PDA

Vis full versjon : Bensinforbruk: Bytte til M90L2 og 1041 bakaksling med 3:31 utveksling



Runar
14/01/15, 22:29
Tenkte å ta noen grep for bl.a å få ned besinforbruket litt på min 945 FK, både småkjøring og på lang turer.
Skal til Lofoten i sommer ++ så blir fort 600 mil på sommeren.

M90L2 har visst lavere utveksling på 5. gir, 0.71 i stedet for 0.8 som er vanlig på M90.
Nå har jeg 3:54 på bakaksling, tenkte å bytte til en med 3:31 og slyngdiff.

Vil dette funke sammen, eller blir det for tungt i 5. gir?


Andre planer for å senke bensinforbruket er:
- nye tenningsdeler og sterkere coil
- bensinfilter og pumpe
- nye dyser
- stor alu intercooler

eab
14/01/15, 23:34
Jeg har m90 med 0,71 i femte, og 4.10 i baken. Det gir ca 2000rpm i 80km/t og 2500rpm i 100km/t. Det fungerer fint i min bil, som ikke har like mye guffe på lavt turtall (b21 og stor turbo). Da denne bilen var helt orginal (fk-motor og 3.54 aksling) syns jeg 5.giret ble for tungt opp mange bakker. Hadde tidligere en 740 med b230fk og m90 med 0.81 og 4.10, den lå på ca 2800 i 100km/t. Det ga et forbruk på ca 1 liter mila ved langkjøring.

Du vil få omtrent 1600rpm i 80km/t, og med en standard fk-motor må du må kanskje ned i fjerdegir opp bakker. Hvis du ikke allerede har girkassen og bakakslingen så høres det ut som store kostnader for å spare noen småkroner i drivstoff. Nye tenningsdeler, filtre og en motor i generelt god stand er kanskje like økonomisk. Og kjørestil har såklart veldig mye å si. Har vært på flere kurs i økonomisk kjøring i forbindelse med jobb (lastebil) og det er mye å spare selv om man tror man kjører veldig økonomisk i utgangspunktet :)

Svirre
15/01/15, 06:56
Jeg holder med eab her. Ville heller lagt det lille arbeidet i ved å bytte tenningsdeler og filtre, framfor å bytte drivverk og bakstilling hvis det kun er for å senke forbruket. 3.31 utvekslingen er fin for Tysklands-kjøring, men her i Norge vil jeg tro du vil få mindre glede av den utvekslinga.

For å si det slik da, og bytter disse og sparer 0,15l/mil, så utgjør det 2,10kr pr.mil ved 14kr pr.liter bensin. Og med utgangspunkt i turen du beskriver, så vil du spare ca. 1200kr.

Så for å svare på det du lurer på; ja, det kan være litt i grenseland over hvor tungt det kan være hvis du sjelden er over 80km/t med bilen. Det er en fin kombo for kjøring i hlye hastigheter, men for vår del som bor i Norge så vil nok dette bli litt for tungt.

turb00le
15/01/15, 07:19
Hmmm. Jeg skal kjøre samma kassa og 3,15 utv... liker biler som er langbeinte. Hva er farlig med å bruke 4 giret mer?

Sånn som de fleste er gira så kan en jo like gjerne fjerne 2,3,4 gir for en klarer seg jo med de to gjenværende.

eab
15/01/15, 08:32
Hva er farlig med å bruke 4 giret mer?

Ingenting er farlig med det, men hva er poenget med et så langt 5.gir at det ikke kan brukes opp bakker og denslags? Man kan risikere at man hele tiden må ha et større gasspådrag for å opprettholde hastigheten med for tunge gir kontra lettere, både oppover og bortover. Det gir såklart økt forbruk.

Du skal vel kjøre i 120-sonen, og da blir sikkert 3,15 og 0,71 helt fint. Ikke store forskjellen mellom 3.31 og 3.15 uansett

turb00le
15/01/15, 10:08
Bilen til kjærringa (saab 9-3 turbo) er langbeint som vi sier.
Der er det ikke noe poeng å legge inn femtegir før en har runda 80.

Personlig synes jeg det er mere behagelig å kjøre med enn volvoen der en omtrent ligger på turtallssperra ved kjøring på e6.

Men jeg tror nok at det hadde passa bedre med ei tettstega 6 trinnskasse, f.eks fra en bmw (som forsåvidt er planen før eller siden)

Runar
15/01/15, 12:44
Kjører ca 25.000km i året så hvis man kan spare 4-5000 tusen pr år så vil det jo lønne seg på sikt.
Har planer om en langtur i Europa også og da kan jo et langt 5. gir bli nyttig.

Tenkte å bytte girkasse uansett da min M90 er vanskelig å få i gir, på alle gir.
Og 3:54 bakakslingen jeg har nå blir nok solgt hvis 3:31 akslingen funker med M90L2.
Tenker jeg kommer til å prøve, hvis det ikke funker så selger jeg 3:31 bakakslingen.

På langturer så ligger jeg nok litt over når jeg kjører i 80 sone, ligger vel oppunder 90
der er det er mulig så da blir vel turtallet oppunder 2000 prm.

Ny tenningsdeler er bestilt, og dyser skal jeg sjekke litt med Batland her på forumet,
han anbefaler jo disse bl.a.
http://www.summitracing.com/int/parts/sum-240042/overview/make/ford

Skårholen
15/01/15, 18:51
Altså bakakslingen passer jo fysisk, og ved tyskland-kjøring så kan du holde ganske høy fart uten å føle at motoren kommer til å dø. Når det kommer til dyser så hvis du skal bare bytte ut de originale så er de for store, men skal du kombinere med 3'' lmm og chip så er de perfekte.

Kauto
15/01/15, 23:27
Min 945 har "300 oppsett". Kjørte til Lofoten med den fra kr sand i forfjord på sommeren, 3,54 utveksling. Da lå den mellom 0,74 og 0,76 på mila hele veien, kjørte forbi vist man følte for. men likevell gikk den billig syns jeg :) å kunne kjørt billigere vist man hadde kjørt litt mere snilt.

Runar
19/01/15, 18:13
6-trinnsgirkasse fra BMW hadde vært kjekt ja, men det blir nok litt for dyrt nå i allefall.

Jeg tenkte å begynne med:
- alt av tenningsdeler, på vei fra IPD + en kraftigere coil
- moderne dyser
- 3:31 bakaksling (hentes om 2 uker)
- stor alu intercooler (hentes om 2uker)

Dett koster meg rett under 5000,- Skal gi tilbakemelding på resultatene.

Roye
20/01/15, 05:19
Jeg har ikke noe problem med å ligge under 0,8l per mil med M90L og 3,54. Har nesten aldri hatt over 1l uansett hvordan jeg kjører.

Runar
22/01/15, 12:18
Har kommet ned mot 0.82, men målet er ned mot 0.7, samt endel bedring på småkjøring.

Satte på IPD pluggledninger og NKG plugger i går, merket forskjell på tomgangen, går roligere og jevnere.
Samt at lambdalyset ikke kom på etter 10min på tomgang, som den alltid gjorde før.
Har fått tak i nyoverhalt topp med a-kam så den skal på neste helg tenkte ja.

Noen som har tips til en bedre coil enn den orginale?

eab
22/01/15, 13:43
http://www.summitracing.com/parts/acc-380876

Jeg har denne i 940'en, og selv med opp mot 2 bar ladetrykk og nesten 1mm pluggåpning er det mer enn nok strøm til fyre av blandinga. Så den er nok hakket vassere enn org :)