PDA

Vis full versjon : Tennplugger



Larssin
13/01/15, 19:03
Hei
Jeg skal bytte tennplugger på min xc70 -02. De sitter veeeldig godt og jeg lurer på om noen har noen triks eller gode råd for å løsne de, da jeg er redd for å ødelegge noe.

Svirre
13/01/15, 19:45
Dusj litt wd -40 ned i hver tennplugghull. Hjelper ikke det så har jeg liten tro på at det kan være andre ting som kan hjelpe annet enn rå makt med ei god pipe.

gswede
13/01/15, 21:07
Varm motor, litt WD40 og de burde komme greit ut. Evnt, prøv å stram ørlite grann for så å løsne. Kjent triks for å løsne alskens bolter, så også tennplugger.

vikry
13/01/15, 22:00
Rå makt er farlig, du kan rive gjengene. Sett heller et forlengerskaft på skrallen og legg på kraft med en gyngende bevegelse. Da utnytter du elastisiteten i materialet og gjenger som har satt seg løsner omdreing for omdreining til vips så sier det knakk og pluggen er løs. Pleier å virke. Og så litt spray først selvfølgelig.
Dessuten, pluggene dine er antakelig trukket alt for hardt til i utgangspunktet. Det er helt unødvendig og gir bare problemer.

Larssin
13/01/15, 22:56
Takk for mange gode råd. Det har blitt prøvd med spray og litt frem og tilbake bevegelse, men de er ganske tunge å skru på. Er litt bekymret for gjengene hvis jeg prøver med for mye kraft. Er også usikker hvor lenge de sittet der.

Redigert

Svirre
13/01/15, 23:13
Takk for mange gode råd. Det har blitt prøvd med spray og litt frem og tilbake bevegelse, men de sitter ganske godt. Er litt bekymret for gjengene hvis jeg prøver med for mye kraft. Er også usikker hvor lenge de sittet der.

Du kan evt. forsøke frysespray hvis du kommer til. Da kjører du opp litt temp på motor og sprayer ned tennpluggene. Kan hjelpe det også :)

Larssin
14/01/15, 14:05
Da er alle pluggen ute og ingen uhell. Phu.. Tok tiden til hjelp og litt spray så gikk det bra. Var litt nervøs da jeg hørte på lyden at det gikk "trått" da jeg skulle ta ut de gamle, så gleden var stor da de nye (originale) kunne skrus lett ned med håndkraft. Har valgt å ikke smøre noe på gjengene, og skrudde tannpluggene fast med 30 nm.

Svirre
14/01/15, 16:33
Så bra det løste seg.

Daniel V
15/01/15, 15:16
Ofte går gamle plugger tregt å skru opp fordi det er mye sot på gjengepartiet :)