant noe annet interessant også. VIDA sier også at temperaturen er minus 100 grader. Er det en kalibreringsfeil og kan dette påvirke varmeren?

Hvilken funksjon sier at det er -100 grader?
Du har temp både på motor og på varmer.
men om CEM ikke får kontakt med CPM (varmer) så vil den ikke kunne hente ut verdi - mest sannsynlig viser den bare siste verdi før den mistet kontakten.
Høres ut som styreenheten kanskje har tatt kvelden.

I fjor hadde jeg en XC90 her av nyere type - der røyk sikringa støtt.
Så jeg satte i en ny sikring og deretter satte på direktestart - aldri sett så mye hvitrøyk fra et motorrom noen gang - det var kortslutning i styreenheten til varmeren (CPM) - det røyk vel i 10sek før sikringa røyk.

peodudn
23/01/15, 00:11
Motortemperatur, -100 grader

peodudn
23/01/15, 09:10
Et skudd i blinde men er det noen som vet hva styreenheten koster?
Er denne fastmontert i varmeren?

aarnes
23/01/15, 09:50
Et skudd i blinde men er det noen som vet hva styreenheten koster?
Er denne fastmontert i varmeren?

Ingen anelse, sjekk med Bilia hva veil. pris er.
Deretter ringer du Heatco og spør hva de skal ha.
Den er skrudd på siden av varmeren. tror du kommer til å få byttet den uten å ta ut hele varmeren.

Ref. forrige post, jeg tror han snakket om 5-6000kr på heatco for bytte av den som brant

Alfs80
23/01/15, 11:38
Bildelbasen. Se får du en varmer for ca 5000kr

Alfs80
23/01/15, 18:34
Tror du vil få problemer med og få fatt i brukt styreenhet jeg prøvde få fatt i det til toremann sin bil i sweden i flere månder uten hell.fikk tlf fra sweden uka etter toremann hadde solgt bilen med at ddm nå hadde enbrukt så så heldig var han.du kan jo søke på ebay se om du finner en ny der.ardic 952d som jeg har i min får du ny på ebay for rundt 3 lapper.vet ikke hva du har?

aarnes
23/01/15, 19:20
Ardic 912D som sitter i disse Alfs80.

Ikke noe problem å finne en brukt styreenhet i Sverige - minuset er at du sannsynligvis må kjøpe hele varmeren - men når du får en brukt fungerende varmer til 3000SEK så er det fortsatt billigere enn mye annet.
Da kan du overhale den , sette den inn, så overhaler du den gamle og vips, så har du en i reserve til den dagen varmeren stopper. for det er ikke et HVIS spørsmål - det er et NÅR -spørsmål :-)

Alfs80
23/01/15, 20:49
Beklager aarnes det var en skrive leif 912d er vi enige om uten krangel hehe

aarnes
23/01/15, 20:51
Var ikke for å starte noen krangel, men ment som riktig info til trådstarter slik at han ikke blir forvirrret :-)

Alfs80
23/01/15, 21:24
Ja viktig med rett info.rett som du skriver ang styreenhete men svenskene vil bare selge komplett varmer.jeg har som sagt prøvd få bare styrreenheten og drt var umuligt

peodudn
24/01/15, 21:33
Aarnes, hvor finner du komplett varmer til 3000kr? Billigste jeg finner er 6200kr

aarnes
24/01/15, 21:44
Aarnes, hvor finner du komplett varmer til 3000kr? Billigste jeg finner er 6200kr

blocket.se , svxc.se , tradera.se :-)
bildelsbasen er dyrt, du må jakte på de private kanaler.
jeg kjøpte akkurat en til 2500SEK, fungerte når den ble demontert fra en 2007.

locked
25/01/15, 11:20
Motortempen kan være på maks og får uansett ikke varme i kupe før turtallet økes.
Tett varmeapparatregister. Sirkulasjonssvikt. Kjent problem.

Einaste utveg er å skifte varmeapparatregisteret. Du kan evt. prøve med ein kjemisk rens av kjølevannssystemet først men eg tvilar på at det hjelpe noko særleg.

peodudn
26/01/15, 22:30
Noen ganger så har man litt flaks også. Hun som har hatt denne bilen siden den var 2 år gammel forklarte at dieselvarmeren slutta å virke allerede i 2005 og har ikke vært i drift siden. Hun forklarte at varmeren sa (puff) og stoppa :p
I min feilsøking har jeg sjekka ALLE sikringan og funnet de i orden, men tok i dag bilen inn i varm garasje for å gjennomgå dette en gang til og til min forbauselse så mangler faktisk den sikringa som hører til dieselvarmeren. Mao så må en eller anna lur mekaniker ha fjærna den. Da ble jo dette selvsagt litt mer spennende for meg da jeg nå var optimistisk på å få kontakt med varmeren med VIDA. Kobla til dette, sletta alle koder og tok ny avlesning. Fikk ingen feilmelding på varmeren, så jeg slo den på for å se om den starte, Gleden var stor da den starta og går som ei klokke :D

peodudn
26/01/15, 22:34
Tett varmeapparatregister. Sirkulasjonssvikt. Kjent problem.

Einaste utveg er å skifte varmeapparatregisteret. Du kan evt. prøve med ein kjemisk rens av kjølevannssystemet først men eg tvilar på at det hjelpe noko særleg.

Hmmm, jeg testa om denne er tett med å spyle vann fra hageslangen gjennom registeret. Vannet flommer fint gjennom registeret. Så den var ikke tett. Nå har jeg ikke testa bilen etter at dieselvarmeren kom i orden, men håper på at dette løste problemet. Ut ifra tips jeg fikk så vil vannet slite med å sirkulere dersom vannpumpa på varmeren ikke surre. Vet ikke om dette stemmer men gjenstår nu å se :)

GLTOslo
27/01/15, 00:04
Tett varmeapparatregister. Sirkulasjonssvikt. Kjent problem.

Einaste utveg er å skifte varmeapparatregisteret. Du kan evt. prøve med ein kjemisk rens av kjølevannssystemet først men eg tvilar på at det hjelpe noko særleg.

Kjent problem på hvilke bilar, årsmod?