PDA

Vis full versjon : Starter ikke etter dysefrakobling



th3-1nonly
19/01/15, 06:55
Skulle prøve å fjerne dysene på D5'en igår, koblet fra batteriet, koblet fra kontakter og løsnet dysene ved fuel railen. Ikke faen om jeg klarte å få de ut, fant en annen kar med samme problemet som sa at det ville hjelpe å gjøre byttet på en god varm motor. Så jeg skrudde absolutt alt på plass, koblet fast alle dysene på fuel railen, skrudde de fast i blokken igjen med klemmene og tok pluss på minus for å resette hjernen. Prøvde å dra rundt motorn, den går rundt og rundt, men fyrer ikke for fem flate øre. Prøvde til batteriet gav opp, ladet det litt, løsnet litt på nippler og skruer og "startet" for å prøve å drive så mye luft utav systemet som mulig. Fikk ut mye luft, rant bare diesel forbi de løse gjengene og ikke lenger luftbobler. Ladet mer, Prøvde igjen, fremdeles ikke liv, fikk tak i en som er mekaniker, fikk beskjed at jeg måtte bare prøve å starte til noe startet. Lot den lade over natten, prøvde å starte den igjen idag tidlig, høres ut som den vil, men batteriet kneer før noe kan skje. Fikk varsel i display om "Sotfilter tett, sjekk manualen" underveis, og jeg er ved veis ende og skjønner ikke bæret. Har skiftet masse deler på bensin biler i evigheter, så dette er helt ukjent farvann for meg...

Har noen noe tips ? Skal jeg bare fortsette å prøve å starte bilen til den faktisk starter ? Er partikkelfilteret syndern her? (Bilen ble flyttet 10 minutter før jeg koblet løs noenting så den funket, men jeg vet den har holdt på med hyppig brenning av filteret tidligere.) Skal jeg bruke startgass kanskje, vet noen har snakket om at det er en fantastisk dårlig idè på diesel, kanskje dere vet bedre ?

Skulle bare skifte virvelspjeld og innsugspakning fordi den lekker som en sil, dette hadde jeg aldri sett for meg skulle bli et problem... Ser at nå er det fanken påtide med VIDA/DICE...

Takk for alle tilbakemeldinger, en hver kommentar er god hjelp akkurat nå.

konso
19/01/15, 17:24
Alle kontakter er koblet til? Kamakselgiver også? Går matepumpa i tanken når du slår på tenninga? O-ringer på returslanger tetter så det ikke kommer falskluft inn i dieselsystemet? Om DPF er bra tett så kan det gjøre bilen tungstartet, prøv å koble fra downpipen og se om den starter da. Om den gjør så er dpf så tett at den ikke starter og må byttes.

th3-1nonly
20/01/15, 06:56
Alt er trippelsjekket og trippelsjekket en gang til. Returslangene fjernet jeg aldri, men har bestilt nye pakninger til alt så skal ta det av og skifte. Har strammet alle skruene som holder fast diesel rørene ekstra godt for å være sikker. DPF hadde jeg ikke planer om å rense enda, men det er ikke akkurat som at bilen flytter seg så kan like gjerne ta det av og spyle med høytrykksvaskern.
Jeg vet at jeg tok av toppen på den ene dysen, da stakk en fjær av, men den satt jeg bare tilbake og alt iorden. Med mindre det var noe annet som også stakk av som jeg ikke hadde sjanse til se. Vet noen hvordan injectorene er bygget opp, finnes det noen tegninger på det?

C.Erstad
20/01/15, 08:38
De er ikke ment til å deles. Har disse blitt delt skal de byttes.
Så her er nok feilen din. Dysen står vel åpen hele tiden og spytter inn diesel.

th3-1nonly
20/01/15, 08:44
Det er jo en diger skrue, så den er nok ment til å deles vil jeg påstå. Ellers kunne en jo aldri overhalt de, men den er satt sammen igjen slik den kom av, får ringe til noen som driver med overhaling av de greiene. Snakke med de.

konso
20/01/15, 08:48
Om du demonterte toppen av en injektor og muligens mangler noe så kan det være der problemet ligger. Sjekk returfløde på den injektoren når du kjører starter.

konso
20/01/15, 09:01
Her finner du oppbygging av en slik injektor http://www.full-repair.com/technics-repair/auto/common-rail-injectors-cleaning/

th3-1nonly
20/01/15, 09:06
Takk konso, Gull verdt! Skal sjekke om det er noen andre deler som har stukket av, det eneste jeg kan se er electromagnetic valve spring, den hoppet ut, men by the looks of it kan det se ut som at en del av valve acnhor'en også forsvant. Dette kan bli dyrt men jeg får bare rive det opp og sammenligne innholdet i to injektorer. Man blir klok av dumskap tilslutt!
Forhåpentligvis...

konso
20/01/15, 09:24
Det er ikke så dyrt for bytteinjektor, bosch car service tok 2700+mva og 500 i pant. Det mener jeg er levelig pris. Jeg fikk firmarabatt og berget med 2959,- etter innlevering av den gamle.

th3-1nonly
20/01/15, 10:38
Var det da, for en helt ny er det ikke så ille, men vil jo helst slippe. Haynes manual og vida er på vei i posten, lei av å skru i blinde nå. Har snakket med volvo verksteder på flere steder, alle sier at de er selvluftende, så må bare dreie på til noe starter, meldingen i dashbordet trengte ikke bety noe. Men skal dobbelsjekke innholdet i dysene i tilfelle det er små deler på vift.

th3-1nonly
20/01/15, 15:31
Åpnet to injektorer nå, den ene som jeg åpnet tidligere, og en annen jeg aldri har åpnet før. Alt var der det skulle være, injektorene var fulle av diesel som de skal være. Jeg vet en mekaniker Sviger snakket med som nevnte at det kunne være at startsperren hadde slått inn, kan det være en grunn kanskje? Skal søke rundt litt, men om noen vet hvordan denne funker så er jeg åpen for forslag!

th3-1nonly
20/01/15, 20:44
Testet alle triksene for å resette en immobilizer, men det var ikke den hvertfal. Tenkte at nå kan motorfaenskapet like gjerne gå til helvete om det gjør det, så brukte litt startgass, begynte å fyre, men fikk ikke en dråpe diesel hørtes det ut som og stoppet etter et halvt sekund. Får prøve å få tak i et lastebilbatteri og så får jeg ta av partikkelfilter dritet og se om det faktisk er fullt og hvor mye det har å si.

konso
20/01/15, 21:17
Lenge siden byttet dieselfilter?? Går matepumpa i tanken når du slår på tenninga??

th3-1nonly
20/01/15, 21:20
Dieselfilter ble byttet i juni, om jeg bare slår på tenningen så hører jeg en høyfrekvent lyd. Hører ikke noe mer utover dette, prøver å starte den, når jeg slutter å kinne motorn så er den noe som står og durer i motorrommet, men har ikke klart å finne ut hvor lyden kommer fra nøyaktig.

konso
20/01/15, 21:23
Det som durer i motorrommet er aktuatoren til virvelspjeldet eller egr ventilen som utfører selvkalibrering.

th3-1nonly
20/01/15, 21:25
Da er vi like langt ja, hva skal diesel pumpeverket høres ut som om jeg vet at det funker? Har sjekket litt og noen mener det kan være en ide å bytte reléer til injektorer o.l. Noen tanker om dette?

th3-1nonly
21/01/15, 08:10
Noen som har noen idé om jeg kan tjuvkoble dieselpumpen og bare ha den til å suse og gå til jeg klarer å tvinge vrien luft ut av systemet? Ennå bedre, kan jeg bruke VIDA til å Prime dieselsystemet? Vet dette er tilgjengelig på vag motorer hvertfall. Vil ikke risikere å brenne startern på bilen selv om alle jeg har snakket med bare sier kinn bilen til noe starter, det har helt klart ikke funket for meg....

konso
21/01/15, 08:27
Når du slår på tenninga så skal du høre en svak summing bak, etter ca 10 sek så stopper den. Når den stopper så klikker det i dashbordet. Gjør det til meg.
Så for å lufte systemet så må du slå av og på tenninga flere ganger etter hvert som pumpa har stoppet.

th3-1nonly
21/01/15, 08:30
Det er absolutt nada lyd i denne enden, jeg hører noe høyfrekvent, men ikke noe klikk. Det du mener med å slå på tenningen er å bare trykke nøkkelen i slotten og trykke på startknappen men uten å holde noen pedaler?

konso
21/01/15, 08:31
Vil nok bli den veien ja.

th3-1nonly
21/01/15, 08:33
Skal prøve igjen når jeg kommer hjem, bare høre ekstra godt etter. Viftene og radio er slått av så vi får se hva som skjer. Kommer tilbake med oppdatering senere.

th3-1nonly
21/01/15, 14:49
Ved er kjapt trykk for å slå på tenningen så gjør den ingenting, men om jeg holder inne knappen så starter den en during fra bagasjerommet og en susing fra det jeg antar er høytrykkspumpen, og avslutter med et klikk i dashbordet. Nå nærmer vi oss noe. Kommer tilbake etter jeg har kjørt denne syklusen litt. Etter en 10-15 ganger så tente den på en eller to cylindrer for et lite sekund. Men for lite strøm igjen til at jeg får skikkelig snurr på den. Får lade batteriet og prøve igjen senere. Det lover godt nå.

Svirre
21/01/15, 16:30
Mulig jeg spør dumt, men har du lest ut feilkoder/slettet de gamle?

th3-1nonly
21/01/15, 16:32
Får ikke kontakt med ecu'en med den universal tingen jeg har, så feilkoder får jeg ikke gjort noe med uten VIDA. Det er på vei, så får se det an iløpet av neste uke.

Svirre
21/01/15, 16:55
Får ikke kontakt med ecu'en med den universal tingen jeg har, så feilkoder får jeg ikke gjort noe med uten VIDA. Det er på vei, så får se det an iløpet av neste uke.

Vil anbefale deg å avvente til du får lest av feilkoder. Kan hende det bare er en bagatell i bildet :) Uten at jeg skal uttale meg 100% om det.

th3-1nonly
21/01/15, 18:14
Klarte å få noe svar fra ECU med den universal tingen, dette er hva jeg fikk. Slettet feilkodene og den øverste P0725 dukket ikke lenger opp, men har på følelsen den kan ha dukket opp pga den lille starten bilen fikk med startgass. (Ikke at jeg tør å gjør det igjen, alle de skrekkhistoriene) Så ja, jeg prøvde igjen, satte på tenningen og gjorde det en 20 ganger, fikk pumpen til å gå rundt, ventet til den stoppet og hørte et klikk. Men det var ikke så mye liv i den denne gangen heller. Jeg tror vi er på vei et sted, men akkurat nå er det litt for lite strøm til at jeg kan få en skikkelig start på den egentlig. Får heller komme tilbake til dette, nå skal den få stå til jeg har fått VIDA og Haynes boken. Så skal jeg prøve å få tak i et lastebilbatteri eller lignende også slik at det hvertfal er nok strøm til kinningen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/16.png

th3-1nonly
24/01/15, 18:42
Skal det komme diesel utav returslangene når man starter dieselpumpen? Om ikke annet, hvorfor er ikke trykket fra commonrailen høyt nok? Det kommer ren diesel fra railen til dysene, men trykket er veldig lavt.

EDIT: Har sjekket nå, sjekket imens jeg prøvde å starte bilen, men jeg får bare 120psi eller rundt det i trykk på Fuel Rail avlesningen, imens bilen har stått på tomgang har denne ligget godt over 2900 PSI

th3-1nonly
27/01/15, 16:48
Har funnet problemet. Har stor lekkasje i ene dysen, trykket klarer ikke bygget seg opp. Alt dette er selvsagt min feil, så nå når har fått det overstått. Er det noen som har en defekt injektor det er villig til å splitte til fordel for reservedeler ? Trenger en spacer i toppen av injektoren for å få den fjæren opp litt, den skal ikke være så langt inni hodet...

EDIT: Har snakket med en kar fra Diesel Grossisten, fantastisk hjelp, konge service, god kar. Han sender en ny skive, forhåpentligvis løser det problemet og jeg ikke blir sittende med følgeproblemer på grunn av det andre faenskapet mitt. Lær av meg, ikke gjør dette uten å vite hva du driver med!
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/854.jpg

th3-1nonly
19/02/15, 09:33
Fikk oppdatering fra verkstedet som har dysene. De har blitt test hvorav to av de er døde, og tre av de er dårlige. Alle må skiftes. Som dieselverkstedet sa var de alle preget av høy kilometer stand. Så disse var nok like gamle som bilen. Det er vel ikke helt urimelig at de gav seg etter 252 000km men det er surt likevel. Det som tok knekken var at jeg løsnet diesel rørene. Et under at bilen i det hele har startet såpass lett før jeg stopper den nå siste gang :-P
Bare en liten oppdatering for de som er interessert.

Svirre
19/02/15, 14:48
252 000km syns jeg hørtes kort ut. Vedlikehold er alfa-omega med alt! Kjøre på diesel med god kvalitet og en på dyserens en gang i året, så holder slikt seg mye lenger :) Men bra du har funnet problemet.

th3-1nonly
19/02/15, 16:21
Ja nei vedlikehold får den, olje og filter skift hver 5000 ca, i tillegg til litt 2T olje i tanken iblant når jeg fyller diesel. Vet ikke helt hvordan tidligere eiere har behandlet den, men det har ikke vært mye preventativt vedlikehold på den avdelingen.

Svirre
19/02/15, 16:50
Ja nei vedlikehold får den, olje og filter skift hver 5000 ca, i tillegg til litt 2T olje i tanken iblant når jeg fyller diesel. Vet ikke helt hvordan tidligere eiere har behandlet den, men det har ikke vært mye preventativt vedlikehold på den avdelingen.

Oljeskift har ikke noe med dieseltilførselen å gjøre, men det er bare bra for motoren :) Dyserens er et must! Kjører du som sagt med god kvalitet på dieselen, så slipper du 2T olje.

th3-1nonly
19/02/15, 16:53
Nei nei, men totalt sett, gjør mitt beste for å holde motorn vedlike, men kan se ut som jeg har stolt for mye på dieselen. Hvor er det jeg får kjøpt "kvalitets diesel"? For det meste fyller jeg på shell eller statoil.

Svirre
19/02/15, 17:12
Nei nei, men totalt sett, gjør mitt beste for å holde motorn vedlike, men kan se ut som jeg har stolt for mye på dieselen. Hvor er det jeg får kjøpt "kvalitets diesel"? For det meste fyller jeg på shell eller statoil.

HydroTexaco og UnoX har den beste dieslen.

Aleks_
20/02/15, 17:59
Hvorfor har de bedre diesel enn feks Shell, Statoil, Esso eller Jet1?
Hva gjør diesel derifra bedre enn resten?

Svirre
20/02/15, 18:20
Hvorfor har de bedre diesel enn feks Shell, Statoil, Esso eller Jet1?
Hva gjør diesel derifra bedre enn resten?

Den er da antagligvis bedre rafinert. Har selv opplevd mye bedre diesel enn den du får på både Shell og Statoil. Esso har jeg ikke prøvd ut, men kommer som en god nr.2. Dieselen er renere og har bedre smøreevne av den som Hydro leverer. Ang. bensin så er det samme regla der. Ut i fra hva uofisielle tester jeg har vært vitne til, så er 98oktan fra Shell bare 93 oktan. Det merkes godt på en bil.
V70'n jeg har kan jeg ikke kjøre på hverken 95 eller 98 fra Shell. Da må jeg ha 99Vpower uten at det harker og hoster. Jeg kan faktisk kjøre på 95 oktan fra Hydro, men samtidig så liker ikke bilen å bli jaga på da.

ST1 (Jet) er shell, og 1-2-3 stasjonene er Statoil. BEST er jeg litt usikker på, men tror det er statoil det også.

th3-1nonly
20/02/15, 19:03
Jeg har hørt andre ting om bensinen til shell der det er tvert imot hva du sier. Dieselen kan jeg ikke snakke for, merker at svovelinnholdet på dieselen til statoil er noe høyere da eksosen ikke lukter fullt så bra ved fyll. Men ja, mer input og mening her ville vært greit.

Stig-Arne
20/02/15, 19:54
Har vel strengt tatt ikke noe som helst med hvordan den er raffinert. Da det er nøyaktig samme drivstoff alle selskapene kjører ut, alle selskapene henter ifra samme tankene, i alle fall her i Harstad
Men når tankbilene lastes, tilsettes det tilsetningsstoffer av ulikt slag til de forskjellige selskapene, det er der forskjellen ligger i drivstoffet

Holern
23/02/15, 12:57
Har vel strengt tatt ikke noe som helst med hvordan den er raffinert. Da det er nøyaktig samme drivstoff alle selskapene kjører ut, alle selskapene henter ifra samme tankene, i alle fall her i Harstad
Men når tankbilene lastes, tilsettes det tilsetningsstoffer av ulikt slag til de forskjellige selskapene, det er der forskjellen ligger i drivstoffet

Mener du at tankbilsjåføren står og heller noe "Lurium" i tanken, alt etter hvem som skal ha drivstoffet??? :rolleyes:
Den tror jeg like mye på som jeg tror på julenissen.....

DEN påstanden vil jeg gjerne at du dokumenterer :cool:

Svirre
23/02/15, 15:59
Bensinkvaliteten kan jeg skrive under på at er forskjellig, hvertfall her på Østlandet. Kari (ene V70'n jeg har) går dårligere og mer ujevnt på statoil bensin, enn ved HT sin.
Dieselen også er mye renere enn de andre. Der har jeg selv erfart at landbruksutsyret ble vesentlig lettere å starte i -20 på diesel fra Uno-X enn fra Statoil. Men finner jeg igjen den tekstdokumentasjonen jeg har sett, så ska jeg legge den ut her.

th3-1nonly
23/02/15, 16:05
Hold meg oppdatert, jeg vil gjerne se hvor dette leder :-P

Stig-Arne
23/02/15, 16:56
Mener du at tankbilsjåføren står og heller noe "Lurium" i tanken, alt etter hvem som skal ha drivstoffet??? :rolleyes:
Den tror jeg like mye på som jeg tror på julenissen.....

DEN påstanden vil jeg gjerne at du dokumenterer :cool:

Sjåføren gjør ingenting nei..
Men alle bilene tanker fra samme tankanlegg, samme lasterekke. Det du kaller lurium tilsettes før drivstoffet kommer på bilen ;)

Tro hva du vil.. det er fakta.

Dokumentasjon ? Vanskelig, familien min kjører for Scan Tank / Shell, de laster på samme rekke som Esso, Statoil, Best osv.
Shell sitt Vpower tilsettes rett før drivstoffet kommer på bilen. Det er altså ikke blandet i store tanker.
Slik gjøres det her nord i alle fall, hvordan det løses der sør vet jeg ikke, men går nok utifra det er det samme.

Poenget er jo at, råstoffet er det samme, men tilsetningene er ikke de samme. Og det er nok der dere opplever forskjellen mellom de ulike stasjonene

Svirre
23/02/15, 21:46
Mulig mulig. Men min erfaring går på forskjellige stasjoner på store deler av Østlandet. Og jeg fyller kun på Hydro og UnoX siden jeg har kort der. Ikke hatt problemer i det hele tatt.

Liland
23/02/15, 21:52
http://m.dinside.no/883519/bensin-er-bensin

Det beste er vel å kjøpe fra den stasjonen som er mest populær og har mest sirkulasjon på tankene.

way_
24/02/15, 10:49
Diesel varierer etter når på året man tanker. Det er også regionale forskjeller.

Voksen i dieselen krystalliserer seg ved ca -8 C og den blir som en tykt suppe. Siden vi her på berget har det ganske kaldt i store deler av året selges såkalt vinterdiesel fra høst til vår. Denne dieselen er innblandet parafin for å holde dieselen flytende ved lave temperaturer.

Graden av innblandet parafin mistenker jeg varierer fra landsdel til landsdel. For en del år siden så garanterte Texaco på Dovre flytende diesel ned til -40 (eller var det -50?). At dieselen skal tåle så lav temperatur på vestlandet er selvfølgelig ikke nødvendig, så innblandet parafin er nok lavere der.

Parafin brenner dårligere enn diesel så alle biler med dieselmotor vil gå dårligere med vinterdiesel enn med sommerdiesel. (Ren diesel). Effekttapet vil til en viss grad reduseres ved at temperaturen er lavere på vinteren. Lav temp = effektøking.

Som sagt så varierer innblandet parafin fra stasjon til stasjon, og fra sted til sted, og av dette tror jeg folk oppfatter at "bilen min går bedre med diesel fra stasjon X enn fra stasjon Y."

Holern
24/02/15, 13:48
Sjåføren gjør ingenting nei..
Men alle bilene tanker fra samme tankanlegg, samme lasterekke. Det du kaller lurium tilsettes før drivstoffet kommer på bilen ;)

Tro hva du vil.. det er fakta.

Dokumentasjon ? Vanskelig, familien min kjører for Scan Tank / Shell, de laster på samme rekke som Esso, Statoil, Best osv.
Shell sitt Vpower tilsettes rett før drivstoffet kommer på bilen. Det er altså ikke blandet i store tanker.
Slik gjøres det her nord i alle fall, hvordan det løses der sør vet jeg ikke, men går nok utifra det er det samme.

Poenget er jo at, råstoffet er det samme, men tilsetningene er ikke de samme. Og det er nok der dere opplever forskjellen mellom de ulike stasjonene

Jeg er klar over at de fleste stasjonene får suppa si fra samme tankanlegg...og at de forskjellige merkene har ulike tilsetninger.
Slik jeg forsto det du skrev, var at det sto en luring og tømte noe greier i tankbilen etter eget forgodtbefinnende :rolleyes:
Da kunne jo han levere Shelldiesel til Statoil osv...eller mikse sin egen "supersuppe" som han leverte ut.....he he.

Jeg fyller så godt som bare Statoil, pga rabatter, og har ikke hatt noen dårlige erfaringer med det.