PDA

Vis full versjon : innkjøring



Ove B
24/06/10, 18:55
hei noen som har tips rundt innkjøring av motor? snakk om ei rødblokk med nye stempel, råder og lager!

Torra
24/06/10, 18:59
Står pent om hvordan man skal gjøre dette i haynes boka, kan lete det opp senere ;)

Ove B
25/06/10, 10:12
Står pent om hvordan man skal gjøre dette i haynes boka, kan lete det opp senere ;)

hadde vært supert!!!!

tor
25/06/10, 20:21
borra motorn ?

er jo litt forskjell på innkjøring av nymaskinert motor og nyovermålad motor,

ChrML
25/06/10, 20:32
Er mange forskjellige teorier på dette. Noen mener at man skal kjøre normalt, andre mener at man skal kjøre hardt sålenge bensin/tenning er som det skal, men ikke for hardt og ikke lenge av gangen osv...

jonass
25/06/10, 20:34
Gode akser og nedbremsing på gir har fungert fint for meg. Motor har gått i over 1år nå. Og ingen ulyder eller oljeforbuk.
Man bør heller bytte olje et par ganger tror jeg. Og filter da så klart

TeamBørnOut
25/06/10, 21:07
oljen skal byttes kjapt. fyrer vell opp med noe god mineral olje for å så slenge på noe god syntetisk :)

Iversen
25/06/10, 21:07
Jeg hørte med oslo sylinderservice for 2-3 år siden. Jeg fikk da beskjed om å kjøre rolig i 1000km. De første 250-300 på mineral olje. Deretter bytte olje til delsyntetisk fram til 1000km, så og ta på helsyntetisk til slutt. Jeg gjorde dette og det gikk fint. Selvfølgelig oljefilter bytte ved bytte av olje.

SWR
27/06/10, 18:10
Jeg hørte med oslo sylinderservice for 2-3 år siden. Jeg fikk da beskjed om å kjøre rolig i 1000km. De første 250-300 på mineral olje. Deretter bytte olje til delsyntetisk fram til 1000km, så og ta på helsyntetisk til slutt. Jeg gjorde dette og det gikk fint. Selvfølgelig oljefilter bytte ved bytte av olje.

Kjøre rolig i 100 mil er drepen... verste bommerten som gjøres kan, egentlig..

TeamBørnOut
27/06/10, 18:16
pfft. alle motorbyggere og "store team" cruser de 100første milene med motorene sine før de presser de :D

SWR
27/06/10, 18:38
Skrivefeil... skulle nok stått "de første 1000 cm" der... :D

ChrML
27/06/10, 21:36
Mange som sier at rolig kjøring under første oppstarten er noe drit. At man skal kjøre den ganske hardt første gangen innenfor rimelighetens grenser.

ArneR
28/06/10, 02:14
Hovedsaken er vel å unngå å belaste den tungt den første tiden, samt skal man slite til stempelringene er vel det beste å sette den i f.eks. andre gir, og akse opp til passe fart/turtall og så motorbremse, så gjenta samme greia noen ganger.

SWR
28/06/10, 03:34
Hovedsaken er vel å unngå å belaste den tungt den første tiden, samt skal man slite til stempelringene er vel det beste å sette den i f.eks. andre gir, og akse opp til passe fart/turtall og så motorbremse, så gjenta samme greia noen ganger.

Det er akkurat det... skal man slite til stempelringene før alt blir for glatt så MÅ man belaste den. Eneste som er kritisk er at den er gjennomvarm før dette skjer, sånn at alle klaringer er slik de skal være. Så kan man gjerne gi fullt... det er bare ringene som skal slites til, lagre slites ikke...

Ove B
28/06/10, 08:30
er snakk om ein motor som ikkje er borra men med nye stempler, råder, ringer og lager

SWR
28/06/10, 13:11
er snakk om ein motor som ikkje er borra men med nye stempler, råder, ringer og lager

Er det gjort noe som helst med sylinderløpene? Flex-honing eller sånt?

Torra
29/06/10, 13:44
Jeg siterer Haynesboka 2B*24 kap 26.
"1 Då motorn satts på plats i bilen, kontrollera alltid nivåer for motorolja og kylvatska
2 Ta bort tandstift och sat tandsystemet ur funktion, kør runt motorn tills oljetryck kan registreras på måtaren eller varningslampan slocknar
3 satt tilbaka tandstiften, satt tandkablarna på plats och anslut tandsystemet
4 starta motorn.
5 da motorn startar bør den få gå tills den har normal arbeidstemperatur. Då motorn vårms upp, kontrollera grundigt att inte lackage avv gransle, olje eller kylvatska forekommer.
6 stang av motorn och kontrollera nivå for motorolja och kylvatska
7 kør bilen till ett område med minimal trafikk, accelerera från 50 till 80km/h, låt sedan farten sjuka til 50km/h utan gas. Gør om detta 10 till 12 gånger. Detta får kolvringarna att satta sig ordentligt och trykkas ut mot cylinderveggene. Kontroller på nytt att inte lackage forekommer
8 Kør in bilen forsiktigt de førsta 80milen (inte høg fart under langre perioder), håll också ett øga på oljenivån. Det ar inte ovanligt att en renoverad motor drar lite olja under inkjørningen
9 Efter 80 till 100 mil, bytt motorolje og filter.
10 De nasta 10-tal milen bør bilen køras normalt. Var inte overdrivet forsiktig men misshandla den inte heller
11 Efter 300 mil, byt på nytt motorolja og filter, motorn kan sedan betraktas som inkørd"


:)

SWR
29/06/10, 14:07
Skulle stått på #6: "Steng av motoren, tapp så umiddelbart olje og bytt filter. Fyll så på ny olje og sjekk nivået."

Og så skulle det stått på #7: " Varm motoren til driftstemp. Kjør så til et område med minimal trafikk og belast motoren fra rett over tomgang til 2/3 av fullt turtall gjentatte ganger. Kjør så bilen aktivt i minst 10 mil. Skift så olje og filter igjen, dette for å ta vekk restprodukter etter innkjøringen, som nå er ferdig".

#8:"Fyll så på en bra syntetisk olje med riktig viskositet til bruken du skal ha den til".

#9 og oppover behøves ikke for andre enn bestefar som aldri er over 40.

Iversen
29/06/10, 20:24
Kjøre rolig i 100 mil er drepen... verste bommerten som gjøres kan, egentlig..

Det fungerte utmerket for meg ihvertfall. Bremsa 298hk på motor og ikkenoe forbruk av olje på 2 år. Så jeg kommer til å gjøre det sånn neste gang også.

Kjell V70
29/06/10, 21:51
Da jeg var klar etter overhalinga mi(nye råder, lager, stempelfjører, og deglassering av sylindrene), fikk jeg beskjed av motorverkstedet jeg bruker om følgende: (Sarpsborg Motorverksted)

Nappe av ledningen til coilen, kjøre på starteren til oljetrykk var bra... Så sette på ledningen og starte motoren, rett opp på 2500omd i 30 minutter. hvis noe var feil, så skulle den bare stoppes med en gang, ikke dette ned på tomgang. Stoppe motoren, og bytte olje/filter... tute og kjøre... Men jeg belaster den ikke på høye gir heller... ligger heller på 3. enn 5. i 60 sone... :)

Forklaringa på turtallet, var for å få ordentlig varme, og dermed herde stempelfjørene...

Motoren min går enda... :D

Modalen
29/06/10, 22:01
Da jeg var klar etter overhalinga mi(nye råder, lager, stempelfjører, og deglassering av sylindrene), fikk jeg beskjed av motorverkstedet jeg bruker om følgende: (Sarpsborg Motorverksted)

Nappe av ledningen til coilen, kjøre på starteren til oljetrykk var bra... Så sette på ledningen og starte motoren, rett opp på 2500omd i 30 minutter. hvis noe var feil, så skulle den bare stoppes med en gang, ikke dette ned på tomgang. Stoppe motoren, og bytte olje/filter... tute og kjøre... Men jeg belaster den ikke på høye gir heller... ligger heller på 3. enn 5. i 60 sone... :)

Forklaringa på turtallet, var for å få ordentlig varme, og dermed herde stempelfjørene...

Motoren min går enda... :D

Forklaringa er vel heller den at man ikke får nok sylindertrykk på tomgang til at stempelringene tetter brukbart.
På tomgang kan det fise ganske bra forbi ringene, men kommer man opp på f.eks. 1500rpm blir det tilnærmet tett.

At stempelringene har press mot sylinderveggen pga. sylindertrykket er ganske vesentlig for at ringene skal sette seg.

Motoren blir ikke håpløs om du gubbekjører bilen de første 100milene, men den blir absolutt ikke like tett og kveik som den kunne blitt...

Ove B
01/07/10, 10:07
mange gode svar her!!!! e det lov å bruke biltema olje til innkjøring siden den ikkje skal gå så langt før olje skift???

turb00le
01/07/10, 10:25
Jeg har fått omtrent samme beskjed som kjell.
La motoren gå uten belastning på 2-3000rpm.
Så bytte olje.
Svenskene er fans av å flense opp oljefilteret og se etter så det ikke er fullt av spon. Billigere å plukke opp enn å rase.

SWR
01/07/10, 10:27
Det fungerte utmerket for meg ihvertfall. Bremsa 298hk på motor og ikkenoe forbruk av olje på 2 år. Så jeg kommer til å gjøre det sånn neste gang også.

Null trykk ut av veivhusutluftinga også..? Isåfall har du flaks... :)

SWR
01/07/10, 10:34
mange gode svar her!!!! e det lov å bruke biltema olje til innkjøring siden den ikkje skal gå så langt før olje skift???

Siden den ikke går lenge nok til å hverken rekke å kokse stort eller brytes ned, så kan du nok relativt greit kjøre den inn på en-fire-liter-til-60-spenn ja.. :)

Sånn olje har sjelden noen enormt kraftig viskositet eller film, men når den ikke belastes mer enn i ti minutter - eller et par timer på skift #2 - rekker man ikke knekke alle egenskapene under innkjøring. Men jeg ville ikke kjørt hardt i 100 mil++++ på sånn olje... :)

Soulair
01/07/10, 10:54
Da jeg var klar etter overhalinga mi(nye råder, lager, stempelfjører, og deglassering av sylindrene), fikk jeg beskjed av motorverkstedet jeg bruker om følgende: (Sarpsborg Motorverksted)

Nappe av ledningen til coilen, kjøre på starteren til oljetrykk var bra... Så sette på ledningen og starte motoren, rett opp på 2500omd i 30 minutter. hvis noe var feil, så skulle den bare stoppes med en gang, ikke dette ned på tomgang. Stoppe motoren, og bytte olje/filter... tute og kjøre... Men jeg belaster den ikke på høye gir heller... ligger heller på 3. enn 5. i 60 sone... :)

Forklaringa på turtallet, var for å få ordentlig varme, og dermed herde stempelfjørene...

Motoren min går enda... :D

Den innkjøringa fra Sarpsborg Motorverksted høres mer ut som innkjøring av solid kam til OHV motorer.. :confused: