PDA

Vis full versjon : 240 d24tic?



Jaegervand
11/01/15, 16:35
Hei, har en 1990 model 240 som jeg hadde lyst og sette en d24tic motor i. Også lurte jeg på om hvordan det blir å godkjenne dette? Og blir det mye arbeid med tanke på girkasse, motorfester og drivstoff?

Svirre
11/01/15, 19:39
Er bare å sende inn en søknad til BT først, så finner du fort ut om det lar seg gjøre. Motoren er jo typegodkjent i bilene, så burde la seg gjøre.

Jaegervand
11/01/15, 20:20
Takk for svar! :) men vet du noe om det andre? Må jeg ha ny girkasse? Og må jeg ha ny tank, eller trenger jeg bare å bytte bensinpumpa ut med en dieselpumpe? Nye motorfester vet jeg at jeg må ha, siden motoren ikke er laget av volvo. :)

Øygard
11/01/15, 21:26
Det er ikkje pompa i tanken på dei, var i alle fall ikkje det på min 240 med d24, men kanskje dei med turbo har?

Jaegervand
11/01/15, 21:28
Kor pompa ligger da?

Svirre
11/01/15, 21:37
Takk for svar! :) men vet du noe om det andre? Må jeg ha ny girkasse? Og må jeg ha ny tank, eller trenger jeg bare å bytte bensinpumpa ut med en dieselpumpe? Nye motorfester vet jeg at jeg må ha, siden motoren ikke er laget av volvo. :)

Du trenger så og si alt som har med diesel å gjøre. Motor m/alt (bortsett fra dynamo), girkasse (eller girkassekåpe til den girkassetypen) og dieseltank. Dieselpumpa sitter på motor, så du må ikke forveksle bensinpumpe og dieselpumpe ;) Pumpa som sitter i tanken er en fødepumpe. Normalt sett så finnes ikke det på 2xx/7xx/9xx diesel, siden dieselpumpa på motor suger til seg diesel.

Jaegervand
11/01/15, 21:42
Okei :)

Naturchips
11/01/15, 21:50
Har en d24 uten turbo stående :) om det skulle være av interesse.
Dette kan følge med:
Motor med motorfester.
Girkasse.
Eksos.
Så å si komplett ledningsnett.
Spylervæsketank( står ett annet sted på diesel).
Mellomaksling.

Jaegervand
11/01/15, 21:51
Hva skal du ha får den da? ;)

Øygard
11/01/15, 22:12
Har en d24 uten turbo stående :) om det skulle være av interesse.
Dette kan følge med:
Motor med motorfester.
Girkasse.
Eksos.
Så å si komplett ledningsnett.
Spylervæsketank( står ett annet sted på diesel).
Mellomaksling.

Må ikkje gløyma at det er lav km-stand (125000) 5-trinns girkasse og nesten ubrukt klutsh :)

Poosz
02/07/15, 23:52
Ikkeno problem og få til, jeg har godkjent d24tic i vognkortet mitt, inkludert senk;)

Jaegervand
03/07/15, 00:02
Var det mye arbeid å få byttet til d24tic motor da?

Poosz
03/07/15, 06:50
Skal du bygge om fra bensin til diesel, må bilen være eldre enn 88 pga avgasskrav.

Det du må ha for og få godkjent dette er;
-8" bremsekraftforstereker med hovedsylinder (10" sin hovedsylinder passer ikke på 8" da uttaket til bremserør kommer i konflikt med fjærtårn.
-Dieselfjærer forran
-Bremsereguleringsventiler til diesel
-Tårnstag (fra demper topper til torpedoveggen)

Du trenger det meste fra en diesel bil.
-Mellomaksel
-motorfester
-Girkasse med diesel clutchhus og diesel spakstell (ca 5cm lenger enn vanlig spakstell)
-Girkasse travers til diesel
-Samt en bakaksel med kurrant utveksling :)

Det er det jeg kommer på i farta.
Jeg har pappiret fra volvo også som jeg sikkert kan være behjelpelig med :)

turb00le
03/07/15, 07:43
Siden bilen din er en 90 modell så må du ha motor som er i samme utslippsklasse. Du kan ikke sette inn en motor fra gammel 740 uten kat.
Tilsynelatende samme motor men formaliteter fra biltilsynet.

Jaegervand
28/07/15, 22:33
Kan jeg få det godkjent viss jeg bruker en motor fra 940 eller 960 da?