PDA

Vis full versjon : P0243 motoren putrer ved pådrag!



Hypnotisk
19/01/15, 16:42
Heisann!

Nå har jeg endelig fått min volvo v70 2,5L (193HK)1997 AWD (bensin) på veien! :D

Men dessverre så gikk den ikke ordentlig. Når jeg gir på begynner den bare å putre og det har plutselig blitt vanskelig å holde liv i den på tomgang når den er litt kald.
Etter jeg hadde kjørt litt fikk jeg opp motorlampe. P0243 Wastegate Solenoid..

Har ikke merket noe galt med det før i går kveld, og i dag som jeg prøvde den på veien
Turboen var ødelagt når jeg kjøpte den så det ble satt inn en nesten ny 19T turbo
Jeg har nylig byttet til Bosh plugger (170kr stk! )
Er forresten veldig høy tikking i motoren (kom etter jeg brukte et renseprodukt fra valvoline og bytta olje)

Noen som har en ide på hva som kan gjøre at motoren nesten ikke drar ved+- 2500omdreininger og oppver?

gswede
19/01/15, 17:03
Bosch plugger, hvilke plugger og hva var gapet?
Fortell i samme slengen hvliken olje du byttet til...

Hypnotisk
19/01/15, 17:09
Bosch plugger, hvilke plugger og hva var gapet?
Fortell i samme slengen hvliken olje du byttet til...

Laser platina bosch nr et 0 242 235 749 stiftåpning 0,7mm

gswede
19/01/15, 17:21
Bør jo være greie de, sykt overpriset da men..
Prøv de gamle pluggene, er det coil on plug på denne? Hvis ikke, sjekk fordelerlokk og rotor, rengjør om nødvendig. Få all fukt ut av lokket, skrap av plasma fra tappene og litt smergelaction på rotor.

Sjekk kontakt til magnetventil og følg alle slangene til og fra denne, samt at de er montert korrekt. Hva er åpningstrykket på WG klokka di?

Hypnotisk
19/01/15, 17:27
Bør jo være greie de, sykt overpriset da men..
Prøv de gamle pluggene, er det coil on plug på denne? Hvis ikke, sjekk fordelerlokk og rotor, rengjør om nødvendig. Få all fukt ut av lokket, skrap av plasma fra tappene og litt smergelaction på rotor.

Sjekk kontakt til magnetventil og følg alle slangene til og fra denne, samt at de er montert korrekt. Hva er åpningstrykket på WG klokka di?

Det skal jeg gjøre! :) Det er ikke coil on plug nei. Skal rengjøre dette her etter på

Skal ikke si noe sikkert ang WG men tror åpningstrykket er 0,8 bar (mener bestemt at det sto 0,8 på den )

gswede
19/01/15, 17:32
Ehh åpningstrykket skal være 1,8 psi = 0,12-0,13 bar

Hypnotisk
19/01/15, 17:37
Dette skal jeg skjekke ut kan hende det sto 1,8 :P (psi da)
Isåfall kan den gå ordentlig om jeg tar av vakumslangen til WG ? :o

gswede
19/01/15, 17:46
Ja mulig det men vær forsiktig, rådene lever farlig.
Om ikke parametre fra MAF/TPS/RPM/TCV (BCS) stemmer, vil du sette kode, gjerne også den koden du har.
Det kan være at du har en komponentfeil blant nevnte sensorer. Pass at ikke coilkabel ligger intil mafledning.

Start med sjekk av slanger til/fra magnetventil, sjekk for øvrige lekkasjer i slanger og gummibend. IC slanger også.
Tomgangsmotoren kan gjøre seg med ett dieselbad og rens iblant den og.

Er bilen chippet?

Hypnotisk
19/01/15, 17:54
Skal få sjekket dette.. Er det mulig og måle magnetventilen med et ohm-meter for å se om den virker? evt veit du sånn ca disse verdiene? :P

Bilen er ikke chippet nei

gswede
19/01/15, 17:57
Turboen du nå har er vel noe større enn original.. Magnetventilen kan du enkelt sjekke selv med å koble til/fra batteri samtidig som du blåser i portene. Altså, at du bruker en ledningsstump og gir ventilen 12v av og på.
En liten dusj med wd 40 om den "henger" - men dette er sjelden et problem.

Hvordan så det ut under fordelerlokket?

gswede
19/01/15, 18:07
Originalt har du vel en 13G lavtrykksturbo på denne motoren, forundrer meg ikke om den må tunes for å være optimal med en 19 høytrykksturbo.

Der 13g leverer ved lavt turtall, har ikke 19t begynt å spinne en gang.. kan bli krøll av slikt, spes om du vil få sensorikken til å skjønne hva som skjer..

Hypnotisk
19/01/15, 18:28
13g turboen som satt der før ja! :)
Så relativt stor forskjell på 13g turboen og 19t turboen (størrelse der "vifta" er )

i fordelerlokket var det en hel haug med vann, så regner med at dette var problemet :P

Får da for guds skyld håpe jeg ikke må tune bilen.. Evt hva må gjøres? chippes? Men begynner jeg med dette må jeg jo snart oppgradere innmat i motor?

Hypnotisk
19/01/15, 18:28
Fant ikke ut når min WG åpner, sto ingenting på den.. så 0,8 må være noe jeg har drømt.. :)

gswede
19/01/15, 18:47
Hvis du fremdels har fordelerlokket av, spray litt elclean inni der. Testet med rent lokk?

Hypnotisk
19/01/15, 18:59
Hvis du fremdels har fordelerlokket av, spray litt elclean inni der. Testet med rent lokk?

Bilen ble bedre og den har sluttet å putre. Så jeg prøvde den på veien en tur og kjørte litt hardt. Da daua bilen helt og den bare stoppet igjen hvis jeg startet den. Så da måtte jeg plugge ut maf for at den skulle gå igjen ( da går den sånn nogenlunde normalt, bare litt opp og ned på tomgang) betyr dette at maf er ødelagt?

Hypnotisk
19/01/15, 19:57
Originalt har du vel en 13G lavtrykksturbo på denne motoren, forundrer meg ikke om den må tunes for å være optimal med en 19 høytrykksturbo.

Der 13g leverer ved lavt turtall, har ikke 19t begynt å spinne en gang.. kan bli krøll av slikt, spes om du vil få sensorikken til å skjønne hva som skjer..

Dette forklarer vel ikke at bilen stopper ?

850GLTsilver
19/01/15, 19:58
Dette forklarer vel ikke at bilen stopper ?

Er det noe maksturtall motoren stopper på?

Hypnotisk
19/01/15, 20:11
var ikke det før jeg plugget ut luftmassemåler hvertfall.. Prøvde ikke så mye etter på, da var jeg bare interessert i og komme hjem, den drev å lugget litt og gikk opp og ned på tomgang når luftmassemåler var plugget ut

Hypnotisk
20/01/15, 00:01
Jeg prøvde en annen luftmasse måler og da gikk den som den skulle (var ikke min så måtte levere den tilbake..)
Det jeg gjore var og rengjore den jeg hadde med litt trykkluft og nå virker det som om den går nogenlunde normalt.. Det hender seg at den lugger litt, kan det være at jeg må tune den for å få den til å funke sikkelig med 19t turboen?

Jeg har hvertfall ingen motorlampe lenger, så nå er det neeeeesten ingen lamper som lyser i speedometeret :P Abs og tracs lyser når jeg passerer 40km/t... :(

Rcar
20/01/15, 00:52
Heilt vanlig med 0,8 bar eller mer på WG klokke på en 19T turbo.
- Må dog ikke forveksles med; Grunntrykk ;)
IPD har en fin video som forklarer dette med å sette grunntrykket riktig;
https://www.youtube.com/watch?v=MK6V3G-yfh8

Eller er det alltid lurt å ta en titt på TCV ventilen...mange som har en slik som fungerer (men den fungerer ikke bra / raskt nok)

Ellers "fungerer det" med 19T på en 193 hester LPT.
Jeg kjørte lenge med min V70 uten å modifisere SW eller annet.
- Men sørg for å sette grunntrykket riktig for din bil, ellers blir det aldri bra. (trenger heller ikke pushe grensa hva max pådrag gjelder; en 19T klarer fint å kroke rådene - spesielt når bilen ikke er klar over at det er noen 19T montert....)

*** Du vil altså med STOR fordel ha nytte å omprogrammere din ECU eller kjøpe en ny med riktig SW for dette oppsettet.

Rcar

gswede
20/01/15, 16:36
Nei det forklarer ikke det, sikter bredt når man diskuterer bildiagnose på nett.
Vann i fordeleren hjalp ikke det heller. Så om du med millimeternøyaktighet kan si hva som er problemet, så værsågod.

Rcar
21/01/15, 12:35
Nei det forklarer ikke det, sikter bredt når man diskuterer bildiagnose på nett.
Vann i fordeleren hjalp ikke det heller. Så om du med millimeternøyaktighet kan si hva som er problemet, så værsågod.

??? Sikter du til mitt innlegg gswede ?
I så fall skjønner jeg ikke hva du mener med det :confused:

For hva jeg sier er først at det er en forskjell på å ha en 0,8 bars WG klokke og sette grunntrykket.
Videre et forslag til å ta en titt på TCV ventilen - som når den blir gammel fort vekk kan bli treg og fuske litt.
(Et generelt forslag og ingen mm diagnose)
- Men jeg hadde i fjor en V70 193 LPT med 19T som jokket litt - problemet ble der løst ved å bytte ut TCV, samt justere riktig grunntrykk.

At en 19T kan kroke råder = er jo et velkjent fenomen. Siden den kommer ganske hardt kontra en 13T

At bilens ECU ikke har sjans til å vite at det er en 19T snurre montert på bilen er da opplagt = og at man med stor fordel vil ha nytte av SW i den som gir riktige korrigeringer av luft/bensin m.m. er da opplagt ?

Til slutt hadde hypnotisk allerede sagt at han hadde forsøkt en annen LMM, med stort hell...

Rcar

Hypnotisk
21/01/15, 14:36
??? Sikter du til mitt innlegg gswede ?
I så fall skjønner jeg ikke hva du mener med det :confused:

For hva jeg sier er først at det er en forskjell på å ha en 0,8 bars WG klokke og sette grunntrykket.
Videre et forslag til å ta en titt på TCV ventilen - som når den blir gammel fort vekk kan bli treg og fuske litt.
(Et generelt forslag og ingen mm diagnose)
- Men jeg hadde i fjor en V70 193 LPT med 19T som jokket litt - problemet ble der løst ved å bytte ut TCV, samt justere riktig grunntrykk.

At en 19T kan kroke råder = er jo et velkjent fenomen. Siden den kommer ganske hardt kontra en 13T

At bilens ECU ikke har sjans til å vite at det er en 19T snurre montert på bilen er da opplagt = og at man med stor fordel vil ha nytte av SW i den som gir riktige korrigeringer av luft/bensin m.m. er da opplagt ?

Til slutt hadde hypnotisk allerede sagt at han hadde forsøkt en annen LMM, med stort hell...



Rcar

Kanskje et dumt spørsmål, men hva er SW? :P

Og oppgradere ecu, er det en software volvo kan instalere for meg, eller må jeg sette inn en ecu fra Volvo v70R ?

Rcar
21/01/15, 18:10
Hei Hypnotisk
Med SW mente jeg software (mjukvare som svenskene sier ;))
Altså dataene (verdiene) på chippen.
Blir også "feil" å bruke en original ECU fra en V70R, da den blant annet har andre verdier for fysiske forskjeller - som mindre motorvolum, lavere comp osv.
- Kan fort vekk få problemer med bla. startsperre også.
Må customchippe ECUen din til verdiene for en 19T og tilhørende drivstoff mengder o.l.
+ Evt andre endringer du har gjort/ønsker å gjøre. F.eks eksos etc.
På min V70 var det tenkt et kun oppsett på rundt 230 Hk pga den større turboen var alt som var endret (men ble demontert før jeg kom så langt)
- Jeg ville heller ikke noe mer pga høyere komp i LPT motoren, så ville ikke dra så langt som å kjøre fult "høytrykk".
Men vil tro at kanskje opp imot 240-250 hk også er innenfor "rødmerkingen" til denne motoren, med en 19T turbo, større eksos og filter på ;)
- I alle fall så lenge man legger en begrensning i boostkurven fra bunn.
* Tror ikke du får Volvo til å gjøre dette nei, men kan godt sette deg i kontakt med han som chipper for meg / evt ordne det for deg.
(Evt vet jeg at f.eks Flissundet motorservice ? om jeg ikke husker feil - utfører dette.)

(Om jeg skal hjelpe deg; så er det også mulig jeg evt også kan få ordnet en "ny" (annen) ECU som blir omprogrammert / loddet om - så du ikke blir uten bil / smat har den originale i bakhånd. Ved fremtidig salg av bil, kan da den ECUen selges til andre med 193 hesters motor av den "gamle typen")



Vh Rcar

Hypnotisk
22/01/15, 19:05
Hei Hypnotisk
Med SW mente jeg software (mjukvare som svenskene sier ;))
Altså dataene (verdiene) på chippen.
Blir også "feil" å bruke en original ECU fra en V70R, da den blant annet har andre verdier for fysiske forskjeller - som mindre motorvolum, lavere comp osv.
- Kan fort vekk få problemer med bla. startsperre også.
Må customchippe ECUen din til verdiene for en 19T og tilhørende drivstoff mengder o.l.
+ Evt andre endringer du har gjort/ønsker å gjøre. F.eks eksos etc.
På min V70 var det tenkt et kun oppsett på rundt 230 Hk pga den større turboen var alt som var endret (men ble demontert før jeg kom så langt)
- Jeg ville heller ikke noe mer pga høyere komp i LPT motoren, så ville ikke dra så langt som å kjøre fult "høytrykk".
Men vil tro at kanskje opp imot 240-250 hk også er innenfor "rødmerkingen" til denne motoren, med en 19T turbo, større eksos og filter på ;)
- I alle fall så lenge man legger en begrensning i boostkurven fra bunn.
* Tror ikke du får Volvo til å gjøre dette nei, men kan godt sette deg i kontakt med han som chipper for meg / evt ordne det for deg.
(Evt vet jeg at f.eks Flissundet motorservice ? om jeg ikke husker feil - utfører dette.)

(Om jeg skal hjelpe deg; så er det også mulig jeg evt også kan få ordnet en "ny" (annen) ECU som blir omprogrammert / loddet om - så du ikke blir uten bil / smat har den originale i bakhånd. Ved fremtidig salg av bil, kan da den ECUen selges til andre med 193 hesters motor av den "gamle typen")



Vh Rcar

Takk for tilbudet! :D Da kan jeg evt bare kontakte deg senere engang da? :) (har ikke råd til det ennå, er bare en fattig student med deltidsjobb skjønner du, hehe )

Jeg har ikke no verktøy slik at jeg kan justere trykket riktig på min turbo, men jeg har en føelse av at trykket er litt for høyt (ser også at wastegaten har blitt skrydd på før, da "stramme" skruen ikke har blitt stramma igjen) Så jeg tenkte at jeg skulle skru ned trykket litt for og så prøve den. Veit du, eller noen andre om jeg skal skru innover (gjøre wastegaten kortere) eller utover ? (lengere)

No forslag om hvor mange runder jeg bør skru wastegaten til å begynne med? jeg tenkte på ett par.

P0243 koden kommer oppigjen om jeg akselerer hardt (men bilen stopper aldri for meg, så det er jeg ikke redd for lenger) den kutter plutselig i motorkraft og så plutselig kommer den igjen.

gswede
22/01/15, 20:40
Løft av WG pinnen fra WG, lukk wg helt, skru inn/ut til at du kan legge pinnen over uten å dra/skyve i den.
La oss kalle det et slags nullpunkt. Kjør en stund, gjør deg kjent med oppførselen.
Juster så inn en halv turn i uka, koble fra batteri hver gang slik at du resetter adapsjon. Du vil merke når du har strammet for mye, noen motorer tåler 2-4 turn inn fra grunntrykk, andre kun 1 turn etc.. Poenget er å gjøre det stegvis, så vet du sånn cirka hvor vippepunktet er, uten bruk av trykkmålinger etc..

Noen mener bestemt at det skal være en halvmåne når du legger pinnen over WG, dette er bare tant og fjas.
Alle biler (wg) er forskjellig, forskjellig slitasje på fjæra i wg klokka etc.

Hypnotisk
23/01/15, 17:03
Løft av WG pinnen fra WG, lukk wg helt, skru inn/ut til at du kan legge pinnen over uten å dra/skyve i den.
La oss kalle det et slags nullpunkt. Kjør en stund, gjør deg kjent med oppførselen.
Juster så inn en halv turn i uka, koble fra batteri hver gang slik at du resetter adapsjon. Du vil merke når du har strammet for mye, noen motorer tåler 2-4 turn inn fra grunntrykk, andre kun 1 turn etc.. Poenget er å gjøre det stegvis, så vet du sånn cirka hvor vippepunktet er, uten bruk av trykkmålinger etc..

Noen mener bestemt at det skal være en halvmåne når du legger pinnen over WG, dette er bare tant og fjas.
Alle biler (wg) er forskjellig, forskjellig slitasje på fjæra i wg klokka etc.

Takk! :D skal prøve dette :D

Rcar
23/01/15, 18:15
Hei
Sett den i 0 posisjon, så WG armen går lett ned på tappen til spjeldet (lukket posisjon)
Stram kanskje max 1 omdreining, siden den ikke er chippet om for luftmengden som denne turboen leverer.

Vh
Rcar

Hypnotisk
23/01/15, 22:33
Skal wg armen bli kortere, eller lengere for å få mere trykk?
Det er vel forresten ikke mulig og gjøre den kortere, da "døra" (wastegaten) er stengt? Eller skal jeg gjøre armen lengere, slik at jeg åpner "døra" ? Da blir det vel mindre trykk hvis jeg gjør armen lengere?

Svirre
24/01/15, 10:04
Et skudd i blinde: har du sjekket bensintrykket? Utenom turbobytte så kjenner jeg igjen symptomene fra det problemet jeg hadde med Kari (samme bil som deg). Byttet det meste som hadde med motorstyring bortsett fra plugger og pluggledninger. Endte opp med at bensinpumpa døde, så byttet jeg relé først og da var alt i orden. Verdt å prøve :)

Svirre
24/01/15, 10:08
Skal wg armen bli kortere, eller lengere for å få mere trykk?
Det er vel forresten ikke mulig og gjøre den kortere, da "døra" (wastegaten) er stengt? Eller skal jeg gjøre armen lengere, slik at jeg åpner "døra" ? Da blir det vel mindre trykk hvis jeg gjør armen lengere?

Armen har en justeringsskrue på seg, så det skal være mulig å justere staget med den. Om du skal ha mer grunntrykk, så må du stramme staget. Altså; justere den slik at staget "vil inn" i WG-klokka.

Rcar
24/01/15, 11:51
Skal wg armen bli kortere, eller lengere for å få mere trykk?
Det er vel forresten ikke mulig og gjøre den kortere, da "døra" (wastegaten) er stengt? Eller skal jeg gjøre armen lengere, slik at jeg åpner "døra" ? Da blir det vel mindre trykk hvis jeg gjør armen lengere?

Hei
Skal strammes ja - er fult mulig - selv om den er allerede er stengt.
- Dette for å bygge opp mer grunntrykk :)
* Akkurat som IPD viser i sin video.
- Meget lett :)

Vh Rcar

Hypnotisk
24/01/15, 17:44
Et skudd i blinde: har du sjekket bensintrykket? Utenom turbobytte så kjenner jeg igjen symptomene fra det problemet jeg hadde med Kari (samme bil som deg). Byttet det meste som hadde med motorstyring bortsett fra plugger og pluggledninger. Endte opp med at bensinpumpa døde, så byttet jeg relé først og da var alt i orden. Verdt å prøve :)

Du mener jeg bør prøve et annet bensinrele? Har en delebil, så kan jo prøve :)

Det er forreten fra en 2,0l turbo 1998.. Vil det gå overens med min 2,5l 1997?

Hypnotisk
24/01/15, 17:46
Takk! :)

Tenkte jeg skulle trikse og mikse litt med verktøyet for påfylling av luft, så får jeg se om jeg klarer å sjekke hvor mye trykk det skal til før wg beveger seg :)


Får fortsatt P0243 når jeg akselererer hardt, merker godt at den ikke går ordentlig før den når 4000 omdreininger/min

Svirre
24/01/15, 17:58
Du mener jeg bør prøve et annet bensinrele? Har en delebil, så kan jo prøve :)

Det er forreten fra en 2,0l turbo 1998.. Vil det gå overens med min 2,5l 1997?
Regner med at det er samme delenr. så lenge det er likt delenr. så er det bare å prøve!

Hypnotisk
24/01/15, 21:03
Funnet ut av wastegaten beveger seg når på ca 7-8 psi

Dette endres ikke uansett hvor mye jeg skrur inn wastegate armen, er dette riktig??

Det var hull i slangen som gikk til wastegaten fra magnetventilen, denne ble midlertidlig byttet ut med en spylerveskeslange :)

Får prøve den litt, nå å se om jeg fårtilbake motorlampe (som jeg regner med..) :)

Hypnotisk
24/01/15, 21:03
Regner med at det er samme delenr. så lenge det er likt delenr. så er det bare å prøve!

Hvor er bensinpumpe releet? fant det ikke i motorrommet. Sitter det under dashbordet på venstre siden da?

Svirre
24/01/15, 21:12
Sitter i sikringsboksen helt oppe ved vinduet på førersiden i motorrommet. 4 torx-skruer så har du åpna lokket :)

Hypnotisk
24/01/15, 21:31
Det var der jeg hadde sett det ja! :) Mente jeg hadde sett det skjønner du, men trodde ikke jeg måtte skru opp no lokk for å se det :P

Rcar
25/01/15, 11:11
Hei
Som Svirre sier.
Rosa (Orange) med nr 103

Hypnotisk
25/01/15, 16:31
Det hjalp ikke så mye og bytte slangen til wastegaten eller, så da får jeg prøve å bytte bensinrele i dag :)

Den må da få nok bensin! Fylte den helt opp med bensin her omdagen, kjørte en stund og fylte helt oppigjen. Da hadde den slukt 2,3l/m ..
Har målt forbruket på denne måten et par ganger nå og forbruket ligger på rundt 2 l / mil om jeg prøver å kjøre litt penere..

Svirre
25/01/15, 16:46
Når jeg hadde problemer med min så drakk den utrolig nok litt mer enn vanlig. Den får bensin, men pumpa går i sekvenser og klarer ikke å mate på med et skikkelig trykk. Jeg hadde riktignok symptomer som gjorde at den kunne begynne å fuske under kjøring, før den stoppa opp. Starta bilen på nytt og kjørte videre. Den begynte å bli etterhvert tung å få noe effekt ut av motoren over 4500rpm, så det var mye rart jeg ikke skjønte før jeg hørte at pumpa stoppa opp.

Hypnotisk
25/01/15, 18:06
Skal da prøve å bytte rele da :)
Jeg syns hvertfall jeg har veldig lav effekt opp til 4000 omdreinger/min og etter det merker jeg godt at den går rent og akselererer sikkelig :)
Får alltid P0243 ved hard akselerasjon fra 0km/t

Hypnotisk
25/01/15, 20:30
Den ble ikke noe bedre av å bytte rele nei :(
Får fortsatt p0243.. Kan det ha noe å gjøre med at jeg må chippe den?

Hypnotisk
29/01/15, 20:36
Jeg vil tro at bensinforbruket har noe med at den ikke går sikkelig. Den må få alt for mye bensin.. har et drøyt forbruk på ca 2,0 l/m og jeg har prøvd å kjørt pent..
Er det noe mulighet for å justere dette på et vis?

gswede
30/01/15, 01:15
ja, med en god service, nye tenningsdeler, filtre og vakumslanger