Vis full versjon : [Martin]s 242L, 77modell, B19A -> B230A -> B230FK +M90
Etter noen år med Nissan 200sx som bruks- og hobbybil har jeg kommet meg over til Volvo, og kjøpt meg en 77-modell 242L.
Bilen hadde stått siden tidlig 2011 da jeg kjøpte den i august, men bilen har stått lagret inne, så den var ikke så verst.
Fra jeg hentet den
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG2025_small.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG2026_small.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG2032_small.jpg
Bilen er ikke så aller verst for rust, men reservehjulsbaljene var dårlige, så begge ble byttet. I tillegg var nedre del av bakskjermen dårlig, så jeg byttet nedre del der også. Jeg er absolutt ingen sveiser, så det blir litt prøv og lær.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG0008.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG0007_small.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG0010_small.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG0023_small.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG0026_small.jpg
Har brukt volvos sveisegrunning på alle overlapp.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG0040_small.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG0041_small.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG0045.jpg
Ting blir lakkert enkelt og midlertidig, men gjør grunnarbeidet skikkelig. med tokomponent grunning.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG0123.jpg
Har gått over bremser, montert originale fjærer og byttet en del foringer.
Fikk tak i en B230FK og M90 på svenskesiden nå rett før jul, som jeg dro over og hentet. Fikk med fremre mellomaksel fra 940, IC, diverse rør, ECU osv. Har også fått tak i et LH2.4 fra 240.
Dro ut B230A-motoren som satt i bilen nå i romjula, fikk vasket litt i motorrommet, og har så smått begynt å klargjøre for å sette i FK-motoren.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/1419954925547.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG0210.jpg
Ute..
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG0223.jpg
B230A med 531-topp. Noen som syns det er en god ide? Det var i hvertfall det som satt i bilen da jeg kjøpte.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG0224.jpg
Tomt.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG0222.jpg
Har stående et gammelt offer i form av en B230A, som jeg dro ut akselen til oljepumpe og fordeler i fra, siden 940-motoren min ikke har det.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG0218.jpg
Aksel som skal over i fk.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG0220.jpg
Dro også ut clutchpedalen, som må sveises om for å fungere til hydraulisk clutch.
Har jo også en del arbeid som må gjøres på bilen:
- Bygge om til bakaksel med tonehjul og giver for speedometer. Litt usikker på om jeg kan montere tonehjul og bytte baklokket på diffen jeg har, eller om jeg må bytte hele driten. Må også finne en løsning på el speedometer i det gamle panelet mitt.
- Legge opp returrør til bensin. Må finne noe greit å feste røret med som ikke ser jalla ut.
- Bytte tankarmatur. Tenker å kjøre med bare en Walbro 255l/h pumpe i tanken, og ingen pumpe under bilen.
- Montere LH2.4
- Finne en løsning på det med mellomaksel.
- Må også få tak i et par Girling-kalippere for ventilerte skiver, det sitter solide skiver på bilen nå..
og sikkert 200 ting jeg ikke har tenkt på ennå :eek:
Skal følge med, samme fargen som min ser jeg :)
Ett par innspill:
Du bør ikke bruke org bensinslangen som sitter der som tur slange, men du kan bruke den som retur (forutsatt at den er i grei stand). Med walbro tankpumpe får du meget høyt bensintrykk før bensintrykksregulatoren, som jeg ihvertfall ikke ville sendt gjennom gammel slange. Returen har mye lavere trykk, å derav mindre sjangse for bensinlekkasje. Du får "doble klips" til bensinslanger, de sitter på bilene som har innsprut orginalt, mulig det går å få kjøpt nytt.
Hvis du har gammel type tank (noe du har hvis den ikke har blitt byttet) så må du bytte til nye typen, armaturet passer ikke rett i (det passer i nyere forgassertank)
Biltema har(hadde ihvertfall) kalippere som er OK.
Takk for nyttige innspill, du svarer på en del av de tingene jeg har lurt på.. Da må jeg ha meg en bensintank også. Burde egentlig hatt meg en kollisjonsskadd delebil, for alle "delebiler" jeg kommer over har feil på de tingene jeg trenger og ALLTID esab-sperre..
Planen min er å bruke bensinrøret som ligger der til retur, men et stålrør må da tåle såpass trykk? Det var aldri noe problem på 200sx'ene :p
Fikk begynt litt på motoren i går. Må jeg flytte over dynamo og servopumpe fra 240-motoren forresten? Må også lage meg en løsning på oljefilter, men har lyst til å beholde vannkjølt oljekjøler. Kan det være en løsning å montere filterflytter fra B6304 i stedet for den originale, vil den passe over? Må muligens bytte olje-tur til turbo til en flexi-slange for ikke å komme i konflikt med filterflytter da..? No
- Finne en løsning på det med mellomaksel.
Jeg synes denne ser smart ut.
http://www.retroturbo.com/?product=vrs-m90-box-to-m47-driveshaft-link-for-volvo-200-series
;930701']
Planen min er å bruke bensinrøret som ligger der til retur, men et stålrør må da tåle såpass trykk? Det var aldri noe problem på 200sx'ene :p
Røret tåler det nok, men det er gummislange både siste og første biten :)
Jeg synes denne ser smart ut.
http://www.retroturbo.com/?product=vrs-m90-box-to-m47-driveshaft-link-for-volvo-200-series
Ja, den er fin. Har tittet litt på den, men spørs om ikke det er like rimelig å få forlenget en M47-aksel..
Røret tåler det nok, men det er gummislange både siste og første biten :)
Kommer til å bytte gummislangene, og tror vel egentlig at det skal fungere fint (siden det har funket fint i alle år på 200sx'ene)
Driver med motoren nå, men er bedre på å ta snap enn bilder :(
Er det noen ulemper med å bruke fordeleren i fra en A-motor på FK'en?
Dropboxen min er full, så jeg må finne på en annen måte å laste opp bilder på, men holder da på:
Har fått byttet hjelpeaksel på motoren, og satt på regreim. Må finne en løsning på oljekjøler, og ser for meg at jeg må kunne sette et mellomstykke på i blokka så pinnebolten som holder kjøler og filter blir lang nok.. Det er vel 3/4 UNF gjenger er det ikke?
Ellers er jeg veldig delt om dagen: Skal jeg sette inn M90 med det samme, eller M46 først. Dette pga speedometer, jeg har ikke el speedo, og ikke uttak i bakaksel. Ser evt for meg at jeg kunne brukt ABS fjærbein og en el-speedo til wire speedo converter. Innspill?
Hvor får jeg tak i billig bensintank? Jeg har gammel tank, og armatur for ny pumpe passer ikke oppi siden hullene er forskjellige.
Åpnet diffen i dag, fant ut at jeg har diffbrems:
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/326.jpg
Ser ut til at det står 26421X på den, og jeg googler meg fram til Dana PowerLoc. Er det no bra greier?
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/327.jpg
OG, hva slags speedometerring må jeg ha på denne?
God diff, hvis akslene er hele...
stikkakslene?
Skulle de ikke være det?
Spiller vel nesten ingen rolle åssen speedoring du har, det du må ha for å få det speedometeret du har til å funke kan vel justeres så det virker på "alt".
Et alternativ er å bytte til nye typen dashbord da, men da mister man litt av sjarmen som den gamle typen har syntes jeg ihvertfall. Det er nok både den billigste og letteste løsningen om du skal ha i m90 med en gang. Husk også at mellomaksling må bygges om med m90 (evt spacer)
Den pinnen som sitter i blokka kan du ta ifra biler som har org oljekjøler (740 turbo blant annet). Er å få taki på volvo, koster vel en hundrings ellernoe sånt.
;935031']stikkakslene?
Skulle de ikke være det?
Nei, to aksler inne i diffen...
Spiller vel nesten ingen rolle åssen speedoring du har, det du må ha for å få det speedometeret du har til å funke kan vel justeres så det virker på "alt".
Et alternativ er å bytte til nye typen dashbord da, men da mister man litt av sjarmen som den gamle typen har syntes jeg ihvertfall. Det er nok både den billigste og letteste løsningen om du skal ha i m90 med en gang. Husk også at mellomaksling må bygges om med m90 (evt spacer)
Den pinnen som sitter i blokka kan du ta ifra biler som har org oljekjøler (740 turbo blant annet). Er å få taki på volvo, koster vel en hundrings ellernoe sånt.
Ser ut til at det er en type speedometerring til åpen diff og en annen til sperrediff, når man ser på delekatalogen i hvertfall. Uansett blir det vel 12-puls.
Jeg skal ikke bytte dashbord, jeg skal beholde det gamle. Regner med å bruke en konverter fra elektrisk til wire speedo, evt bygge om et speedometer som jeg har sett Sikkan gjorde.
Tenkte å korte inn mellomaksel fra 940 med M90, som jeg fikk med da jeg kjøpte motor og gir.
Spurte på Volvo om den pinnen til oljekjøler, men han mente at han ikke fant den. Får vel finne delenummeret selv og komme med det til dem.
Nei, to aksler inne i diffen...
Aha.. Tror jeg bare tar sjansen på at det er i orden :p
I dag fikk jeg meg ny bensintank, deksel til diffen (med sensor), og travers til M47, så det begynner å bli bra nå.
KennethEgebakken
08/02/15, 15:54
Dette ser veldig bra ut.
hvor fikk du tak i den nederste delen av bakskjerm ? kjøpte meg just en 242 76 mod selv, med rusthull på samme plass der du har sveist inn.
Stå på :) !
Nedre del av bakskjermen og reservehjulsbaljer er kjøpt på Veng.
I dag har jeg bytta bensintank, hadde ca 40 liter bensin i den jeg tok ut, så det ble litt ballansering. Må visst få tak i røret fra påfyllinga og til tanken også, ser jeg..
Har mye rart jeg jeg styrer med om dagene nå, men noe volvo får jeg holdt på med også.
Har fått montert pumpe til clutchen i fra 94, og bygget om clutchpedalen :) Tror jeg bør forlenge pedalen også, men det er ikke nødvendigvis så kritisk for funksjonen..
Før:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG0225.jpg
Etter, med oppborret hull:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG0256.jpg
Og clutchpumpa:
http://forum.vccn.no/
http://forum.vccn.no/
Også har jeg fått speedometerring i fra volvo, så den skal på diffen nå i helga (håper jeg)..
Blir nok bra :)
Du kan og bruke photobucket for bilder.
Er bare så pes med Photobucket sammenlignet med Dropbox. Men fikk visst ordnet meg litt mer plass.
Fikk da gjort litt i helga også, huska på å ta hele 2 bilder..
Målet for helga var å få på speedometerring på diffen.
Fikk nå ut diffen, og åpnet den for å konstatere at tidligere nevnte pinner var hele, noe de var :)
Fikk på speedometerring, 12-puls for sperrediff som jeg fikk fra Volvo forrige uke.
Fikk sammen diffsperra og satt den inn i huset igjen, og har fått meg et cover med sensor.
Bakbremser og stikkaksler er på plass igjen, så da gjenstår bare pakning til dekslet, og oljefylling.
Bilder, av sperra. Selvfølgelig før jeg fikk på speedo-ringen.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG0260.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG0261.jpg
Har også ordnet med bensinpåfyllingsrør til den nye tanken. Bestemte meg for å benytte en kombinasjon av nytt rør og gammel påfylling. Så gjenstår bare å få trykket inn tetningen der røret går inn i bagasjerommet, eller lage en spesialløsning.
Lover å komme sterkere tilbake med flere bilder.
Har fikset en løsning på oljekjøling, siden jeg ikke finner noen ferdig løsning på å flytte kjøleren rett på blokka.
Tok bolten fra filterflytteren som holder varmeveksleren for olje/vann og kappet den akkurat der gjengepartiet begynner.
Så kappet jeg en bolt for filter direkte i blokka der det korte gjengepartiet slutter, og la den i mot bolten for filteret som på bildet.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG0262.jpg
Har ikke dreiebenk her hjemme så fikk ikke planet flatene, men det er likevel relativt lett å line det opp, så jeg fant ut jeg måtte prøve. Dro på mye strøm på MIG'en og sveiste sammen, og det ser ut til at det ble rett nok.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG0263.jpg
Satt da igjen med et passelig utstikk til at jeg får feste i gjengene i blokka.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG0267.jpg
Ganske tight mot dynamoen, men funker fint med marinefilter :)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG0270.jpg
Dårlig med plass til det originale oljerøret, så får fikse meg en stålomspunnet slange :)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG0271.jpg
Har også fått ny klemring til bensinrøret inn i tanken fra Volvo.
Er det forskjell på platene for kabelgjennomføring i torpedoveggen på min 77-modell og 240 med LH2.4? Syns lissom ikke pluggene vil igjennom hullet som er der i dag.. PAsser evt nyere plate rett over?
Platene passer over hverandre ja, jeg bytta 2 ganger på passasjer side. Først bytta jeg til den jeg trodde var rett.. hadde 1 ekstra hull. Etter at jeg hadde googla litt fann jeg ut at den braketten/holderen som holder tenningshjerna er sveisa på plata på innsiden. Hvis du har en stor nippel/mansjett som sitter på LH 2,4 nettet så bruker du den, den plata skal ha 1 stort hull til LH 2,4 nippelen, i tillegg til et par andre mindre runde hull med nippel i, men det som egentlig skiller LH 2.4 torpedoplata er at den har en oval nippel og en nippel med 3 uttak i om du skjønner hva jeg mener :p
Men den holder ivertfall tenningshjerna :)
Kan ta et bilde av min om du vil ha :)
Anbefaler deg å bytte bensintank ja, er nok høyest sannsynlig at den er rusta og fæl, du ville usansett sikkert fått problemer med å få ut den gamle tankarmaturen som du ikke kan bruke.
Kjøpte ny tank på bcb for ca. 2000kr men det er verdt alle penga, bensin må jo en ha :p
Mistenkte at det var flere forskjellige, siden jeg ikke engang fikk igjennom pluggene til hjernene i min plate. Mitt LH2.4 har en rund mansjett på ledningsnettet, ikke oval.
Tanken har jeg byttet. Ikke til ny, men til den nye typen, siden min tank fra 1977 ikke har plass til armatur for pumpe i tanken. Det var et mye mindre hull og en annen festemetode enn på de nye tankene.
Fikk montert eller prøvemontert clutchpedalen i går også. Den klarer fint å trykke clutchpumpa hele veien, men burde vært 5cm lenger for å være like langt nede som brems og gasspedal. Ingen krise, men det bør gjøres ved anledning.
Ja finnes vertfall 3 forskjellige, den som sto i min hadde vel 1 stort hull og 2-3 mindre, så er det ei plate som er helt lik men med 1 ekstra stort hull og lh 2.4 plata den har flere i tillegg til en oval mansjett.
Ja, det vet jeg, var rundt mansjett på min også. Men i plata sitter der en oval en også.. tror det er til biler med AC, ikke helt sikker.
Ok :) Skjønner, da hadde du jo ikke noe valg uansett.
Jeg kunne i terorien brukt min gamle tank men den lakk jo også bruker armaturet å ruste fast i tanken der du vrir den i.
Har kun vert borti 2 typer tanker selv, og det finnes vel 3 typer..
Blir bra dette :)
I tilleg ser man med en gang at torpedoplata er til lh 2.4 har brakett/feste til tenningshjerna på innsiden av plata. Bruk litt karrosseritettning om du bytter den :)
Spørsmål: Hvor avhengig er man av forvarming på lambda?
Veldig. Uten den kan du ikke vite om lambda har komt til korrekt temperatur, og da vet du heller ikke om den måler rett.
Start, på første forsøk! Digg. Glemte bilder.
Har bygget meg elektrisk speedometer i gammelt hus. Crazy mix mellom gammelt og nytt, men det bør fungere.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/1430243229381.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG0407.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG0406.jpg
Lagt opp litt nytt elektrisk også. kan noen bekrefte at signalet fra LH2.4 til lambdalampe jorder, og at lilla ledning for girindikator gir 12V? Så får jeg koblet det på riktige lamper i instrumenthuset mitt
M90 sitter i bilen, og i dag kom mellomakselen tilbake fra innkorting og balansering. Glemte selvfølgelig bilder av det også, men det ser i hvertfall veldig bra ut.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG0409.jpg
Gjenstår nå litt småting før det er klart for kjøring!
Ser bra ut! :) Har du tatt elektrisk speedometer tellerverk og satt på den gamle skiva eller hvordan har du gjort dette? :)
Det har jeg. Har jo også monert ring på diffen, og deksel med pulsgiver. Måtte shimse ut sensoren litt, men jeg tror jeg klarte å måle meg til en korrekt avstand til pulssensor.
Startet og kjørte en liten tur i gata hjemme i går.
Utfordringen akkurat nå var at jeg ikke fikk noen reaksjon i speedometeret. Hadde vel maks 40kmt, så håper ikke jeg har et 48-puls meter. Tror jeg skal ha koblet riktig, men er det noen som vet om impulsgiveren er kresen på hvilken pin som er jord og hvilken som er signal? Hvordan ser jeg forskjell på 12- og 48-puls?
Clutchen min tar også helt inne av en eller annen grunn, så ser ut til at jeg må justere litt på kula til diffhuset. Burde vel ikke være noe stort problem har jeg forstått det som.
Også stoppet motoren en gang da jeg tro inn clutchen etter et pådrag. Forslag til hva det kan være?? Har ikke lest eventuelle feilkoder ennå.
Blir bra detta, du må få ut mere bilder ;)
Har du dumpventil? Hvis du dumper lufta etter at LMM har registrert den vil bilen stoppe etter hardt pådrag.
Jeg vet. Har vært dårlig på bilder i det siste.
Har ikke dumpventil. Det er en helt original B230FK. Har vel i grunn lest meg fram til litt småting å sjekke nå, men om noen har noen supertriks så skrik ut!
Men du har vel feilkodeleser? Det er en god plass å begynne. Greit å sjekke over alle koblinger på trykkrøra også
Hva sier biltilsynet til åpent luftfilter? Tenkte jeg skulle få godkjent bilen, og da er det greit at alt er på stell.
Hva sier biltilsynet til åpent filter ved godkjenning av ombygging?
;950876']Hva sier biltilsynet til åpent filter ved godkjenning av ombygging?
Fikk min 240 godkjent med åpent filter for to år siden.
Er jo litt både og med de som godkjenner, men siden bilen din er såpass gammal, så skal det egentlig ikke ha noe å si.
Kanskje greit å fikse noe uansett da..
Har fått time 8. juni på godkjenning, så da fikk jeg jo brått god tid på evt å fikse en luftfilterboks :(
EU-godkjent a gitt!! MORO!
Crap!
Han som solgte meg motor og M90 girkassa sa at motoren var tømt for olje, mens girkassa hadde fått ny olje for ikke lenge siden. Flott, tenkte jeg og kjørte avgårde. På vei fra EU-kontrollen begynte 3. giret å kverne, og før jeg hadde kommet meg hjem var det mye lyd i 1. og 2, gir også. Bestemte meg for å tømme kassa for olje for å se hvordan den så ut, bare for å konstatere at kassa var allerede tømt for olje, så kassa har gått ca 3 mil uten olje. :s
Uansett fylte jeg på olje og prøvde, og kassa høres fin ut igjen, og girer fint i alle gir bortsett fra at den er omtrent umulig å få skikkelig i revers. Jeg klarer så vidt å snike meg bakover, men ofte begynner det å skrape likevel. Noen ganger kjenner jeg at den smetter på plass, men det er heller unntaket. Kan det fikses billig, eller er det like bra å kjøpe seg en ny M90 (Hadde jo vært fint med en M90L2, nå har jeg M90L)? Hva kan jeg evt gjøre? Hadde jo vært deilig å slippe å ta av kassa, har aldri åpnet girkasse før, og er ikke så gira på å la bilen stå nå som jeg endelig er på veien.
Ellers ryker det en del på motorbrems. Er det ventiltettinger som må byttes?
Godt å få på senkesett.
Ukappet Lesjøfors, det må jo være fint å få inn i vognkortet..
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/senk.jpg
Nå trenger jeg hjelp:
Temperaturmåleren på bilen min har siden jeg satt inn fk-motoren vist veldig høy vanntemperatur, men det har ikke vært noen andre indikasjoner på det, så jeg har vel i grunn avskrevet det som dårlig sensor eller feil på instrumentet i forbindelse med installering av FK-motoren, siden jeg har hatt ut begge deler..
Byttet sensor i dag, og har gjort litt målinger:
Når tempsensor til instrument viser på kanten til rødt måler jeg 260 ohm på tempsensor til ECU. 400 ohm skal være 80 grader, og 200 ohm skal være 100 grader, altså ligger jeg rundt 85-90 grader. Tempsensor til instrument måler da 110 ohm.
Hvis jeg koker tempsensoren til instrumentet ender jeg på rundt 120 ohm.
Er det noe som kan blokkere vannflow til den ene sensoren? Hva? I følge den til ECU ligger jeg godt innenfor. Instrumenthuset mitt viste fin temperatur med A-motor, og tempsensoren er flyttet over fra A-motor.
Har også byttet termostat og vannpumpe på mistanke uten at det hjalp..
Hva må jeg sjekke?
Fant feilen med temperaturvisninga:
Spenningsregulatoren til de analoge instrumentene hadde røket, så tempsensor og tankmåler fikk batterispenning i stedet for 10V, noe som gjør at de viser for høyt nivå begge to. Fikk tak i et instrumentpanel med fungerende spenningsregulator og flyttet over den. fikk også med turteller med det andre instrumentet, så får sette inn den en dag også. Er jo en rimelig grei jobb.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/1434295287013.jpg
Alltid digg når en kan fikse selv :D
Sliter med sporadisk blårøyk, men har ikke klart å spore den til motorbrems (ventiltettinger). Ser i midlertid at det er en kontakt på returen fra veivhusventilasjonen borte ved luftfilteret, men 240-nettet har ingen plugg som passer på der. Noen som vet hvordan denne fungerer på FK-motoren? Må denne ha spenning for at returen skal åpne? Ser jeg får litt oljesvetting på toppdekselet også, så mistenker at jeg KAN ha dårlig veivhusventilasjon.
Blårøyk er sporet opp til å komme fra turbo. Bilen bruker ikke noe mer olje enn det som anses "normalt" på VAG, så jeg er ikke veldig bekymret. Har kjøpt meg repsett til turboen, så får jeg prøve å fikse den selv.
Ellers har jeg fått oppgradert med turteller, og check engine-lampe på Choke-lampa i instrumentpanelet.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG0503.jpg
Fant ut at jeg hadde liggende en chippet bensinhjerne, så satt den inn og prøvde. Bilen gikk litt ruskete på tomgang, men etter et par minutter gikk den helt fint. Kjørte meg en tur, og alt funker veldig bra og kjennes smooth og fint, MEN bilen stopper når jeg trår inn clutchen i fart. Om jeg clutcher ved belastning, eller om jeg clutcher fra motorbrems har ikke noe å si. Når jeg står stille kan jeg ruse og holde på som jeg vil. Er det noe som vil bli bra når jeg har kjørt litt, eller hva kan gjøre dette? Den oppfører seg ikke sånn med originalchippen som sitter i den andre ECU'en jeg har..
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG0504.jpg
Den chipen er mest sannsynlig laget for 3" lmm, 450cc dyser og over 1bar ladetrykk
Trodde TLAO-chippen var fleksibel med tanke på dyser og LMM jeg..?
Kristian N
24/07/15, 09:28
De er som kimove sier laga for større dyser og trykk. De gir mye mer bensin og det spørrs om bilen din drukner helt ved clutsjing pga dette.
Thelostartof sier derimot at chippene må ha en ganske lang innkjøringsperiode, ca 1-1,5 tank med bensin før den lærer seg oppsettet ditt, men det spørrs om de fortsatt er noe overdimensjonert gitt;)
Det rare var at da jeg kjørte hjem fra jobb i går så var den helt fin, og har vært det etterpå.
Hvis chippen er laget for større dyser og trykk så skulle jeg vel strengt tatt magret ut med mine små originaldyser og 3 bars bensintrykk..?
Generelt sliter jeg med dette med dyser/MAF/chip-kombinasjon på dette Volvogreiene. Kan ikke skjønne at man skal kunne ta en vilkårlig dyse og MAF også tilpasser det seg, spesielt ikke etter å ha lest litt om mapping av LH2.4. Hva bruker bilen til å tilpasse seg? Det er jo ikke akkurat sånn at man har en bredbåndslambda den kalibrerer seg etter..
Kristian N
24/07/15, 14:39
Nå skal jeg glatt innrømme at jeg er nesten helt blank på mapping og hvordan disse chippene fungere reint pratisk.
MEN etter og ha lest en del om disse chippene på TB så kan jeg si at folk har hatt noen lengre innkjøringsperioder før de fungerer optimalt. hadde jeg vært deg så hadde jeg vel kobla opp en bredbåndslambda?
Jeg har mappet litt 200sx (på gate) med datasprut opp igjennom og har en master i elektronikk og datateknologi, så litt forståelse for hvordan motorstyring fungerer har jeg :p
Tilpasser LH2.4 skaleringen på dyser under kjøring i open loop?
Nå har jeg uansett mindre fusking under 1500rpm enn jeg hadde med org ecu, så det ser jeg på som en god ting, og et tegn på at det kanskje funker med innkjøring og at TLAO er bra greier.
Bredbåndlambda har jeg liggende, har bare ikke fått koblet opp ennå..
Kristian N
25/07/15, 23:57
Ja nei da er det vel bare og koble opp og følge med på blandinga. Godt og høre at de chippa fungerer da har et par av dem på lur[emoji16][emoji4][emoji4]
Slo meg løs og overhalte den lille 13c'en min.
Slet med blårøyk i oppoverbakker, og oljefilm i innsug. En ganske enkel prosess egentlig: Plukk ut turbo, plukk i fra hverandre turbo, rengjør. Installation is reversal of removal :p
Finnes fine youtubevideoer på dette, så det var veldig få overraskelser under veis.
Fant slitasjermerker på baksiden av turbinhjulet etter for mye slakk, men nå er alle lagre og tetninger nye, og null slakk i turboen lenger.
Skulle ønske jeg var bedre på bilder, men har et par dårlige.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG0508.jpg
Mye brent olje
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG0507.jpg
Nye lagre
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG0509.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG0511.jpg
Det var lagt i mellom skiver for å stramme opp wastegateaktuatoren. Gjør det noen forskjell i turbotrykk? Vil ikke dette føre til at klaffen ikke nødvendigvis åpner tilstrekkelig ved store eksosmengder?
Noen som vet om kjøleviftekåpe fra 740 passer på 240 med mekanisk, reimhjulsdrevet vifte?
Dan Bay-Johansen
11/08/15, 09:06
Ville vært rart hvis ikke syntes jeg...
På begge mine biler (87 med ET og 85 med FK) kom hullet i kåpen for høyt :/ kåpe fra turbomodeller i begge tilfellene
Det er vel litt forskjell på kåpene ja, men passer ifra hvilken som helst 240 mener jeg.
Ble turboen bra? Har ett par turboer + rep sett liggende selv, men har ikke prøvd på noen av de ennå :p
Hvor mye kostet innkorting og balansering av mellomaksel? Fremre del som kortes inn?
Fikk du fiksa el-speedo i gammelt hus rimelig enkelt?
Sendt fra Xperia'n..
Dan Bay-Johansen
11/08/15, 13:51
Da vet du mer enn meg kimove, jeg har aldri prøvd [emoji14]
Jeg har evt kåpe til 240, skal ha el-vifte på min :D
Da vet du mer enn meg kimove, jeg har aldri prøvd [emoji14]
Jeg har evt kåpe til 240, skal ha el-vifte på min :D
Virker nesten som om radiatoren står litt annerledes i forhold til motoren på 240 kontra 740/940
240 har annerledes motortravers og motorfester, så ikke helt likt nei :)
Om du bor i nærheten av Hamar så har jeg ei slik kåpe trur jeg...
Kåpe til 240 med turbo og intercooler er jeg veldig interessert i å få tak i. Fryktet at høyden ble feil med 740-kåpe, så greit å få bekreftet det før jeg prøver.
Turboen ble gulle god! Null slark, og ingen blårøyk lengre. Ganske enkel jobb, det vanskeligste var å få på låseringen på kompressorhuset.
Fremre del av mellomaksel kortes inn fra 740mm til 650mm. Jeg betalte 3000kr for innkorting, balansering, lakkering og nytt lager inkl frakt og moms hos powertrain. Sendte inn fremre aksel fra 940 med m90, og bakre del fra 240, og fikk den tilbake på under en uke.
Ombygging til el-speedo var ikke spesielt vanskelig. Lagde holder til det nye speedometeret av matall-delen til det gamle, kappet et spor i plastikken og slipte av et par mm på kretskortet fra gammelt instrumentpanel. Så var det å legge strøm og en lask + signal fra sensor i bakaksel, så fungerte det. Hadde ut diffen for å få på speedometerring, det var i grunn det som var mest jobb. Kan lage en liten beskrivelse senere om nødvendig :)
Noen gode ideer på hvor jeg kan få tak i lister og åpningsmekanisme til vippevinduer bak?
Ser stadig det ligger hengsler på Ebay.
Ser stadig det ligger hengsler på Ebay.
Det største problemet er egentlig tetningslister..
Sliter med lavt turtall på bilen, og det arter seg sånn her:
Når bilen er kald går den helt fint hele veien. Når jeg får temperatur i den blir den kranglete i det jeg tråkker på gassen og opp til ca 1500 rpm. Det er verre på høy belastning enn på lav. Mulig det er verre i fuktig vær enn i tørt vær.
I dag klarte jeg så vidt å lirke den ut av tomgang ved å gi veldig forsiktig gass, men den fusket også opp mot 2000rpm i dag. Hva skjer? Tips? Den går ganske fint på tomgang så lenge jeg ikke rører gasspedalen.
Jeg har prøvd å finne lekkasjer med startgass, men ikke funnet noe. Jeg syns IC ser ut som den kan lekke litt, men som sagt fikk jeg ingen respons der når jeg prøvde meg med startgass. Har fått feilkode 2-3-1: O2-sensor for rik eller mager. Har også målt vanntempsensoren, og den gir fornuftige verdier på kald og varm motor.
Sliter litt tidvis med fusking :/
Har konstatert at intercooleren min lakk som en sil, og fått gjort noe midlertidig med det, men burde få meg en ny og større intercooler, som holder tett. Ser KL-Racing har en bolt on sak til ca 2700kr. Hvordan vil det være å møte opp hos biltilsynet til godkjenning av FK med en sånn intercooler?
Har også byttet MAF, som hjalp en del. Mistenkte også lambdasonden min, så hev inn en bredbåndslambda med simulert smalbånd-utgang til ECU:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG0577.jpg
Har nå begynt å mistenke bensintrykk eller svakt tenningsanlegg. Satt i nye NHG BP6ES i morges, og hadde ikke fusk på vei til jobb i dag, og har ny rotor og pluggledninger.
Kan en Accel ultracoil være en ide å slenge på?
Jeg ville kjøpt en universal cooler som passer mellom lyktene, de coolerne som skal være bolton som jeg har vært borti har hatt dårlig passform... Det går ann å gi den ett tynt strøk svart lakk, da blir den mer anonym ;)
Du "restarter" hjernen etter hver gang du bytter ut deler?
Jeg har den cooleren fra bcb, er vel samme som kl-racing. For at den skal passe så må en skjære av gummiputene på festene for at den skal sitte noenlunde der den originale sitter.
Den vil stikke så vidt opp over topp-plata..
Jeg ville kjøpt en universal cooler som passer mellom lyktene, de coolerne som skal være bolton som jeg har vært borti har hatt dårlig passform... Det går ann å gi den ett tynt strøk svart lakk, da blir den mer anonym ;)
Du "restarter" hjernen etter hver gang du bytter ut deler?
Jepp, jeg resetter ECU. Har to ECU'er, en original og en med TLAO-chip, og får alltid samme symptomer på begge ECU'er.
Må innrømme en ting som er litt flaut: Jeg TRODDE jeg hadde satt i nye plugger da jeg satt inn motor i våres, så jeg har byttet rotor, fordelerlokk og pluggledninger og tenkt at pluggene er jo bra. Det var feil, og etter at jeg satt inn NGK BP06ES i går morges har den gått klokkerent.
Mistenker at MAF, og kanskje også lambdasonde var dårlig siden den ble mye bedre av å bytte disse også, og jeg vet at IC var skikkelig lekk, men en del av skylda skal nok pluggene ha :/
Deilig å kjøre 242 igjen er det uansett..
Jeg kjører også brp6es på min og er fornøyd med de. Har 0,6mm gap på pluggen! :)
Godt å være i gang igjen..
Har bestilt meg polyforinger, eksosanlegg og litt småtteri ellers fra BCB. Fikk bilen opp på bukker i dag, og dro av eksosanlegget.
Ellers har jeg fått tak i ny radiator og en alu-cooler.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG2147.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG2143.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG2144.jpg
Det ser ut til at bensinslange ikke er glad i bremsevæske.. Denne har svettet noe. Tips om hva jeg kan bruke i stedet, som tåler bremsevæske?
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58143609/bil/242/IMAG2148.jpg
Bilen er på veien igjen. En drøm å kjøre med polyforinger, og 3-toms JT med to lyddempere er jo omtrent like stille som standard. Det var godt!
Problemet mitt er også i år at jeg sliter med småfusk, men det ser ut til at det er kun på lav belastning rundt ca 1750-2000rpm. Bilen gir korte rykk som i at den kutter. Har ingen feilkoder, og hvis jeg gir på litt går den helt fint. Kjører med bredbåndslambda, men ser ikke at jeg får noe fetere eller magrere blanding i det det skjer. noen tips whatsoever?
Tenningsdeler er en gjenganger når den napper på lave turtall :)
Polyflex foringer er en av de beste investeringene man kan gjøre imo :)
Hvis du bytter tenningsdeler så kjøp det du trenger av tenningsdeler på Bilia. Det sparer deg for mye tull i lengden ;)
Ja sats på Volvo/Bosch :) Biltema sitt er bare sorgen..
Kjøpte det meste (rotor, fordelerlokk, plugger og pluggledninger) på Veng i fjor så jeg ville egentlig trodd at det var bra, men jeg har jo tatt feil før.
Har hatt en teori om at det er en dårlig kontakt et eller annet sted, siden det har vært verre i fuktig vær, men det kan jo like gjerne være at det er fordelerlokker..?
Har lett for å irre i fordelerlokket om bilen har stått ei stund. Det kan du jo sjekke :)
Tror jaggu jeg fant ut av det!
Det er jo dårlig med løsninger på luftfilterboks på disse, så jeg har satt et konfilter rett på LMM. I går satt jeg et 30 graders bend mellom luftfilter og LMM, og etter det har jeg ikke hatt fusk en eneste gang.. Så enkelt, men likevel så vanskelig. Har fortsatt lyst til å få på plass en original 940 luftfilterboks, men den vil ikke på plass uten videre.
Har sett litt på 7/9 serie luftfilterbokser jeg og. Har ikke funnet noen god måte å lage det til på om jeg vil ha spylervæske tank og.
Spylervæsketanken har jeg flyttet inn bak grillen mellom frontlyktene, men 940-boksen passer likevel ikke inn. Hadde vært greit om noen hadde funnet et eller annet som passa fint..
Si ifra om du finner noe :D
Nå kaster jeg snart hele bilen!
Fuskinga er tilbake. Går fint på kald motor, men fusker på varm. Kun lav belastning, og turtall under ca 2000.
Gjort til nå:
Forlenget slange til LMM.
Byttet LMM
Byttet lambdasonde
byttet innsugspakning
sjekka at jeg ikke har NOEN lekkasjer mellom MAF og innsugskanaler i toppen.
Trykktesta med luft. får da luft ut av peilepinnen. Hvis jeg holder for den hører jeg det suser fra det jeg tror må være åndingen og mer spesifikt hullet der man ser drevet til oljepumpa.
TIPS MOTTAS MED TAKK!!!
Hva viser BBL'n når bilen fjusker da?
Ville ha sjekka at gasspjeldsensoren virker som den skal, det skal komme ett "klikk" akkurat når du vrir gassen på/helt av.
Har du org BTR?
Bbl viser i grunn ca 14.5. Men det skjer så kort tid av gangen at jeg ikke rekker å se mye utslag. Har original alt unntatt en walbro 255 pumpe rett i tanken. Har sjekka klikket på gasspjeld også. Det ser så vidt jeg kan skjønne bra ut. Ohmet tempsensor til lh2.4 i fjor, men må prøve igjen tror jeg. Tar uansett i mot alle forslag med åpne armer.
Åssen går det med denne? Fant du ut av fuskingen?
ehm, jada.. Fordelerlokket. Var vel typ et år gammelt og det eneste jeg ikke hadde byttet. Så har det bare vært tut og kjør, og har brukt bilen som bruktbil fram til de begynte å salte. Nå står den parkert i garasjen og venter på plass i hobbygarasjen for å få byttet girkassa og gjort litt annet vedlikehold før eu-kontroll i mars.
Ofte små ting som lager mer eller mindre store problemer :)
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.