PDA

Vis full versjon : hva slags olje på bil med skjørtebank?



mariusea
24/06/10, 19:45
har fått noe jævli skjørtebank i motoren min. fikk beskjed om å kjøre på agip racing 10-60 olje, men syns det bare ble værre etter je bytta igår. noen som har peiling hva jeg skal gå for?

Ekren
24/06/10, 21:01
foreslår du gjør noe med motoren din jeg, f.eks reparerer den.

mariusea
24/06/10, 21:03
foreslår du gjør noe med motoren din jeg, f.eks reparerer den.

skal kjøpe ny motor nå, men skal på ferie neste uke med bilen.

kermitt
24/06/10, 21:08
skjørtebank er ufarlig så lenge lyden ikke tar helt av, så bare la olja være på blokka du og hold følge med olje forbruket. så den hele tiden har nok olje, ellers ser jeg for meg at den fort får veldig vondt.

mariusea
24/06/10, 21:12
skjørtebank er ufarlig så lenge lyden ikke tar helt av, så bare la olja være på blokka du og hold følge med olje forbruket. så den hele tiden har nok olje, ellers ser jeg for meg at den fort får veldig vondt.

den bruker ikke noe olje nesten. på 2 uker så minker det så vidt. men er det sunt å kjøre langt med skjørtebank? skal kjøre fra hamar-bergen-så over fjella igjen, opp til Røros, å ned igjen.

kermitt
24/06/10, 21:21
det er jo ikke det beste du kan gjøre for motoren din, men det skal jaggu mye til før de raser ene og alene pga skjørtebank. tåler nok ferie turen din ;) er egentlig ganske vanlig på rødblokka. det er ikke uten grunn senere modeller ble ustyrt med underspyling.

mariusea
24/06/10, 21:24
det er jo ikke det beste du kan gjøre for motoren din, men det skal jaggu mye til før de raser ene og alene pga skjørtebank. tåler nok ferie turen din ;) er egentlig ganske vanlig på rødblokka. det er ikke uten grunn senere modeller ble ustyrt med underspyling.

okei, så vis jeg skrur ned turbo trykket litt, å ikke ha gassen i bånd hele tia, så går det bra tror du?

kermitt
24/06/10, 21:28
nei, bare ta det helt roligt. ikke skru på ting som funker, da funker det ikke når du er ferdig! :p bare ikke tyn motoren og belast den voldsomt hardt så blir både lommeboka di og motoren din fornøyd med tilværelsen ;)

ha det fint på ferietur ;)

mariusea
24/06/10, 21:30
nei, bare ta det helt roligt. ikke skru på ting som funker, da funker det ikke når du er ferdig! :p bare ikke tyn motoren og belast den voldsomt hardt så blir både lommeboka di og motoren din fornøyd med tilværelsen ;)

ha det fint på ferietur ;)

da får jeg sette spiker på gass pedalen før jeg drar så går det bra.

skal gå i innkjøp av FT motor med underspyling nå, så blir nok motorbytte etter ferien

asdf
25/06/10, 17:10
har fått noe jævli skjørtebank i motoren min. fikk beskjed om å kjøre på agip racing 10-60 olje, men syns det bare ble værre etter je bytta igår. noen som har peiling hva jeg skal gå for?

kraftig skjørtebank er ikke noe man bare får over natta, sikker på at det ikke er rådebank?

Er det skjørtebank så er det bare å bruke bilen som vanlig i min bok, har iallefall ikke vært noe problem på de motorene jeg har vært borti. 350'n til en kamerat av meg gikk i flere år, uten et eneste feilskjær med kompressor og ganske kraftig skjørtebank

tor
25/06/10, 20:03
hær er det bare å få hellt på no Lyddempende Mineralsk USA olje f.eks Quaker State "20w-50" eller pennzoil ,

evt diesel ollje 15w-40

mariusea
25/06/10, 20:06
kraftig skjørtebank er ikke noe man bare får over natta, sikker på at det ikke er rådebank?

Er det skjørtebank så er det bare å bruke bilen som vanlig i min bok, har iallefall ikke vært noe problem på de motorene jeg har vært borti. 350'n til en kamerat av meg gikk i flere år, uten et eneste feilskjær med kompressor og ganske kraftig skjørtebank

begynte så vidt, trodde først det var ventil tikking, men brukte sånne som leger bruker, å hørte på toppen, men kom ikke derfra, så prøvde på sylinder 4 å fant feilen der. flere mekanikkere som har hørt på det, så er skjørtebank. har vært sånn i 2 uker ca sia vi oppdaget, men var liten ulyd i hele vår.

tor
25/06/10, 20:18
begynte så vidt, trodde først det var ventil tikking, men brukte sånne som leger bruker, å hørte på toppen, men kom ikke derfra, så prøvde på sylinder 4 å fant feilen der. flere mekanikkere som har hørt på det, så er skjørtebank. har vært sånn i 2 uker ca sia vi oppdaget, men var liten ulyd i hele vår.

er jo ikke bombesikker at det er skjørtebank da , kan like godt være slakk i kryssbolt/råde området det er for stor slakk

mariusea
25/06/10, 20:25
er jo ikke bombesikker at det er skjørtebank da , kan like godt være slakk i kryssbolt/råde området det er for stor slakk


kan godt hende det er slakk i kryssbolt, har aldri hørt sånt før, så veit ikke. men rådebank er det ikke. men hvor sunt er det å kjøre med slakk i kryssbolt?

kermitt
25/06/10, 20:26
meget usunt vil jeg si. vil gnage sundt stempel eller råde til slutt.

tor
25/06/10, 21:23
kan godt hende det er slakk i kryssbolt, har aldri hørt sånt før, så veit ikke. men rådebank er det ikke. men hvor sunt er det å kjøre med slakk i kryssbolt?

spørs vel på lyden det,,

men seriøst har noen ganger stått på sibylla å det har kommet transporter tdi biler som høres ut som noen står å spikrer med kulehammer på verkstedbenk!!!!

men bare går å går:eek:

kermitt
25/06/10, 21:30
også har vi mercedes diesler :p der har vi grus, spiker, pokk og spedbarn i vaskemaskin lyden. men de går og går!

Mr. Crepsley
25/06/10, 21:53
også har vi mercedes diesler :p der har vi grus, spiker, pokk og spedbarn i vaskemaskin lyden. men de går og går!

Vil vi vite hvordan du har fått denne erfaringen? :D

kermitt
25/06/10, 22:05
Vil vi vite hvordan du har fått denne erfaringen? :D

trodde alle med småbrødre visste hvordan den lyden var?

Mr. Crepsley
25/06/10, 22:10
Tja, er minst i flokken, så kanskje derfor :)

Tinnsoldaten
29/06/10, 16:17
spørs vel på lyden det,,

men seriøst har noen ganger stått på sibylla å det har kommet transporter tdi biler som høres ut som noen står å spikrer med kulehammer på verkstedbenk!!!!

men bare går å går:eek:

På de motorene er det vel stort sett vacuumpumpa som lager ulyd. Men det høres grusomt ut!

SWR
01/07/10, 10:55
Enkel løsning - bare husk å kjør pent til den er gjennomvarm - Single-grade 50-olje. Tøffere oljefilm får du ikke... da får du best mulig margin mot slitasje og eskalering av problemet. :)