PDA

Vis full versjon : Ettermontering av cruise controll og kjørecomputer, mye jobb?



Hypnotisk
17/01/15, 17:33
Heisann!
Har en volvo v70 -98 (automat) mod som dele bil.. Denne bilen har det meste av utstyr som cruise controll, kjørecomputer etc..

Jeg har lyst til å ettermontere dette i min bil, Volvo v70 -97 AWD (manuell)
Er dette stort sett plug and play, eller må jeg legge opp ledninger osv? og hvordan er det å ta dette fra en automat og montere det i en manuell, funker det?
Er det evt noen her som har en how to?

Og hvis jeg ettermonterer cruisecrontroll vil den gi full gass om jeg bruker den og tråkker inn clutchen?

Trenger jeg å bytte speedometer ved ettermontering av kjørecomputer?

Svirre
17/01/15, 19:13
Cruisecontrollen er plug 'n' play, så sant begge bilene har mekanisk gasspedal (wire). Da må du flytte over brytere ved pedalene, vakumslager, vakumklokke, relé og blinklyshendelen. Ca. 1t arbeid.

Kjørekomputeren trenger hele instrumenthuset, så det er bare å bytte over samt bryteren :)

hgnubel
17/01/15, 20:21
Og hvis jeg ettermonterer cruisecrontroll vil den gi full gass om jeg bruker den og tråkker inn clutchen?

Bifaller det Svirre sa, pass på at begge biler er like i forhold til gasswire vs elektronisk spjeld som ble introdusert sent i 98 på 1999-modellene.

Det skal på plass to brytere, en på brems og en på clutch, som kobler ut cc hvis du rører de pedalene. Du mangler altså en slik bryter og noen koblingsstykker til vakumslangen.

Hypnotisk
17/01/15, 22:12
Kjørekomputeren trenger hele instrumenthuset, så det er bare å bytte over samt bryteren :)

Mener du da hele speedometeret ? :) Har ikke så veldig lyst å bytte over for da blir km-standen feil :( :P

Hypnotisk
17/01/15, 22:14
Bifaller det Svirre sa, pass på at begge biler er like i forhold til gasswire vs elektronisk spjeld som ble introdusert sent i 98 på 1999-modellene.

Det skal på plass to brytere, en på brems og en på clutch, som kobler ut cc hvis du rører de pedalene. Du mangler altså en slik bryter og noen koblingsstykker til vakumslangen.

Den bryteren på clutchen får jeg sikkert kjøpt hoss volvo da? og hvis jeg forstår rett trenger jeg også en vakumslange som skal monteres på clutchbryteren og over til vakumklokka?

hgnubel
18/01/15, 10:34
Mener du da hele speedometeret ? :) Har ikke så veldig lyst å bytte over for da blir km-standen feil :( [emoji14]
Km.stand er kanskje rimeligere å få korrigert.. alternativet er såvidt jeg vet å kjøpe kjørecomputeren (software) til ditt gamle speedometer.

Den bryteren på clutchen får jeg sikkert kjøpt hoss volvo da? og hvis jeg forstår rett trenger jeg også en vakumslange som skal monteres på clutchbryteren og over til vakumklokka?
Det går en vakumslange fra pumpen som henger under batterihyllen i motorrommet. Denne splittes med t-ledd inne ved pedalene, så hvis du ser hvordan den ene bryteren på bremsepedalen er koblet på donorbilen er det bare å få tak i et sett til med tilsvarende bryter, t-ledd, og eventuelt andre gummikoblinger eller slangebiter (er noen år siden jeg gjorde dette selv, husker ikke alle detaljene med koblingene).

Svirre
18/01/15, 12:20
Ang. dette med speedometeret/kjørecomputeren, så ville jeg ha sjekka opp med nærmeste Volvo-verksted som har tilgang på VIDA, TIE, TACDIS etc. Hvis du forklarer problemet, og de ikke får oppgitt i systemet sitt at aktiveringskoden ligger tilgjenglig hos dem, så er det bare å bytte speedometer. De kunne evt. kontakte Gøteborg, men da begynte ting å koste penger. De regna med at siden de ikke fikk opp koden, så var det ikke lett for de som satt der nede heller.

Har gått igjennom samme regla selv med Kari ;) Hjelper heller ikke å bytte selve speedometeret siden informasjonen ligger lagret på hovedkortet.

way_
19/01/15, 13:54
Jeg henger meg på og er enig i at CC er greit å installere på bilen din. Jeg tror t.o.m jeg har en bryter til cluch-pedalen og t-stykke til vakumslangen liggende om du er interessert.

Når det gjelder kjørekomputer så trenger du IKKE å bytte instrumentpanel. Du trenger bryteren som du kobler til i dashbordet til høyere side for rattet. Bak et av blindpanelene ligger det et kontaktstykke som passer. Det trengs ikke software, men en PIN-kode fra Volvo for å aktivere kjørekomputeren. Når jeg installerte dette på min bil for mange år siden så mailet mekanikeren Volvo som oversende koden uten kostnad. Mekanikeren koblet så en diagnoseenhet til bilen via OBD2, tastet inn PIN-koden, instrumentpanelet blinket et par ganger (tror jeg), og vips: fungerende kjørekomputer.

Mekanikeren brukte ikke DICE til dette, men en stor håndholdt diagnoseenhet (forgjenger til DICE?) som det også gikk å justere en hel del andre parametere som dekkdimensjon, temp på setevarmer etc.

Svirre
19/01/15, 14:03
Ang. Dette med PIN-kode, så må Volvo ha den først ;) på de 3 bilene jeg har væry nede der for å aktivere dette, så må de ta kontakt med Volvo i Gøteborg, og det koster penger ;) men har man tilgang til den koeen, så utføres den operasjonen som du beskriver samt koble til bryter.

way_
19/01/15, 14:23
På min bil fikk mekanikeren dette på mail fra Volvo i Norge etter kun kort tid. Mener å huske jeg betalte for en halv verkstedtime totalt. Dog er dette noen år siden.

Gjorde dette forøvrig på Bilia Økern.

Svirre
19/01/15, 14:30
Hmm...hvorfor de ikke fikk henta kodene selv syns jeg er rart, for de kodene som finnes skal være mulig å hente fra Tacdis, men er det mulig så er det bare bra :)

Hypnotisk
19/01/15, 17:04
Så det dere mener er at det kun er å bytte over bryter'n, snakke med Volvo og høre om de fårtaki koden, og hvis de får er det kun å bestille en time for programering ?

Svirre
19/01/15, 17:36
Så det dere mener er at det kun er å bytte over bryter'n, snakke med Volvo og høre om de fårtaki koden, og hvis de får er det kun å bestille en time for programering ?

Jepp. Tacdis har alle kodene som er tilgjengelig for bilen (gjelder i hele Norge). Så hvis de i Hønefoss ikke finner i Tacdis, så får heller ikke Økern den i Tacdis. Men for all del så kan det bare være at jeg har vært uheldig når det gjelder det. Og jeg er litt mer enn en vanlig kunde i Hønefoss, så har vel strengt talt fått tilgang til mer enn hva jeg burde fått. Derfor veit jeg det ;)

Hypnotisk
19/01/15, 17:39
Okey takk! :)

Men hvis det er så "enkelt" så syns jeg det er rart at ikke disse bilene kom med kjørecomputer som standar egentlig :P

hgnubel
19/01/15, 17:58
På min bil fikk mekanikeren dette på mail fra Volvo i Norge etter kun kort tid. Mener å huske jeg betalte for en halv verkstedtime totalt. Dog er dette noen år siden.

Gjorde dette forøvrig på Bilia Økern.
De har gjerne funnet ut at de kan ta seg bedre betalt :(

OT: Jeg mistenker at jeg traff deg og Gunnar på togstasjonen i Bergen i 97/98... kan det stemme? Lenge siden sist i så fall :)

Så det dere mener er at det kun er å bytte over bryter'n, snakke med Volvo og høre om de fårtaki koden, og hvis de får er det kun å bestille en time for programering ?
Jepp, jeg blandet sammen sw og pin-kode, det er tydeligvis kun kode du trenger.

Svirre
19/01/15, 18:50
Okey takk! :)

Men hvis det er så "enkelt" så syns jeg det er rart at ikke disse bilene kom med kjørecomputer som standar egentlig :P

Tilleggutstyr ;) Også skulle det være lett for mekanikere å kunne ettermontere dette.

way_
21/01/15, 14:02
De har gjerne funnet ut at de kan ta seg bedre betalt :(


Jeg mener at når V70 fortsatt ble solgt ny så tok Volvo noen tusenlapper for PIN-koden slik at folk ikke skulle kjøpe ny bil uten CC, så dure ned på delelageret og kjøpe en bryter så man fikk CC "gratis". En stund etter at bilen gikk ut av produksjon så valgte Volvo å gi ut koden uten kostnad.

Man om det er problematisk hos forhandler kan man jo forsøke å maile Volvo direkte. Er noen ganger overrasket over hva man kan få der i fra. :)



OT: Jeg mistenker at jeg traff deg og Gunnar på togstasjonen i Bergen i 97/98... kan det stemme? Lenge siden sist i så fall :)

Jeg har vel strengt talt vært på togstasjonen i Bergen kun én gang. Og det var med Gunnar i ca 97/98, så det kan nok stemme. :) Dog så husker jeg ikke hvem andre som var tilstede og dessverre ringer ikke nicket ditt noen bjelle..

hgnubel
21/01/15, 23:03
Jeg har vel strengt talt vært på togstasjonen i Bergen kun én gang. Og det var med Gunnar i ca 97/98, så det kan nok stemme. :) Dog så husker jeg ikke hvem andre som var tilstede og dessverre ringer ikke nicket ditt noen bjelle..

Ikke alle som resirkulerer gamle nick.. Jeg arrangerte en del irctreff på den tiden, da demrer det kanskje.. fant deg på facebook nå :)