PDA

Vis full versjon : ZF kasse, kryss mot utgående aksel



andreas.
16/01/15, 21:39
God kveld.

Driver fortiden og monterer femmer med ZF kasse i en 242. Har lagd motorfester og girkassetravers, men har ikke tenkt så mye på mellomaksel før nå. Derfor har jeg støtt på et problem. Hvis mellomakselen skal gå rett ut fra kassa, vil den ta oppi tunellen. Har ikke noe lyst til å lage ny tunell, derfor tenkte jeg å kjøre med kryss istedenfor hardy, slik at jeg kan jukse litt og la mellomakselen gå litt skrått i forhold til kassa. Da tror jeg det skal gå med å heve tunellen litt i framkant der den er lavest.

Da er problemet som følger:
Finnes det en mellomaksel med kryss som passer mot ZF kassa? Er vel samme boltsirkel på m46/m47 med hardy og m90?
Er det noen regel for hvor mye vinkel man kan på krysset?


Takker for all hjelp!

Andreas

Marius
16/01/15, 21:43
jeg bruker fremre del fra 740 med m47

andreas.
16/01/15, 21:49
Er det med kryss? Tror det blir for mye vinkel for hardy :)

Marius
16/01/15, 21:55
nei er hardy skive og ikke noe problem med vinkel hos meg

andreas.
16/01/15, 22:01
Hmm. Kunne evt senka kassa litt, men da blir motoren tiltet bakover. Trangt om plassen gitt. :)

konso
19/01/15, 06:49
Du kan høre med GKN unikardan. De sveiser om mellomaksler til ditt ønske. De trenger å vite maks og min. lengde, arbeidsposisjon, flensdiameter og hullavstand på flensen. Det er stort sett standariserte flenser som er lagervare.
Ang. vinkler så har jeg fått en regel fra GKN, o/min x vinkel i grader= maks 20 000, og da er man helt på grensa på hva krysset tåler. Helst ikke over 17 000.

andreas.
20/01/15, 21:50
Takker! :)