PDA

Vis full versjon : DAB (DAB+) ettermontering - noen som har gjort det?



aarnes
18/01/15, 18:08
Vet det er flere tråder om DAB/DAB+ på forumet, ironisk nok er det ikke mulig å søke på bare tre bokstaver (ja det er jeg som må ordne det og det kommer) -
så da lager jeg en ny tråd - vi kan forsøke å bruke denne til alt som angår DAB i disse bilene.

Er det noen her som har fått inn DAB/DAB+ på HU-603/803/650/850 ?
Kom gjerne med innspill og tanker på hvordan man kan løse dette.

jeg er desperat etter DAB nå og alternativene er enten en ny headunit, med integrert dab - da må jeg få tak i en adapter til ryggesensorene.
Evt en DAB/DAB+ tilleggsløsning.

Det er to/tre på markedet som jeg foreløpig har fattet interesse for:

1. Autodab GO
2. Autodab ADL-VL2
3. Tiny C3

Litt mer info om de forskjellige:

Autodab GO / Tiny C3 (Samme greiene)
Denne er omtrent plugandplay. den kan kobles til AUX eller sende lyd via FM. For meg blir AUX løsningen grunnet lydkvaliteten.
Pris: 1036kr ink VCCN rabatt og frakt fra swedishaux.no
Pluss:
*Enkel å montere
*Eget display for å styre radiokanaler
*Bluetooth, med mulighet for å spille musikk/telefonsamtaler
Minus:
*Egen skjerm
*Strøm via USB-kabel, som er 12v. Personlig hater jeg løse kabler og vil ha skjult installasjon av strømkilden. Det blir litt pes med å legge en USBkabel skjult siden denne gir 5v og ikke 12v. Men det løser seg alltid.
Innhold i pakken:
http://swedishaux.no/wordpress/wp-content/uploads/2014/06/autodabgo2.jpg

Autodab ADL-VL2
Laget for full integrasjon med alle HU´er. Såvidt jeg har forstått bruker den FM-inngangen til å vise info om radiokanal etc. så det ser veldig originalt ut.
Pris: 1800kr hos stereovest.no (ingen rabatter her)
Pluss:
*Fullstendig skjult installasjon
*Helintegrert mot det originale systemet
Minus:
*Ikke skjerm (Mulig det originale displayet viser alt du trenger å vite)
*Må styres via en egen fjernkontroll

Jeg har også etterspurt monteringsanvisning og bruksanvisning på denne modellen, kjekt å lese før man kjøper.

Litt av en pakke med div. som skal kobles og settes sammen.
http://www.autohifi.no/Media/Cache/Images/1/2/WEB_Image%20AUTODAB%20LITE%20OEM%20-%20DAB%20INTEGRERING%20Volvo1272211189.Jpeg

4x4vinge
18/01/15, 18:43
Hei har montert acx dab adapter fra bilradiospesialisten trondheim og dette funker meget bra
på min xc70 2007mod med hu850 og pa300 med sub
ACX ADABTER - Universal DAB+ adapter


Produktnr.: ACX301SF


Kr.1495,- .









DAB+ adapter til bil m/trådløs styring og overføring via FM. Mangler du DAB radio i din bil, er dette en løsning for deg! Denne gir deg DAB+ radio mottaker og AUX i ett!

Avansert adapter til bil som mottar DAB signaler og overfører krystall klar digital radio gjennom bilens eksisterende bilradio.

ACX301SF er utstyrt med to FM-tunere, hvor den ene hele tiden leter etter den mest støyfrie frekvensen på FM-nettet. Den bytter automatisk over om frekvensen som benyttes får støy eller forstyrrelser. Alle radioer utstyrt med AF vil da også bytte automatisk.

Kan monteres med sigarettenner-kontakt, eller skjult med strøm direkte fra bilens strømnett. Ingen overganger behøves da den sender trådløst.


- DAB+ radio i bilen
- Trådløst overført
- Brukervennlig betjening (RF-fjernkontroll, ingen "øye" eller synlig mottaker behøves)
- Bruker bilens originale radio display
- Forhåndsvalg knapper
- Stereo FM-sender
- Vindusantenne og AUX kabel inkludert
- Med Service Following


DAB+ Digital Radio bruker en mer moderne teknologi. En radiokanal sender lyden enten i DAB eller DAB+, avhengig av kodingen. De fleste norske kanaler sender i dag i DAB – men etter FM-slukking skal alle kanaler sendes i DAB+. Omleggingen gjøres for å få bedre kapasitet i nettene.

DAB+ har plass til dobbelt så mange radiostasjoner på én sender uten at lyden blir forringet. Samtidig er det også plass til flere ekstratjenester, som for eksempel bilder.



DAB Digitalradio


DAB digitalradio erstatter FM
Digitalradio gir deg et variert radiotilbud og flere kanaler å høre på
Digitalradio er enkel å bruke – glem frekvenser og velg fra listen over kanaler
Informasjon som låt, artistnavn og nyheter vises i displayet
Digitalradio gir deg god lyd uten sus og skurr
Radiodekningen langs veien blir bedre med DAB-senderne enn den har vært med FM-senderne
Godt egnet i norsk topografi, gir sterkere signaler i områder med mye fjell

Digitale kanaler som ikke finnes på FM inkluderer: NRK Super, NRK Gull, NRK Jazz, NRK Sport, NRK Folkemusikk og NRK Båtvær.

Mvh Stig

FroBe
18/01/15, 19:35
Jeg har Tiny C2 DAB-adapter via FM, og den er ikke brukbar i Rogaland.
Med den medfølgende glassantennen montert i frontruten så har man bare dekning enkelte plasser, og DAB-signalet detter ut regelmessig. FM-overføringen fungerer fint.
I Rogaland fungerer FM godt. P1 har dekning overalt, og hjemme kan jeg motta minst 10 forskjellige FM-kanaler.

Håper det vil skje en oppjustering av sendestyrken på DAB-senderne, jeg sliter med å motta DAB hjemme i kjelleren og på kontoret på jobb.
Jeg håper vi får beholde FM helt til 2019, jeg har mange FM-radioer i jevnlig bruk.

Hvis man husker å skrive DAB+ i innleggene så blir er det 4 bokstaver, og det bør ikke bli problemer å søke etter det.

aarnes
18/01/15, 19:55
Takk for svar begge 2.

Jeg kommer til å bestille den integrerte løsningen i første omgang.
Fikk en hyggelig pris med frakt og antenne etc.


Hvis man husker å skrive DAB+ i innleggene så blir er det 4 bokstaver, og det bør ikke bli problemer å søke etter det.
De fleste tenker ikke at det heter dab+, bare dab. ellers er jeg helt enig med deg.
litt av hensikten med denne tråden var at andre skulle finne nødvendig info her.

Jeg skriver en liten rapport når jeg har fått montert dette.

TommyG
18/01/15, 22:45
Jeg har Tiny C2 DAB-adapter via FM, og den er ikke brukbar i Rogaland.
Med den medfølgende glassantennen montert i frontruten så har man bare dekning enkelte plasser, og DAB-signalet detter ut regelmessig. FM-overføringen fungerer fint.
I Rogaland fungerer FM godt. P1 har dekning overalt, og hjemme kan jeg motta minst 10 forskjellige FM-kanaler.

Håper det vil skje en oppjustering av sendestyrken på DAB-senderne, jeg sliter med å motta DAB hjemme i kjelleren og på kontoret på jobb.
Jeg håper vi får beholde FM helt til 2019, jeg har mange FM-radioer i jevnlig bruk.

Dette med dårlig mottak på dab regner jeg med har mer med den manglende utbyggingen å gjøre enn mottakeren din. Ser du på tunneler for eksempel, er det så godt som kun de rundt Oslo og omegn som har fått det.

Jeg ser det skrives mye om at FM nettet skal bli slukket i 2017, men det er dersom halvparten av radiolyttere har gått over til å bruke dab. Jeg ikke så sikker på at det blir oppfylt innen 2 år.
Samtlige artikler jeg har lest siste årene har feil informert her.


Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk

sekse
18/01/15, 23:58
Jeg har en plan om å bruke denne via GROM-enheten.

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=17280&katid=1205&id=

Noen som har tips/triks eller erfaringer?

Christian
19/01/15, 00:00
Skal følge med på denne, er nysgjerrig på DAB selv men skyr uorginalt og ettermontert utstyr som pesten, så det må være serdeles pent skal det være noe.

sekse
19/01/15, 00:05
Skal følge med på denne, er nysgjerrig på DAB selv men skyr uorginalt og ettermontert utstyr som pesten, så det må være serdeles pent skal det være noe.

Nettopp derfor jeg vil ha "Dension DAB+U DBU2GEN". Helt skjult. Kan også benytte splitter på de originale antennene i bakrutene slik at det ikke må monteres noen ekstra antenne.

aarnes
19/01/15, 00:14
En fm antenne tar ikke inn de samme frekvensene som dab vel? Er jo et helt annet bånd. Det ville jeg forsket mer på før jeg tok for gitt.

sekse
19/01/15, 00:23
En fm antenne tar ikke inn de samme frekvensene som dab vel? Er jo et helt annet bånd. Det ville jeg forsket mer på før jeg tok for gitt.

Det selges hvertfall løsninger for det:

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?katid=1456

Noen som har erfaringer med slikt?

Er jo allerede fm-antenne i siderutene bak på min.

FroBe
19/01/15, 10:17
En halvbølgeantenne for FM er 1,5 meter lang, mens for DAB skal tilsvarende antenne være 61 cm lang.
Ofte bruker man kvartbølgeantenne eller spesialløsninger for å få kortere antenner, og på Volvo er (Diversity (http://www.antenna-theory.com/arrays/diversity.php)) antennene i bakvinduet og i støtfangeren (http://i.ebayimg.com/00/s/MTE5N1gxNTAw/z/~qkAAOSw9NxTwajl/$_57.JPG) spesialtilpasset FM både med antennelengde og avstand mellom antennene.
Dermed vil man sannsynligvis få dårligere DAB-mottak med de originale Volvo-antennene enn med en DAB-antenne montert på innsiden av frontruten.

aarnes
19/01/15, 10:42
Hva er det egentlig du ikke kan FroBe? jeg blir stadig imponert!

dieseldyret
19/01/15, 13:49
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=11798&katid=1205&id=

Bruker denne samme med et AUX adapter fra carputershop, så jeg får optimal lyd.

Genial sak, kan koble flere ting via denne igjen også.

+ : -Skjult montering
-Flere tilkoblingsmuligheter
-Dobbel mottaker så den alltid søker etter oppdateringer mens du kjører og hører på en annen stasjon
- Kan pause den i 15 minutter

- : - Litt omfattende montering
- Eget display (men det er ikke stort altså..)

aarnes
19/01/15, 13:51
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=11798&katid=1205&id=

Bruker denne samme med et AUX adapter fra carputershop, så jeg får optimal lyd.

Genial sak, kan koble flere ting via denne igjen også.

+ : -Skjult montering
-Flere tilkoblingsmuligheter
-Dobbel mottaker så den alltid søker etter oppdateringer mens du kjører og hører på en annen stasjon
- Kan pause den i 15 minutter

- : - Litt omfattende montering
- Eget display (men det er ikke stort altså..)

Leste litt om denne, likte utseendet.

Nå har jeg bestilt det store settet for integrering - tester det og kommer med rapport her så fort jeg har fått montert det.

aarnes
19/01/15, 13:52
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=11798&katid=1205&id=

Bruker denne samme med et AUX adapter fra carputershop, så jeg får optimal lyd.

Genial sak, kan koble flere ting via denne igjen også.

+ : -Skjult montering
-Flere tilkoblingsmuligheter
-Dobbel mottaker så den alltid søker etter oppdateringer mens du kjører og hører på en annen stasjon
- Kan pause den i 15 minutter

- : - Litt omfattende montering
- Eget display (men det er ikke stort altså..)

Kan du legge ut et bilde av hvordan det er montert i bilen din? altså skjermen

dieseldyret
19/01/15, 14:14
Den ligger foreløpig løst i hanskerommet :P

har bestilt en Brodit holder til luftdysa over radioen ( http://www.mobilshoppen.no/products/brodit-852982-volvo-s60v70xc70-00-10-center-right- )

aarnes
19/01/15, 14:37
Akkurat.
Jeg kansellerte nå det store kittet og bestilte highway modellen.
Ser enklere og bedre ut.
Rapport kommer fordet :D

aarnes
19/01/15, 14:51
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=11798&katid=1205&id=

Bruker denne samme med et AUX adapter fra carputershop, så jeg får optimal lyd.

Genial sak, kan koble flere ting via denne igjen også.

+ : -Skjult montering
-Flere tilkoblingsmuligheter
-Dobbel mottaker så den alltid søker etter oppdateringer mens du kjører og hører på en annen stasjon
- Kan pause den i 15 minutter

- : - Litt omfattende montering
- Eget display (men det er ikke stort altså..)

Kan du skrive litt om montering?
Nødvendig med noe annet enn det som følger med i pakka?

dieseldyret
19/01/15, 15:03
Det var første gang jeg hadde ut en HU radio, så jeg knota kanskje litt mer enn andre her med det. Men var bare plug n play, fant strøm og jord som anvist i bruksanvisning.
Eneste "ekstra" var en annen ledning som jording siden jeg ville ha selve boksen i hanskerommet, den originale var for kort til det (lurer på åssen de tror den boksen skal få plass bak en HU m/telefon-modul..?)

Så nå har jeg både Highway og AUX adapteret i hanskerommet med alle tilkoblinger der. Gruer meg bare litt til å få kabelen til Highway displayet tilbake til HU og opp mot luftdysa. Men..må må bytte noen lyspærer i ECC uansett, så det meste må ut igjen likevel :-)

*Edit: Jeg monterte AUX adapter og Highway samtidig, så mulig jeg roter her om det var Highway eller AUX adapteret som trengte lenger jording, men det ser du fort, ingen heksekunst selv for meg :-)

Griffin
19/01/15, 17:56
Men hur er det igentlig ment att man skal gjöre originalt? Jeg har HU-850 og hvis man lyser med lommelykt i displayen så ser man att det står "DAB" där inne. Er det rett og slett så illa som att de mener att den har en AUX-port som man da kan bruke til DAB eller fantes det noensinne noen original DAB til Volvo?

aarnes
19/01/15, 21:45
Men hur er det igentlig ment att man skal gjöre originalt? Jeg har HU-850 og hvis man lyser med lommelykt i displayen så ser man att det står "DAB" där inne. Er det rett og slett så illa som att de mener att den har en AUX-port som man da kan bruke til DAB eller fantes det noensinne noen original DAB til Volvo?

Det har vært diskutert andre steder på nett også.

JEg tror det står for Digital Audio Box eller noe, men vet ikke sikkert.

http://forums.swedespeed.com/showthread.php?134436-DAB-on-HU-850

http://www.volvoxc.com/forums/archive/index.php/t-1972.html

aarnes
21/01/15, 23:10
Monterte Pure Highway idag - finfin sak.
Et dårlig bilde av hvor den ble plassert..
Skal prøve å ta et par ordentlige bilder i morgen, selv synes jeg det ble ganske bra.
Det å feste den på en brodit-holder er ikke tema, da vil den bli veldig dominerende tror jeg.

http://aarnes.me/v70/2015-01-21 17.52.51.jpg

FroBe
26/01/15, 13:49
DinSide har foretatt en kjapp test av 8 DAB-adaptre:
http://www.dinside.no/932027/test-8-dab-adaptere

Griffin
26/01/15, 17:36
Hm jeg har telefonen der jeg, så har igentlig ikke plass for flere dingser.

aarnes
26/01/15, 18:12
DinSide har foretatt en kjapp test av 8 DAB-adaptre:
http://www.dinside.no/932027/test-8-dab-adaptere

Spesielt at de har gitt Pure Highway terningkast to.
Men ser at de ikke fikk den til å spille på aux - og da forstår jeg at lyden blir ekstremt dårlig.
Litt jobb å montere, men for en som har tatt i kabler før er det ikke noe problem.
Jeg klipte bort hele den isomatta og beholdt tre ledninger : pluss, minus og tenning.
Dekninga er super og den er meget rask.

Gunnar R.
11/02/15, 23:15
Jeg har Tiny C3 i XC90en, og den fungerer helt supert på alt annet enn det som var hovedformålet med den; handsfree telefon!

For meg som sitter i bilen er det ingen klager, men de som snakker med meg hører så mye ekko at det er bare å gi opp å holde samtaler. Både når jeg velger innebygget høyttaler (som er helt søppel) og når jeg velger anlegget i bilen. Vet ikke hvorfor.

Veldig bra på DAB+ (i Rogaland..) og A2DP streaming (iPhone 6), men får komme med en siste klage, det skulle gått an å justere lysstyrken på displayet. Det er altfor intenst lys for nattkjøring.

Veldig åpen for tips om andre produkter som kan gi meg A2DP, DAB+ og blåtann.

aarnes
11/02/15, 23:22
Jeg har Tiny C3 i XC90en, og den fungerer helt supert på alt annet enn det som var hovedformålet med den; handsfree telefon!

For meg som sitter i bilen er det ingen klager, men de som snakker med meg hører så mye ekko at det er bare å gi opp å holde samtaler. Både når jeg velger innebygget høyttaler (som er helt søppel) og når jeg velger anlegget i bilen. Vet ikke hvorfor.

Veldig bra på DAB+ (i Rogaland..) og A2DP streaming (iPhone 6), men får komme med en siste klage, det skulle gått an å justere lysstyrken på displayet. Det er altfor intenst lys for nattkjøring.

Veldig åpen for tips om andre produkter som kan gi meg A2DP, DAB+ og blåtann.

Ikke lett å finne en 3partløsning med GOD lyd over telefonsamtaler. problemet er som oftest forsterker/støykorrigering på mikrofoninntaket i selve modulen.
jeg har GROM-BT3 - KNALLGOD lyd over bluetooth, både på musikk og telefonsamtaler - men motparten hører stort sett motorduring og ekko.

SivertB
12/02/15, 16:07
Jeg har Tiny C3 i XC90en, og den fungerer helt supert på alt annet enn det som var hovedformålet med den; handsfree telefon!

For meg som sitter i bilen er det ingen klager, men de som snakker med meg hører så mye ekko at det er bare å gi opp å holde samtaler. Både når jeg velger innebygget høyttaler (som er helt søppel) og når jeg velger anlegget i bilen. Vet ikke hvorfor.

Veldig bra på DAB+ (i Rogaland..) og A2DP streaming (iPhone 6), men får komme med en siste klage, det skulle gått an å justere lysstyrken på displayet. Det er altfor intenst lys for nattkjøring.

Veldig åpen for tips om andre produkter som kan gi meg A2DP, DAB+ og blåtann.

For å dempe belysningen på Tiny C3 holder man "mode" knappen inne i 2-3 sek. :)

dieseldyret
15/02/15, 21:08
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/609.jpg

Fant ut at en Brodit holder ble for stor. Endte opp med en holder til luftdyse fra Clas O som jeg kappet ned til minimum og skrudde fast Pure displayet i. Ganske så fornøyd! Digg å få lys i alle områdene på ECC og i brytere også, byttet alle lyspærer i helga :)

Jakke
22/02/15, 03:46
Finner det merkelig (og trist) at ikke Volvo kan gjøre noe med det. De nyeste av pre-facelift er jo 11 år gamle, mens de nyeste av facelift er 6-7 år gamle. Mange av disse bilene blir å eksistere i lang tid framover, så synd at de ikke kan lage en løsning på det.

Når man tenker på det, iMIV klarer å lage en løsning der du får Bluetooth til HU via MiniDisc, og dermed får du også sanginfo på HU opp, samt rattkontroller. Det er et aftermarketfirma som klarer. Da kan det ikke være store jobben for Volvo å gjøre en liknende løsning.

På den andre sida skal jo iMIV klare det samme med inputen fra DAB til MiniDisc/Satelitt (tror jeg det var, facelift). Men er jo bare Europa som er stor på DAB, og iMIV, vel, nettsida er vel imiv.ca, som Canada, og de har stengt ned DAB-nettet i 2012.

jerognal
22/02/15, 08:50
Sendte en mail til Volvo Norge for å høre. De jobber med saken, men har ikke løsningen klar enda.
Jeg spurte spesifikt om løsning som er helt skjult og funker mot Mulltifunksjonsratt og alt det andre i bilen.
Så får vi håpe Volvo har en løsning før FM-nettet slukkes.

Jakke
22/02/15, 12:28
Er det lenge sia, og er det noe du har tillatelse til å dele her? Rett og slett av ren interesse. Det kan også være av interesse for VCCN å stå samlet som press mot Volvo for å få dette gjennom i "timely fashion".